MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - FREMO blogg- morten.h
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

FREMO blogg- morten.h

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: FREMO blogg- morten.h
    Posted: 20 desember 2008 at 18:25

Jepp,dere leste riktig....Morten har blitt syk og styrer med tog i DCWink

Tenkte jeg skulle dele med meg når jeg (nå snart) setter i gang med mine tre første moduler. Det blir som nevnt tidligere i en annen tråd, bygging etter forbilde og ytterst få kompromisser vil bli gjordt.Mitt første byggetrinn blir Lågen HP,som ikke lenger eksisterer...den ble jevnet med jorden da Elveveien i Larvik ble bygget. Tidsepoken blir fra 1974 ( det ble lagt betong sviller i larvik allerede da) og frem til sent 80-tall da området ble omgjordt. Jeg har fått god konsulent hjelp fra Dr.Jevistad ,som jo har bygget en og annen modul tidligereWink På disse tre første modulene,står han for tegninger (ferdig CAD"et) samt loddingen av veksler og sporsperrer.....
 
 
 
(tegning utført av Jon Einar Vistad).....hadde jeg fortalt Jon Einar at jeg er en gammel illustratør,hadde han ikke turt og sende meg denne tegningen,men den er absolutt godkjentLOL
 
De tre sidesporene som forsvinner ut av modulene,går til omformer,Lågen dampsag og revet (kanalkaia,impregneringa,rockwoll,jernstøperiet,containerhavna etc..)
 
Det har gått my tid med til fotografering av sporene slik det ser ut i dag,samt at jeg har fått mye hjelp av lokale avis fotografer. Begyner å nærme meg det punktet hvor jeg har nok dokumentasjon av bygg og bruer/overganger til at jeg kan begyne byggingen....i de siste dager har jeg laget meg en papp "dummy" av E-avdelingen som ligger ved siden av tidligere Lågen HP. En stor takk til aha for disse tegningene,som ble brukt til E-avdelingen på Ganddal.Trengte kun noen små forandringer,før jeg hadde Lågen utgavenWink
 
 
 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 19:41
Kjempespennende!!! Jeg liker at du legger lista så høyt på ditt første Fremo-prosjekt. Clap
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 19:44
Ja tiden er nok forbi da Lotus kan brukes som transportmiddel til treffLOL
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 20:05
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Ja tiden er nok forbi da Lotus kan brukes som transportmiddel til treffLOL
 
si ikke det........kan hende at Autoclassics klare å oppdrive en strømlinjeformet henger i karbonfiber med 345/35 dekkLOL
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 20:11
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Kjempespennende!!! Jeg liker at du legger lista så høyt på ditt første Fremo-prosjekt. Clap
...er nesten nødt til det, ellers vil personer fra nordre Vestfold (les Eika),lynsje,håne og se ned på undertegnede siden jeg fyrer oppunder angående den manglende vekselen på Hort....jeg mener SteinsnesLOL
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 20:13
Dette blir interessant, Morten.
 
Er dette stedet man passerer over hvis man kjører ut fra Larvik på nordsia? Omtrent der Veitransport AS holder til?
 
 
 


Edited by Andreas - 20 desember 2008 at 20:13
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 20:24
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Dette blir interessant, Morten.
 
Er dette stedet man passerer over hvis man kjører ut fra Larvik på nordsia? Omtrent der Veitransport AS holder til?
 
 
 
stemmerWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 20:56
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

er nesten nødt til det, ellers vil personer fra nordre Vestfold (les Eika),lynsje,håne og se ned på undertegnede siden jeg fyrer oppunder angående den manglende vekselen på Hort....jeg mener SteinsnesLOL
 
Av en eller annen grunn trur jeg faktisk ikke du bekymrer deg så allverdens for akkurat det MortenLOL
 
Vi har forøvrig litt plass til overs i anlegget her borte Morten, og egen transportavdeling som har utstyret i ordenWink
Så det er bare å skrive en velbegrunnet søknad i et passende antall eksemplarer så skal vi la Dr. Hansen vurdere om du og modulen kan finnes verdige til å bli med i selskapetWink
Sidespormoduler kommer alltid godt med, så jeg tror ikke han vil være så vrien å få noe positivt svar fra Smile
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 21:01
Høres bra ut Eirik.....selv om jeg ikke er helt sikker på Hansen Wink....all utprøving og testing av moduler vil bli utført i Horten med jevne mellomrom,hvis jeg får lov ?......og jeg har ikke tenkt til å stresse disse modulene ferdig...kvalitet tar tid,ingen vei utenomWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 21:03

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

.............................................. setter i gang med mine tre første moduler.

De tre sidesporene som forsvinner ut av modulene,går til omformer,Lågen dampsag og revet (kanalkaia,impregneringa,rockwoll,jernstøperiet,containerhavna etc..)
 
 

Her leser vi vel at ett eller flere sidespor kommer....WinkWinkWink
Blir spennende å følge med på.
 
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 21:11
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Høres bra ut Eirik.....selv om jeg ikke er helt sikker på Hansen Wink....all utprøving og testing av moduler vil bli utført i Horten med jevne mellomrom,hvis jeg får lov ?......og jeg har ikke tenkt til å stresse disse modulene ferdig...kvalitet tar tid,ingen vei utenomWink
 
Nei.. Vi er ikke bestandig like sikre på Dr. Hansen vi heller...
Selv jobber jeg normalt ut fra prinsippet om at det trenger ikke gå fort når det ikke blir så bra hellerWink (Noe jeg er sikker på Hansen er mer enn villig til å bekrefte at stemmerLOL)
 
Testing skal vi nok sikkert få tilSmile
 
Edit: Forøvrig vil jeg foreslå at du øker lengden på seksjonene fra 120cm til 122 cm + endestykketykkelsen. Dermed kan du sage tvers over finerplaten på 122cm og slippe å kappe av de siste centimetreneWink
 
Eirik


Edited by eika - 20 desember 2008 at 21:13
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2008 at 21:22
Originally posted by eika eika wrote:

 
Edit: Forøvrig vil jeg foreslå at du øker lengden på seksjonene fra 120cm til 122 cm + endestykketykkelsen. Dermed kan du sage tvers over finerplaten på 122cm og slippe å kappe av de siste centimetreneWink
 
Eirik
så lenge det ikke får konsekvenser for skala riktigheten (det er en overgang som er tenkt komme på neste modul mot Larvik),ikke et dumt forslag...skal ta det opp med snekkær"nWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2008 at 09:20

Ser ut til å bli et supert prosjekt dette her Morten. Clap

Skal få presentert mitt eget prosjekt nå i løpet av julen... Wink
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2008 at 10:29
Det her er jo meget spennende!
Bra og se at andre AC folk og kan bli konvertert!!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2008 at 11:25
Hva skal stå under den byggningen du lager????
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2008 at 11:55
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Hva skal stå under den byggningen du lager????
.......en sponset ferdigmodell fra Skala Design LOLLOL
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2008 at 12:17
lol Clap
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2008 at 15:04
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

 
 
 
De tre sidesporene som forsvinner ut av modulene,går til...   ... revet (kanalkaia,impregneringa,rockwoll,jernstøperiet,containerhavna etc..)
  
 
Aha, så sporet til Revet gikk fra den siden tidligere? Sporet til A.A. mek lå alene det da?
 
 
Det ser ut som om det er tegnet inn en sporsperre på Dampsag/Revet-sporet. Det trengs i så fall ikke, da begge vekselene vil være låst istedet.
 
Ellers er du alltid(s) velkommen i Horten, Morten:-)


Edited by J-I Hansen - 21 desember 2008 at 15:06
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2008 at 15:28
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
Aha, så sporet til Revet gikk fra den siden tidligere? Sporet til A.A. mek lå alene det da?
 
 
Det ser ut som om det er tegnet inn en sporsperre på Dampsag/Revet-sporet. Det trengs i så fall ikke, da begge vekselene vil være låst istedet.
 
Ellers er du alltid(s) velkommen i Horten, Morten:-)
 
 
stemmer,før Elveveien ble laget var sporet den veien og A.A. mek.verksted lå alene.....
 
I følge bilder fra den gangen,SKAL det være en sporsperre der....så den trengs....Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2008 at 16:03
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

[QUOTE=J-I Hansen]  
 
I følge bilder fra den gangen,SKAL det være en sporsperre der....så den trengs....Wink
 
 
Jeg gleder meg over dette prosjektet. Etter ytterligere antall meter, når du har kommet kommet ned til skiftetomta, så har du enda ikke nådd noen av godskundeneSmile
 
 
Men fraktpotensialet er i hvertfall enormt. Clap
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2008 at 16:29
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

[QUOTE=J-I Hansen]  
 
I følge bilder fra den gangen,SKAL det være en sporsperre der....så den trengs....Wink
 
 
Jeg gleder meg over dette prosjektet. Etter ytterligere antall meter, når du har kommet kommet ned til skiftetomta, så har du enda ikke nådd noen av godskundeneSmile
 
 
Men fraktpotensialet er i hvertfall enormt. Clap
...det er vel nettopp der jeg må inngå noen kompromisser angående sporlengder....ellers blir dette hinsides digert...planene om oppstillings spor på sikatomta og alle godskundene på kaia er en av grunnene til at jeg begyner med Lågen HP. Går vi en modul eller to til mot Larvik,så har vi jo Alfred Andersen Mek. Verk. også...... så grunnlaget for mye godskjøring ligger tilstedeWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2008 at 19:04
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Det ser ut som om det er tegnet inn en sporsperre på Dampsag/Revet-sporet. Det trengs i så fall ikke, da begge vekselene vil være låst istedet.
 
 
Du har jo unektelig et poeng der dr.Hansen, men jeg tydet dette bildet som at det ligger et beskyttelsesdeksel til en sporsperre ved siden av sporet: Bilde fra Lågen i NJK
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2008 at 19:13
Hei MortenSmile
 
Det ser ud til vi går endnu et spændende Fremoår imødeTongue  Året 2008 har givet blod på tanden til mange, incl. mig selv. Dit projekt ser meget spændende ud Morten, og jeg vil følge det nøje.
 
Selv har jeg planlagt starten på mit Svenkerud projekt, stærkt inspireret af Dr. Jevistad,  til at starte her i juleferien.
 
Nærmere vil følge på forummet.
 
Her til sidst vil jeg benytte lejligheden til at ønske dig og alle andre her på forummet en rigtig glædelig jul og et godt nytår, med håbet om at vi mødes til endnu flere træf i året der kommer.
 
Med Fremohilsen
Dan
 
 
 
 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2008 at 23:58
Hva slags materiell var plassert i den lille lokstallen?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2008 at 00:06
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Hva slags materiell var plassert i den lille lokstallen?
Godt spørsmål......i dag står det en ROBEL der,hva som sto der for 30 år siden vites ikke.....mulig det var noe tilsvarende....noen som vet?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2008 at 00:16

her er noen bilder av hvordan det ser ut i dag.....

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
sporet inn til "saga" nå byggmakker,ligger der ennå,bare veksel er fjernet..
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2008 at 00:26

......og sporet til revet,ligger nå påandre siden av overgangen,skimtes her sammen med sporet til Alfred A. Mek Verk.

 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2008 at 08:55
Når ble dette sidesporet sist brukt? Og til hva?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2008 at 10:03
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Når ble dette sidesporet sist brukt? Og til hva?
 
A.A. mek har ikke vært i bruk på i hvertfall ti år.
 
Revet var i daglig bruk ut 2001.
 
Sporet til El.revisjonsavd. var i bruk til den forrige regjeringen begynte med privatisering, men er tydeligvis tatt i bruk igjen.
 
Sporet til saga: Hvertfall ti år.
 
Omformern: Aner ikke. 
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2008 at 17:04
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Når ble dette sidesporet sist brukt? Og til hva?
 
Revet var i daglig bruk ut 2001.
 
[/QUOTE]
 
Ut mot Revet kommer man først ned til en skiftetomt med fire gjennomgående spor. Deretter deler det seg i to, hvor ett spor går ned igjennom impregneringskompaniet og videre ut til tidligere Rockwool. Impregneringen mottok trelast på svenske vogner (Kbis, Kbps bl.a.), mens Rockwool sendte ferdigvarer med utenlandske Hbis, Hbikks osv. 
 
Det andre sporet går ned mot kaia, og deler seg i tre eller fire på veien dit. På slutten gikk det innimellom opptil 5-6 Rps`er med sjøkabel fra Nexans i Rognan, for utskiping. Utover det vet jeg ikke, men det ligger bl.a. en stor kornsilo på kaia.
 
Det var også en bedrift som losset stål av vogner (SJ Kis, Kils) som stod hensatt på skiftetomta.  
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.