Print Page | Close Window

Finnes det ett forbilde?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5570
Printed Date: 29 mars 2024 at 06:30
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Finnes det ett forbilde?
Posted By: Roger
Subject: Finnes det ett forbilde?
Date Posted: 08 august 2010 at 21:44
Hei!
 
Finnes det noe forbilde fra Norge hvor en ny linjeomlegging har ført til at deler av den gamle linjen har blitt beholdt som ett sidespor, og eventuellt med ekspedisjonssted (er) i behold?
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 08 august 2010 at 21:51
Spikkestadlinjen er vel på sett og vis det, i hvert fall hvis kravet er ekspedisjonssteder i behold. Etter Ulrikkentunnelen kom i 1964 ble også den gamle linjen om Nesttun beholdt stykkevis og delt, både fra Bergen-siden og Arna-siden.

-------------
Svein S


Posted By: Roger
Date Posted: 08 august 2010 at 23:28
Hei!
Originally posted by ses ses wrote:

Etter Ulrikkentunnelen kom i 1964 ble også den gamle linjen om Nesttun beholdt stykkevis og delt, både fra Bergen-siden og Arna-siden.
 
Interessant. Siden Bergensbanen ble elektrifisert det samme år, betyr dette kanskje at "sidesporene" Tunestveit-Midttun og Bergen-Minde ikke var like høyt prioritert lenger. og derved forble uelektrifiserte med damp- og dieseldrift?


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: ses
Date Posted: 09 august 2010 at 00:45
Vossebanen ble elektrifisert allerede i 1954, så linjen om Nesttun var elektrifisert i 1964. For øvrig siterer jeg fra Banedata 2004 s. 159 som gir bra svar:

"Strekningen Bergen-Nesttun-Garnes-TUnestveit ble nedlagt for alminnelig trafikk fra 1.8.1964 i forbindelse med åpningen av banen gjennom Ulriken, men lokaltrafikken Bergen-Nesttin fortsatte frem til 31.1.1965 for Bergen og Fana kommuners regning med NSB som utøver. Etter nedleggelsen av ordinær trafikk på gamlelinjen fra Bergen over Nesttun og Garnes til Tunesteiv, ble strekningene Bergen-Midttun og Tunestveit-Garnes-Seimsmark benyttet som sidespor for vognlaster. Strekningen  Minde-Midttun ble nedlagt for all trafikk 1.3.1980, samtidig som strekningen Seimsmark-Midttun ble gjenåpnet for vognlaster. Den elektriske driften ble nedlagt fra 31.1.1965, mens elektrisk drift ble reetablert Bergen-Kronstad på 1990-tallet. NSB Gods innstilte sin godstrafikk på strekningen TUnestveit-Seimsgrend fra 03.2001, mens sporet fra Bergen til Mindre fortsatt benyttes for godstrafikk.
NJK Gamle Vossebanen driver veterantog på strekningen Garnes-Midttun fra 1994."



-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 09 august 2010 at 08:00
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Finnes det noe forbilde fra Norge hvor en ny linjeomlegging har ført til at deler av den gamle linjen har blitt beholdt som ett sidespor, og eventuellt med ekspedisjonssted (er) i behold?
 
 

Det kommer et slikt forbilde, nemlig når linjen mellom Hommelvik og Hell om Muruvik sidespor erstattes med direktetunnell under Gjevingåsen. Da skal nemlig sporet fra Hell til Muruvik beholdes for sidesporets skyld. Det er mange planer om bruken av sporet, som gikk ut av daglig bruk i 2006 da Meraker Smelteverk på Kopperå ble nedlagt. De hadde daglige malmtransporter mellom Muruvik og Kopperå i kanskje 100 år (verket opprettet i 1898). I dag benyttes sporet sporadisk da det både har store arealer rundt seg til for eksempel tømmerutveksling, og siden det er havn her. Det har vært foreslått å legge Tørndelags nye godsterminal her. Tunnellen er under driving og skal etter planen stå ferdig høsten 2011.


-------------
Svein S


Posted By: ben
Date Posted: 09 august 2010 at 14:00
Originally posted by ses ses wrote:

Vossebanen ble elektrifisert allerede i 1954, så linjen om Nesttun var elektrifisert i 1964. For øvrig siterer jeg fra Banedata 2004 s. 159 som gir bra svar:

"Strekningen Bergen-Nesttun-Garnes-TUnestveit ble nedlagt for alminnelig trafikk fra 1.8.1964 i forbindelse med åpningen av banen gjennom Ulriken, men lokaltrafikken Bergen-Nesttin fortsatte frem til 31.1.1965 for Bergen og Fana kommuners regning med NSB som utøver. Etter nedleggelsen av ordinær trafikk på gamlelinjen fra Bergen over Nesttun og Garnes til Tunesteiv, ble strekningene Bergen-Midttun og Tunestveit-Garnes-Seimsmark benyttet som sidespor for vognlaster. Strekningen  Minde-Midttun ble nedlagt for all trafikk 1.3.1980, samtidig som strekningen Seimsmark-Midttun ble gjenåpnet for vognlaster. Den elektriske driften ble nedlagt fra 31.1.1965, mens elektrisk drift ble reetablert Bergen-Kronstad på 1990-tallet. NSB Gods innstilte sin godstrafikk på strekningen TUnestveit-Seimsgrend fra 03.2001, mens sporet fra Bergen til Mindre fortsatt benyttes for godstrafikk.
NJK Gamle Vossebanen driver veterantog på strekningen Garnes-Midttun fra 1994."

 
Hva menes det med at det har gått godstrafikk til Seimsgrend? Viss jeg husker riktig er Seimsgrend en liten ubetjent holdeplass med to tre smågårder i nærheten av Evanger.
 
Ben


-------------
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet


Posted By: ses
Date Posted: 09 august 2010 at 14:56
Originally posted by ben ben wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Vossebanen ble elektrifisert allerede i 1954, så linjen om Nesttun var elektrifisert i 1964. For øvrig siterer jeg fra Banedata 2004 s. 159 som gir bra svar:

"Strekningen Bergen-Nesttun-Garnes-TUnestveit ble nedlagt for alminnelig trafikk fra 1.8.1964 i forbindelse med åpningen av banen gjennom Ulriken, men lokaltrafikken Bergen-Nesttin fortsatte frem til 31.1.1965 for Bergen og Fana kommuners regning med NSB som utøver. Etter nedleggelsen av ordinær trafikk på gamlelinjen fra Bergen over Nesttun og Garnes til Tunesteiv, ble strekningene Bergen-Midttun og Tunestveit-Garnes-Seimsmark benyttet som sidespor for vognlaster. Strekningen  Minde-Midttun ble nedlagt for all trafikk 1.3.1980, samtidig som strekningen Seimsmark-Midttun ble gjenåpnet for vognlaster. Den elektriske driften ble nedlagt fra 31.1.1965, mens elektrisk drift ble reetablert Bergen-Kronstad på 1990-tallet. NSB Gods innstilte sin godstrafikk på strekningen TUnestveit-Seimsgrend fra 03.2001, mens sporet fra Bergen til Mindre fortsatt benyttes for godstrafikk.
NJK Gamle Vossebanen driver veterantog på strekningen Garnes-Midttun fra 1994."

 
Hva menes det med at det har gått godstrafikk til Seimsgrend? Viss jeg husker riktig er Seimsgrend en liten ubetjent holdeplass med to tre smågårder i nærheten av Evanger.
 
Ben

Det ble en skrivefeil. Det skal være Seimsmark (mellom Garnes og Arna) som nevnt flere ganger tidligere i sitatet.



-------------
Svein S



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net