Belegg på perrong |
Post Reply |
Author | |
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 mai 2019 at 22:48 |
At det er elektrisk drift på bildet tyder den lille U-en som festet til skinnen rett ved hånda til den nærmeste gutten. Det er en kabelforbindelse som skal sikre strømgjennomgang ved skinneskjøter.
|
|
Svein S
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tror både Svein og Erakt er inne på noe her.
Siden det er Oslo Museum som har bildet i samlingen er det vel trolig vi snakker om et sted i Osloområdet. |
|
erakt
Medlem i MJF Joined: 13 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siden det er enkelt spor og en platform på begge sider virker det som om det er lagd for materiell som har dører på en side og kjører gjennom en vendesløyfe og derfor må ha plattform på høyre side. Er det Oslo blir det vell da trikker fra Gullfiskene og framover. Siden den ene er av tre og den andre av stein ser det ut som den ene kom etter den andre når materiell bruk har endret seg fra noe som hadde dører på begge sider.
Dette er bare antagelser fra min side, men i såfall begrenser det antall mulige plasser det kan ha vært i Oslo, hvis det er i Oslo
|
|
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute" |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
KAn det hende at dette er en forstadsbane, og ikke NSB? I tilfelle en enkeltsporet strekning. Kanskje før Krigen?
|
|
Svein S
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor bildet er tatt aner jeg ikke, men tidligere var det mange slike små holdeplasser i Oslo distrikt. Spesielt med så lang tvangskinne eller såkalt trikkeskinne på innerste spor - tror ikke jeg har sett dette tidligere.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er et herlig bilde fra digitaltmuseum.no (som viser en perrong i tre. I forgrunnen ser vi litt av en perrong med grusdekke og steinkant:
(Bildet er tatt av Åge Storløkken på 50-tallet og befinner seg i Oslo Museums samling.) Quiz: Hvor er bildet tatt? (Hverken jeg eller Oslo Museum har peiling!) |
|
Niels
FREMO-forummedlem Joined: 05 april 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
De første perrongene var laget av pukk eller gate stein og treverk, senere ble det betongheller eller støpebetong. i 40-60 åra i forrige år hundret kunne det vært oljegrus. Asfalt som vi kjenner nå er fra nye dato. Historie for Asfalt er: fra 3. årtusen f.Kr.. Den første asfalterte veien ble bygget i Babylon 6. århundre f.Kr.. Egypterne brukte asfalt i pyramidenes gravkamre, til balsamering. Det persiske ordet for asfalt er mumiya, hvilket kan være opphavet til ordet mumie. Asfaltering av veier i moderne tid tok til på slutten av 1800-tallet, (fra wikipedia)
Edited by Niels - 01 mai 2019 at 06:44 |
|
H0 på spare bluss, Fremo er toppen
|
|
Johnnyboy1
Viderekommen Joined: 19 oktober 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når begynte NSB å asfaltere perrongene og hvilket underlag var vanlig før det?
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |