MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

2-spors lokstall

Svar Svar Side  12>
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: 2-spors lokstall
    Sendt: 31 mars 2008 kl. 22:04
Flotte hengsler Claes!.Jeg tok nok en snarvei der jeg.
Til toppen
Snikkaren Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 11 april 2006
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Snikkaren Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 mars 2008 kl. 22:01
Ganske bøse å legge merbau-parkett på stasjonsområdet....LOL

Winkve
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 09 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 mars 2008 kl. 21:55
Nydelig tak!
Svein S
Til toppen
Claes Lislerud Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Medlem siden: 08 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 mars 2008 kl. 21:50
Prestasjons angst? Neida ikke her i går"n!
Her hva jeg har greid å få til siden i påsken.

Om hvordan min blir til kan dere følge på:
Min blogg

Steinar, jeg trenger vinduer!!!
Modellhilsen

Claes
Til toppen
asai Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 27 september 2007
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér asai Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 mars 2008 kl. 14:24
Sitat: Henning L Henning L skrev:

Forøvrig flott prosjekt! Og så fort du bygger ...

Sier meg helt enig i dette. Vi andre får jo prestasjonsangst så det holder.Smile
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 03 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 mars 2008 kl. 12:41
Ser at du har satt opp egen plass til hus for E-avdelingenThumbs%20Up.  Håper vi får til å sette noe der før byggningen er ferdigSmile
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 mars 2008 kl. 09:23

Har du prøvd porøsplater, dvs. samme greia, men uten asfalt? Vi bruker det på TMJK med godt resultat.

Nei det har jeg ikke prøvd, men det fungerer nok minst like bra.
Disse platene som jeg har brukt er rester fra garasjebyggingen.
Asfaltplatene trekker jo ikke vann så de vil jo ikke svelle, men det er vel kanskje ikke noe problem uansett?

Mange takkSmile
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 mars 2008 kl. 09:16
Sitat: J-I Hansen J-I Hansen skrev:

Er sporet i bakgrunnen et uttrekksspor, eller ...?

Det stemmer, og på et nivået nedenfor skal det gå et sidespor til et industriområde, som i første omgang blir et magasin.
Se sporplan (ikke helt oppdatert):
Til toppen
Henning L Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Henning L Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 mars 2008 kl. 00:49
Har du prøvd porøsplater, dvs. samme greia, men uten asfalt? Vi bruker det på TMJK med godt resultat.

Endret av Henning L - 25 mars 2008 kl. 00:50
Til toppen
J-I Hansen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér J-I Hansen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 mars 2008 kl. 00:47
Sitat: jevistad jevistad skrev:

Da var stallen så og si ferdig, bare litt smussing og flikking og kanskje kommer de en liten skogteig på taket etterhvertLOL
Her er den i allefall utplassert på sin tiltenkte plass på anlegget.
Fasade nord

Lekkert.Smile

Er sporet i bakgrunnen et uttrekksspor, eller ...?
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 mars 2008 kl. 23:39
Sitat: ses ses skrev:

Er det asfaltplater du bruker under sporet mm?

Ja, på større flater slik som stasjoner, skiftetomter og magasin har jeg brukt det på hjemmeanlegget.
Men på FREMO-stasjoner slik som Sandnes kommer vi til å lime skinnene rett på x-fineren, da vi har kommet til at støyen ikke merkes i store forsamlingerSmile
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 09 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 mars 2008 kl. 23:19
Er det asfaltplater du bruker under sporet mm?
Svein S
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 mars 2008 kl. 22:54
Da var stallen så og si ferdig, bare litt smussing og flikking og kanskje kommer de en liten skogteig på taket etterhvertLOL
Her er den i allefall utplassert på sin tiltenkte plass på anlegget.
Fasade nord

Fasade øst

Fasade sør

Fasade vest.

Da var årets påskeprosjekt i havn, takk for følgetSmile
Til toppen
Snikkaren Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 11 april 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Snikkaren Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 mars 2008 kl. 19:35
Får håpe det ikke er for vanskelig...LOLLOLLOL

Winkve
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 mars 2008 kl. 17:59

Du har brukt helt glatte veggplater da?
Ja, det er vanlige glatte Evergreen 1mm styrénplater, 2mm på taket som er av et ukjent fabrikat.

Jeg tar med stallen til Arendal for endelig godkjenning av Modelljernbanetilsynets øverste organLOL
Til toppen
J-I Hansen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér J-I Hansen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 mars 2008 kl. 17:17

I dette tilfellet er veggene sprøytemalt med "airbrush" før vinduene er satt i for å slippe en masse maskering. Når den er ferdig vil den bli flekket litt her der.

Du har brukt helt glatte veggplater da?
Til toppen
J-I Hansen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér J-I Hansen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 mars 2008 kl. 17:15
Sitat: Claes Lislerud Claes Lislerud skrev:

Er det forresten noen som har bilder fra insiden?
Hva var/er det i utbygget?

Jeg vil anta et spiserom og garderober. Muligens også et lite verksted.
Til toppen
Claes Lislerud Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Medlem siden: 08 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 mars 2008 kl. 16:15
Jeg driver å bygger på denne lokstallen jeg og av tegninger jeg fikk av Jon Einar. Sjekket litt hvilke lok som gikk inn og jeg får inn alle mine utenom Stortyskeren. Tilogmed CD66 går inn som er superlang! Men det er akkurat.

Er det forresten noen som har bilder fra insiden?
Hva var/er det i utbygget?

Endret av Claes Lislerud - 24 mars 2008 kl. 16:51
Modellhilsen

Claes
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 mars 2008 kl. 15:24

262 mm lang? Da bør det være plass til de lengste lokene også da. Som DI 4 og 6 f.eks.  

Jeg har ingen av disse lokene selv, så det får jeg ikke kontrollert, men det ville jeg tro? (260mm innvendig)
Jeg fant i allefall ut at det akkurat ikke er plass til en Stortysker (som stemmer bra med virkeligheten, de hadde nok ikke tyske lok i tankene når disse stallene ble  bygget)

Er "etikettpapiret" kun for å lette utskjæring av styrèn, eller har den en passende overflate for bygningen?

I mitt tilfelle er det kun for å lette tilskjæringen slik at jeg slipper å måle ut plassering av vinduer etc., men det kunne sikker vært brukt som ferdig overflate også hvis man f.eks farget eller evt. laget mønster på veggene i et eller annet "paint"-program.

I dette tilfellet er veggene sprøytemalt med "airbrush" før vinduene er satt i for å slippe en masse maskering. Når den er ferdig vil den bli flekket litt her der.

Til toppen
J-I Hansen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér J-I Hansen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 mars 2008 kl. 14:43

Denne er så skrevet ut på etikettpapir og limt direkte på styrénplater.

Er "etikettpapiret" kun for å lette utskjæring av styrèn, eller har den en passende overflate for bygningen?
Til toppen
J-I Hansen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér J-I Hansen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 mars 2008 kl. 14:40

Stallen er ferdig sammensatt, nå gjenstår taktekking og litt maling her og der.

Denne var lekker. Den har nok lyst på en liten tur til Arendal, før den "stalles" for godt hjemme hos deg. 262 mm lang? Da bør det være plass til de lengste lokene også da. Som DI 4 og 6 f.eks.  
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 mars 2008 kl. 13:54
Tegninger av Nelaug ligger her:

Som et kontrollmål for utskrift i pdf er langsiden 262mm

Bilder av lokstallen ligger her:

Disse er tatt av Rune Vindholmen
Til toppen
Wickerman Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Wickerman Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 mars 2008 kl. 00:01
okay...har tegningen av majavatn lokstall og mange bilder.  Husker ikke i farta om jeg har tegingen til Trofors også.  Lokstallen på majavaten har inspektsjonsgrav, smøregrav eller hva det nå heter.

Endret av Wickerman - 24 mars 2008 kl. 00:05
A matter of life and death
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 05 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 mars 2008 kl. 23:00
Wickerman :

En kollega fra Nelaug har samvittighetsfullt målt opp og tatt bilder av stallen som jeg så har laget en CAD-tegning av.
Denne er så skrevet ut på etikettpapir og limt direkte på styrénplater.

Endret av Mr Bridger - 23 mars 2008 kl. 23:01
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
LarsR Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 12 mars 2007
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér LarsR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 mars 2008 kl. 22:54
Per dags dato har Trofors kun ett eneste spor inn i stallen.
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Til toppen
Wickerman Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Wickerman Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 mars 2008 kl. 22:24

Fint lokstall det der ja. Har du bygget etter tegninger?

Trofors har 3 båser, men bare 2 med spor i . Den siste er spikret igjen. Majavanten hadde også 2 spor. Men her der det stor forskjell på takhøyden.
A matter of life and death
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 mars 2008 kl. 21:34
Nydelig! Det hadde vært moro om du tok den med deg så vi kunne ta en titt på den. 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 mars 2008 kl. 21:28
Stallen er ferdig sammensatt, nå gjenstår taktekking og litt maling her og der.
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 mars 2008 kl. 00:30
Sitat: Mr Bridger Mr Bridger skrev:

Vi trenger en slik til amjk"s Nelaug-modul. Kan du ikke lage to stk. når du først er igang? Wink

Hehe, kanskje det.
Dette er faktisk ikke det vanskeligeste jeg har bygd, ferdig etsede vindusrammer hjelper enormt + at det blir mye penere.

Men blir jeg ferdig, så kan jeg jo låne den bort på kommende treff i Arendal, så har lokomotivene en plass og sove om natten og slipper å stå ute å fryseLOL

Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 mars 2008 kl. 22:44
Du store allverden! Vi trenger en slik til amjk"s Nelaug-modul. Kan du ikke lage to stk. når du først er igang? Wink En artig detalj på forbildet er at det gror en skikkelig skog på taket som vi tenkte å få med på modellen som skal bygges en gang... 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
 Svar Svar Side  12>
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,093 sekunder.