NSB type 25e |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 desember 2018 at 22:16 |
|
På nyåret i 2019 har jeg planer om å starte på et prosjekt som består i å bygge om et sveitsisk H0 damplok "Tigerli" til en NSB type 25e. Jeg har tenkt i hovedsak å følge oppskriften som sto i På Sporet 69. Frem til nå har arbeidet bestått i å samle nødvendige deler til prosjektet, og i dag kom motorombyggingskitet fra SB Modellbau i posten, så nå er det meste på plass.
|
||
akselstog
Veteran Joined: 12 august 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 109 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har et tigerli lok som bare venter på å bli fornorsket, men når jeg hold på å digitalisere det for et par år siden ble dekoderen mest sannsynelig for varm under lodding at den bare har blitt stående på hylla
|
||
miniclub89drg
Fremo og MjF medlem Joined: 28 august 2008 Location: Norge Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette skal bli spennende å følge med på Bjørn Runar.
Det hadde vært fint med en best. art. liste over det du har anskaffet til prosjektet!
|
||
Mvh
Knut, 1:220 og 1:87 i Fremo |
||
Lars-Erik K
FREMO-forummedlem Joined: 19 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 111 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har lurt på i alle år om det er mulig å bygge alle typer NSB type 25 da mener jeg både a,b,c,d og e versjonene av den sveitsisk H0 damplok "Tigerli" for da har jeg et ønske om å bygge NSB type 25d som har gått på Flåmsbanen og kanskje Hardangerbanen. Da har jeg denne jeg ville prøve på gitt.
http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=5206&aut= |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om du skal bygge en 25d, er det vel neppe så mye mer enn hjul, motor og noe av gangtøyet du kan bruke fra Liliput-modellen. I motsetning til de andre utgavene hadde 25d overheter, og derfor andre sylindre (med rundsleider). 25e (og 43a) har mest til felles med Liliput-modellen, men også her er det vesentlige forskjeller. Blant annet stemmer ikke akselavstanden. På "Tigerli" er det forskjellig avstand fra midtre til hhv. fremre og bakre aksel, mens den er lik på type 25 (og 43). Skal man få akselavstanden korrekt, må man bygge om drivverket, og man må lage nye kobbelstenger. Lokene fikk en eller annen gang, muligens kort tid etter krigen, bredere førerhus, så om du vil ha en "moderne" utgave, må også førerhuset bygges om. (Det er så vidt jeg vet beskrevet i artikkelen i På Sporet nr. 69.) 25e fikk fjernet sidetankene kort tid etter at de kom til Norge, men jeg har sett ett bilde av en 25e med sidetank (kun én side synlig) men likevel med ombygget førerhus: Den har også samme type røykskapsdør som "Tigerli". Det hadde antagelig alle 25e og 43a da de kom til Norge, men noen fikk senere de typiske norske røykskapsdørene.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tigrli har vel mest til felles med type 43, ikke type 25.
|
||
Svein S
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mulig det, men på enkelte punkter har Tigerli mer til felles med 25e:
Edited by TorsteinS - 21 desember 2018 at 12:56 |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men om man kan bygge om store deler av overdelen, så er det kanskje type 43 som er mest likt?
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Visuelt sett synes jeg 25e med sidetanker ligner mest på Tigerli, jfr. bilder jeg lenket til. Men som sagt forsvant disse sidetankene tidlig, visstnok for å redusere aksellasten. Det er kun 488 jeg har sett avbildet med sidetanker, og mens den gikk på Lillestrøm spilte den ekstra vekten kanskje ikke noen rolle, da de tyngre skiftelokene av type 40a også gikk der. På senere bilder av 488 fra Oslo Ø eller Lodalen er den uten sidetanker. Om det står mellom 25e uten sidetanker og 43a, blir det minst jobb med understellet på sistnevnte, da deler av motoren er i sidetankene på Liliput-modellen. Skal man ta en større jobb med overdelen, og lager bl.a. ny røykskapsdør og nye kanaler mellom røykskap og sylindre, kan man også vurdere å bygge 25 a, b eller c. Men da spørs det hva som blir igjen av Liliputs overdel.
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For min del er det kun å benytte underdelen med drivverk fra Lilliput som er av noe poeng. Overdelen kan lages på nytt.
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Følgende må gjøres for å bygge om Tigeri til type 25e: - Fjerne sidetankene - Bygge nytt førerhus - Flytte motoren bakover eller bytte til en mindre motor, siden sidetankene må fjernes Følgende må gjøres for å bygge om Tigerli til type 43a, tidlig versjon - Fjerne sandkasse på kjelen - Bygge to ny små firkanta sandkasser som plasseres nede på fotbrettet Jeg er ikke i tvil om hva som er enklest. Nedenfor et bilde av type 43a, eller litra F som typen het som NHJ-lok. |
||
Svein S
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I tillegg må dampdomen modifiseres. På alle bilder jeg har sett av 25e, er domen flatere på toppen enn på Tigerli; på noen er den flosshatt-formet.
I tillegg må sidetankene forlenges, og jeg regner med at kullhaugen på den ene sidetanken skal vekk. For nyere versjon av 43a kreves i tillegg nytt førerhus. For begge to bør en helst:
Ombygging av Tigerli til gammel versjon av 43a tror jeg må være den enkleste måten å få et norsk førkrigslok uten å punge ut for en Supeline- eller Brimalm-modell. (Jeg ser da bort fra skiftetraktorer som Skd 206.)
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvor man mør gjøre avhenger av hva man aksepterer av kompromisser. Selv er jeg mer interessert i å få den kjørbar. Hva slags dekoder kan egne seg til denne modellern? Jeg antar at den må plasseres i førerhuset (limt oppi taket?).
|
||
Svein S
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er det en som har brukt en ESU Lokpilot Micro plassert foran snekkedrevet: Da har han riktignok ikke klart å skjule ledningene ordentlig.
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En deleliste så langt er følgende:
Pr. i dag vet jeg ikke om jeg faktisk får plass til lyddekoder, høyttaler og power pack, men det er målet. Min modell kommer trolig til å bli nr. 489, ut fra beskrivelser av forskjeller på de 5 forskjellige lokene (i PS nr. 69).
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppstarten for 2019-prosjektet har blitt fremskyndet ørlite grann .
Jeg har demontert originalmotoren, kappet vekk overflødig støpegods for å vinne plass til dekoder etc. og prøvemontert motoren fra SB Modellbau. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, så grundig må man gjøre det for å få til en type 25e uten vanntanker. Gjør du noe kompenserende med tanke på den vekten som ble borte med bortfresingen?
|
||
Svein S
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Foreløpig ikke, jeg får se om det blir plass til noe blyinnlegg etter at alt annet er på plass.
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Test av mulig plassering av lyddekoder, høyttaler og powerpack:
Høyttaler og powerpack får plass på hver sin side av førerhytten, siden den norske førerhytten blir noe bredere enn den opprinnelige. Dekoderen derimot blir for lang til å monteres i lengderetning, så den må festes på tvers oppunder taket. Alternativt kan dekoderen få plass bak svinghjulet om jeg fjerner litt mer støpegods.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan du si litt kort om hva en "powerpack" er?
|
||
Svein S
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En Powerpack er en krets som skal sørge for å drive lokomotivet videre når/om det kortvarig mister DCC-spenningen fra sporet (f.eks. ved skitne hjul eller spor). Kretsen består av en (eller flere) kondensator(er) med høy kapasitans og en elektronikkrets som bl.a. sørger for at den relativt lave spenningen fra kondensatoren(e) økes slik at det blir høy nok spenning til å drive lokomotivet videre. Flere av dekoderleverandørene leverer lignende kretser for sine dekodere. Den jeg benytter her heter 54671 ESU PowerPack Mini, og har en Supercap/GoldCap kondensator på 1 Farad. (For noen tiår siden måtte det en fysisk meget stor komponent til for å kunne ha en så høy kapasitans). Ulempen med slike Supercap/GoldCap-kondensatorer er at de ikke er tilgjengelig for høye spenninger, denne er for kun 2,7 volt. Det må derfor noe ekstra elektronikk til for å kunne jekke opp spenningen til noe som kan drive motor/lys. Hele enheten er på kun 15.7 mm x 9.7 mm x 13 mm. Dessverre er det jo gjerne slik at det er de minste lokomotivene som har størst behov for et slikt hjelpemiddel, samtidig som at de har minst plass tilgjengelig for en slik enhet... |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for informasjonen. Du sier at spenningen må jekkes opp. Er det slik at det ligger allerede i denne pakken, eller må man mekke noe selv?
|
||
Svein S
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Alt er ferdig til bruk, behøver kun å lodde de tre ledningene fra Powerpacken til loddepunkter på dekoderen. Loddepunktene er beskrevet i veiledningen som følger med.
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(2)
|
|
Førerhytten må bygges helt fra scratch. Jeg har laget noen enkle tegninger (med noen målangivelser) av førerhytten, basert på studering av diverse fotografier av de 5 lokene NSB hadde, det ble slik:
|
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Bjørn Runar, og godt nytt år! Jeg er spent på å høre dine erfaringer med Powerpack i dette loket, i sammenheng med de jeg har hatt i andre lok, beskrevet i en annen tråd her nylig... For øvrig, lykke til med prosjektet! Hilsen Halvor |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk og godt nytt år, Halvor! Jeg har fulgt tråden om erfaringer med Powerpack. Jeg kommer til å benytte lysdioder for belysning i stedet for de originale pærene, så jeg tror ikke spenningsfallet blir så synlig. |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Det er en stund siden siste oppdatering på dette prosjektet, en del andre prosjekter har kommet imellom.
Jeg har frest ut litt mer i bakkant, slik at det skulle bli mulig å plassere dekoderen der. Det er også gjort flere forsøk på å skjære til førerhyttedeler i 0,5 mm plast, men jeg har foreløpig ikke fått til deler som jeg synes er gode nok kvalitetsmessig... Jeg har i stedet laget en enkel "mockup" av førerhytten i 1 mm plast, for å kontrollere om all elektronikken virkelig får plass inni førerhytten: Det ser faktisk ut til at alle delene får plass der jeg tenkte de skulle stå; høyttaler og powerpack på hver sin side av motoren, og dekoderen på tvers av førerhytten i bakkant: |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nok en gang er andre prosjekter (både MJ-relaterte og ikke) kommet foran dette prosjektet, men litt videre har jeg i hvert fall kommet.
Motoren fra SB Modellbau har blitt montert fast på understellet, og jeg har nøye kontrollert at motoren ikke har elektrisk kontakt med noen av de to halvpartene av understellet. Etter at motoren var kommet på plass og var blitt testet med DC-spenning, ble lyddekoder, powerpack og høyttaler koblet til. Høyttaleren skal senere skiftes ut med en adskillig mindre. Loket ble testet på en liten sporbit, og gikk fint med den nye motoren.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå ligger det to bilder til av 25e med sidetanker på Digitalt Museum: På det første, av 487 i 1951, har loket til og med opprinnelig førerhus. På begge er toppen av dampdomen rund, som på Tigerli. Såvidt jeg kan se, har domen fortsatt bare én sikkerhetsventil på det første bildet, men to på det andre. Uansett har vi på det første bildet et enklere forbilde for ombygging enn type 43a. Siden minst tre av disse lokene gikk de første årene med sidetanker, stiller jeg spørsmål om de egentlig ble fjernet for å spare vekt. Kan det være at tankene rett og slett ble fjernet fordi de var for rustne, og det var nok kapasitet i rammetankene for tjenesten de ble brukt til? Lokene var tross alt temmelig gamle da de kom til Norge.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
"Sidetankene" å type 25e er ikke vanntanker. Den venstre er kullkasse, mens den høyre sannsynligvis bare er et verktøyskap e.l. Vannpåfyllingstraktene nede ved fotbrettet viser at det bar er rammevanntank.
At disse kassene skulle blitt fjernet av vekthensyn er ikke sannsynlig. Type 25d var allerede da de kom fra Sveits lettere enn alle de øvrige lokene av type 25. De ble nok heller fjernet fordi de var rustne (kullkasser ruster veldig mye...), og lokene fikk kullkasse bak som er mer praktisk for fyrbøteren. Den vekten man sparte med å fjerne kassene var nok mindre enn tilleggsvekten som kom med kullkassen bak. Lokene hadde tydeligvis en spesiell type sikkerhetsventiler da de kom. Det har vært krav om to sikkerhetsventiler på damplok i alle europeiske land i veldig lang tid, så loket har nok to ventiler også på det første bildet. Det ser ut til å være en dobbeltventil med felles fjær, en løsning man stort sett gikk bort fra rundt 1900. Det som stikker opp er nok fjærhuset, som har åpninger for at det ikke skal bygge seg opp trykk på grunn av lekkasjedamp.
Slike ventiler har den ulempen at når den ene ventilen åpner, så øker trykket som holder den andre ventilen lukket. Ved veldig stor damputvikling kan derfor trykket i kjelen øke ganske mye over avblåsingstrykket. Med de helt separate pop-ventilene som lokene fikk etter hvert (og som var det vanlige i Norge fra ca 1900) åpner hver ventil helt uavhengig av den andre. Legg merke til dampfløytene. De er av en type som har vært sjelden i Norge, men vanlig i en del andre land. |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |