Print Page | Close Window

Portalkrana i Egersund revet

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4579
Printed Date: 27 juli 2024 at 10:47
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Portalkrana i Egersund revet
Posted By: jevistad
Subject: Portalkrana i Egersund revet
Date Posted: 23 juni 2009 at 19:14
Denne type kran er vel noe av det mest typiske man kan tenke seg på en norsk jernbanestasjon.
Men denne (og sikkert de fleste andre) har ikke blitt brukt på årevis, og stålet i overgangen mellom fundament og mast var blitt rustent og dårlig. Så for å unngå at den deiset i bakken av seg selv før eller siden, så ble den revet.
Legger ut noen bilder i tilfelle det er noen som vil bygge den i modell.
Krana slik den stod i vinter.
 
Slik den fremstod når jeg passerte i dag.
 
Løpekatten, sporvidden er 600mm.
 
Drivmotor for løpekatten.
 
Mens vi var der dundret 5804 forbi i perfekt motlysConfused
 
Gild redskap.
 
Det er Teigen avd. Egersund som hugger krana.
 
Delene lastes opp i en vekselkontainer og vil bli fraktet ut til "øyna".
Det mest logiske i mine øyne hadde vært at det den ble lastet opp i en Ealos, men den tiden er nok forbiAngry
 
Til info så vil kranene på Gyland st. lide samme skjebne, så hvis man vil ha bilder så må man kjappe seg:
 
Men nå er det på tide å ut å feire jonsok, takk for oppmerksomhetenSmile
 


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane



Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 juni 2009 at 20:56
Fine bilder, Jon Einar - men akk så vemodig!
 
Jeg kan forstå at kranene med løpekatt forsvinner men "pyramidekranen" på Gyland er ikke så gammel. Etter det jeg husker, kom denne seint på 60-tallet i forbindelse med Sira-Kvina-utbyggingen for å kunne løfte spesialtransport til kraftutbyggingen i Tonstad Kraftverk. Dette er en kran for å løfte generatordeler og trafoer. Vegnettet ellers var ikke dimensjonert for slike tungtransporter. - Tviler på at så mye er utført i ettertid på småveiene fra E39 og til Gyland slik at de nå tåler belastningen?


Posted By: grinda
Date Posted: 23 juni 2009 at 22:34
Flotte bilder Jon Einar. Ja det er trist å se at slike detaljer forsvinner fra verden i skala 1:1. Stasjonsmiljøene rundtforbi blir fattiger når slike dataljer forsvinner. Men er det noen som vet om det finnes noen typetegninger av slike kraner?
Krana i paradis i Stavanger, var den heilt lik denne på Egersund? Vet du det Jon Einar?
 
Hilsen Erik K


-------------
Hilsen

Erik K


Posted By: jevistad
Date Posted: 23 juni 2009 at 23:02
Originally posted by grinda grinda wrote:

Men er det noen som vet om det finnes noen typetegninger av slike kraner?
Krana i paradis i Stavanger, var den heilt lik denne på Egersund? Vet du det Jon Einar?
 
Hilsen Erik K
Jeg har vært på utkikk etter tegninger, men har ikke lykkes.
(Skulle gjerne hatt på konteinerkrana i Sandnes også)
Men jeg har fotografert og målt opp etter beste evne, så det blir nok en råd å lage noe som lignerWink
 
Krana i Paradis ligner litt i den ene enden, men har et noe større arbeidsområde i andre enden:


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: jevistad
Date Posted: 23 juni 2009 at 23:09
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

... Dette er en kran for å løfte generatordeler og trafoer. Vegnettet ellers var ikke dimensjonert for slike tungtransporter. - Tviler på at så mye er utført i ettertid på småveiene fra E39 og til Gyland slik at de nå tåler belastningen?
Krana var ukjent for Sira-Kvina Kraftselskap når JBV henvendte seg dit, så de ser nok for seg andre metoder for få tunge kolli opp dit på i framtiden.
 
http://www.statnett-transport.no/ - Statnett transport AS  tar nok jobben, og transport på jernbanen forekommer nok, men tipper at omlastingen foregår på en annen måte i dag?Smile


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Håvard H
Date Posted: 24 juni 2009 at 11:25
Dere må måle, folkens!
Skaff dere en liten notisbok og en 2 meter tomstokk.

Det er ikke mange mål som er nødvendig.
For denne portalkranen hadde det nesten vært nok med avstanden mellom føttene.

I tillegg bør man ta bilder som er så "flate" som mulig.
Dvs. rett forfra, bakfra og fra sidene på så langt hold som mulig.

Poenget er å få tatt bildene uten å vippe kameraet oppover i det hele tatt, slik at man unngår perspektivisk forkorting (styrtende linjer).

Sagt på en annen måte: billedplanet parallellt med motivet.

Har man ett sikkert mål på et slikt bilde er det en smal sak å skalere det slik at bildet kan benyttes som en skalategning.

Men ikke utsett dokumenteringsjobber, er det noe denne tråden bør lære oss så er det at i morgen kan det være for seint!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: ses
Date Posted: 24 juni 2009 at 12:46
Har man ikke har annen mulighet, så kan styrtende linjer rettes opp i et godt billedbehandlingsprogram - innen rimelighetens grenser, selvfølgelig.

-------------
Svein S


Posted By: Håvard H
Date Posted: 24 juni 2009 at 13:39
Originally posted by ses ses wrote:

Har man ikke har annen mulighet, så kan styrtende linjer rettes opp i et godt billedbehandlingsprogram - innen rimelighetens grenser, selvfølgelig.


Det er nesten ikke grenser for hvor styrtende linjene kan være og likevel rettes opp i feks. Photoshop eller gratisprogrammet GIMP.

Problemet er at proporsjonene kan komme i ulage, dvs. at forholdet mellom vertikale og horisontale mål blir feil.

I praksis er det ofte vanskelig å få målt høyden på feks. en vegg. Et knep kan være å måle høyde og bredde på et vindu i 1. etasje i tillegg til lengden. Ved hjelp av vindusmålene kan man så sjekke proporsjonene.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: ses
Date Posted: 24 juni 2009 at 14:59
Hvis du har en sikker avstand både vertikalt og horisontalt, så kan du korrigere for feil som oppstår ved proporsjonene kommer i ulage. Det er ikke lett, men det er mulig. Jeg har også sett at noen rette linjer krummes litt under visse forhold (vidvinkel? stor opprettingsgrad av styrtende linjer? linsefeil?) ved opprettingen av de styrtende linjene. Det var derfor jeg skrev "innen rimelighetens grenser".


-------------
Svein S


Posted By: jevistad
Date Posted: 24 juni 2009 at 17:10
Jeg har tatt en del vitale mål og mange bilder, så det skal la seg gjøre å lage en korrekt (nok) tegning av denne krana.
 
Den er 9meter mellom beina.
Høyden ser ut til å være ca. 9 meter også, men dette bør la seg beregne ut fra bildet.
Tårnene skrever 3,1 meter, men dette ser faktisk ut til være justerbart.
Legg merke til tannhjulene på skråstagene, også mulig det har noe med monteringen av krana å gjøre?


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: grinda
Date Posted: 25 juni 2009 at 10:54

Er det noen som vet hvor mye de kunne belaste disse kranene med?

Og når ble de satt opp?
 
Erik
 
ps forsatt synd de forsvinner fra stasjonsmiljøene.
Er noen fredet, foreslått fredet?
 
Fredet, er en god ting.....


-------------
Hilsen

Erik K


Posted By: steinkit
Date Posted: 25 juni 2009 at 23:45
Trist den er fjernet.  Bygger modell av Egersund stasjon så det kan se ut som jeg må fjerne min også LOL

-------------
Stein kittelsen
Märklin digtal H0, Norsk forbilde, Intellibox, Windigipet eller TrainController?


Posted By: eika
Date Posted: 26 juni 2009 at 09:37
Originally posted by grinda grinda wrote:

Er det noen som vet hvor mye de kunne belaste disse kranene med?

 
Tilsvarende kran her i Horten er skiltet med "største last 15 Tonn".
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: jevistad
Date Posted: 26 juni 2009 at 15:26
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by grinda grinda wrote:

Er det noen som vet hvor mye de kunne belaste disse kranene med?

 
Tilsvarende kran her i Horten er skiltet med "største last 15 Tonn".
 
Eirik
Det er nok en standardkran dette:
Når det gjelder spørsmålet om når denne ble satt opp, så er det utført kvalifisert gjetning på "60-tallet.Wink
 
Kan forøvrig opplyse om at jeg jobber med en Acad-tegning av denne krana.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 26 juni 2009 at 21:02

"Pyamidekrana" på Gyland var nok spesiell?

Den er kun i stand til å løfte lasten rett opp og ikke sideveis. Derfor måtte vognen trekkes ut under hengende last.
Husker jeg ikke helt feil, så var det Brødrene Nygaard i Kristiansand som sto for alle tunglasttransporter til Sira-Kvina-utbyggingen? De hadde ikke stor nok mobilkran på den tiden. At kraftselskapet "ikke husker noe", er vel at folkene som var med er forlengst pensjonister (som meg)?
 
Det er sikkert mer effektiv transport de bruker i dag enn tog?
Dette var i den tiden da RV44 om Åna-Sira/Jøssingfjord var hovedvei mellom Stavanger og Kristiansand. Det som i dag er deler av E39 var da dårlig grusvei. Derfor jernbanetransport.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net