Print Page | Close Window

Automatisk togstopp

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer
Forum Description: Alt om digital og automatisk styring av modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4714
Printed Date: 05 mai 2024 at 19:49
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Automatisk togstopp
Posted By: Erik Sol
Subject: Automatisk togstopp
Date Posted: 24 august 2009 at 14:33
Jeg planlegger nytt anlegg, og ser akkurat nå på opplegget for digitalstyringen. Nå er jeg på jakt etter den beste metoden som sørger for å stoppe et tog som kommer i mot et rødt stoppsignal, men som samtidig lar et tog passere uhindret hvis det kommer i motsatt retning. Jeg vet at Lenz benytter et system med assymmetriske digitalpulser (via dioder) som ser enkelt og greitt ut, men som baserer seg på bruk av Lenz" sine dekodere. Det finnes også stoppdekodere som sender digitalt stoppsignal til skinneseksjonen før lyssignalet. Vil en slik dekoder kunne virke i én retning (mot det røde lyset) eller vil det også påvirke tog som passerer lyset i motsatt rening?
 
Takk for svar.
 
Vennlig hilsen
 
 
Erik



Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 28 august 2009 at 15:40
Informasjonen om at et tog møter rødt signal og skal stoppe må gies en viss avstand før signalet. Det må således være en viss "kobling" mellom sporavsnittet før signalet og selve signalet.
Enkleste måte å realisere dette på er å legge inn en enhet som gir stoppkommando til alle tog på denne sporavsnitt når signalet viser stopp og legge inn vanlig digitalspenning når signalet viser "kjør". Denne stoppkommando er dessverre ikke retningsavhengig, så alle tog vil stoppe - uansett kjøreretning.
Om jeg forstår "problemet" ditt rett, så vil du at alle signal som står mot kjøreretning skal vise "stopp" - og da er denne enkle metoden ikke løsningen for deg? 
 
Nå kommer nye dekodere og system (MFX hos Märklin og RailCom hos DCC) der man i stedet på alle strekningsavsnitt kan få tilbakemeldt til et sentralsystem om hvilket lok som er hvor - og hvilken hastighet og retning det kjører med.
Dette muliggjør at sentralsystemet kan sende ut individuell melding til det lok som er på sporavsnittet om å senke farten/stoppe om det kjører mot stoppsignal - uten å endre digitalsignalet.
Alle gamle dekodere kan da i prinsippet benyttes med en liten RailCom-tilleggsmodul (for de som ikke allerede har RailCom).
 
Ellers er det som du nevner mulig å gjøre dette med Lenz ABC med asymetrisk DCC-signal med dioder - men da er det bare et fåtall dekodere som støtter dette systemet og du er avhengig av å skifte til/bruke slike ABC-dekodere.
En annen liten ulempe med ABC, er at det "stjeler" litt maxspenning, slik at lok som kjører med høy hastighet vil sakke litt på et sporavsnitt som har stoppsignal i andre retningen.
 
 


Posted By: KjellAn
Date Posted: 28 august 2009 at 19:41
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå kommer nye dekodere og system (MFX hos Märklin og RailCom hos DCC) der man i stedet på alle strekningsavsnitt kan få tilbakemeldt til et sentralsystem om hvilket lok som er hvor - og hvilken hastighet og retning det kjører med.
Dette muliggjør at sentralsystemet kan sende ut individuell melding til det lok som er på sporavsnittet om å senke farten/stoppe om det kjører mot stoppsignal - uten å endre digitalsignalet.
Alle gamle dekodere kan da i prinsippet benyttes med en liten RailCom-tilleggsmodul (for de som ikke allerede har RailCom).
Tilsvarende løsning som kan identifisere et lok og gi en spesifikk kommando avhengig av hvor loket befinner seg, har også http://www.rjftrains.com/intellibox/lissy-manual.pdf - Uhlenbrock LISSY - vel og merke for dem som benytter utstyr fra Uhlenbrock. Fordelen er jo at da man kan samtidig kjøre både lok med Märklin- og DCC-dekodere på samme anlegg.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 september 2009 at 09:36
Tja...?
Om det er "tilsvarende løsning" med Lissy og RailCom, må man selv vurdere.
 
Etter det jeg kjenner til, er Lissy en infrarød transmitter som monteres under loket/vogna som man ønsker å vite hvor befinner seg. Denne sender kun ut lokets ID og intet annet (som fart og retning).  På visse punkt monteres mottakere som igjen kommuniserer via LocoNet med sentralsystemet. Det blir på en måte en "add-on-løsning".
 
RailCom er en tilleggsfunksjon som integreres i stadig flere DCC-dekodere og ikke trenger ekstrautstyr i loket. Den er aktiv innen et definert sporavsnitt som må ha egen detektor og ikke bare på ett punkt. Således er det faktisk mulig å finne posisjonen til alle lok når man slår på spenningen - og uten å bevege lokene. Det kan gjerne befinne seg flere lok på samme sporavsnitt. Det man i så fall trenger ekstra - er RailCom-detektorer.
 



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net