Avkobling av vogner |
Post Reply |
Author | |
jaksae
Viderekommen Joined: 21 mars 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 67 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 juli 2018 at 22:15 |
Eg planlegg eit større skifteområde (5-6 parallelle spor) og vurderer å bruke manuelle eller elektrisk avkopling(skinne). Er usikker på plassering av desse. I 1:1 blir vel vognene framkobla og plasserte kor som helst på skinnegangen (?) Bør det vere muleg for avkobling på kvart spor? Skifteområdet nede til høgre. Vurderer og eit mindre industriområde oppe til høgre
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vitsen med spor som ikke er togspor er at man skal kunne sette igjen eller hente opp vogner derfra. Derfor må vogner kunne kombles fra inne på sporet, det vil si bak siste sporveksel. Men avkoblingsskinner finnes ikke i virkeligheten, så de fleste foretar derfor manuell frakobling med et passende redskap mht koblingstypen, såfremt ikke frakoblingen må skje på et sted som er utiligjengelig for manuell betjening. På sporplnaen din virker det som alle slike spor er tilgjengelig. Nå finnes det også lokmotiver og traktorer som har fjernbetjent avkoblingsfunksjon, styrt via lokets digitalstyring. Dette krever selvsagt at hele vognslerka setes igjen på sporet, mens det ofte vil være behov for å koble fra helt andre steder i vognslerka.
|
|
Svein S
|
|
jaksae
Viderekommen Joined: 21 mars 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 67 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker-
Tenkte kanskje at slik avkoblingsutstyr var vanleg å bruke. Det er rett. Heile anlegget mitt er legg tilgjengeleg, så då blir det nok å bruke eit passande manuelt redskap. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men på anlegg som legger vekt på
forbilderiktighet har jeg knapt sett slike i løpet av mitt snart
60-årige MJ-liv. Selv har jeg en fra den gang jeg drev
med Märklin og M-skinner, og den ble sikkert kjøpt fordi den sto i
katalogen, reklamepushet altså. Men den hadde en nesten forbildetro
funksjon en periode ved at den ble plassert ved fallet ned til det
amerikanerne kaller hump yard og erstattet skiftepersonalet som huket av
vognene som deretter rullet ned mot en sporgruppe, noe lignende slik
det var den gang den store skiftestasjonen på Alnabru var ny (1970) og
man skiftet sammen godstogene ettersom hvor de ulike vognene skulle. På
bildet på adressen http://sando.co/menyadm/pix3/284-69005-690420c.jpg er avkoblingsskinnen plassert oppe til venstre ved
hotellet. (Heller ikke jeg får til å sette inn bilder i innlegg her, tydeligvis). |
|
Svein S
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det behøver ikke nødvendigvis være fall fra avkoblingsskinnen og inn på de sporene man vil fordele vogner på.Flere typer koblinger har foravkoblingsfunksjon. Da kan man åpne koblingen med en avkoblingsskinne på ett sted og deretter skyve vognene inn på ønsket spor uten at koblingen lukker seg igjen. Når man så kjører tilbake igjen vil de avkoblede vognene bli stående igjen.
Det varierer hvor godt dette fungerer på de forskjellige koblingstypene, og det varierer også hvor godt de fungerer med forskjellige typer avkoblingsskinner. Det er også viktig at sporene er absolutt helt jevne og horisontale (eller eventuelt har veldig svak stigning), særlig hvis man har lette vogner som ruller lett. Ved ujevnheter i sporet kan vognene gli litt fra hverandre mens man skyver etter avkobling, og da har de lett for å koble deg sammen igjen.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |