NSB type 25e
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Selvbyggeren
Forum Description: For presentasjon av selvbyggerprosjekter og byggeteknikker
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10735
Printed Date: 22 november 2024 at 07:21 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: NSB type 25e
Posted By: Bjørn R Larsen
Subject: NSB type 25e
Date Posted: 19 desember 2018 at 22:16
På nyåret i 2019 har jeg planer om å starte på et prosjekt som består i å bygge om et sveitsisk H0 damplok "Tigerli" til en NSB type 25e. Jeg har tenkt i hovedsak å følge oppskriften som sto i På Sporet 69. Frem til nå har arbeidet bestått i å samle nødvendige deler til prosjektet, og i dag kom motorombyggingskitet fra SB Modellbau i posten, så nå er det meste på plass.
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Replies:
Posted By: akselstog
Date Posted: 19 desember 2018 at 22:35
Har et tigerli lok som bare venter på å bli fornorsket, men når jeg hold på å digitalisere det for et par år siden ble dekoderen mest sannsynelig for varm under lodding at den bare har blitt stående på hylla
|
Posted By: miniclub89drg
Date Posted: 20 desember 2018 at 12:27
Dette skal bli spennende å følge med på Bjørn Runar. Det hadde vært fint med en best. art. liste over det du har anskaffet til prosjektet!
------------- Mvh Knut, 1:220 og 1:87 i Fremo
|
Posted By: Lars-Erik K
Date Posted: 20 desember 2018 at 23:56
Har lurt på i alle år om det er mulig å bygge alle typer NSB type 25 da mener jeg både a,b,c,d og e versjonene av den sveitsisk H0 damplok "Tigerli" for da har jeg et ønske om å bygge NSB type 25d som har gått på Flåmsbanen og kanskje Hardangerbanen. Da har jeg denne jeg ville prøve på gitt.
http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=5206&aut=" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=5206&aut=
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 21 desember 2018 at 00:49
Lars-Erik K wrote:
Har lurt på i alle år om det er mulig å bygge alle typer NSB type 25 da mener jeg både a,b,c,d og e versjonene av den sveitsisk H0 damplok "Tigerli" for da har jeg et ønske om å bygge NSB type 25d som har gått på Flåmsbanen og kanskje Hardangerbanen. [...] |
Om du skal bygge en 25d, er det vel neppe så mye mer enn hjul, motor og noe av gangtøyet du kan bruke fra Liliput-modellen. I motsetning til de andre utgavene hadde 25d overheter, og derfor andre sylindre (med rundsleider).
25e (og 43a) har mest til felles med Liliput-modellen, men også her er det vesentlige forskjeller. Blant annet stemmer ikke akselavstanden. På "Tigerli" er det forskjellig avstand fra midtre til hhv. fremre og bakre aksel, mens den er lik på type 25 (og 43). Skal man få akselavstanden korrekt, må man bygge om drivverket, og man må lage nye kobbelstenger.
Lokene fikk en eller annen gang, muligens kort tid etter krigen, bredere førerhus, så om du vil ha en "moderne" utgave, må også førerhuset bygges om. (Det er så vidt jeg vet beskrevet i artikkelen i På Sporet nr. 69.)
25e fikk fjernet sidetankene kort tid etter at de kom til Norge, men jeg har sett ett bilde av en 25e med sidetank (kun én side synlig) men likevel med ombygget førerhus: https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=15304" rel="nofollow - https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=15304
Den har også samme type røykskapsdør som "Tigerli". Det hadde antagelig alle 25e og 43a da de kom til Norge, men noen fikk senere de typiske norske røykskapsdørene.
|
Posted By: ses
Date Posted: 21 desember 2018 at 02:24
Tigrli har vel mest til felles med type 43, ikke type 25.
------------- Svein S
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 21 desember 2018 at 12:55
ses wrote:
Tigrli har vel mest til felles med type 43, ikke type 25.
|
Mulig det, men på enkelte punkter har Tigerli mer til felles med 25e: - Tigerli og 25e har sanddom, mens 43a har sandkasser på fotbrettene.
- Tigerli og 25e på bildet som jeg lenket til, ser ut til å ha kortere sidetanker enn 43a. (Men disse sidetankene varte ikke lenge på 25e.)
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 22 desember 2018 at 20:24
Men om man kan bygge om store deler av overdelen, så er det kanskje type 43 som er mest likt?
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 22 desember 2018 at 23:06
SveinR wrote:
Men om man kan bygge om store deler av overdelen, så er det kanskje type 43 som er mest likt? |
Visuelt sett synes jeg 25e med sidetanker ligner mest på Tigerli, jfr. bilder jeg lenket til. Men som sagt forsvant disse sidetankene tidlig, visstnok for å redusere aksellasten. Det er kun 488 jeg har sett avbildet med sidetanker, og mens den gikk på Lillestrøm spilte den ekstra vekten kanskje ikke noen rolle, da de tyngre skiftelokene av type 40a også gikk der. På senere bilder av 488 fra Oslo Ø eller Lodalen er den uten sidetanker.
Om det står mellom 25e uten sidetanker og 43a, blir det minst jobb med understellet på sistnevnte, da deler av motoren er i sidetankene på Liliput-modellen.
Skal man ta en større jobb med overdelen, og lager bl.a. ny røykskapsdør og nye kanaler mellom røykskap og sylindre, kan man også vurdere å bygge 25 a, b eller c. Men da spørs det hva som blir igjen av Liliputs overdel.
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 23 desember 2018 at 08:52
For min del er det kun å benytte underdelen med drivverk fra Lilliput som er av noe poeng. Overdelen kan lages på nytt.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: ses
Date Posted: 23 desember 2018 at 18:05
Følgende må gjøres for å bygge om Tigeri til type 25e: - Fjerne sidetankene
- Bygge nytt førerhus - Flytte motoren bakover eller bytte til en mindre motor, siden sidetankene må fjernes Følgende må gjøres for å bygge om Tigerli til type 43a, tidlig versjon - Fjerne sandkasse på kjelen - Bygge to ny små firkanta sandkasser som plasseres nede på fotbrettet
Jeg er ikke i tvil om hva som er enklest. Nedenfor et bilde av type 43a, eller litra F som typen het som NHJ-lok.
------------- Svein S
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 24 desember 2018 at 14:04
ses wrote:
Følgende må gjøres for å bygge om Tigeri til type 25e:- Fjerne sidetankene
- Bygge nytt førerhus - Flytte motoren bakover eller bytte til en mindre motor, siden sidetankene må fjernes |
I tillegg må dampdomen modifiseres. På alle bilder jeg har sett av 25e, er domen flatere på toppen enn på Tigerli; på noen er den flosshatt-formet.
ses wrote:
Følgende må gjøres for å bygge om Tigerli til type 43a, tidlig versjon- Fjerne sandkasse på kjelen - Bygge to ny små firkanta sandkasser som plasseres nede på fotbrettet |
I tillegg må sidetankene forlenges, og jeg regner med at kullhaugen på den ene sidetanken skal vekk. For nyere versjon av 43a kreves i tillegg nytt førerhus.
For begge to bør en helst: - Montere doble sikkerhetsventiler (eller hva det nå er) på dampdomen.
- Flytte bakre drivaksel ca. 2,5 mm frem. Dette er neppe en jobb for de med ti tommeltotter. De som er usikre på om de får det til, kan med fordel begynne med å lage nye kobbelstenger. Mislykkes det, er det ingen vits i å "herpe" understellet. Man bør kunne klare seg uten tannhjulsoverføring til bakre drivaksel når kobbelstengene er i metall.
Ombygging av Tigerli til gammel versjon av 43a tror jeg må være den enkleste måten å få et norsk førkrigslok uten å punge ut for en Supeline- eller Brimalm-modell. (Jeg ser da bort fra skiftetraktorer som Skd 206.)
|
Posted By: ses
Date Posted: 24 desember 2018 at 15:11
Hvor man mør gjøre avhenger av hva man aksepterer av kompromisser.
Selv er jeg mer interessert i å få den kjørbar. Hva slags dekoder kan egne seg til denne modellern? Jeg antar at den må plasseres i førerhuset (limt oppi taket?).
------------- Svein S
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 24 desember 2018 at 15:59
ses wrote:
[...] Hva slags dekoder kan egne seg til denne modellern? Jeg antar at den må plasseres i førerhuset (limt oppi taket?). |
Her er det en som har brukt en ESU Lokpilot Micro plassert foran snekkedrevet: https://projekte.lokbahnhof.de/index.php/Thread/1832-Digitalisierung-Liliput-E3-3-Tigerli/" rel="nofollow - https://projekte.lokbahnhof.de/index.php/Thread/1832-Digitalisierung-Liliput-E3-3-Tigerli/
Da har han riktignok ikke klart å skjule ledningene ordentlig.
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 30 desember 2018 at 17:15
miniclub89drg wrote:
Dette skal bli spennende å følge med på Bjørn Runar.Det hadde vært fint med en best. art. liste over det du har anskaffet til prosjektet! |
En deleliste så langt er følgende: - Evergreen Scale Models: no. 9513 Black 0,5mm Polystyrene sheet (for bygging av førerhytte)
- SB Modellbau: Motorombyggingssett SBB E 3/3 / Tigerli, best. nr. 20054
- ESU 56899 LokSound micro V4.0
- ESU 50321 høyttaler
- ESU 54671 PowerPack Mini
- Weinert 8405 (sikkert ikke riktig type, men nær nok for meg)
- Weinert 8460 (til feste av håndtak)
- Weinert 8461 (til feste av håndtak)
- Romerike Modellservice: Dekaler NSB damplok 25
Pr. i dag vet jeg ikke om jeg faktisk får plass til lyddekoder, høyttaler og power pack, men det er målet.
Min modell kommer trolig til å bli nr. 489, ut fra beskrivelser av forskjeller på de 5 forskjellige lokene (i PS nr. 69).
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 31 desember 2018 at 13:18
Oppstarten for 2019-prosjektet har blitt fremskyndet ørlite grann .Jeg har demontert originalmotoren, kappet vekk overflødig støpegods for å vinne plass til dekoder etc. og prøvemontert motoren fra SB Modellbau.
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: ses
Date Posted: 31 desember 2018 at 13:46
Ja, så grundig må man gjøre det for å få til en type 25e uten vanntanker.
Gjør du noe kompenserende med tanke på den vekten som ble borte med bortfresingen?
------------- Svein S
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 31 desember 2018 at 13:49
ses wrote:
Gjør du noe kompenserende med tanke på den vekten som ble borte med bortfresingen?
|
Foreløpig ikke, jeg får se om det blir plass til noe blyinnlegg etter at alt annet er på plass.
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 31 desember 2018 at 15:05
Test av mulig plassering av lyddekoder, høyttaler og powerpack:
Høyttaler og powerpack får plass på hver sin side av førerhytten, siden den norske førerhytten blir noe bredere enn den opprinnelige. Dekoderen derimot blir for lang til å monteres i lengderetning, så den må festes på tvers oppunder taket. Alternativt kan dekoderen få plass bak svinghjulet om jeg fjerner litt mer støpegods.
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: ses
Date Posted: 01 januar 2019 at 09:31
Kan du si litt kort om hva en "powerpack" er?
------------- Svein S
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 01 januar 2019 at 11:03
ses wrote:
Kan du si litt kort om hva en "powerpack" er?
|
En Powerpack er en krets som skal sørge for å drive lokomotivet videre når/om det kortvarig mister DCC-spenningen fra sporet (f.eks. ved skitne hjul eller spor). Kretsen består av en (eller flere) kondensator(er) med høy kapasitans og en elektronikkrets som bl.a. sørger for at den relativt lave spenningen fra kondensatoren(e) økes slik at det blir høy nok spenning til å drive lokomotivet videre.
Flere av dekoderleverandørene leverer lignende kretser for sine dekodere. Den jeg benytter her heter 54671 ESU PowerPack Mini, og har en Supercap/GoldCap kondensator på 1 Farad. (For noen tiår siden måtte det en fysisk meget stor komponent til for å kunne ha en så høy kapasitans). Ulempen med slike Supercap/GoldCap-kondensatorer er at de ikke er tilgjengelig for høye spenninger, denne er for kun 2,7 volt. Det må derfor noe ekstra elektronikk til for å kunne jekke opp spenningen til noe som kan drive motor/lys. Hele enheten er på kun 15.7 mm x 9.7 mm x 13 mm.
Dessverre er det jo gjerne slik at det er de minste lokomotivene som har størst behov for et slikt hjelpemiddel, samtidig som at de har minst plass tilgjengelig for en slik enhet...
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: ses
Date Posted: 01 januar 2019 at 11:42
Takk for informasjonen.
Du sier at spenningen må jekkes opp. Er det slik at det ligger allerede i denne pakken, eller må man mekke noe selv?
------------- Svein S
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 01 januar 2019 at 11:59
ses wrote:
Takk for informasjonen.
Du sier at spenningen må jekkes opp. Er det slik at det ligger allerede i denne pakken, eller må man mekke noe selv?
|
Alt er ferdig til bruk, behøver kun å lodde de tre ledningene fra Powerpacken til loddepunkter på dekoderen. Loddepunktene er beskrevet i veiledningen som følger med.
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 01 januar 2019 at 13:19
Førerhytten må bygges helt fra scratch. Jeg har laget noen enkle tegninger (med noen målangivelser) av førerhytten, basert på studering av diverse fotografier av de 5 lokene NSB hadde, det ble slik:
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: halvors
Date Posted: 01 januar 2019 at 14:51
Bjørn R Larsen wrote:
Dessverre er det jo gjerne slik at det er de minste lokomotivene som har størst behov for et slikt hjelpemiddel, samtidig som at de har minst plass tilgjengelig for en slik enhet... |
Hei Bjørn Runar, og godt nytt år!
Jeg er spent på å høre dine erfaringer med Powerpack i dette loket, i sammenheng med de jeg har hatt i andre lok, beskrevet i en annen tråd her nylig...
For øvrig, lykke til med prosjektet!
Hilsen Halvor
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 01 januar 2019 at 15:41
halvors wrote:
Hei Bjørn Runar, og godt nytt år!
Jeg er spent på å høre dine erfaringer med Powerpack i dette loket, i sammenheng med de jeg har hatt i andre lok, beskrevet i en annen tråd her nylig...
For øvrig, lykke til med prosjektet!
Hilsen Halvor |
Takk og godt nytt år, Halvor! Jeg har fulgt tråden om erfaringer med Powerpack. Jeg kommer til å benytte lysdioder for belysning i stedet for de originale pærene, så jeg tror ikke spenningsfallet blir så synlig.
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 10 februar 2019 at 12:46
Det er en stund siden siste oppdatering på dette prosjektet, en del andre prosjekter har kommet imellom.
Jeg har frest ut litt mer i bakkant, slik at det skulle bli mulig å plassere dekoderen der.
Det er også gjort flere forsøk på å skjære til førerhyttedeler i 0,5 mm plast, men jeg har foreløpig ikke fått til deler som jeg synes er gode nok kvalitetsmessig...
Jeg har i stedet laget en enkel "mockup" av førerhytten i 1 mm plast, for å kontrollere om all elektronikken virkelig får plass inni førerhytten:
Det ser faktisk ut til at alle delene får plass der jeg tenkte de skulle stå; høyttaler og powerpack på hver sin side av motoren, og dekoderen på tvers av førerhytten i bakkant:
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 02 desember 2019 at 21:49
Nok en gang er andre prosjekter (både MJ-relaterte og ikke) kommet foran dette prosjektet, men litt videre har jeg i hvert fall kommet.
Motoren fra SB Modellbau har blitt montert fast på understellet, og jeg har nøye kontrollert at motoren ikke har elektrisk kontakt med noen av de to halvpartene av understellet.
Etter at motoren var kommet på plass og var blitt testet med DC-spenning, ble lyddekoder, powerpack og høyttaler koblet til. Høyttaleren skal senere skiftes ut med en adskillig mindre.
Loket ble testet på en liten sporbit, og gikk fint med den nye motoren.
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 05 mars 2020 at 18:42
TorsteinS wrote:
25e fikk fjernet sidetankene kort tid etter at de kom til Norge, men jeg har sett ett bilde av en 25e med sidetank (kun én side synlig) men likevel med ombygget førerhus: https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=15304" rel="nofollow - https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=15304 |
Nå ligger det to bilder til av 25e med sidetanker på Digitalt Museum: https://digitaltmuseum.no/021018503565/damplokomotiv-type-25e-nr-487-ved-kullingsanlegget-i-lodalen-i-oslo" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021018503565/damplokomotiv-type-25e-nr-487-ved-kullingsanlegget-i-lodalen-i-oslo
https://digitaltmuseum.no/021018484303/damplokomotiv-type-25e-nr-486-skifter-ekspresstoget-til-stockholm-inn-pa" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021018484303/damplokomotiv-type-25e-nr-486-skifter-ekspresstoget-til-stockholm-inn-pa
På det første, av 487 i 1951, har loket til og med opprinnelig førerhus. På begge er toppen av dampdomen rund, som på Tigerli. Såvidt jeg kan se, har domen fortsatt bare én sikkerhetsventil på det første bildet, men to på det andre.
Uansett har vi på det første bildet et enklere forbilde for ombygging enn type 43a.
Siden minst tre av disse lokene gikk de første årene med sidetanker, stiller jeg spørsmål om de egentlig ble fjernet for å spare vekt. Kan det være at tankene rett og slett ble fjernet fordi de var for rustne, og det var nok kapasitet i rammetankene for tjenesten de ble brukt til? Lokene var tross alt temmelig gamle da de kom til Norge.
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 06 mars 2020 at 09:15
"Sidetankene" å type 25e er ikke vanntanker. Den venstre er kullkasse, mens den høyre sannsynligvis bare er et verktøyskap e.l. Vannpåfyllingstraktene nede ved fotbrettet viser at det bar er rammevanntank. At disse kassene skulle blitt fjernet av vekthensyn er ikke sannsynlig. Type 25d var allerede da de kom fra Sveits lettere enn alle de øvrige lokene av type 25. De ble nok heller fjernet fordi de var rustne (kullkasser ruster veldig mye...), og lokene fikk kullkasse bak som er mer praktisk for fyrbøteren. Den vekten man sparte med å fjerne kassene var nok mindre enn tilleggsvekten som kom med kullkassen bak. Lokene hadde tydeligvis en spesiell type sikkerhetsventiler da de kom. Det har vært krav om to sikkerhetsventiler på damplok i alle europeiske land i veldig lang tid, så loket har nok to ventiler også på det første bildet. Det ser ut til å være en dobbeltventil med felles fjær, en løsning man stort sett gikk bort fra rundt 1900. Det som stikker opp er nok fjærhuset, som har åpninger for at det ikke skal bygge seg opp trykk på grunn av lekkasjedamp. Slike ventiler har den ulempen at når den ene ventilen åpner, så øker trykket som holder den andre ventilen lukket. Ved veldig stor damputvikling kan derfor trykket i kjelen øke ganske mye over avblåsingstrykket. Med de helt separate pop-ventilene som lokene fikk etter hvert (og som var det vanlige i Norge fra ca 1900) åpner hver ventil helt uavhengig av den andre.
Legg merke til dampfløytene. De er av en type som har vært sjelden i Norge, men vanlig i en del andre land.
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 06 mars 2020 at 12:59
H. Lindholm wrote:
Legg merke til dampfløytene. De er av en type som har vært sjelden i Norge, men vanlig i en del andre land. |
For oss som ikke kan alt om damplok: Er dampfløyten det som ser ut som en tysk håndgranat på baksiden av skorsteinen (foran generatoren), den lille runde og noe flattrykte "dingsen" oppe på taket, eller noe annet?
|
Posted By: cfsalicath
Date Posted: 06 mars 2020 at 23:03
TorsteinS wrote:
H. Lindholm wrote:
Legg merke til dampfløytene. De er av en type som har vært sjelden i Norge, men vanlig i en del andre land. |
For oss som ikke kan alt om damplok: Er dampfløyten det som ser ut som en tysk håndgranat på baksiden av skorsteinen (foran generatoren), den lille runde og noe flattrykte "dingsen" oppe på taket, eller noe annet? |
Det er nok den du ser på taket med en arm og en tråd ned i førerhytta. Kjenner ikke helt til tyske håndgranater, så vet ikke helt hvilken du sikter til der, men fløyta er nok uansett ikke plassert så langt fremme.
------------- Med vennlig hilsen
CF Salicath
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 06 mars 2020 at 23:26
Dampfløyten sitter helt foran på taket av førerhuset. Tonekammeret ser ut som en litt flattrykt ball, mens det vanlige i Norge er at det er et høyt rør. Hvis du med "tysk håndgranat" mener det som ser ut som en stavgranat med trehåndtak, så er det avløpsrøret fra turbogeneratoren. "Granaten" er lyddemperen, som i praksis fungerer omtrent som en forenklet utgave av eksospotte på en moped. Uten lyddemper blir det en ganske sterk, irriterende lyd fra turbinen, men selv med lyddemper kan den være nokså påtrengende. Det er derfor turbogeneratoren er plassert så langt fremme, for at den skal være et stykke unna førerhuset.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 07 mars 2020 at 10:40
Takk for forklaringen Helge! Ble lok 487 utstyrt med dampbremse i en overgangsperiode (som rein skiftemaskin)? Jeg la merke til at loket manglet trykkluftpumpe på det bildet som er i lenken over - eller kanskje sitter den midlertidig på andre side?Det ser ut at etter ombygging til bredt førerhus, var trykkluftpumpe og trykktank igjen på plass?
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 08 mars 2020 at 10:12
Jeg vet ikke så mye mer om disse lokene enn det man kan se ut av bildene.Så vidt jeg kan se er det bare fremkommet ett bilde av 487, og da uten luftpumpe.Det jeg har sett av bilder av disse lokene er: 485 i 1962 - bredt førerhus, uten sidekasser, uten luftpumpe, uten hovedledning 486 i 1952 - bredt førerhus, med sidekasser, med original luftpumpe, med hovedledning 486 i 1960 som varmelok - bredt førerhus, uten sidekasser, med luftpumpe, med hovedledning 487 i 1962 - smalt førerhus, med sidekasser, uten luftpumpe, med hovedledning 488 i 1952 - bredt førerhus, med sidekasser, med luftpumpe, med hovedledning 488 i 1960 - bredt førerhus, uten sidekasser, med luftpumpe, med hovedledning 489 i 1960 - bredt førerhus, uten sidekasser, med luftpumpe og stor luftbeholder, med hovedledning Det ser ut til at lokene ble endret litt etter behov, og at det ikke var noen veldig klar plan. Det er bare 485 og 487 som sees uten luftpumper, og da rundt 1960. De ble utrangert få år senere. Uten luftpumpe må lokene ha hatt dampbremse. Om de hadde dette da de var nye vet jeg ikke, men det er sannsynlig. Dampbremse er veldig fin å bruke under skifting. 485 hadde også fått fjernet hovedledningen, så det er åpenbart at luftpumpen ikke bare var demontert for vedlikehold. Hvos disse lokene hadde hovedluftbeholder da de kom fra Sveits er vanskelig å si. Ofte har luftbeholderen ligget inne i rammen, men på lok med rammevanntank er det lite plass. At en luftpumpe skulle vært montert midlertidig på motsatt side er lite sannsynlig. Luftpumper må ha et veldig solid feste for ikke å slå seg løs, og det er såpass mye røropplegg som skal til, så det er mye arbeid å flytte dem. Ellers ser jeg at det står i boken "Damplokomotiver i Norge" at 25e-lokene var tyngre enn NSBs tilsvarende lok, og at sidetankene derfor ble fjernet. Det kan ikke være tilfelle. De var ikke tyngre, og sidetankene på de sveitsiske lokene var ikke vanntanker, det sees på det lave vannfyllingsrøret. NSB forlenget dette røret på noen av lokene, det var antagelig for at det skulle være enklere å treffe når man fylte fra vannstender.
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 08 mars 2020 at 17:12
Først en takk for opplysningene om dampfløyter og andre detaljer!
H. Lindholm wrote:
Det jeg har sett av bilder av disse lokene er:485 i 1962 - bredt førerhus, uten sidekasser, uten luftpumpe, uten hovedledning |
Antagelig dette, UHB-003_0554 hos Digitalt Museum: https://digitaltmuseum.no/021017927782/damplokomotiv-type-25e-nr-485-pa-marienborg" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021017927782/damplokomotiv-type-25e-nr-485-pa-marienborg
For øvrig ligger et utsnitt av samme bilde på NJKs materielldatabase (MDB), datert "ca. 1960".
Men det finnes flere bilder av 485 på Digitalt Museum fra 1957-1963: https://digitaltmuseum.no/search/?q=485+nsb&aq=owner%3F%3AAFM" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/search/?q=485+nsb&aq=owner%3F%3A%22AFM%22
(Velg deretter de fra Akershusbasen. Det skjer visst noe tull med lenken på forumet.)
486 i 1952 - bredt førerhus, med sidekasser, med original luftpumpe, med hovedledning 486 i 1960 som varmelok - bredt førerhus, uten sidekasser, med luftpumpe, med hovedledning |
Det første antar jeg er det jeg lenket til tidligere: JMF-NVBS-0624: https://digitaltmuseum.no/021018484303/damplokomotiv-type-25e-nr-486-skifter-ekspresstoget-til-stockholm-inn-pa" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021018484303/damplokomotiv-type-25e-nr-486-skifter-ekspresstoget-til-stockholm-inn-pa (Korrigert lenke 10/3.)
Det andre er antagelig et av disse: UHB-003_0371: https://digitaltmuseum.no/021017931858/utrangert-damplokomotiv-type-25e-nr-486-pa-sundland-ved-drammen" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021017931858/utrangert-damplokomotiv-type-25e-nr-486-pa-sundland-ved-drammen JMF-GF-0233: https://digitaltmuseum.no/011013091426/damplokomotiv-type-25e-nr-486-hensatt-pa-sundland-som-dampleverandor-til" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/011013091426/damplokomotiv-type-25e-nr-486-hensatt-pa-sundland-som-dampleverandor-til
Men det finnes flere bilder av 486: UHB-003_0173 (utrangert, 1960): https://digitaltmuseum.no/021017941113/hensatte-og-utrangert-damplokomotiver-pa-huggesporet-pa-grorud-verkste" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021017941113/hensatte-og-utrangert-damplokomotiver-pa-huggesporet-pa-grorud-verkste Med loknummer skjult av stort skilt i 1959: UHB-003_1291: https://digitaltmuseum.no/021017987721/damplokomotiv-type-25e-nr-486-i-skiftetjeneste-i-lodalen-i-oslo" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021017987721/damplokomotiv-type-25e-nr-486-i-skiftetjeneste-i-lodalen-i-oslo UHB-003_1292: https://digitaltmuseum.no/021017987732/damplokomotiv-type-25e-nr-486-i-skiftetjeneste-i-lodalen-i-oslo" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021017987732/damplokomotiv-type-25e-nr-486-i-skiftetjeneste-i-lodalen-i-oslo
487 i 1962 - smalt førerhus, med sidekasser, uten luftpumpe, med hovedledning |
Det årstallet kan umulig stemme, sikter du til det jeg lenket til fra 1951? JMF-NVBS-1716: https://digitaltmuseum.no/021018503565/damplokomotiv-type-25e-nr-487-ved-kullingsanlegget-i-lodalen-i-oslo" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021018503565/damplokomotiv-type-25e-nr-487-ved-kullingsanlegget-i-lodalen-i-oslo
Det finnes flere bilder av 487 uten sidekasser og med bredt førerhus fra 1956: UHB-032:0061: https://digitaltmuseum.no/021016549497/damplokomotiv-25e-i-skiftetjeneste-i-lodalen-i-oslo" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021016549497/damplokomotiv-25e-i-skiftetjeneste-i-lodalen-i-oslo JMF-SvJ-010: https://digitaltmuseum.no/011013091995/nsb-damplokomotiv-type-25e-nr-487-i-lodalen-oslo-o" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/011013091995/nsb-damplokomotiv-type-25e-nr-487-i-lodalen-oslo-o JMF-SvJ-011: https://digitaltmuseum.no/011013091996/nsb-damplokomotiv-type-25e-nr-487-i-lodalen-oslo-o" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/011013091996/nsb-damplokomotiv-type-25e-nr-487-i-lodalen-oslo-o På det siste ser en at loket fortsatt er uten trykkluftpumpe.
Her et fra 1961: UHB-003_0295: https://digitaltmuseum.no/021017912967/damplokomotiv-type-25d-nr-421-og-25e-nr-487-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjo" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021017912967/damplokomotiv-type-25d-nr-421-og-25e-nr-487-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjo Loknummeret er riktignok ikke lesbart, og evt. luftpumpe er skjult av stolpen. Men loket ser ut til å være uten bremseledning på bufferbjelken. (Er det det som kalles "hovedledning"?)
488 i 1952 - bredt førerhus, med sidekasser, med luftpumpe, med hovedledning488 i 1960 - bredt førerhus, uten sidekasser, med luftpumpe, med hovedledning |
Fra 1952: https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=15304" rel="nofollow - https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=15304 For det andre bildet sikter du kanskje til dette fra 1962, som har en beskåret utgave i MDB datert "ca. 1960": UHB-003_0423: https://digitaltmuseum.no/021017934237/utrangert-damplokomotiv-type-25e-nr-488-i-lodalen-i-oslo" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021017934237/utrangert-damplokomotiv-type-25e-nr-488-i-lodalen-i-oslo
For øvrig finnes disse fra perioden 1959-62: UHB-003_0909: https://digitaltmuseum.no/021017959989/damplokomotiv-type-25e-nr-488-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjon" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021017959989/damplokomotiv-type-25e-nr-488-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjon UHB-003_0911: https://digitaltmuseum.no/021017959993/damplokomotiv-type-25e-nr-488-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjon" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021017959993/damplokomotiv-type-25e-nr-488-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjon UHB-003_0424 (til høyre): https://digitaltmuseum.no/021017934235/utrangert-damplokomotiv-type-18c-nr-131-i-lodalen-i-oslo" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021017934235/utrangert-damplokomotiv-type-18c-nr-131-i-lodalen-i-oslo
489 i 1960 - bredt førerhus, uten sidekasser, med luftpumpe og stor luftbeholder, med hovedledning |
Du sikter kanskje til dette, eller et scan av samme bilde i MDB: UHB-003_1641: https://digitaltmuseum.no/021018097533/damplokomotiv-type-25e-nr-489-i-lodalen-i-oslo" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021018097533/damplokomotiv-type-25e-nr-489-i-lodalen-i-oslo
Men det finnes også flere av 489: UHB-003_0907: https://digitaltmuseum.no/021017958306/damplokomotiv-type-25e-nr-489-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjon" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021017958306/damplokomotiv-type-25e-nr-489-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjon UHB3-AR-15-34: https://digitaltmuseum.no/021017382337/damplokomotiv-type-25e-nr-489-hensatt-i-lodalen-i-oslo" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021017382337/damplokomotiv-type-25e-nr-489-hensatt-i-lodalen-i-oslo UHB3-AR-24-08a: https://digitaltmuseum.no/021017387663/damplokomotiv-type-25e-nr-489-hensatt-i-lodalen-i-oslo" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021017387663/damplokomotiv-type-25e-nr-489-hensatt-i-lodalen-i-oslo UHB-003_0942: https://digitaltmuseum.no/021017955323/damplokomotiv-type-25e-nr-489-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjon" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021017955323/damplokomotiv-type-25e-nr-489-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjon UHB-003_0674 (langt bak): https://digitaltmuseum.no/021017942340/damplokomotiv-type-25d-nr-421-type-40a-nr-461-type-25e-nr-489-og-type-23b" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/021017942340/damplokomotiv-type-25d-nr-421-type-40a-nr-461-type-25e-nr-489-og-type-23b
I MDB ligger det dessuten fire bilder av 25e-maskiner der loknummeret er ukjent.
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 08 mars 2020 at 22:32
Jeg har ikke noe prosjekt med ombygging av slike lok på gang, så jeg har ikke støvsuget nettet etter flere bilder, men når du har funnet dem frem var det jo interessant å se dem. Ang. bildet av 487 hvor årstallet umulig kan stemme, så stemmer det at det ikke stemmer - jeg har nok tastet feil. Jeg mente bildet fra 1951. "Hovedledning" er trykkluftledningen for gjennomgående automatiske trykkluftbremser, den som er festet rett under bufferbjelken og som (når den ikke er i bruk) går i en bue ned til en blindkobling lenger ned. Betegnelsen "hovedledning" brukes for å skille fra alle andre typer trykkluftledninger og -rør som kan finnes på jernbanemateriell. En annen sak er at det har vært spekulert i om enkelte av 25e-lokene var tyngre enn de andre da de kom, og at de muligens hadde større vanntanker. Loktypen fantes visstnok i flere varianter i opprinnelseslandet. Det er godt mulig at det var noe forskjellige vekter på lokene som kom hit, men i typebladene er det oppgitt samme vekt på alle. Dessuten viser det originale vannpåfyllingsrørets utforming og plassering, og fotbrettets form, at det ikke kan ha vært større sidetanker på noen av lokene. At vannpåfyllingen skulle ha blitt gjort om og flyttet bakover er usannsynlig. På lok med sidetanker og rammetank er alltid utløpsrøret for sidetankene i bunnen av disse, for at alt vannet skal renne ned i rammetanken. Hvilke uidentifiserte 25e-lok er det bilder av i MDB? Jeg finner ingen bilder av lok med ukjent loknummer der.
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 09 mars 2020 at 00:03
H. Lindholm wrote:
Hvilke uidentifiserte 25e-lok er det bilder av i MDB? Jeg finner ingen bilder av lok med ukjent loknummer der. |
Se https://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?type=269&art=&jernb=&aut=1" rel="nofollow - https://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?type=269&art=&jernb=&aut=1
Jeg får opp fire bilder med ukjent enhetsnummer når jeg velger undertype 25e, men ikke velger "Vis samtlige bilder av identifiserte enheter for 25e". Jeg får ikke opp disse bildene når jeg kun velger type 25, altså uten undertype. Jeg tviler på at det er ment å være slik; antagelig er det en "bug" i MDB.
Om andre er interessert, så er noen av temaene som Lindholm nevner i sitt foreløpig siste innlegg, diskutert i en tråd på NJKs forum: https://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=305276&rom=74" rel="nofollow - https://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=305276&rom=74
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 12 mars 2020 at 12:47
Der kom det frem en mulighet jeg ikke har tenkt over i MDB - å åpne bare en undertype. Det er litt vanskelig å vurdere ut fra bilder som er tatt av forskjellige lok og fra forskjellige vinkler, men jeg synes det ser ut som at lokene ikke ble forlenget da de mistet kullkassen foran og fikk bredt førerhus med kullkasse bak. Da må kullkassen ha tatt en del plass i førerhuset, og da ble det nok også trangere enn man kunne ønske innendørs. Nå er det imidlertid ikke noen stor kullhaug som skal til på et sånt lok, og vannbeholdningen var såpass liten at de nok måtte etterfylle ganske ofte. Hvis lokene bare gikk på de store stasjonene var dessuten veien til kullrampa også kort.
|
|