MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Automatisk togstopp
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Automatisk togstopp

 Post Reply Post Reply
Author
Erik Sol View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 24 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Erik Sol Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Automatisk togstopp
    Posted: 24 august 2009 at 14:33
Jeg planlegger nytt anlegg, og ser akkurat nå på opplegget for digitalstyringen. Nå er jeg på jakt etter den beste metoden som sørger for å stoppe et tog som kommer i mot et rødt stoppsignal, men som samtidig lar et tog passere uhindret hvis det kommer i motsatt retning. Jeg vet at Lenz benytter et system med assymmetriske digitalpulser (via dioder) som ser enkelt og greitt ut, men som baserer seg på bruk av Lenz" sine dekodere. Det finnes også stoppdekodere som sender digitalt stoppsignal til skinneseksjonen før lyssignalet. Vil en slik dekoder kunne virke i én retning (mot det røde lyset) eller vil det også påvirke tog som passerer lyset i motsatt rening?
 
Takk for svar.
 
Vennlig hilsen
 
 
Erik
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2009 at 15:40
Informasjonen om at et tog møter rødt signal og skal stoppe må gies en viss avstand før signalet. Det må således være en viss "kobling" mellom sporavsnittet før signalet og selve signalet.
Enkleste måte å realisere dette på er å legge inn en enhet som gir stoppkommando til alle tog på denne sporavsnitt når signalet viser stopp og legge inn vanlig digitalspenning når signalet viser "kjør". Denne stoppkommando er dessverre ikke retningsavhengig, så alle tog vil stoppe - uansett kjøreretning.
Om jeg forstår "problemet" ditt rett, så vil du at alle signal som står mot kjøreretning skal vise "stopp" - og da er denne enkle metoden ikke løsningen for deg? 
 
Nå kommer nye dekodere og system (MFX hos Märklin og RailCom hos DCC) der man i stedet på alle strekningsavsnitt kan få tilbakemeldt til et sentralsystem om hvilket lok som er hvor - og hvilken hastighet og retning det kjører med.
Dette muliggjør at sentralsystemet kan sende ut individuell melding til det lok som er på sporavsnittet om å senke farten/stoppe om det kjører mot stoppsignal - uten å endre digitalsignalet.
Alle gamle dekodere kan da i prinsippet benyttes med en liten RailCom-tilleggsmodul (for de som ikke allerede har RailCom).
 
Ellers er det som du nevner mulig å gjøre dette med Lenz ABC med asymetrisk DCC-signal med dioder - men da er det bare et fåtall dekodere som støtter dette systemet og du er avhengig av å skifte til/bruke slike ABC-dekodere.
En annen liten ulempe med ABC, er at det "stjeler" litt maxspenning, slik at lok som kjører med høy hastighet vil sakke litt på et sporavsnitt som har stoppsignal i andre retningen.
 
 
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1011
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2009 at 19:41
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå kommer nye dekodere og system (MFX hos Märklin og RailCom hos DCC) der man i stedet på alle strekningsavsnitt kan få tilbakemeldt til et sentralsystem om hvilket lok som er hvor - og hvilken hastighet og retning det kjører med.
Dette muliggjør at sentralsystemet kan sende ut individuell melding til det lok som er på sporavsnittet om å senke farten/stoppe om det kjører mot stoppsignal - uten å endre digitalsignalet.
Alle gamle dekodere kan da i prinsippet benyttes med en liten RailCom-tilleggsmodul (for de som ikke allerede har RailCom).
Tilsvarende løsning som kan identifisere et lok og gi en spesifikk kommando avhengig av hvor loket befinner seg, har også Uhlenbrock LISSY - vel og merke for dem som benytter utstyr fra Uhlenbrock. Fordelen er jo at da man kan samtidig kjøre både lok med Märklin- og DCC-dekodere på samme anlegg.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2009 at 09:36
Tja...?
Om det er "tilsvarende løsning" med Lissy og RailCom, må man selv vurdere.
 
Etter det jeg kjenner til, er Lissy en infrarød transmitter som monteres under loket/vogna som man ønsker å vite hvor befinner seg. Denne sender kun ut lokets ID og intet annet (som fart og retning).  På visse punkt monteres mottakere som igjen kommuniserer via LocoNet med sentralsystemet. Det blir på en måte en "add-on-løsning".
 
RailCom er en tilleggsfunksjon som integreres i stadig flere DCC-dekodere og ikke trenger ekstrautstyr i loket. Den er aktiv innen et definert sporavsnitt som må ha egen detektor og ikke bare på ett punkt. Således er det faktisk mulig å finne posisjonen til alle lok når man slår på spenningen - og uten å bevege lokene. Det kan gjerne befinne seg flere lok på samme sporavsnitt. Det man i så fall trenger ekstra - er RailCom-detektorer.
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.