ROCO reserve-motor?
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5159
Printed Date: 23 mai 2025 at 13:36 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: ROCO reserve-motor?
Posted By: Per Olsen
Subject: ROCO reserve-motor?
Date Posted: 06 februar 2010 at 15:08
Hei.
Jeg har en Roco EL18.2243 som har hatt problemer med motoren helt siden den var ny. Dessverre gjorde jeg ikke noe med det i garanti-tiden, for jeg trodde feilen lå i en dekoder jeg hadde montert. Men senere viste det seg at feilen var selve motoren. Den går så ujevnt (både i loket og på benken ubelastet) at den ikke kan brukes.
For over ett år siden kontaktet jeg en norsk forhandler og ba ham skaffe meg en ny motor. Motoren har betegnelsen ROCO 85086, og den brukes også i andre lok, i hvert fall i EL18.2248 som vi nettopp har kjøpt en ekstra av. Forhandleren hadde den ikke, men skulle skaffe den. Etter flere purringer måtte jeg gi opp, og prøvde meg via en annen forhandler. Han var mye mer villig til å hjelpe, og har kontaktet ROCO flere ganger for å tildendt en motor. Men ikke tale om, motoren er fortsatt ikke kommet. Forhandleren er like fortvilet som meg.
Har noen vært ute for tilsvarende? Noe råd om hva jeg kan gjøre for å få tak i en slik motor?
Per Olsen.
|
Replies:
Posted By: Sigurd
Date Posted: 06 februar 2010 at 15:45
Hvor lenge er det siden du kjøpte den? Har vi ikke 5 års reklamasjonsfrist på fabrikk-feil i Norge?
------------- Hilsen Sigurd
|
Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 06 februar 2010 at 15:54
Hei Per!
Jeg har byttet ut motorer og printkort i et par roco-lok, dog ikke i en el 18. I mitt tilfelle var det en Roco Rc-6 fra SJ, som hadde samme symptomer som du beskriver. Feilen er nok min egen, da jeg skulle bytte printkort - jeg var ikke forsiktig nok og laget kortslutning, slik at den "hvite røyken som får motoren til å gå jevnt" slapp ut. 
Motoren gikk så ujevnt at lokomotivet ikke var noe moro å kjøre med. Jeg lurte på hva jeg skulle gjøre, fordi jeg har samme erfaring i å vente på Roco-reservedeler som du beskriver. Nå syntes jeg at selve motorene som Roco bruker er ganske like fra lok til lok, stort sett er det kardangoverføringene som varierer.
Jeg kjøpte et brukt Roco-lok uten eske og med noen kosmetiske småfeil, på tyske eBay til rundt 350,-, en BR 212 fra DB. Dieselloket ble plukket fra hverandre. Ganske riktig, motoren passet fint oppi chassiet fra Rc´en. Kardangoverføringene på Rc´en og Br 212-ern var ikke helt like, det nyinnkjøpte lok´et var antakelig 10 - 15 år nyere enn Rc´en. Litt forsiktig skjæring med skalpell på kardangakselhodene til Rc´en og smøring løste problemet slik at hodene passet inn i den nyere motoren. Nå er Rc´en "satt inn i trafikk" igjen.
Kretskortet fra dieselloket ble benyttet på et annet eldgammelt Roco-lok, som nå har bedre lys og 8-pins kontakt for dekoder. Dieselloket fikk det gamle kretskortet med lys, og ble solgt som dummy-lok på qxl. Motoren kostet meg netto vel 150,-.
Om dette gjelder for el 18 som du har, kan jeg ikke garantere helt, selvsagt. Men en inspeksjon kan muligens gi et inntrykk, og det ville være rart om Roco har en særegen motor der.
Håper dette kan være til nyttig informasjon i alle fall.
Lars
|
Posted By: Per Olsen
Date Posted: 06 februar 2010 at 16:11
Hei.
Den ble kjøpt i 2002. Men den er i praksis ubrukt.
Per.
|
Posted By: Per Olsen
Date Posted: 06 februar 2010 at 16:12
Hei.
Vi har faktisk kjøpt en 18.2248 og tatt motoren fra den, foreløpig. Men vi vil jo gjerne ha begge i orden, så vi vil ha en ny motor uansett.
Per.
|
Posted By: jhh61no
Date Posted: 06 februar 2010 at 18:15
Hei
Om du har et annet "donor"lok i kikkerten kan du jo sjekke på Roco sin side http://www.roco.cc/index.php?id=26 - http://www.roco.cc/index.php?id=26 om det har samme motor..
------------- Jarle H Hansen
Bergen
Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 februar 2010 at 00:31
Tidligere var det problemer med knuten på kkardagoverføringen som gjor at loket kanpt klarte å dra sin egen vekt. Roco var den gangen klar over problemet. Vet ikke som dette er rettet opp på de nye utgavene av El18
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Per Olsen
Date Posted: 07 februar 2010 at 01:33
Hei.
Testingen er (naturligvis..) også foretatt i benk uten noe som helst tilkoblet, selv ikke kardangen.
Per.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 07 februar 2010 at 16:15
Det lyder merkelig at motorer overhode lar seg ødelegge dersom et "vanlig" printkort for analogdrift skulle bli ødelagt? Jeg kan heller ikke forstå at en kortslutning utenfor motoren skal kunne ødelegge denne?
Det kan forekomme at støydempingsdrosselen(e) som ligger i serie med motoren kan ødelegges om man kortslutter over motoren, men selve motoren skulle "overleve dette uten varige mén".
Det som kan skade motoren varig, er overbelastning. Enten at motor/drivverk er for tregt eller at loket blir "holdt tilbake" av andre årsaker. Da er det vilkingslakken som brenner. Viklingene tåler minst 120#C eller mere, så dette bør man merke før det går galt.
Jeg har opplevd et par tilfeller med motorfeil på Roco-lok.
Kommutatoren kan forskyve seg i forhold til ankeret. Dette merker man kanskje best om loket går best i en retning?
Ellers har jeg opplevd at en av permanentmagnetene har løsnet og derved kommet i berøring med rotor. Da opplevde jeg samme symptomer som beskrevet, om at loket gikk ujamnt. Den går an å lime fast igjen med "superlim".
En annen og mer skjelden feil, er at selve kobberlamellene på kommutator løsner. Også disse kan limes etter rengjøring. Her er også symptomene ujamn gange eller "dødpunkter".
Nå kan det også nevnes at Roco´s motorer er "et kompromis-produkt". De overlappende poler på rotor (Schrägnutrotor - tror jeg det heter på fint?) gjør at motoren ikke har så tydelige poler og derved går jamnere ved ekstra lavt turtall. "Kostnaden" eller ulempen med dette, er at kommutator får større belastning og at virkningsgraden til motoren blir lavere. Derfor kan man ikke forvente samme levetid på en Roco-motor som på de gamle Fleischmann (eller for den del- Lima)-motorer.
|
Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 07 februar 2010 at 19:06
Håper ikke jeg ødelegger for tråden til Per, og hans hensikt med den. Likevel har jeg dette å lure på:
Kjell H. wrote:
Det lyder merkelig at motorer overhode lar seg ødelegge dersom et "vanlig" printkort for analogdrift skulle bli ødelagt? Jeg kan heller ikke forstå at en kortslutning utenfor motoren skal kunne ødelegge denne?
Det kan forekomme at støydempingsdrosselen(e) som ligger i serie med motoren kan ødelegges om man kortslutter over motoren, men selve motoren skulle "overleve dette uten varige mén".
Det som kan skade motoren varig, er overbelastning. Enten at motor/drivverk er for tregt eller at loket blir "holdt tilbake" av andre årsaker.
|
Jeg har ikke så god kjennskap til elektromotorer som siterte skribent, KjellH, har - ut i fra det han skriver. Jeg kan bare gjøre rede for et hendelsesforløp, der det altså ble korslutning mellom kretskort og chassis, ikke helt sikker på presist hvor - og hvit røyk slapp ut fra motoren. Etterpå gikk motoren/loket greitt nok på lavt turtall, for deretter å slite litt i et visst hastighetsområde før den igjen gikk jevnere når hastigheten ble høyere. Hvis det finnes en forklaring på fenomenet, er jeg naturligvis interessert.
Forskyvning anker/rotor(kommutator) - vel, det gikk like gæli begge veier.
Hvordan åpner jeg motoren for å få greie på om permanentmagneten har løsnet?
Kunne vi få et aldri så lite (repetisjons)kurs i anker/kommutator/permanentmagnet/rotor også - hvis det er kapasitet?  Sikkert bedre med ny tråd på akkurat det, kanskje.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 februar 2010 at 14:53
Hei Lars!
I frykt for å kuppe tråden, velger jeg allikevel å svare deg her. Vi holder oss jo til tema, tross alt?
Jeg vet ikke om jeg er den rette til å lage en egen artikkel om elektromotorer? Det er tross alt rundt 40 år siden dette var fersk skolelærdom hos meg (som nå er trådt inn i pensjonistenes rekker).
Jeg får heller bidra med det lille jeg fortsatt husker på konkrete spørsmål/problemstrillinger.
Fortsatt har jeg problemer med å forstå og forklare at motoren på et Roco-lok kan skades dersom det er en ekstern kortslutning mellom chassis og printplate - utenfor motoren??
Jeg får bare akseptere at du har opplevd det du har beskrevet. Det mest nærliggende årsak jeg kan tenke meg, er at du har fått noe i klem under montering (enten aksling drev eller selve motorakslingen) slik at motoren har fått for mye belastning og derved har blitt ødelagt?
Det er 2 typer motorer som er brukt i El16, avhengig om det er de første utgaver som kom for ca. 15 år siden - eller de siste utgaver. Det er mulig å sjekke for løse magneter på begge utgaver uten å åpne motoren. Du kan "pirke" med en skrutrekker gjennom de store "vinduene du ser rotoren gjennom på begge typer. Er en av magnetene løs, må motoren demonteres - og bare da.
Først trekkes børsteholderene rett ut. Pass på at du ser hvordan børsen sitter i fjæren for montering og at du ikke mister de. Deretter bøyes de 2 metallflikene som holder endeskjoldet og endeskjoldet trekkes av på svinghjulssiden. Årsaken til at jeg åpner denne siden, er at da slipper jeg å fjerne svinghjulet. Pass på at du ikke mister de små skivene og at de kommer på riktig plass igjen. Deretter limes magneten på plass og motoren monteres.
Om motoren er brent, skjer det som oftest på en pol. Roco-motorer har vanligvis 5 poler. Har en pol brent, vil nok motoren rotere men den vil ha tendens til å stoppe opp ved langsom rotasjon ("dødpunkt"). Det er mulig å måle dette med et enkelt ohm-meter ved å dreie motoren sakte rundt og sammenlikne målingene for hver pol. Man kan også med fordel bruke en pære i serie med motoren (ca. 100 - 200 mA) og sette på en passende spenning før man dreier motoren sakte rundt.
Da vil man se brudd og kortsluttninger i rotoren.
Jeg har også erfart at kommutatorer kan bli så varme at loddingene har smeltet (men ikke på MJ) slik at det har blitt brudd i rotorviklingen. Det er også mulig å fikse.
|
Posted By: ses
Date Posted: 08 februar 2010 at 15:56
Jeg er enig med Kjell H. Det virker som om årsaken til motorhavariet ligger et annet sted enn på nevnte printplate, men at de tidsmessig inntraff omtrent samtidig. Slikt skjer ofte, og vi lures lett til å tro at siden A skjedde samtidig med B, så må B være årsak til A. Men kanskje både A og B har sin årsak i C som er skjult, eller at de har hver sine årsaker, men at de mer eller mindre tilfeldig inntrådde samtidig.
------------- Svein S
|
Posted By: perflo
Date Posted: 10 februar 2010 at 10:24
Hei,
Jeg har byttet alle motorer på mine tilårskomne Roco lok til den nyere typen med skråstilt anker og svinghjul. Som nevnt i forumet, skal du kunne se og kjenne om magneten er løsnet. Du vil høre det og, ved å dreie på akslingen og legge motoren inn til øre. Det forundrer meg at den tilsynelatene går greit på lave hastigeter men ikke på høye hastigheter. Jeg stiller meg bak dem som mener feilen kan ligge utenfor motoren. Hva skjer hvis du prøver motoren i "benk" uten printplate? Ønsker du å prøvedemontere en motor, har jeg flere gamle Roco motorer jeg ikke bruker. Kan godt sende deg en. Har for øvrig aldri hatt problemer med Roco motorene. Kjører fortsatt analogt!
Tidligere leverte Bergen Modelljernbane Roco motorer fra lager her i Bergen, men det er kanskje værre å få tak i idag!
Gi meg adressen din hvis du vil ha en motor, så sender jeg en i en konvolutt.
Mvh
Per Flood
------------- perflo
|
Posted By: Per Olsen
Date Posted: 12 februar 2010 at 23:10
Hei.
Jeg testet "min" motor både i loket og helt alene i benk uten belastning, den gikk svært ujevnt i begge tilfeller. Det var ingen løse magneter etc. Dette var av typen med svinghjul og skråstillt anker.
Nå har saken løst seg, jeg har fått tilsendt en motor til EL16 som har bestillingsnummer 85060 (i stedet for 85068 som jeg skulle ha). Denne er helt identisk med unntak av at svinghjulet er litt mindre. Jeg har montert den i loket, og alt fungerer nå fint.
Jeg fikk forøvrig også et svar fra Roco (til slutt) om at de ikke var begynt å produsere den motoren jeg skulle ha, ennå, men ville starte produksjonen snart. Etter SÅ mange år, først SNART vil de produsere den. Merkelig... Motoren er jo produsert i massevis (står i flere lok), men ennå ikke i salg som reservedel....? Hmmmm.....
Beste hilsen
Per.
|
|