Fra togkjelleren |
Post Reply
|
Page <1 34567 18> |
| Author | ||||
morten.h
Medlem i MJF
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 13 april 2008 at 00:23 |
|||
|
...hmmm,kan jo gjøre ett forsøk....er i alle fall ikke redd for å prøve
|
||||
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||||
![]() |
||||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 13 april 2008 at 02:22 |
|||
Særdeles bra
|
||||
![]() |
||||
Snikkaren
Medlem i MJF
Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 14 april 2008 at 20:20 |
|||
Fantasktisk bilde dette her, Jon Einar.
Her er det mange flotte detaljer å finne...
Mangler bare lyd..... og skinner under vognene nede i høyre hjørne...
Månedens bilde - april 2008!
|
||||
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||||
![]() |
||||
TomL
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 april 2008 at 21:53 |
|||
|
Hei,
VAKKERT !!
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||||
|
Det enkle er ofte det beste...
|
||||
![]() |
||||
jevistad
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 april 2008 at 22:43 |
|||
|
Jeg takker hjerteligst for hyggelige kommentarer og kvitterer med et bilde av prøvemontasje av Rukke bru. Nå gjenstår bare kontaktledning, strøm på skinnene og litt "bremsestøv" på konstruksjonen.
![]() |
||||
![]() |
||||
aha
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 april 2008 at 22:55 |
|||
|
NYDELIG!!!
Arne
|
||||
![]() |
||||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 00:13 |
|||
Det eneste negative med bildene fra kjelleren din, er at man blir å gjenta seg selv!
Dette er praktfullt!
Håper virkelig at en evt tur til Sandnes inkluderer en omvisning hit. ???
Hva er det du egentlig er laget av, mann???
Lagt til i ettertid:
Og hva er brupilarene laget av?
Edited by J-I Hansen - 16 april 2008 at 00:30 |
||||
![]() |
||||
SveinR
Fremo og MjF medlem
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 08:53 |
|||
|
NYDELIG!
Hva med et bilde av den porten dere ned og en close-up av den dobbel A masta. Er sånt jeg liker
|
||||
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||||
![]() |
||||
asai
Medlem i MJF
Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 12:35 |
|||
Håper for din del at du en gang får anledning til et besøk i denne kjelleren. Jeg har selv hatt gleden av en omvisning her og min konklusjon er at blir man ikke inspirert her, blir man det aldri. ![]() Er også enig i at ordet praktfullt nesten er oppbrukt... ![]() |
||||
![]() |
||||
carlf
Medlem i MJF
Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 13:12 |
|||
|
Da kan jeg finne på en ny måte å rose på: Hvis du ikke snart slutter å få oss andre til å føle oss underlegene vil et hestehode snart dukke opp i senga di på mystisk vis.
Du får se humoren i det Jon Einar, dette er knallflott arbied! |
||||
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||||
![]() |
||||
asai
Medlem i MJF
Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 13:20 |
|||
|
Jeg føler meg ikke underlegen, men utrolig inspirert. Det er viktig å sette seg mål ved det man gjør. Slik jeg ser det, er nå målet definert og standarden satt av Jon Einar.
Nå er det bare opp til oss andre å forsøke å bli like gode. ![]() Klarer vi det vil det bli mange flotte anlegg rundt i Norge og ikke minst mange flotte moduler på FREMO treffene... ![]() |
||||
![]() |
||||
Håvard H
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 15:39 |
|||
Eksakt. Øvelse gjør mester, og mesterverkene er inspirasjon. Det er ingen som er født som MJ-eksperter! |
||||
![]() |
||||
jevistad
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 15:57 |
|||
Selvfølgelig, du er hjertelig velkommen! Kjelleren er åpen for alle interesserte, men ikke ha for høye forventninger.
Det er ikke så mange prosent av anlegget som er ferdig, jeg tar stort sett bare bilder av det som er ferdig
Ca 80% vann i alle fall, etterfylles med kaffe og litt Guiness i ny og ne
De er laget av forskjellige plastprofiler fra Evergreen, jeg kan godt lage en tråd om byggingen dersom det er interesse for det.
Kommer litt senere
Til der andre; kjempekjekt at byggingen min er til inspirasjon, og jeg må nok innrømme at skryt inspirerer ekstra til videre innsats
|
||||
![]() |
||||
jevistad
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 18:02 |
|||
Et ønske fra leverandøren av etterlengtede modeller kan man jo ikke avvise
Men jeg tenker dette er nær nok
![]() Til høyspentledninger er brukt EZ-line fra Norske modeller, fin å jobbe med men er kanskje litt tynn til dette bruk. Den er nok mer passelig til telefon og lavspentlinjer. Isolatorene er lett modifiserte Sommerfeld isolatorer.
Edited by jevistad - 16 april 2008 at 18:04 |
||||
![]() |
||||
Håvard H
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 18:31 |
|||
Kan være du har rett i at den tråden er for tynn. Etter det jeg har kunne bringe på det rene så er strømmen på høyspentnettet gjerne på 22 kV. En moderne 24 kV ledning har en diameter på 50-60 mm, så en tråd på 0,6 mm skulle bli omtrent riktig. Og ut i fra bildet ser det ut som tråden er tynnere enn det. Ikke at jeg hadde reagert om du ikke hadde nevnt det, landskapet på bildet er jo kanonbra! Du har ikke tenkt på å flytte til Trondheim, forresten? TMJK kunne hatt bruk for en modellbygger som deg! Edited by Håvard H - 16 april 2008 at 18:34 |
||||
![]() |
||||
jevistad
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 19:00 |
|||
Nå har jeg forsøkt og måle tråden, og den er maks 0,15mm, og sett i lys av at kontaktledningen på jernbanen er 12mm så er egentlig ikke det så hakkende galt.
Problemet er at den nesten ikke syns.
Jeg trodde vel at vanlige 22kV linjer har noenlunde samme diameter som KL?
50-60mm høres mer ut som fjernledning? (132 - 400kV)
Men det kan sikker SveinR svare på?
|
||||
![]() |
||||
SveinR
Fremo og MjF medlem
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 20:57 |
|||
Må innrømme at jeg er veldig rusten i det faget nå. Men jeg jobbet helst på 11kV og da ble det brukt mye 16mm2 og 25mm2 Cu, mens i AL (FERAL) var det 50mm2. På KL er det jo 100mm2 Cu , med en helt spesiell form på ledningen.
Men hva dette er i diameter vet jeg ikke, alt gikk kun i mm2
|
||||
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||||
![]() |
||||
Håvard H
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 21:05 |
|||
Jeg bare googlet meg frem til en side med info. Det er helt sikkert at det var kabel dimensjonert for 24 kV for luftspenn. Men den var isolert og greier, og hadde bærekabel til overmål. Nominell diameter var 50 til 59 mm. |
||||
![]() |
||||
SveinR
Fremo og MjF medlem
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 21:12 |
|||
|
En kabel for luftspenn er jo noe helt annet. Huff hvor har all kunnskap tat veien
|
||||
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||||
![]() |
||||
Kjell H.
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 21:49 |
|||
|
Nydelig anlegg, Jon Einar!! Mht. diskusjonen om dimensjon av høyspentledninger er strøm vel så viktig som spenning. Tverrsnittet på luftstrekk er ikke avhengig av spenning men av strøm (for å holde ledningstapet innen akseptable grenser) og avstand mellom master (for å tåle strekkbelastning). Isolatorene kan gi et visst pekepinn om spenningen.
Når vi snakker om høyspent er det 2 begrep som er viktige; risikoavstand og sikkerhetsavstand.
Risikoavstanden er den minste avstand fra uavskjermet, uisolert spenningsførende anleggsdel som er fastsatt for å gi forsvarlig elektrisk holdfasthet gjennom luft. Denne er for anlegg med isolert 0-punkt:
12 24 36 52 72 100 123 145 kV
*****************************
40 50 60 70 80 100 110 130 cm.
For høyere spenninger brukes jordet 0-punkt og da er dataene:
145 170 250 300 420 kV
**********************
110 130 210 250 350 cm.
Dette kan gi et viss pekepinn om spenninger i anlegget og kanskje være til hjelp ved modellering?
Sikkerhetsavstanden er litt upresist hvor nærme det tillates mannskapet å komme ved arbeid og er > risikoavstanden.
For lange avstander mellom mastene (f.eks. strekk over fjorder og dalsøkk) er hverken ledere av kobber eller aluminium sterke nok til å tåle sin egen vekt. Derfor bruker slike kabler å ha en stålkjerne og de blir derfor følgelig tykkere enn de strengt tatt ellers var nødt til. Derfor kan man på samme anlegg treffe på ulike dimensjoner ved samme strømstyrke og spenning.
For den opprinnelige mateledningen på Malmbanan/Ofotbanen fra Porjus er det 2 forskjellige tverrsnitt på de 2 lederene. Her kunne man variere strøm og spenning mellom de ulike trafostasjonene og på den måten smelte snø og is på linja med motstanden i tråden slik at den ikke brøt sammen.
|
||||
![]() |
||||
jevistad
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 22:14 |
|||
|
I tillegg til disse risikoavstandene som Kjell nevner så er det vel noe som kalles slyngfelt også? Dette er vel utslaget på tråden ved vind o.l. og er avhengig av spennlengden.
Matingen til omformeren på mitt anlegg skal forestille en 60kV linje, og jeg er vel allerede på tynn is mht. risikoavstander m.m. til brua
![]() |
||||
![]() |
||||
Kjell H.
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 22:33 |
|||
Jeg skal holde kjeft over for DSB .-)
|
||||
![]() |
||||
eibro
Fremo og MjF medlem
Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 april 2008 at 22:51 |
|||
|
Du er kjempe god til å lage landskap på anlegget ditt jevistad.
Det går nesten ikke ann i mine øyner at det er i 1:87 enn 1:1. Du må bare legge ut masse bilder av anlegget ditt eller har du mange bilder andre steder? |
||||
|
Eirik
|
||||
![]() |
||||
ses
Fremo og MjF medlem
Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 april 2008 at 00:08 |
|||
|
Joda, trollmannen fra Ganddal svikter ikke.
|
||||
|
Svein S
|
||||
![]() |
||||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem
Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 april 2008 at 12:25 |
|||
|
Fabelaktig Jon Einar! Det er utrolig moro å se bilder fra deg. Det er enkelt å få en liten scene til å se bra ut når man fotograferer ting helt nærme, men du har jo fått til fantastiske ting her - selv når man betrakter ting på avstand. Det er nesten så jeg begynner å irritere meg over de små 60cm. radius-svingene på anlegget mitt :)
|
||||
![]() |
||||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 21 april 2008 at 00:26 |
|||
Ja!
|
||||
![]() |
||||
Snikkaren
Medlem i MJF
Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 21 april 2008 at 05:12 |
|||
Ett høyt og tydelig JAA!!!
|
||||
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||||
![]() |
||||
jevistad
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 april 2008 at 23:45 |
|||
Nå er de ute og kjører:
![]() ![]() Flotte vogner med sylskarpe dekaler som er smusset troverdig ned slik at de er nesten uleselige
|
||||
![]() |
||||
jevistad
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 april 2008 at 23:53 |
|||
|
Oppdatert.
|
||||
![]() |
||||
morten.h
Medlem i MJF
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 29 april 2008 at 00:28 |
|||
|
det var skikkelig "go"porno.......når kommer langfilmen "deep train"?
|
||||
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||||
![]() |
||||
Post Reply
|
Page <1 34567 18> |
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |