MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - ROCO reserve-motor?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ROCO reserve-motor?

Post Reply Post Reply
Author
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ROCO reserve-motor?
    Posted: 06 februar 2010 at 15:08
Hei.

Jeg har en Roco EL18.2243 som har hatt problemer med motoren helt siden den var ny.  Dessverre gjorde jeg ikke noe med det i garanti-tiden, for jeg trodde feilen lå i en dekoder jeg hadde montert.  Men senere viste det seg at feilen var selve motoren.  Den går så ujevnt (både i loket og på benken ubelastet) at den ikke kan brukes.

For over ett år siden kontaktet jeg en norsk forhandler og ba ham skaffe meg en ny motor.  Motoren har betegnelsen ROCO 85086, og den brukes også i andre lok, i hvert fall i EL18.2248 som vi nettopp har kjøpt en ekstra av.  Forhandleren hadde den ikke, men skulle skaffe den.  Etter flere purringer måtte jeg gi opp, og prøvde meg via en annen forhandler.  Han var mye mer villig til å hjelpe, og har kontaktet ROCO flere ganger for å tildendt en motor.  Men ikke tale om, motoren er fortsatt ikke kommet.  Forhandleren er like fortvilet som meg.

Har noen vært ute for tilsvarende?  Noe råd om hva jeg kan gjøre for å få tak i en slik motor? 

Per Olsen.

Back to Top
Sigurd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sigurd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2010 at 15:45
Hvor lenge er det siden du kjøpte den? Har vi ikke 5 års reklamasjonsfrist på fabrikk-feil i Norge?
Hilsen Sigurd
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2010 at 15:54
Hei Per!

Jeg har byttet ut motorer og printkort i et par roco-lok, dog ikke i en el 18. I mitt tilfelle var det en Roco Rc-6 fra SJ, som hadde samme symptomer som du beskriver. Feilen er nok min egen, da jeg skulle bytte printkort - jeg var ikke forsiktig nok og laget kortslutning, slik at den "hvite røyken som får motoren til å gå jevnt" slapp ut. Smile

Motoren gikk så ujevnt at lokomotivet ikke var noe moro å kjøre med. Jeg lurte på hva jeg skulle gjøre, fordi jeg har samme erfaring i å vente på Roco-reservedeler som du beskriver. Nå syntes jeg at selve motorene som Roco bruker er ganske like fra lok til lok, stort sett er det kardangoverføringene som varierer.

Jeg kjøpte et brukt Roco-lok uten eske og med noen kosmetiske småfeil, på tyske eBay til rundt 350,-, en BR 212 fra DB. Dieselloket ble plukket fra hverandre. Ganske riktig, motoren passet fint oppi chassiet fra Rc´en. Kardangoverføringene på Rc´en og Br 212-ern var ikke helt like, det nyinnkjøpte lok´et var antakelig 10 - 15 år nyere enn Rc´en. Litt forsiktig skjæring med skalpell på kardangakselhodene til Rc´en og smøring løste problemet slik at hodene passet inn i den nyere motoren. Nå er Rc´en "satt inn i trafikk" igjen.

Kretskortet fra dieselloket ble benyttet på et annet eldgammelt Roco-lok, som nå har bedre lys og 8-pins kontakt for dekoder. Dieselloket fikk det gamle kretskortet med lys, og ble solgt som dummy-lok på qxl. Motoren kostet meg netto vel 150,-.

Om dette gjelder for el 18 som du har, kan jeg ikke garantere helt, selvsagt. Men en inspeksjon kan muligens gi et inntrykk, og det ville være rart om Roco har en særegen motor der.

Håper dette kan være til nyttig informasjon i alle fall. 

Lars

Edited by Lars Gjertsen - 06 februar 2010 at 15:56
Back to Top
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2010 at 16:11
Hei.

Den ble kjøpt i 2002.  Men den er i praksis ubrukt.

Per.

Back to Top
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2010 at 16:12
Hei.

Vi har faktisk kjøpt en 18.2248 og tatt motoren fra den, foreløpig.  Men vi vil jo gjerne ha begge i orden, så vi vil ha en ny motor uansett.

Per.

Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2010 at 18:15
Hei

Om du har et annet "donor"lok i kikkerten kan du jo sjekke på Roco sin side http://www.roco.cc/index.php?id=26 om det har samme motor..
Jarle H Hansen

Bergen

Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2010 at 00:31
Tidligere var det problemer med knuten på kkardagoverføringen som gjor at loket kanpt klarte å dra sin egen vekt. Roco var den gangen klar over problemet. Vet ikke som dette er rettet opp på de nye utgavene av El18

Edited by Wickerman - 07 februar 2010 at 00:31
A matter of life and death
Back to Top
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2010 at 01:33
Hei.

Testingen er (naturligvis..) også foretatt i benk uten noe som helst tilkoblet, selv ikke kardangen.

Per.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2010 at 16:15
Det lyder merkelig at motorer overhode lar seg ødelegge dersom et "vanlig" printkort for analogdrift skulle bli ødelagt? Jeg kan heller ikke forstå at en kortslutning utenfor motoren skal kunne ødelegge denne?
Det kan forekomme at støydempingsdrosselen(e) som ligger i serie med motoren kan ødelegges om man kortslutter over motoren, men selve motoren skulle "overleve dette uten varige mén".

Det som kan skade motoren varig, er overbelastning. Enten at motor/drivverk er for tregt eller at loket blir "holdt tilbake" av andre årsaker. Da er det vilkingslakken som brenner. Viklingene tåler minst 120#C eller mere, så dette bør man merke før det går galt.

Jeg har opplevd et par tilfeller med motorfeil på Roco-lok.
Kommutatoren kan forskyve seg i forhold til ankeret. Dette  merker man kanskje best om loket går best i en retning?
Ellers har jeg opplevd at en av permanentmagnetene har løsnet og derved kommet i berøring med rotor. Da opplevde jeg samme symptomer som beskrevet, om at loket gikk ujamnt. Den går an å lime fast igjen med "superlim".
En annen og mer skjelden feil, er at selve kobberlamellene på kommutator løsner. Også disse kan limes etter rengjøring. Her er også symptomene ujamn gange eller "dødpunkter".

Nå kan det også nevnes at Roco´s motorer er "et kompromis-produkt". De overlappende poler på rotor (Schrägnutrotor - tror jeg det heter på fint?) gjør at motoren ikke har så tydelige poler og derved går jamnere ved ekstra lavt turtall. "Kostnaden" eller ulempen med dette, er at kommutator får større belastning og at virkningsgraden til motoren blir lavere. Derfor kan man ikke forvente samme levetid på en Roco-motor som på de gamle Fleischmann (eller for den del- Lima)-motorer.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2010 at 19:06
Håper ikke jeg ødelegger for tråden til Per, og hans hensikt med den. Likevel har jeg dette å lure på:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det lyder merkelig at motorer overhode lar seg ødelegge dersom et "vanlig" printkort for analogdrift skulle bli ødelagt? Jeg kan heller ikke forstå at en kortslutning utenfor motoren skal kunne ødelegge denne?
Det kan forekomme at støydempingsdrosselen(e) som ligger i serie med motoren kan ødelegges om man kortslutter over motoren, men selve motoren skulle "overleve dette uten varige mén".

Det som kan skade motoren varig, er overbelastning. Enten at motor/drivverk er for tregt eller at loket blir "holdt tilbake" av andre årsaker. 

Jeg har ikke så god kjennskap til elektromotorer som siterte skribent, KjellH, har - ut i fra det han skriver. Jeg kan bare gjøre rede for et hendelsesforløp, der det altså ble korslutning mellom kretskort og chassis, ikke helt sikker på presist hvor - og hvit røyk slapp ut fra motoren. Etterpå gikk motoren/loket greitt nok på lavt turtall, for deretter å slite litt i et visst hastighetsområde før den igjen gikk jevnere når hastigheten ble høyere. Hvis det finnes en forklaring på fenomenet, er jeg naturligvis interessert.

Forskyvning anker/rotor(kommutator) - vel, det gikk like gæli begge veier.

Hvordan åpner jeg motoren for å få greie på om permanentmagneten har løsnet?

Kunne vi få et aldri så lite (repetisjons)kurs i anker/kommutator/permanentmagnet/rotor også - hvis det er kapasitet? Smile Sikkert bedre med ny tråd på akkurat det, kanskje.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2010 at 14:53
Hei Lars!

I frykt for å kuppe tråden, velger jeg allikevel å svare deg her. Vi holder oss jo til tema, tross alt?
Jeg vet ikke om jeg er den rette til å lage en egen artikkel om elektromotorer? Det er tross alt rundt 40 år siden dette var fersk skolelærdom hos meg (som nå er trådt inn i pensjonistenes rekker).
Jeg får heller bidra med det lille jeg fortsatt husker på konkrete spørsmål/problemstrillinger.

Fortsatt har jeg problemer med å forstå og forklare at motoren på et Roco-lok kan skades dersom det er en ekstern kortslutning mellom chassis og printplate - utenfor motoren??

Jeg får bare akseptere at du har opplevd det du har beskrevet. Det mest nærliggende årsak jeg kan tenke meg, er at du har fått noe i klem under montering (enten aksling drev eller selve motorakslingen) slik at motoren har fått for mye belastning og derved har blitt ødelagt?

Det er 2 typer motorer som er brukt i El16, avhengig om det er de første utgaver som kom for ca. 15 år siden - eller de siste utgaver. Det er mulig å sjekke for løse magneter på begge utgaver uten å åpne motoren. Du kan "pirke" med en skrutrekker gjennom de store "vinduene du ser rotoren gjennom på begge typer. Er en av magnetene løs, må motoren demonteres - og bare da.
Først trekkes børsteholderene rett ut. Pass på at du ser hvordan børsen sitter i fjæren for montering og at du ikke mister de. Deretter bøyes de 2 metallflikene som holder endeskjoldet og endeskjoldet trekkes av på svinghjulssiden. Årsaken til at jeg åpner denne siden, er at da slipper jeg å fjerne svinghjulet. Pass på at du ikke mister de små skivene og at de kommer på riktig plass igjen. Deretter limes magneten på plass og motoren monteres.

Om motoren er brent, skjer det som oftest på en pol. Roco-motorer har vanligvis 5 poler. Har en pol brent, vil nok motoren rotere men den vil ha tendens til å stoppe opp ved langsom rotasjon ("dødpunkt"). Det er mulig å måle dette med et enkelt ohm-meter ved å dreie motoren sakte rundt og sammenlikne målingene for hver pol. Man kan også med fordel bruke en pære i serie med motoren (ca. 100 - 200 mA) og sette på en passende spenning før man dreier motoren sakte rundt.
Da vil man se brudd og kortsluttninger i rotoren.

Jeg har også erfart at kommutatorer kan bli så varme at loddingene har smeltet (men ikke på MJ) slik at det har blitt brudd i rotorviklingen. Det er også mulig å fikse.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2010 at 15:56

Jeg er enig med Kjell H. Det virker som om årsaken til motorhavariet ligger et annet sted enn på nevnte printplate, men at de tidsmessig inntraff omtrent samtidig. Slikt skjer ofte, og vi lures lett til å tro at siden A skjedde samtidig med B, så må B være årsak til A. Men kanskje både A og B har sin årsak i C som er skjult, eller at de har hver sine årsaker, men at de mer eller mindre tilfeldig inntrådde samtidig.   

Svein S
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2010 at 10:24
Hei,

Jeg har byttet alle motorer på mine tilårskomne Roco lok til den nyere typen med skråstilt anker og svinghjul. Som nevnt i forumet, skal du kunne se og kjenne om magneten er løsnet. Du vil høre det og, ved å dreie på akslingen og legge motoren inn til øre. Det forundrer meg at den tilsynelatene går greit på lave hastigeter men ikke på høye hastigheter. Jeg stiller meg bak dem som mener feilen kan ligge utenfor motoren. Hva skjer hvis du prøver motoren i "benk" uten printplate? Ønsker du å prøvedemontere en motor, har jeg flere gamle Roco motorer jeg ikke bruker. Kan godt sende deg en. Har for øvrig aldri hatt problemer med Roco motorene. Kjører fortsatt analogt!
Tidligere leverte Bergen Modelljernbane Roco motorer fra lager her i Bergen, men det er kanskje værre å få tak i idag!
Gi meg adressen din hvis du vil ha en motor, så sender jeg en i en konvolutt.

Mvh
Per Flood
perflo
Back to Top
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2010 at 23:10
Hei.

Jeg testet "min" motor både i loket og helt alene i benk uten belastning, den gikk svært ujevnt i begge tilfeller.  Det var ingen løse magneter etc.  Dette var av typen med svinghjul og skråstillt anker.

Nå har saken løst seg, jeg har fått tilsendt en motor til EL16 som har bestillingsnummer 85060 (i stedet for 85068 som jeg skulle ha).  Denne er helt identisk med unntak av at svinghjulet er litt mindre.  Jeg har montert den i loket, og alt fungerer nå fint.

Jeg fikk forøvrig også et svar fra Roco (til slutt) om at de ikke var begynt å produsere den motoren jeg skulle ha, ennå, men ville starte produksjonen snart.  Etter SÅ mange år, først SNART vil de produsere den.  Merkelig...  Motoren er jo produsert i massevis (står i flere lok), men ennå ikke i salg som reservedel....?  Hmmmm.....

Beste hilsen
Per.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.