MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Finnes det ett forbilde?

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1460
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Finnes det ett forbilde?
    Sendt: 08 august 2010 kl. 21:44
Hei!
 
Finnes det noe forbilde fra Norge hvor en ny linjeomlegging har ført til at deler av den gamle linjen har blitt beholdt som ett sidespor, og eventuellt med ekspedisjonssted (er) i behold?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3825
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 august 2010 kl. 21:51
Spikkestadlinjen er vel på sett og vis det, i hvert fall hvis kravet er ekspedisjonssteder i behold. Etter Ulrikkentunnelen kom i 1964 ble også den gamle linjen om Nesttun beholdt stykkevis og delt, både fra Bergen-siden og Arna-siden.
Svein S
Til toppen
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1460
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 august 2010 kl. 23:28
Hei!
Sitat: ses ses skrev:

Etter Ulrikkentunnelen kom i 1964 ble også den gamle linjen om Nesttun beholdt stykkevis og delt, både fra Bergen-siden og Arna-siden.
 
Interessant. Siden Bergensbanen ble elektrifisert det samme år, betyr dette kanskje at "sidesporene" Tunestveit-Midttun og Bergen-Minde ikke var like høyt prioritert lenger. og derved forble uelektrifiserte med damp- og dieseldrift?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3825
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 august 2010 kl. 00:45
Vossebanen ble elektrifisert allerede i 1954, så linjen om Nesttun var elektrifisert i 1964. For øvrig siterer jeg fra Banedata 2004 s. 159 som gir bra svar:

"Strekningen Bergen-Nesttun-Garnes-TUnestveit ble nedlagt for alminnelig trafikk fra 1.8.1964 i forbindelse med åpningen av banen gjennom Ulriken, men lokaltrafikken Bergen-Nesttin fortsatte frem til 31.1.1965 for Bergen og Fana kommuners regning med NSB som utøver. Etter nedleggelsen av ordinær trafikk på gamlelinjen fra Bergen over Nesttun og Garnes til Tunesteiv, ble strekningene Bergen-Midttun og Tunestveit-Garnes-Seimsmark benyttet som sidespor for vognlaster. Strekningen  Minde-Midttun ble nedlagt for all trafikk 1.3.1980, samtidig som strekningen Seimsmark-Midttun ble gjenåpnet for vognlaster. Den elektriske driften ble nedlagt fra 31.1.1965, mens elektrisk drift ble reetablert Bergen-Kronstad på 1990-tallet. NSB Gods innstilte sin godstrafikk på strekningen TUnestveit-Seimsgrend fra 03.2001, mens sporet fra Bergen til Mindre fortsatt benyttes for godstrafikk.
NJK Gamle Vossebanen driver veterantog på strekningen Garnes-Midttun fra 1994."

Svein S
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3825
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 august 2010 kl. 08:00
Sitat: Roger Roger skrev:

Hei!
 
Finnes det noe forbilde fra Norge hvor en ny linjeomlegging har ført til at deler av den gamle linjen har blitt beholdt som ett sidespor, og eventuellt med ekspedisjonssted (er) i behold?
 
 

Det kommer et slikt forbilde, nemlig når linjen mellom Hommelvik og Hell om Muruvik sidespor erstattes med direktetunnell under Gjevingåsen. Da skal nemlig sporet fra Hell til Muruvik beholdes for sidesporets skyld. Det er mange planer om bruken av sporet, som gikk ut av daglig bruk i 2006 da Meraker Smelteverk på Kopperå ble nedlagt. De hadde daglige malmtransporter mellom Muruvik og Kopperå i kanskje 100 år (verket opprettet i 1898). I dag benyttes sporet sporadisk da det både har store arealer rundt seg til for eksempel tømmerutveksling, og siden det er havn her. Det har vært foreslått å legge Tørndelags nye godsterminal her. Tunnellen er under driving og skal etter planen stå ferdig høsten 2011.
Svein S
Til toppen
ben Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 139
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ben Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 august 2010 kl. 14:00
Sitat: ses ses skrev:

Vossebanen ble elektrifisert allerede i 1954, så linjen om Nesttun var elektrifisert i 1964. For øvrig siterer jeg fra Banedata 2004 s. 159 som gir bra svar:

"Strekningen Bergen-Nesttun-Garnes-TUnestveit ble nedlagt for alminnelig trafikk fra 1.8.1964 i forbindelse med åpningen av banen gjennom Ulriken, men lokaltrafikken Bergen-Nesttin fortsatte frem til 31.1.1965 for Bergen og Fana kommuners regning med NSB som utøver. Etter nedleggelsen av ordinær trafikk på gamlelinjen fra Bergen over Nesttun og Garnes til Tunesteiv, ble strekningene Bergen-Midttun og Tunestveit-Garnes-Seimsmark benyttet som sidespor for vognlaster. Strekningen  Minde-Midttun ble nedlagt for all trafikk 1.3.1980, samtidig som strekningen Seimsmark-Midttun ble gjenåpnet for vognlaster. Den elektriske driften ble nedlagt fra 31.1.1965, mens elektrisk drift ble reetablert Bergen-Kronstad på 1990-tallet. NSB Gods innstilte sin godstrafikk på strekningen TUnestveit-Seimsgrend fra 03.2001, mens sporet fra Bergen til Mindre fortsatt benyttes for godstrafikk.
NJK Gamle Vossebanen driver veterantog på strekningen Garnes-Midttun fra 1994."

 
Hva menes det med at det har gått godstrafikk til Seimsgrend? Viss jeg husker riktig er Seimsgrend en liten ubetjent holdeplass med to tre smågårder i nærheten av Evanger.
 
Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3825
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 august 2010 kl. 14:56
Sitat: ben ben skrev:

Sitat: ses ses skrev:

Vossebanen ble elektrifisert allerede i 1954, så linjen om Nesttun var elektrifisert i 1964. For øvrig siterer jeg fra Banedata 2004 s. 159 som gir bra svar:

"Strekningen Bergen-Nesttun-Garnes-TUnestveit ble nedlagt for alminnelig trafikk fra 1.8.1964 i forbindelse med åpningen av banen gjennom Ulriken, men lokaltrafikken Bergen-Nesttin fortsatte frem til 31.1.1965 for Bergen og Fana kommuners regning med NSB som utøver. Etter nedleggelsen av ordinær trafikk på gamlelinjen fra Bergen over Nesttun og Garnes til Tunesteiv, ble strekningene Bergen-Midttun og Tunestveit-Garnes-Seimsmark benyttet som sidespor for vognlaster. Strekningen  Minde-Midttun ble nedlagt for all trafikk 1.3.1980, samtidig som strekningen Seimsmark-Midttun ble gjenåpnet for vognlaster. Den elektriske driften ble nedlagt fra 31.1.1965, mens elektrisk drift ble reetablert Bergen-Kronstad på 1990-tallet. NSB Gods innstilte sin godstrafikk på strekningen TUnestveit-Seimsgrend fra 03.2001, mens sporet fra Bergen til Mindre fortsatt benyttes for godstrafikk.
NJK Gamle Vossebanen driver veterantog på strekningen Garnes-Midttun fra 1994."

 
Hva menes det med at det har gått godstrafikk til Seimsgrend? Viss jeg husker riktig er Seimsgrend en liten ubetjent holdeplass med to tre smågårder i nærheten av Evanger.
 
Ben

Det ble en skrivefeil. Det skal være Seimsmark (mellom Garnes og Arna) som nevnt flere ganger tidligere i sitatet.

Svein S
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.