Print Page | Close Window

Avkobling av vogner

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Design, sporplaner og konstruksjon av underbygning
Forum Description: Rommet for å drøfte sporplaner innredning av rom og bygging av underlaget til din modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10653
Printed Date: 29 april 2024 at 17:15
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Avkobling av vogner
Posted By: jaksae
Subject: Avkobling av vogner
Date Posted: 24 juli 2018 at 22:15
Eg planlegg eit større skifteområde (5-6 parallelle spor) og vurderer å bruke manuelle eller elektrisk avkopling(skinne). Er usikker på plassering av desse. I 1:1 blir vel vognene framkobla og plasserte kor som helst på skinnegangen (?) Bør det vere muleg for avkobling på kvart spor?  Skifteområdet nede til høgre. Vurderer og eit mindre industriområde oppe til høgre



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 24 juli 2018 at 22:34
Vitsen med spor som ikke er togspor er at man skal kunne sette igjen eller hente opp vogner derfra. Derfor må vogner kunne kombles fra inne på sporet, det vil si bak siste sporveksel. Men avkoblingsskinner finnes ikke i virkeligheten, så de fleste foretar derfor manuell frakobling med et passende redskap mht koblingstypen, såfremt ikke frakoblingen må skje på et sted som er utiligjengelig for manuell betjening. På sporplnaen din virker det som alle slike spor er tilgjengelig.
Nå finnes det også lokmotiver og traktorer som har fjernbetjent avkoblingsfunksjon, styrt via lokets digitalstyring. Dette krever selvsagt at hele vognslerka setes igjen på sporet, mens det ofte vil være behov for å koble fra helt andre steder i vognslerka.  


-------------
Svein S


Posted By: jaksae
Date Posted: 25 juli 2018 at 00:16
Takker-
Tenkte kanskje at slik avkoblingsutstyr var vanleg å bruke.
Det er rett. Heile anlegget mitt er legg tilgjengeleg, så då blir det nok å bruke eit passande manuelt redskap.



Posted By: ses
Date Posted: 26 juli 2018 at 09:17
Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men på anlegg som legger vekt på forbilderiktighet har jeg knapt sett slike i løpet av mitt snart 60-årige MJ-liv.
Selv har jeg en fra den gang jeg drev med Märklin og M-skinner, og den ble sikkert kjøpt fordi den sto i katalogen, reklamepushet altså. Men den hadde en nesten forbildetro funksjon en periode ved at den ble plassert ved fallet ned til det amerikanerne kaller hump yard og erstattet skiftepersonalet som huket av vognene som deretter rullet ned mot en sporgruppe, noe lignende slik det var den gang den store skiftestasjonen på Alnabru var ny (1970) og man skiftet sammen godstogene ettersom hvor de ulike vognene skulle. På bildet på adressen http://sando.co/menyadm/pix3/284-69005-690420c.jpg" rel="nofollow - http://sando.co/menyadm/pix3/284-69005-690420c.jpg er avkoblingsskinnen plassert oppe til venstre ved hotellet. (Heller ikke jeg får til å sette inn bilder i innlegg her, tydeligvis).




-------------
Svein S


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 26 juli 2018 at 12:30
Det behøver ikke nødvendigvis være fall fra avkoblingsskinnen og inn på de sporene man vil fordele vogner på.
Flere typer koblinger har foravkoblingsfunksjon. Da kan man åpne koblingen med en avkoblingsskinne på ett sted og deretter skyve vognene inn på ønsket spor uten at koblingen lukker seg igjen. Når man så kjører tilbake igjen vil de avkoblede vognene bli stående igjen.
Det varierer hvor godt dette fungerer på de forskjellige koblingstypene, og det varierer også hvor godt de fungerer med forskjellige typer avkoblingsskinner.
Det er også viktig at sporene er absolutt helt jevne og horisontale (eller eventuelt har veldig svak stigning), særlig hvis man har lette vogner som ruller lett. Ved ujevnheter i sporet kan vognene gli litt fra hverandre mens man skyver etter avkobling, og da har de lett for å koble deg sammen igjen.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net