MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fra togkjelleren
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fra togkjelleren

 Post Reply Post Reply Page  123 18>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fra togkjelleren
    Posted: 04 oktober 2013 at 20:10
En liten avsporing, men likevel ... Ser på statistikken at denne bloggen har passert fantastiske 150 000 (!) treff med god margin ... ingen tvil om at denne mannen gjør noe riktig ... Hug
 
Skal vi reise oss i en unison applaus? ClapClapClapClapClap
 
Åsmund. I stum beundring.
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2013 at 23:38
Det finnes en FaceBook side for Indre Stambane.

Der finnes det noen bilder som ikke har vært publisert her.


Edited by Håvard H - 02 mars 2013 at 23:38
Back to Top
N-oldus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote N-oldus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2013 at 22:11
Genial tråd, fantastiske bilder og så utrolig mye inspirasjon og ting å lære her.

Kudos!
Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2012 at 20:11
Helt enig. Har sett mye på bildede. På tide jeg kommenterer. 
          
                               Beste modelljernbane EVER!
Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2012 at 19:26
Lurer litt på når vi får se neste oppdatering i denne tråden? Har jammen gått lang tid nå. Uten at jeg vil mase av den grunn Big smile
Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2012 at 16:56
Utrolig flott, Jon Einar!!
Er alltid like flott å se bildene som kommer fra kjelleren:-)
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2012 at 15:00
Hva skal man si...
Utrolig.

Per-Arild
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2012 at 13:40
Mageløst intet mindre Tongue 
 
Og morsomt, når vi altid holder vores uke 7 vinterferie i Rukkedalen Big smile (på 21. år)
 
Mvh
Dan
 
 


Edited by Dan Rasmussen - 16 januar 2012 at 13:43
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2012 at 12:19
Nydelig bilde!

Har ventet lenge på oppdatering nå Smile hvordan er framgangen ellers i anlegget?


Edited by janingar - 16 januar 2012 at 12:20
Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2012 at 23:32
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2011 at 15:04
Thumbs Up Hærlig! Nå fikk jeg også se hvor sviller skal kuttes i pensekryss.
Trodde nesten det var på denne måten, da veksel har mindre plass til akkurat den slags.
Men skulle det knipe må vel sviller til pers der også kanskje?
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2011 at 12:18
Oppdatert, oppdateringen ligger øverst på side 1

Edited by jevistad - 26 november 2011 at 12:19
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3903
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2011 at 17:59
Det var en meget interessant side du har laget der, Jon Einar!
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2011 at 16:43
Hei!
 
Jeg bruker statisk gress fra Heki og Woodland med applikatoren til Noch.
 
Det står litt mer om det her:


Edited by jevistad - 10 november 2011 at 16:43
Back to Top
brsseb View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 17 august 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote brsseb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2011 at 23:47
Fantastisk arbeid. 

Jeg lurer litt på hvordan du går fram når du lager gresset på anlegget ditt. Klipper du til ferdige gressmatter,  eller bruker du statisk gress (med statisk applikator). Og hvilke produktmerker bruker du til dette. 
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2011 at 16:04
Den ene ventebua der, kan godt havne hjem til megSmile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2011 at 15:07
Originally posted by Espen Espen wrote:


Selura ?
Er Flekkefjordbanen på flytting oppøve Sirdalen Big smile
Snikkaravdelinga på Indre Stambane tek av og til oppdrag for andre baneforvaltningar, i dette tilfellet for I/S Norske PrivatbanerSmile
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2011 at 14:51
Ser gott ut dei der småskurå Smile
Selura ?
Er Flekkefjordbanen på flytting oppøve Sirdalen Big smile
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2011 at 19:32
Oppdatert, oppdatering ligger på første side
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3903
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2011 at 15:50
220c 135-168 er bygget av Levahn, 169-190 av Kronstad Vst. Bergen (NSB), så da er vel de to på bildet en fra hver serie.
Svein S
Back to Top
Cato-André View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cato-André Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2011 at 14:47
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by HLøvås HLøvås wrote:

Ingen bilder av dobbel 220 Jon Einar? Wink

Joda, har ikke du?Wink
Levahn og Kronstad traktorer


Er utrolig imponert over anlegget ditt Jon Einar Clap Men du sa at det to traktorene på bilde var Kronstad traktorer?? Er de laget på Kronstad da?? Embarrassed

Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2011 at 15:30
Originally posted by ses ses wrote:

Denne artikkelen er en klassiker i hvordan bygge forbildetro KL. Jeg foreslår for MJF at slike artikler legges som pdf på dette nettstedet. I forhold til salg av MJ-bladet bør det kanskje forbeholdes artikler med en viss alder. 


Enig med SES - det er mange bra artikler som har stått i bladet, som kanskje kunne legges ut som PDF-filer. Eller hva med å legge alle MJ-bladene som har kommet ut hittil på en CD/DVD, og selge den slik at det går an å få en komplett samlig av bladene? Det amerikanske mj-bladet Model Railroader skal gjøre det, lage en komplett samling av alle utgaver av bldet, fra 1934-2009 på to DVD-plater, til litt under 200$
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2011 at 14:56
Det er ikke noe sikringsanlegg foreløpig, det går kun på manuelle togmeldingerWink
Hvordan jeg styrer vekslene står det litt om lenger fremme i bloggen.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2011 at 00:07
Som svert aktiv i TMJK, og spesielt i Elavdelingen så må jeg spørre, hvordan kabler du anlegget?

Gjetter at dette er ganske likt 1:1 og at mange løsninger som brukes der kan forminskes, og brukes på samme måte i model verden. Hvordan er signaler koblet, hvordan er sikiringsanlegget i 1:87? Sporveksler, stillverk, lokalstillere. Alt!

Takker for svar.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2011 at 08:15

Tusen takk for tipsene. Smile 

Da bør jeg nok sjekke hvordan fjærene er på strømavtagerne på mine lok før eletroavdelingen starter byggingen av KL-anlegg hos meg. 

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2011 at 22:00
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Hei Jon Einar

Du nevner at du bruker hhv. 0,30 mm og 0,25 mm tråd til selve kontaktledningen. Hvordan er erfaringene dine etter en tids bruk og kjøring med forskjellige strømavtakere i direkte kontakt med kontaktledningen? Du nevner at det kanskje burde brukes noe kraftigere dimensjoner på trådene.

Så veldig mye erfaring har jeg vel ikke opparbeidet på dette området enda, da det ikke blir så veldig mye kjøring i og med at anlegget ikke er ferdig.
Men stort sett de fleste strømavtagerene har altfor stort fjærtrykk, så de bør moddes.
Jeg tror nok tråden holder, men det ser ikke bra ut når KL'en står i en bue mellom mastene.
Siden jeg har en del lok som jeg tar med på FREMO-treff, så har jeg høydebegrensning på strømavtagerene på disse og da er jo ikke det noe problem siden min KL ligger på samme høyde.
Disse subber da så vidt oppi tråden enkelte steder bare.
Men et lok som ikke behøver å gjøres noe med er El 18 loket fra Roco, dette har noen aldeles nydelige og fjær(!)lette strømavtagere.
Jeg har kjøpt en del løse av disse som jeg skal montere på andre lok som har ett-bens strømavtagere.


Edited by jevistad - 18 mars 2011 at 22:01
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2011 at 23:04

Hei Jon Einar

Takk for påminnelsen om artikkelene i MJ-bladet. Det er jo ikke alltid man husker alt hva man har lest tidligere. Wink

Du nevner at du bruker hhv. 0,30 mm og 0,25 mm tråd til selve kontaktledningen. Hvordan er erfaringene dine etter en tids bruk og kjøring med forskjellige strømavtakere i direkte kontakt med kontaktledningen? Du nevner at det kanskje burde brukes noe kraftigere dimensjoner på trådene.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3903
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2011 at 18:35
Denne artikkelen er en klassiker i hvordan bygge forbildetro KL. Jeg foreslår for MJF at slike artikler legges som pdf på dette nettstedet. I forhold til salg av MJ-bladet bør det kanskje forbeholdes artikler med en viss alder. 
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2011 at 17:52

Mange takk!

Jeg skrev et par artikler om hvordan jeg gjør dette i MJ-bladet nr 4 2007 og nr.1 2008 tror jeg det var.Smile
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2011 at 22:18

Hei

Et kjempeflott anlegg du bygger Jon Einar. Tongue

Jeg er veldig fasinert av kontaktedningsanleggene du bygger - og spesielt selve kontaktledningen med bæretråd og opphengere. Hvordan gjør du det? Question

Jeg har sett på ferdigproduserte kontaktledninger fra Sommerfeldt og Viessmann, og det blir uansett for grovt og mye lodding - spesielt ved hver stolpe og åk. Nå går det sikkert an å lodde pent uten altfor mye loddetinn og pusse etterpå med smergelskive slik at skjøtene blir pene. Men det blir aldri så pent som det du har gjort. Tongue

Det hadde vært fint med noen tips om hvordan du bygger selve kontaktledningen - og spesielt hvordan den strammes slik den eventuelt tåler at man kan kjøre med pantografene oppe. Og hvordan gjør du i tunneler og i overganger til skjulte oppstillingsspor? Question

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 18>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.