FREMO blogg- morten.h
Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4102
Printed Date: 22 november 2024 at 00:36 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: FREMO blogg- morten.h
Posted By: morten.h
Subject: FREMO blogg- morten.h
Date Posted: 20 desember 2008 at 18:25
Jepp,dere leste riktig....Morten har blitt syk og styrer med tog i DC
Tenkte jeg skulle dele med meg når jeg (nå snart) setter i gang med mine tre første moduler. Det blir som nevnt tidligere i en annen tråd, bygging etter forbilde og ytterst få kompromisser vil bli gjordt.Mitt første byggetrinn blir Lågen HP,som ikke lenger eksisterer...den ble jevnet med jorden da Elveveien i Larvik ble bygget. Tidsepoken blir fra 1974 ( det ble lagt betong sviller i larvik allerede da) og frem til sent 80-tall da området ble omgjordt. Jeg har fått god konsulent hjelp fra Dr.Jevistad ,som jo har bygget en og annen modul tidligere På disse tre første modulene,står han for tegninger (ferdig CAD"et) samt loddingen av veksler og sporsperrer.....
(tegning utført av Jon Einar Vistad).....hadde jeg fortalt Jon Einar at jeg er en gammel illustratør,hadde han ikke turt og sende meg denne tegningen,men den er absolutt godkjent
De tre sidesporene som forsvinner ut av modulene,går til omformer,Lågen dampsag og revet (kanalkaia,impregneringa,rockwoll,jernstøperiet,containerhavna etc..)
Det har gått my tid med til fotografering av sporene slik det ser ut i dag,samt at jeg har fått mye hjelp av lokale avis fotografer. Begyner å nærme meg det punktet hvor jeg har nok dokumentasjon av bygg og bruer/overganger til at jeg kan begyne byggingen....i de siste dager har jeg laget meg en papp "dummy" av E-avdelingen som ligger ved siden av tidligere Lågen HP. En stor takk til aha for disse tegningene,som ble brukt til E-avdelingen på Ganddal.Trengte kun noen små forandringer,før jeg hadde Lågen utgaven
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Replies:
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 20 desember 2008 at 19:41
Kjempespennende!!! Jeg liker at du legger lista så høyt på ditt første Fremo-prosjekt.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 20 desember 2008 at 19:44
Ja tiden er nok forbi da Lotus kan brukes som transportmiddel til treff
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 20 desember 2008 at 20:05
jevistad wrote:
Ja tiden er nok forbi da Lotus kan brukes som transportmiddel til treff |
si ikke det........kan hende at Autoclassics klare å oppdrive en strømlinjeformet henger i karbonfiber med 345/35 dekk
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 20 desember 2008 at 20:11
Mr Bridger wrote:
Kjempespennende!!! Jeg liker at du legger lista så høyt på ditt første Fremo-prosjekt. | ...er nesten nødt til det, ellers vil personer fra nordre Vestfold (les Eika),lynsje,håne og se ned på undertegnede siden jeg fyrer oppunder angående den manglende vekselen på Hort....jeg mener Steinsnes
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 20 desember 2008 at 20:13
Dette blir interessant, Morten.
Er dette stedet man passerer over hvis man kjører ut fra Larvik på nordsia? Omtrent der Veitransport AS holder til?
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 20 desember 2008 at 20:24
Andreas wrote:
Dette blir interessant, Morten.
Er dette stedet man passerer over hvis man kjører ut fra Larvik på nordsia? Omtrent der Veitransport AS holder til?
|
stemmer
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: eika
Date Posted: 20 desember 2008 at 20:56
morten.h wrote:
er nesten nødt til det, ellers vil personer fra nordre Vestfold (les Eika),lynsje,håne og se ned på undertegnede siden jeg fyrer oppunder angående den manglende vekselen på Hort....jeg mener Steinsnes |
Av en eller annen grunn trur jeg faktisk ikke du bekymrer deg så allverdens for akkurat det Morten
Vi har forøvrig litt plass til overs i anlegget her borte Morten, og egen transportavdeling som har utstyret i orden
Så det er bare å skrive en velbegrunnet søknad i et passende antall eksemplarer så skal vi la Dr. Hansen vurdere om du og modulen kan finnes verdige til å bli med i selskapet
Sidespormoduler kommer alltid godt med, så jeg tror ikke han vil være så vrien å få noe positivt svar fra
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 20 desember 2008 at 21:01
Høres bra ut Eirik.....selv om jeg ikke er helt sikker på Hansen ....all utprøving og testing av moduler vil bli utført i Horten med jevne mellomrom,hvis jeg får lov ?......og jeg har ikke tenkt til å stresse disse modulene ferdig...kvalitet tar tid,ingen vei utenom
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 20 desember 2008 at 21:03
morten.h wrote:
.............................................. setter i gang med mine tre første moduler.
De tre sidesporene som forsvinner ut av modulene,går til omformer,Lågen dampsag og revet (kanalkaia,impregneringa,rockwoll,jernstøperiet,containerhavna etc..)
|
Blir spennende å følge med på.
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: eika
Date Posted: 20 desember 2008 at 21:11
morten.h wrote:
Høres bra ut Eirik.....selv om jeg ikke er helt sikker på Hansen ....all utprøving og testing av moduler vil bli utført i Horten med jevne mellomrom,hvis jeg får lov ?......og jeg har ikke tenkt til å stresse disse modulene ferdig...kvalitet tar tid,ingen vei utenom |
Nei.. Vi er ikke bestandig like sikre på Dr. Hansen vi heller...
Selv jobber jeg normalt ut fra prinsippet om at det trenger ikke gå fort når det ikke blir så bra heller (Noe jeg er sikker på Hansen er mer enn villig til å bekrefte at stemmer )
Testing skal vi nok sikkert få til
Edit: Forøvrig vil jeg foreslå at du øker lengden på seksjonene fra 120cm til 122 cm + endestykketykkelsen. Dermed kan du sage tvers over finerplaten på 122cm og slippe å kappe av de siste centimetrene
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 20 desember 2008 at 21:22
eika wrote:
Edit: Forøvrig vil jeg foreslå at du øker lengden på seksjonene fra 120cm til 122 cm + endestykketykkelsen. Dermed kan du sage tvers over finerplaten på 122cm og slippe å kappe av de siste centimetrene
Eirik | så lenge det ikke får konsekvenser for skala riktigheten (det er en overgang som er tenkt komme på neste modul mot Larvik),ikke et dumt forslag...skal ta det opp med snekkær"n
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: asai
Date Posted: 21 desember 2008 at 09:20
Ser ut til å bli et supert prosjekt dette her Morten.
Skal få presentert mitt eget prosjekt nå i løpet av julen...
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 21 desember 2008 at 10:29
Det her er jo meget spennende!
Bra og se at andre AC folk og kan bli konvertert!!
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 21 desember 2008 at 11:25
Hva skal stå under den byggningen du lager????
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 21 desember 2008 at 11:55
SveinR wrote:
Hva skal stå under den byggningen du lager???? | .......en sponset ferdigmodell fra Skala Design
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 21 desember 2008 at 12:17
lol
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 21 desember 2008 at 15:04
morten.h wrote:
De tre sidesporene som forsvinner ut av modulene,går til... ... revet (kanalkaia,impregneringa,rockwoll,jernstøperiet,containerhavna etc..)
|
Aha, så sporet til Revet gikk fra den siden tidligere? Sporet til A.A. mek lå alene det da?
Det ser ut som om det er tegnet inn en sporsperre på Dampsag/Revet-sporet. Det trengs i så fall ikke, da begge vekselene vil være låst istedet.
Ellers er du alltid(s) velkommen i Horten, Morten:-)
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 21 desember 2008 at 15:28
J-I Hansen wrote:
Aha, så sporet til Revet gikk fra den siden tidligere? Sporet til A.A. mek lå alene det da?
Det ser ut som om det er tegnet inn en sporsperre på Dampsag/Revet-sporet. Det trengs i så fall ikke, da begge vekselene vil være låst istedet.
Ellers er du alltid(s) velkommen i Horten, Morten:-) |
stemmer,før Elveveien ble laget var sporet den veien og A.A. mek.verksted lå alene.....
I følge bilder fra den gangen,SKAL det være en sporsperre der....så den trengs....
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 21 desember 2008 at 16:03
morten.h wrote:
[QUOTE=J-I Hansen]
I følge bilder fra den gangen,SKAL det være en sporsperre der....så den trengs.... |
Jeg gleder meg over dette prosjektet. Etter ytterligere antall meter, når du har kommet kommet ned til skiftetomta, så har du enda ikke nådd noen av godskundene
Men fraktpotensialet er i hvertfall enormt.
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 21 desember 2008 at 16:29
J-I Hansen wrote:
morten.h wrote:
[QUOTE=J-I Hansen]
I følge bilder fra den gangen,SKAL det være en sporsperre der....så den trengs.... |
Jeg gleder meg over dette prosjektet. Etter ytterligere antall meter, når du har kommet kommet ned til skiftetomta, så har du enda ikke nådd noen av godskundene
Men fraktpotensialet er i hvertfall enormt. | ...det er vel nettopp der jeg må inngå noen kompromisser angående sporlengder....ellers blir dette hinsides digert...planene om oppstillings spor på sikatomta og alle godskundene på kaia er en av grunnene til at jeg begyner med Lågen HP. Går vi en modul eller to til mot Larvik,så har vi jo Alfred Andersen Mek. Verk. også...... så grunnlaget for mye godskjøring ligger tilstede
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 21 desember 2008 at 19:04
J-I Hansen wrote:
Det ser ut som om det er tegnet inn en sporsperre på Dampsag/Revet-sporet. Det trengs i så fall ikke, da begge vekselene vil være låst istedet.
|
Du har jo unektelig et poeng der dr.Hansen, men jeg tydet dette bildet som at det ligger et beskyttelsesdeksel til en sporsperre ved siden av sporet: http://forsk.njk.no/stdb/f/2320,02-2500-laagen-hp-1978-med-elektro-e.jpg - Bilde fra Lågen i NJK
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 21 desember 2008 at 19:13
Hei Morten
Det ser ud til vi går endnu et spændende Fremoår imøde Året 2008 har givet blod på tanden til mange, incl. mig selv. Dit projekt ser meget spændende ud Morten, og jeg vil følge det nøje.
Selv har jeg planlagt starten på mit Svenkerud projekt, stærkt inspireret af Dr. Jevistad, til at starte her i juleferien.
Nærmere vil følge på forummet.
Her til sidst vil jeg benytte lejligheden til at ønske dig og alle andre her på forummet en rigtig glædelig jul og et godt nytår, med håbet om at vi mødes til endnu flere træf i året der kommer.
Med Fremohilsen
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 21 desember 2008 at 23:58
Hva slags materiell var plassert i den lille lokstallen?
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 22 desember 2008 at 00:06
Mr Bridger wrote:
Hva slags materiell var plassert i den lille lokstallen? | Godt spørsmål......i dag står det en ROBEL der,hva som sto der for 30 år siden vites ikke.....mulig det var noe tilsvarende....noen som vet?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 22 desember 2008 at 00:16
her er noen bilder av hvordan det ser ut i dag.....
sporet inn til "saga" nå byggmakker,ligger der ennå,bare veksel er fjernet..
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 22 desember 2008 at 00:26
......og sporet til revet,ligger nå påandre siden av overgangen,skimtes her sammen med sporet til Alfred A. Mek Verk.
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 22 desember 2008 at 08:55
Når ble dette sidesporet sist brukt? Og til hva?
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 22 desember 2008 at 10:03
Mr Bridger wrote:
Når ble dette sidesporet sist brukt? Og til hva? |
A.A. mek har ikke vært i bruk på i hvertfall ti år.
Revet var i daglig bruk ut 2001.
Sporet til El.revisjonsavd. var i bruk til den forrige regjeringen begynte med privatisering, men er tydeligvis tatt i bruk igjen.
Sporet til saga: Hvertfall ti år.
Omformern: Aner ikke.
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 22 desember 2008 at 17:04
Mr Bridger wrote:
Når ble dette sidesporet sist brukt? Og til hva? |
Revet var i daglig bruk ut 2001.
[/QUOTE]
Ut mot Revet kommer man først ned til en skiftetomt med fire gjennomgående spor. Deretter deler det seg i to, hvor ett spor går ned igjennom impregneringskompaniet og videre ut til tidligere Rockwool. Impregneringen mottok trelast på svenske vogner (Kbis, Kbps bl.a.), mens Rockwool sendte ferdigvarer med utenlandske Hbis, Hbikks osv.
Det andre sporet går ned mot kaia, og deler seg i tre eller fire på veien dit. På slutten gikk det innimellom opptil 5-6 Rps`er med sjøkabel fra Nexans i Rognan, for utskiping. Utover det vet jeg ikke, men det ligger bl.a. en stor kornsilo på kaia.
Det var også en bedrift som losset stål av vogner (SJ Kis, Kils) som stod hensatt på skiftetomta.
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 22 desember 2008 at 17:14
Hva du vet Orakel Hansen .... Vill tippe at det var Rudolf Andersen mek.verk som tok i mot det stålet.......men,sporene fortsetter i et spagetti virrvarr lengere ut og forbi Rockwool,ante ikke at det var så mye der ute..
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: eika
Date Posted: 22 desember 2008 at 18:40
Ut fra hva andre har fortalt er det fortsatt mulig å se rester av den smalsporede vestfoldbanen ved Rockwool, da det skal ligge smalsporsskinner der sammen med normalsporet fortsatt.
Før den nye Colorline terminalen kom mener jeg og det var mulig å se rester av smalsporskinnene i den gamle veien der borte.
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 22 desember 2008 at 20:23
eika wrote:
Ut fra hva andre har fortalt er det fortsatt mulig å se rester av den smalsporede vestfoldbanen ved Rockwool, da det skal ligge smalsporsskinner der sammen med normalsporet fortsatt.
Før den nye Colorline terminalen kom mener jeg og det var mulig å se rester av smalsporskinnene i den gamle veien der borte.
Eirik | Joda,stemmer det...men om det fortsatt er mulig å se dette nå vet jeg ikke.Skal ta en liten befaring der med kamera bare det blir litt lysere om ettermiddagen... kanskje det er noen her på forumet som har bilder av dette,eller bilder fra Revet? Hva med deg ,Svein Sando..du har vært flink til å knipse bilder opp igjennom årene...har du noe å bidra med?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 23 desember 2008 at 00:58
morten.h wrote:
Joda,stemmer det...men om det fortsatt er mulig å se dette nå vet jeg ikke.Skal ta en liten befaring der med kamera bare det blir litt lysere om ettermiddagen... kanskje det er noen her på forumet som har bilder av dette,eller bilder fra Revet? Hva med deg ,Svein Sando..du har vært flink til å knipse bilder opp igjennom årene...har du noe å bidra med? |
Jeg har bilder av en 220c som skifter på Revet, til Rockwool og impregneringen. De ble lagt ut på gamle Postvogna, men hvor er den nå??? Kan prøve å få Karlsen til å scanne og legge de ut her en dag.
På sletta mellom impregneringa og Rockwool lå det i 2001 treskinnespor så og si hele veien.
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 16 februar 2009 at 22:23
Vel....I helgen var jeg på besøk på Stambanen til Jon Einar og fikk sett "the dark side of the moon"....eller det han ikke tar bilder av til vanlig...
formålet med turen var sevfølgelig ikke bare det å ta Stambanen i nærmere øyesyn,men også utveksle litt erfaringer angående airbrush og resinstøping....samt en god del hygge
...samtlige veksler til Lågen HP ble også avhentet....den ene med dobbel sporlås (fungerende)...
forøvrig en veksel som Dr. Hansen forlengst har fått "lim" i buksa av flere ganger
....undertegnede viste hvor enkelt man kan lage avstøp av scratchbygde detaljer,test objektet ble denne bua som Jon Einar har bygget......"Jevistad bua" er nå tilgjengelig som bytte objekt mot andre tjenester hos Jon Einar.....Vi hadde også en lang foto seanse med medbrakte Superlinere etc., men det får bli i en annen tråd Kommende helg eller der omkring (avhengig av møbelsnekkerens fritid) vil modul kassene bli laget...mer om det da
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 16 februar 2009 at 22:40
morten.h wrote:
.....Vi hadde også en lang foto seanse med medbrakte Superlinere etc., men det får bli i en annen tråd
|
Jeg våger meg frampå med et smakebit i denne tråden av det materiellet som gjestet Stambanen i helga.
Morten hadde også demonstrasjon av smusseteknikk for gjengen som bygger på Sandnes-modulen.
Takk for en hyggelig og lærerik helg!
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 16 februar 2009 at 22:47
Takker igjen for en strålende helg Jon Einar.......slenger på et bilde jeg også
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Stian
Date Posted: 17 februar 2009 at 13:47
Morten Det bildet var SYYYYYYKT nydelig. gidder du og slenge inn noen andre bilder
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: asai
Date Posted: 18 februar 2009 at 14:07
Supre modeller i et supert anlegg!
Og den Guinessen var herlig.
Skal prøve å få ut litt bilder og tekst av smusseseansen vi hadde...
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: rosenblad
Date Posted: 18 februar 2009 at 14:35
Hei!
Guinness er alltid herlig!
MVH, Tom
------------- ---------------------------------
Roco Z21, British OO
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 01 mars 2009 at 23:20
Driver med litt "tørr legging" av skinner på Lågen Hp i vente på møbelsnekkeren......ser at en kanskje to av vekslene havner i skillet mellom to moduler...er dette særlig lurt?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 01 mars 2009 at 23:25
Hei Morten,
bra å se at de går framover
Det er ikke noe problem å dele vekselen så lenge en ikke deler tungene, da har du litt mer avanserte problemer..
MH for MJBV Terje O
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 01 mars 2009 at 23:28
terje-o wrote:
Hei Morten,
bra å se at de går framover
Det er ikke noe problem å dele vekselen så lenge en ikke deler tungene, da har du litt mer avanserte problemer..
MH for MJBV Terje O
| heldigvis blir det ikke så ille......
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 02 mars 2009 at 09:20
Ser meget bra ut dette Morten! Gleder me til framgangen her. Dette skal være klart til Arendal?? Tidspress er en bra ting!
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: eibro
Date Posted: 02 mars 2009 at 10:14
Hvilket tegneprogram brukte du for à tegne hvordan modulen skulle bli?
------------- Eirik
|
Posted By: Techek
Date Posted: 02 mars 2009 at 10:47
eibro wrote:
Hvilket tegneprogram brukte du for à tegne hvordan modulen skulle bli? |
Det kunne ligne AutoCAD udskrevet på endeløse baner med en plotter?
|
Posted By: eibro
Date Posted: 02 mars 2009 at 13:24
Er det et program man kjòper? Har noen en likt til en demo versjon? Har noen likt til der man kjòper det, hvis det ikke finnes demo versjon? Takk for svar.
------------- Eirik
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 02 mars 2009 at 15:03
Techek wrote:
eibro wrote:
Hvilket tegneprogram brukte du for à tegne hvordan modulen skulle bli? |
Det kunne ligne AutoCAD udskrevet på endeløse baner med en plotter?
|
Det er helt korrekt ........tegnet i AutoCAD av Dr. Jevistad og printet ut i størrelse 1:1 på den minste plotteren( i bredde format) jeg har på jobb.....
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 02 mars 2009 at 15:58
morten.h wrote:
......ser at en kanskje to av vekslene havner i skillet mellom to moduler...er dette særlig lurt?
|
Du skulle jo ha det helt korrekt så da blir det prisen du må betale
Men som Terje sier så er det ikke noe problem, litt mer kabling bare.
Det stemmer at det er to veksler som blir delt, ikke bare kanskje
Ikke glem å legge spor med betongsviller i hovedsporet nå da
Stilig med 1:1 utskrift, blir nesten litt for lett
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: carlf
Date Posted: 02 mars 2009 at 16:58
eibro wrote:
Er det et program man kjòper?Har noen en likt til en demo versjon?Har noen likt til der man kjòper det, hvis det ikke finnes demo versjon?Takk for svar.
|
http://www.autodesk.no/adsk/servlet/index?siteID=446819&id=10480909 - AutoCAD er et http://www.autodesk.no/ - Autodesk -program som koster skjorta for fullversjon. Det finnes en studentversjon for oss stipend-mottakere, der blir plottingene merket med "Created by" ditt-og-datt på siden. Også er det jo hostpiratehostbayhost da...
------------- Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 02 mars 2009 at 17:49
jevistad wrote:
Ikke glem å legge spor med betongsviller i hovedsporet nå da
|
.....neida,glemmer ikke det.....code 83 med betongsviller kommer i hovedsporet,men hadde ikke det for hånd da bildet ble tatt
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 02 mars 2009 at 17:54
Ørjan wrote:
Ser meget bra ut dette Morten! Gleder me til framgangen her. Dette skal være klart til Arendal?? Tidspress er en bra ting!
| ....da sier jeg ja......i 2011 .....blir neppe å se noen steder før i Oktober på larvik mj-klubb sin messe.
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 07 mars 2009 at 18:05
I dag har møbelsnekker Jan Roger og jeg endelig kommet i gang med snekringen av kassene til Lågen HP. Det er utrolig hva en kan få gjordt på kort tid når en har det riktige verktøyet
...siden vi ikke hadde så mange timer til rådighet,ble det jobbet ganske kjapt og effektivt. Først skjærte vi remser i ulike bredder,som i sin tur ble delt opp til sidevegger,ender,spanter,støtter og topp plater.
..på bordet kan du se den raskt voksende haugen med ferdige deler. Modulkassene blir bygget i 9 mm finer,bortsett fra endestykkene som blir laget i 15 mm. Alle hull på endestykkene ble borret vedlig enkelt i og med at jeg hadde et ferdig endestykke med meg som ble brukt som mal..
...mens Jan Roger var i gang med å skjære deler,klippet jeg i stykker 1:1 tegningen ( som er avbildet øverst på denne siden),slik at vi bare satt igjen med selve sporene. Disse tegningene festet vi så på de ferdig skjærte platene vi hadde....
....undertegnede ble så funnet nyttig som vekt for å holde plata stødig,mens Jan Roger kjørte saga
..det siste vi rakk idag var å "test skru" en modul,bare for å sjekke at alt stemte...og det gjorde det .....neste økt blir til tirsdag,da skal alle modulene settes sammen,samt at vi skal lage bein til kassene, ny oppdatering kommer da.
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 07 mars 2009 at 18:28
Det der blir som å bygge med lego. Godt med skikkelig utstyr.
Blir spennende å følge med på dette,
når du legger "kvalitets"-lista oppunder taket....
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 08 mars 2009 at 00:01
Snikkaren wrote:
Det der blir som å bygge med lego. Godt med skikkelig utstyr.
Blir spennende å følge med på dette,
når du legger "kvalitets"-lista oppunder taket....
| ...håper det, nå ska det sies at Jan Roger Røsjordet er en veldig ide rik person,han tegnet ganske kjapt en skisse på noen geniale,støvtette bærekasser til modulene...som jeg selvfølgelig sa ja takk,begge deler til!
EDIT : Spørsmålet er vel egentlig om Dr. Jevistad godkjenner arbeidet så langt... ....Dr. Hansen finner sikkert noe å sette fingeren på uansett,tipper jeg ..
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 08 mars 2009 at 03:52
Dette blir bra
Får stikke innom deg en tur utover våren/sommern å ta dette i nærmere øyesyn etterhvert som arbeidet skrider fremover
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: asai
Date Posted: 08 mars 2009 at 12:26
Dette blir bra Morten! Føler litt press nå til å komme videre med mine egne moduler. Du er plutselig nå kommet lengre enn meg...
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 08 mars 2009 at 13:37
morten.h wrote:
EDIT : Spørsmålet er vel egentlig om Dr. Jevistad godkjenner arbeidet så langt... ....Dr. Hansen finner sikkert noe å sette fingeren på uansett,tipper jeg .. |
Hei Morten
Ja, det er "tunge" gutter vi må kæmpe med
Selv har jeg været på Svenkerud modulværkstedet hele formiddagen. Det første modul er forhåbentlig det vanskeligeste
Det er hyggeligt og til stor inspiration at se billeder fra dit modulbyggeri
Med modelbanehilsen
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 08 mars 2009 at 22:07
Dan Rasmussen wrote:
morten.h wrote:
EDIT : Spørsmålet er vel egentlig om Dr. Jevistad godkjenner arbeidet så langt... ....Dr. Hansen finner sikkert noe å sette fingeren på uansett,tipper jeg .. |
Hei Morten
Ja, det er "tunge" gutter vi må kæmpe med
Selv har jeg været på Svenkerud modulværkstedet hele formiddagen. Det første modul er forhåbentlig det vanskeligeste
Det er hyggeligt og til stor inspiration at se billeder fra dit modulbyggeri
Med modelbanehilsen
Dan
| takker ,Dan.........hvor blir det av bilder fra Svenkerud modulverksted da?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 08 mars 2009 at 22:10
asai wrote:
Dette blir bra Morten! Føler litt press nå til å komme videre med mine egne moduler. Du er plutselig nå kommet lengre enn meg... | Spørs om ikke du må ta noen nattskift i bruk da....for mine kasser er ferdig til tirsdag
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: asai
Date Posted: 09 mars 2009 at 15:58
Med en sønn som fortsatt ikke sover om nettene (7 måneder) så er det helt andre ting som foregår på nattskiftet enn modulbygging... På dagtid også for den saks skyld...
Regner med å komme sterkt tilbake etterhvert.
Med ditt tempo er du vel nesten klar til årets Arendalstreff?
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 10 mars 2009 at 19:13
...her går det unna så det svir regnet med at det ble endel timer hos Jan Roger i dag,men der tok jeg feil....for i går hadde han visst hatt en time (!) til overs og i steden for å sitte på rævva å vente på en kunde,hadde han skrudd sammen modulkassene ( på litt under en time,fantastisk...)
...dagen gjøremål ble redusert til å montere bein på modulene,skal si det gikk unna ....jeg rakk knapt å summe meg,ta et bilde av modulene,sette i ørepropper og legge en snus under leppa ...
.før jeg ble utstyrt med pusse maskin og en klar beskjed om å pusse klosser ( følte meg nesten som en lærling ). Mens jeg gjorde det ,skjærte Jan Roger lekteplank til bein. jeg sa at hvordan beina så ut ikke var så nøye,bare modulene sto støtt...Det skal da være litt møbel over det,mente Jan Roger og tok frem fresen...
....10 min senere var alle beina ferdig freste og monteringen begynte...
...støtte klosser ble limt og skutt fast med "gønner"n" ,deretter borret vi hull til bolter og monterte de. Hele dagens seanse var over på et blunk...
...2 timer etter at jeg møtte opp hos Jan Roger,sto jeg hjemme i stua mi med 3 fiks ferdige modulkasser med bein...Fikk ikke lov til å montere på beina før i morgen,limet måtte få herde godt først...best å gjøre som han sier
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 10 mars 2009 at 19:19
fantastisk!!!
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 10 mars 2009 at 19:58
Claes Lislerud wrote:
fantastisk!!!
|
ja,.....nå rekker jeg opptil flere øl før Liverpool banker Real Madrid senere i kveld
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 10 mars 2009 at 22:21
Her går det virkelig unna!
Morsomt å se at mine drodlinger til deg og Dan omdannes til 3D
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 10 mars 2009 at 22:40
Jeg trodde real Madrid var et topplag
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 10 mars 2009 at 23:18
Dag Cato wrote:
Jeg trodde real Madrid var et topplag | vi understeker VAR!......nå er de omtrent like rævva som Larvik Turn...( ingen liker dem )
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 10 mars 2009 at 23:22
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 10 mars 2009 at 23:26
morten.h wrote:
...2 timer etter at jeg møtte opp hos Jan Roger,sto jeg hjemme i stua mi med 3 fiks ferdige modulkasser med bein...
|
Masseproduksjon satt i system
Ang. Liverpool vs R.Madrid
For å sitere mr Solèr, Liverpool spiller moderne, og R.M spiller fremdeles som for 10 år sia...
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 10 mars 2009 at 23:35
Hei Jon Einar og Morten
3D og 350 km kan nogen slå den ?
Nu må jeg videre med de to næste - så står vi lige.
Mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 15 mars 2009 at 20:44
I dag har jeg stått ute i sola,drukket utepils og malt moduler. Dette er den delen av jobben som ikke er veldig gøy,men alikevel må gjøres...rakk å male alle tre moduler utvendig samt en av de innvendig. Nå får de tørke til i morgen,før jeg tar de to siste innvendig...
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 15 mars 2009 at 20:48
morten.h wrote:
I dag har jeg stått ute i sola,drukket utepils ..... Dette er den delen av jobben som ikke er veldig gøy... |
Jaja, førsteinntykket kan jo være feil....
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 21 august 2009 at 00:54
Nå, hvordan går det med byggingen?
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: Stasjonsmester
Date Posted: 21 august 2009 at 13:43
Dette ser ut til å gå for tregt Morten husk det er kun 44 dager igjen til messa. Lågen stasjon må bli ferdig til det
------------- Arild
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 21 august 2009 at 17:03
Stasjonsmester wrote:
Dette ser ut til å gå for tregt Morten husk det er kun 44 dager igjen til messa. Lågen stasjon må bli ferdig til det |
...hehe, jeg bygger kjappest under press Er så smått i gang med å gjøre ferdig sporvekslene....
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 21 august 2009 at 17:07
Er de ifra Fast Tracks?
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 21 august 2009 at 17:10
Snikkaren wrote:
Er de ifra Fast Tracks?
| Dette er Jevistad veksler... furulistene jeg bruker som sviller, er 3x 2 mm og kommer fra Wisløff.
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 30 august 2009 at 00:05
viser kjapt 1 stk. ferdig malt veksel........svillene ser noe for lyse ut siden jeg sprøytet skinnene i etterkant med rust ( fikser det problemet når jeg legger pukk).....so far, so good
edit : skriveleif
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 09 september 2009 at 19:26
testing testing...
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 09 september 2009 at 19:31
I går hadde jeg hyggelig besøk fra nordre Vestfold og fikk kyndig opplæring i det elektriske på fremo modulene mine.Av en eller annen grunn ble alle ledninger bortsett fra en,for kort. Etter litt grubling fant vi ut at det neppe var øyemålet til Eika det var noe "gæli" med,snarere heller tegningen til Jon Einar. Vi mistenker at han har brukt Thailandske cm. som måle enhet ( alle vet jo at Thailandske cm. er noe lenger enn Europeiske) ....problemet ble ganske raskt rettet opp....
....etter noen timer med mekking,juging og intagelse av et bedre måltid mat,forlot Eika åstedet...jeg begynte å legge korkunderlag i hovedsporet,noe jeg regner med å bli ferdig med i dag..
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 09 september 2009 at 20:05
Hei du gamle
Fine sager - fine sager.
Kan I ikke bare gå over til tommer, dem er der vist ikke forskel på - bortset fra altså de engelske og amerikanske og alle de andre - men pyt.
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 09 september 2009 at 21:23
Er det noen som vet hva korrekt Norsk svilleavstand er i H0 ?......hvis jeg ikke tar feil står svillene litt for tett på både peco code 75 og roco code 83 i forhold til hva det skal være her på berget....
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 09 september 2009 at 21:28
morten.h wrote:
Er det noen som vet hva korrekt Norsk svilleavstand er i H0 ?......hvis jeg ikke tar feil står svillene litt for tett på både peco code 75 og roco code 83 i forhold til hva det skal være her på berget.... |
På betongsvillespor er vanlig avstand 60cm i 1:1, eller ca 7mm i H0 (c-c)
På spor med tresviller varierer det en del, men ikke tettere enn 60cm her heller, og kan være opptil 90cm (f.eks som på Flekkefjordbanen)
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 09 september 2009 at 21:33
jevistad wrote:
morten.h wrote:
Er det noen som vet hva korrekt Norsk svilleavstand er i H0 ?......hvis jeg ikke tar feil står svillene litt for tett på både peco code 75 og roco code 83 i forhold til hva det skal være her på berget.... |
På betongsvillespor er vanlig avstand 60cm i 1:1, eller ca 7mm i H0 (c-c)
På spor med tresviller varierer det en del, men ikke tettere enn 60cm her heller, og kan være opptil 90cm (f.eks som på Flekkefjordbanen) |
Takker!....da bruker jeg konsekvent 7 mm, så slipper jeg unna med å lage bare en mal....
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 09 september 2009 at 21:36
700-750mm synes å være vanlig på sidespor, glemte å skrive det
Husk også dobbeltsviller for hver 12.meter på sidesporene
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 09 september 2009 at 21:44
jevistad wrote:
700-750mm synes å være vanlig på sidespor, glemte å skrive det
Husk også dobbeltsviller for hver 12.meter på sidesporene |
Takker igjen!
Har lagt ferdig korkunderlaget i hovedsporet i dag,samt testkjørt litt I morgen skal jeg plassere vekslene på korrekt sted så jeg får borret hull til tortoisene,samt lagt litt mere kork der hvor vekslene skal være....etter det blir det skråskjæring av kantene samt litt pussing med sandpapir.
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 09 september 2009 at 22:35
Dan Rasmussen wrote:
Hei du gamle
Fine sager - fine sager.
Kan I ikke bare gå over til tommer, dem er der vist ikke forskel på - bortset fra altså de engelske og amerikanske og alle de andre - men pyt.
Dan |
hehe.....vurderer å bruke Cicero som måle enhet fra nå av
EDIT : For de som ikke kjenner til måle enheten Cicero,kan jeg fortelle at det en måle enhet som brukes innen grafisk. 1 Cicero = 1/6 fransk tomme , 1/2 Cicero = 1 petit, 12 didot= 1 Cicero....confusing ?....
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 11 september 2009 at 19:23
Flytte sviller er gøy........bare 7 meter igjen.......
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 11 september 2009 at 23:54
Da har jeg lagt skinner med sviller etter Norsk standard frem til første veksel i hovedspor.....stopper her så lenge...Jevistad har bedt om siste ord før jeg setter dremmel"n i vekselen og kapper den i to.....venter m.a.o på siste ord...
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 13 september 2009 at 00:38
kreeeeemmmmt, øøøøøeeeehhhh..........etter å ha lyttet litt til "Far" Jevistad....... ....og etter å ha kontrolert målt litt.......Lærdom? Jo: Morten, ikke drikk 3 GammelDansk og like mange øl når du skal legge skinner!!..........tenker vi røsker opp den meteren som er lagt ,jeg........
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 13 september 2009 at 09:20
LOL....
Gikk det heilt skjeis eller??
Bomma litt me sville avstand eller var det hvor vekselen skal ligge??
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 13 september 2009 at 11:59
Gammelt nytt Morten,
omfattende testprogrammer på Vitenfabrikken ifm med Sandnesprosjektet har avslørt ca følgende :
- Montasjearbeide av alt som skal være f.eks rett, evt i vinkel, på eksakt mål etc: Maks 1-2 pils - Deleproduksjon av komponenter der man kan forholde seg til en dimensjon om gangen (f.eks kapp på bredde, så lengde), ca det dobbelte. - Deretter går det over i røverhistorier og diskusjon av store og urealistiske prosjekter vi skulle ha igangsatt
Mener du var med på en av disse øktene når du var innom i vår?
MH for MJBV Terje O
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 13 september 2009 at 13:03
Terje...
Er det slik du vil forklare oss MJ folk? Folk som drikke for å få någe gjort? Ikke minst få det beint?
Vel, eg skal ikke motsi deg der. 2 pils og det meste bler beint!
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: Espen
Date Posted: 13 september 2009 at 15:04
Kalles styrepils i visse fagkretser
------------- Mvh Espen Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 13 september 2009 at 22:00
her var det mange gode råd ...Vel,klin edru har jeg i dag rettet opp både det ene og det andre...nye skinner er lagt,strøm tilførsel er ordnet og jeg kan kjøre helt frem til den første vekselen....i tillegg har jeg filt til feste skruene og montert en sville på utsiden av de....
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 13 september 2009 at 22:06
Posted By: morten.h
Date Posted: 13 september 2009 at 22:07
Nå kan jeg fortsette der hvor jeg slapp igår.......
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 13 september 2009 at 22:09
sant Morten,øl og skyvelær er en dårlig kombinasjon....har i tillegg fjernet alle lasker ( som du sa)
EDIT : skriveleif
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Øyvind Ø.
Date Posted: 13 september 2009 at 22:11
Å øke svilleavstanden for å spare i disse finanskrisetider er ikke dumt.
mvh.kjelleren
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 13 september 2009 at 22:22
hei igjen Morten,
Ser at du ender med sville på seksjonskanten, en betydelig fordel. Jeg har jo ikke greie på betongsvillespor, men kan det være noen mulighet for å få til noe som minner om dobbeltsville i betongspor, slik at en kan få en på neste seksjon også (stafettpinnen er herved overlevert til de av forumets medlemmer som har greie på slikt ).
Ellers er det nå ca klart for avgang (under seil) til øya Borkum i nordtyskland, der jeg akkurat har funnet ut at de har dobbeltspora jernbane fra havna og inn til "byen". Skal prøve å komme tilbake med mer info om jeg får anledning.
Turen videre blir ca gjennom Nederland innaskjærs, kanaløyene, Isles of Scilly, Irland, Isle of Man (hvor vi håper at Dr Jevistad kommer ombord, selv om det på ingen måte er endelig avklart ), Sound of Jura, Caledonian Canal, Nordsjøen, Kvitsøy og hjem. Andre som har lyst på litt høsttur under seil bees ta kontakt.
MVH for MJBV Terje O
|
|