MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Portalkrana i Egersund revet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Portalkrana i Egersund revet

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Portalkrana i Egersund revet
    Posted: 26 juni 2009 at 21:02

"Pyamidekrana" på Gyland var nok spesiell?

Den er kun i stand til å løfte lasten rett opp og ikke sideveis. Derfor måtte vognen trekkes ut under hengende last.
Husker jeg ikke helt feil, så var det Brødrene Nygaard i Kristiansand som sto for alle tunglasttransporter til Sira-Kvina-utbyggingen? De hadde ikke stor nok mobilkran på den tiden. At kraftselskapet "ikke husker noe", er vel at folkene som var med er forlengst pensjonister (som meg)?
 
Det er sikkert mer effektiv transport de bruker i dag enn tog?
Dette var i den tiden da RV44 om Åna-Sira/Jøssingfjord var hovedvei mellom Stavanger og Kristiansand. Det som i dag er deler av E39 var da dårlig grusvei. Derfor jernbanetransport.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2009 at 15:26
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by grinda grinda wrote:

Er det noen som vet hvor mye de kunne belaste disse kranene med?

 
Tilsvarende kran her i Horten er skiltet med "største last 15 Tonn".
 
Eirik
Det er nok en standardkran dette:
Når det gjelder spørsmålet om når denne ble satt opp, så er det utført kvalifisert gjetning på "60-tallet.Wink
 
Kan forøvrig opplyse om at jeg jobber med en Acad-tegning av denne krana.


Edited by jevistad - 26 juni 2009 at 15:29
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2009 at 09:37
Originally posted by grinda grinda wrote:

Er det noen som vet hvor mye de kunne belaste disse kranene med?

 
Tilsvarende kran her i Horten er skiltet med "største last 15 Tonn".
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
steinkit View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinkit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2009 at 23:45
Trist den er fjernet.  Bygger modell av Egersund stasjon så det kan se ut som jeg må fjerne min også LOL
Stein kittelsen
Märklin digtal H0, Norsk forbilde, Intellibox, Windigipet eller TrainController?
Back to Top
grinda View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 54
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote grinda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2009 at 10:54

Er det noen som vet hvor mye de kunne belaste disse kranene med?

Og når ble de satt opp?
 
Erik
 
ps forsatt synd de forsvinner fra stasjonsmiljøene.
Er noen fredet, foreslått fredet?
 
Fredet, er en god ting.....
Hilsen

Erik K
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2009 at 17:10
Jeg har tatt en del vitale mål og mange bilder, så det skal la seg gjøre å lage en korrekt (nok) tegning av denne krana.
 
Den er 9meter mellom beina.
Høyden ser ut til å være ca. 9 meter også, men dette bør la seg beregne ut fra bildet.
Tårnene skrever 3,1 meter, men dette ser faktisk ut til være justerbart.
Legg merke til tannhjulene på skråstagene, også mulig det har noe med monteringen av krana å gjøre?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2009 at 14:59
Hvis du har en sikker avstand både vertikalt og horisontalt, så kan du korrigere for feil som oppstår ved proporsjonene kommer i ulage. Det er ikke lett, men det er mulig. Jeg har også sett at noen rette linjer krummes litt under visse forhold (vidvinkel? stor opprettingsgrad av styrtende linjer? linsefeil?) ved opprettingen av de styrtende linjene. Det var derfor jeg skrev "innen rimelighetens grenser".
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2009 at 13:39
Originally posted by ses ses wrote:

Har man ikke har annen mulighet, så kan styrtende linjer rettes opp i et godt billedbehandlingsprogram - innen rimelighetens grenser, selvfølgelig.


Det er nesten ikke grenser for hvor styrtende linjene kan være og likevel rettes opp i feks. Photoshop eller gratisprogrammet GIMP.

Problemet er at proporsjonene kan komme i ulage, dvs. at forholdet mellom vertikale og horisontale mål blir feil.

I praksis er det ofte vanskelig å få målt høyden på feks. en vegg. Et knep kan være å måle høyde og bredde på et vindu i 1. etasje i tillegg til lengden. Ved hjelp av vindusmålene kan man så sjekke proporsjonene.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2009 at 12:46
Har man ikke har annen mulighet, så kan styrtende linjer rettes opp i et godt billedbehandlingsprogram - innen rimelighetens grenser, selvfølgelig.
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2009 at 11:25
Dere må måle, folkens!
Skaff dere en liten notisbok og en 2 meter tomstokk.

Det er ikke mange mål som er nødvendig.
For denne portalkranen hadde det nesten vært nok med avstanden mellom føttene.

I tillegg bør man ta bilder som er så "flate" som mulig.
Dvs. rett forfra, bakfra og fra sidene på så langt hold som mulig.

Poenget er å få tatt bildene uten å vippe kameraet oppover i det hele tatt, slik at man unngår perspektivisk forkorting (styrtende linjer).

Sagt på en annen måte: billedplanet parallellt med motivet.

Har man ett sikkert mål på et slikt bilde er det en smal sak å skalere det slik at bildet kan benyttes som en skalategning.

Men ikke utsett dokumenteringsjobber, er det noe denne tråden bør lære oss så er det at i morgen kan det være for seint!

Edited by Håvard H - 24 juni 2009 at 11:26
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2009 at 23:09
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

... Dette er en kran for å løfte generatordeler og trafoer. Vegnettet ellers var ikke dimensjonert for slike tungtransporter. - Tviler på at så mye er utført i ettertid på småveiene fra E39 og til Gyland slik at de nå tåler belastningen?
Krana var ukjent for Sira-Kvina Kraftselskap når JBV henvendte seg dit, så de ser nok for seg andre metoder for få tunge kolli opp dit på i framtiden.
 
Statnett transport AS tar nok jobben, og transport på jernbanen forekommer nok, men tipper at omlastingen foregår på en annen måte i dag?Smile


Edited by jevistad - 23 juni 2009 at 23:11
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2009 at 23:02
Originally posted by grinda grinda wrote:

Men er det noen som vet om det finnes noen typetegninger av slike kraner?
Krana i paradis i Stavanger, var den heilt lik denne på Egersund? Vet du det Jon Einar?
 
Hilsen Erik K
Jeg har vært på utkikk etter tegninger, men har ikke lykkes.
(Skulle gjerne hatt på konteinerkrana i Sandnes også)
Men jeg har fotografert og målt opp etter beste evne, så det blir nok en råd å lage noe som lignerWink
 
Krana i Paradis ligner litt i den ene enden, men har et noe større arbeidsområde i andre enden:


Edited by jevistad - 23 juni 2009 at 23:20
Back to Top
grinda View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 54
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote grinda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2009 at 22:34
Flotte bilder Jon Einar. Ja det er trist å se at slike detaljer forsvinner fra verden i skala 1:1. Stasjonsmiljøene rundtforbi blir fattiger når slike dataljer forsvinner. Men er det noen som vet om det finnes noen typetegninger av slike kraner?
Krana i paradis i Stavanger, var den heilt lik denne på Egersund? Vet du det Jon Einar?
 
Hilsen Erik K


Edited by grinda - 23 juni 2009 at 22:35
Hilsen

Erik K
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2009 at 20:56
Fine bilder, Jon Einar - men akk så vemodig!
 
Jeg kan forstå at kranene med løpekatt forsvinner men "pyramidekranen" på Gyland er ikke så gammel. Etter det jeg husker, kom denne seint på 60-tallet i forbindelse med Sira-Kvina-utbyggingen for å kunne løfte spesialtransport til kraftutbyggingen i Tonstad Kraftverk. Dette er en kran for å løfte generatordeler og trafoer. Vegnettet ellers var ikke dimensjonert for slike tungtransporter. - Tviler på at så mye er utført i ettertid på småveiene fra E39 og til Gyland slik at de nå tåler belastningen?
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2009 at 19:14
Denne type kran er vel noe av det mest typiske man kan tenke seg på en norsk jernbanestasjon.
Men denne (og sikkert de fleste andre) har ikke blitt brukt på årevis, og stålet i overgangen mellom fundament og mast var blitt rustent og dårlig. Så for å unngå at den deiset i bakken av seg selv før eller siden, så ble den revet.
Legger ut noen bilder i tilfelle det er noen som vil bygge den i modell.
Krana slik den stod i vinter.
 
Slik den fremstod når jeg passerte i dag.
 
Løpekatten, sporvidden er 600mm.
 
Drivmotor for løpekatten.
 
Mens vi var der dundret 5804 forbi i perfekt motlysConfused
 
Gild redskap.
 
Det er Teigen avd. Egersund som hugger krana.
 
Delene lastes opp i en vekselkontainer og vil bli fraktet ut til "øyna".
Det mest logiske i mine øyne hadde vært at det den ble lastet opp i en Ealos, men den tiden er nok forbiAngry
 
Til info så vil kranene på Gyland st. lide samme skjebne, så hvis man vil ha bilder så må man kjappe seg:
 
Men nå er det på tide å ut å feire jonsok, takk for oppmerksomhetenSmile
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.