MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Skd 215.104

 Svar Svar Side  123 5>
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Skd 215.104
    Sendt: 14 november 2016 kl. 16:08


Hei.
Jeg kjøpe for litt siden et gammelt byggesett av Skd 215 skiftetraktor på en auksjon på Facebook. Denne traktoren (104) gikk på Mesna Kartongfabrikk på Lillehammer, mens broren (105) sto der som delelok.

Det er litt på siden av prosjektet mitt Lillehammer stasjon anno 1960 ettersom denne traktoren gikk her på begynnelsen av 70-tallet. Men jeg har hørt en del historier og lest litt og vet at mange vil nikke gjenkjennende, så hvorfor ikke kanskje lage et lite diarama med riktige vogner og med bilde av kartongfabrikken i bakgrunnen. Vi får se.

Jeg har i hvert fall startet byggingen og tenkte å dele litt av arbeidet her. Det kommer nok som vanlig mange spørsmål. Ha tålmodighet, dette prosjektet vil også ta lang tid.



Traktoren er i skala 00, så den er litt stor, men det får gå.
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 november 2016 kl. 16:56
Selve ramma består av en messingplate. Antar at det er ganske standard. Sidene bukkes ned og avstandsplatene bukkes deretter mellom sidene og loddes. Det skal loddes inn 6 lager til hjulakslene og 2 lager til blindakselen. De 2 lagrene til blindakselen er litt annerledes. Det var litt jobb å få lagrene nøyaktig linet opp. De måtte også files opp lite grann.

Delene passer veldig bra sammen. Hjul, lager og akslinger virker å være av høy kvalitet.

 
Det fulgte med 2 sett bufferplater, et i hvitmetall for 00 og et etset sett for H0 i tynn messing. Det står ikke noe om hva og hvordan de skal monteres, men jeg valgte messingplatene. Kommer litt tilbake til de senere.  

Nesten midt under er det loddet fast en plate i et spor med mutte på. Kommer tilbake til den senere også.


Endret av steinel - 14 november 2016 kl. 16:58
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 november 2016 kl. 17:04
Girkassa er også bare en messingplate som bukkes. Motoren skrues fast til denne og slakken mellom drevene justeres med papirshims. Jeg syntes det ble for trangt å ha motoren nede i ramma, så jeg har tiltet den oppover og inn i motorkassa. Der er det masse plass.

Vi ser også de 3 akslene for bremseskoene som er loddet og går tvers gjennom ramma.


Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 november 2016 kl. 17:20
Jeg nevnte at jeg skulle komme tilbake til den lille plata under som har en mutter loddet på seg. Her skal det egentlig monteres en anordning med fjærer som ligger mot innsiden av hjulene og plukker spenning fra hver av skinnestrengene. Nå vet vel snart alle at jeg sverger til 3-skinnedrift og denne plata passet 100% til montering av en slepesko. Riktig plassering og riktig høyde. Jeg har en 0,1mm plastplate mellom messingen og slepeskoen. Strømopptaket fra skinnestrengene skjer gjennom aksellagrene.  


Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2283
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 november 2016 kl. 17:21
Jeg har for ca. 20 - 30 år siden bygget dette loket.
Etter det jeg husker, er loket 1/72 (skala OO) og ikke H0.
Loket har andre vinduer enn det norske og jeg husker jeg lette etter "noe" å støpe dem igjen med og så file opp. Valget falt på Belzona "flytende metall".
Loket har ganske høy utveksling og "farer av sted som en rakett", derfor byttet jeg snekke og tannhjul med et som hadde langt lavere stigning.
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 november 2016 kl. 17:34
På bildet over har jeg også prøvemontert støtstengene. Det er ingen annen overføring mellom akslene enn de. Nesten autentisk altså. Bortsett fra at det er den fremre akslingen som driver, ikke blindakselen som er helt bakerst på loket.

Så er det dags for masse prøvekjøring. Det er ikke montert noe dekoder enda, så jeg kjører med et nøyaktig justerbart laboratoriepower. Her kan jeg følge med på strømforbruket og ser om det er dårlig kontakt eller kortslutning hvis loket fusker eller stopper.

Siden dette er et DC-lok, har det 3 isolert hjul. Jeg får altså ikke uten videre strømopptak på mer enn 3 hjul og prøver ulike ordninger, 2 til høyre og 1 til venstre osv. Det viser seg at loket bare går 100% når jeg har alle ledende hjul på samme side og de ikke ruller ikke over hjertestykket på pensen.

Så derfor må jeg enten kjøpe 3 nye ikkeisolerte hjul eller kortslutte de 3 som er isolerte som jeg har. Jeg velger det siste siden det er en enkel sak å kortslutte de.

Her er et bilde som viser hvordan jeg gjorde det. I midten sees et hull boret midt i den isolerende ringen. Til høyre har jeg satt inn en skrue og til venstre er skruen kuttet og pusset ned. Nå går loket strålende over alt.

  
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 november 2016 kl. 17:39
Hei Kjell. Ja, jeg nevner det i første post at det er skala 00. 
Det følger med riktige norske deler til førerhytta med dette settet. De er etset i messing og har små vinduer med vinduspussere.
Ja, lavere utveksling vil sikkert være fint, loket går som en rakett som du sier Smile. Får se når jeg får montert dekoder, kanskje det går sakte nok da.
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 november 2016 kl. 17:52
Bufferplatene i H0 som følger med, er sørgelig tynne, 0.125mm. Det skal vel tilsvare noe sånn som 1cm i 1:1. 


Jeg bestemte meg for å feite de opp litt med noen messingstenger jeg hadde liggende. Her synes så vidt resultatet på bufferplata bak.

Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 november 2016 kl. 19:26
Fotplata i byggesettet er feil. I hvert fall i forhold til de 2 norske 104 og 105. Den skal smalne inn ganske mye like foran førerhytta. 2,1mm på hver side. Prøver å tenke ut en god løsning ved å kutte og lodde sammen igjen. Det blir ikke helt enkelt. Skal lage noen tegninger for å få risset opp nøyaktig der jeg i så fall må kutte. Jeg er veldig mottakelig for forslag.


Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1032
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 november 2016 kl. 19:57
Her går det unna!
Jeg hadde et slikt byggesett liggende i mange år (helt fra 80-tallet...), men kom aldri i gang med å bygge det, så det ble solgt for noen år siden.
 
Er du sikker på at fotbrettet egentlig er for bredt ved motorkassen (foran førerhuset)? Kan det tenkes at det egentlig skal være bredere ved førehuset?
Hvis jeg ikke husker helt feil fikk de to 215-traktorene bygget ut førerhuset litt i bredden en gang etter at de kom til Norge. Dette ble gjort for å bedre sikten under skifting, siden det britiske profilet er smalere enn det norske.
 
Når det gjelder bufferplatene (som vanligvis kalles "bufferplanker", men på akkurat dette loket passer nok "plater" bedre), så stemmer det at den i lokets forende er veldig tykk, mye tykkere enn vanlig på andre lok.. I  bakenden er den imidlertid nokså tynn, ut fra bilder vil jeg anslå den til 2-2,5 cm.
 
215.104 står for øvrig på Kløftefoss på Krøderbanen, så der er det mulig å studere den og ta mål hvis man vil at mest mulig skal være korrekt.
 
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 november 2016 kl. 20:28
Hallo H. Takk for info. Må få tatt meg en tur til Krøderbanen til sommeren. Da må vi treffes. Kanskje det er settet du hadde som jeg har fått tak i?
Hadde det vært like enkelt som på Facebook å legge ut bilder nå, så hadde det kommet noen her. Jo, hytta med norsk fram og bakvegg passer på fotplata. Bufferplanken foran er 4,2 mm smalere enn fotplata. Så det blir nok riktig her å gjøre den smalere framover.
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1032
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 november 2016 kl. 22:14
Settet jeg hadde lå i en annen type eske så det er ikke det samme. Mitt var av den første produksjonsserien, og jeg tror at ScanTrain forbedret det noe etter hvert. Det var enkelte detaljer som fikk en del kritikk av de som bygget den første utgaven, men jeg husker ikke alt lenger. Lurer på om muligens ett av ankepunktene gjaldt størrelse og/eller utseende på førerhuset.
 
Nøyaktig hva som ble endret på 215-traktorene fra den britiske utgaven er jeg som sagt litt usikker på.
Siden modellen er en modifisert britisk 00-modell vil det jo uansett bli en del mål som ikke er 100% korrekte. Da er det nok viktigere at de synlige proporsjonene ser riktige ut, så selv om kanskje er slik at førerhuset egentlig skulle vært noen millimeter bredere, så gjør det jo ikke noe hvis innsvinget ser riktig ut.
Når man ser nærmere på fotbrettet på 215.104 (i 1:1) ser man dessuten at det har vært gjort noe rart der en gang i tiden.
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 november 2016 kl. 13:10
Her er noen av delene som fulgte med settet. Fra venstre: 
1. Det er bare 2 bremseslanger, skal vel være 2 i hver ende på loket?
2. Så lurer jeg litt på hva de 2 rørene med festevinkel er? Tror det er rør fra strøsandbeholderne og ned på skinnene, men er ikke sikker.
3. Det står i byggebeskrivelsen at det skal være en pose med et sett fjærende buffere. Stemmer ikke helt, det er et sett hvitmetallbuffere som vi ser 2 av på bildet. Hadde vært kult med fjærende.
4. Hva er de 2 beholderne/tankene til høyre på bildet?


Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 november 2016 kl. 14:32
Da har jeg fått svar på de 2 trykktankene. De er for engelsk versjon, mens jeg skal montere 2 andre som er kortere og tjukkere helt framme under stigtrinnene.
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 november 2016 kl. 14:37
Her er et bilde som jeg har sakset fra mw-modellbau.de.
Det er slike koblinger og buffere jeg har lyst til å ha på min modell.
Skala Design har slike koblinger fra H0fine.de, usikker på om de har buffere.


Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 561
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 november 2016 kl. 14:42
De bremseslangene er til vakuumbremser, så også det er bare til engelske modeller. Trykktanken har du fått svar på ser jeg, jeg fant noen bilder her: link

De to rørene ser mer ut som påfylling for diesel. Rør til sand er ganske tynne rør.

Ellers finnes det en fin artikkel i På Sporet 43, side 23 og 24 om bygging av dette settet med noen bra tips for å gjøre den så norsk som mulig. 
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 november 2016 kl. 20:06
Hei Laurentz. Takk for link til masse fine bilder. Nyttig.
Bremseslanger bare til engelske modeller? Betyr det at det skal være en annen type slanger på norske traktorer? Skal det være 2 i hver ende?

Artig å lese artikkelen i på sporet. Han var ikke veldig fornøyd med settet Tongue Interessant det med å smalne inn motorkassa for å få mer H0-look. Skal se på det når jeg kommer til karosseriet.

Et spørsmål til alle: Under bufferne er det en horisontal bøyle som på meg kan se ut til å ha en annen funksjon enn å være et håndtak? Embarrassed Er jeg inne på noe?


Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 november 2016 kl. 20:19
I dag har jeg fått "feitet" opp bufferplata foran og montert bremsesko/klosser.


Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1032
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 november 2016 kl. 21:04
Jeg gikk forbi 215.104 i dag. Den er for tiden pakket inn i presenninger og dermed ikke så enkel å studere i sin helhet, men bufferplankene var lett tilgjengelige.
Jeg hadde ikke skyvelære eller målebånd med meg, men ved å ta mål med en passende gjenstand viser det seg at bufferplanken bak er ca 3,5 cm tykk, mens bufferplanken foran er ca 11 cm tykk.
 
Bremseslangene som følger med modellen er vakuumslanger. Siden disse holder lavere trykk enn atmosfæretrykket er de riflet, de har innlagt en tett ståltrådspiral for ikke å bli flattrykt av lufttrykket utenfor.
Vakuumslanger monteres "omvendt" av trykkluftslanger. Det rette røret skal stå oppover fra bufferplanken, og så henger slangen ned fra dette røret. Finn bilder av jernbanemuseets karéttog, det har vakuumbremser.
Trykkluftslanger er tynnere enn vakuumslanger, og er alltid glatte (eller tilnærmet glatte) i overflaten.
Og ja - på 215.104 skal det være to trykkluftslanger i hver ende. For øyeblikket er de demontert på 1:1-modellen.
Normalt er det to trykkluftslanger i hver ende av alt materiell, unntatt mange gamle godsvogner og enkelte gamle personvogner. De som bare har én trykkluftslange er vanligvis vogner som ikke har egen trykkluftbremse, bare gjennomgående ledning. På vogner som bare har én slange i hver ende er dessuten slangene plassert mye nærmere koblingen (midten av bufferplanken) slik at de kan krysse diagonalt under koblingen for å møte slangen på motstående vogn.
 
Det horisontale håndtaket under bufferne kalles "sikkerhetshåndtak" og skal være montert på alt materiell. Det brukes av skiftepersonalet til å holde seg i når man bøyer seg ned for å gå under bufferne i forbindelse med til- og frakobling.


Endret av H. Lindholm - 15 november 2016 kl. 21:04
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 561
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 november 2016 kl. 21:11
Vakuumbremser ja. Det er noe fra jernbanens barndom. Men brittene klarte liksom ikke gi slipp på det slik som de fleste andre gjorde. Slangen sitter på et rør som peker opp fra bufferbjelken. Caroline og karettoget har slike bremser slik du kan se på bildet her: http://digitaltmuseum.no/011023073894

Ved trykkluftbremser henger slangene ned omtrent rett fra bufferbjelken. Det er normalt å ha 2 stykk i hver ende. Også på Skd 215. http://digitaltmuseum.no/011013104164?query=Skd%20215&pos=7

Bøylen under bufferten er håndtak til skiftepersonalet ja.

(Edit: Helge var raskere og litt mer detaljert LOL )


Endret av Laurenz - 15 november 2016 kl. 21:13
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 november 2016 kl. 21:22
Tusen takk gutter
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen


Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2067
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 november 2016 kl. 09:29
Artig at du tar fatt på slike messingbyggesett
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
AtleB Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 29 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 19
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér AtleB Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 november 2016 kl. 09:40
På det ene bildet som Laurenz linket til fra digitalt museum er det ikke vanskelig å se at førerhuset er originalt og smalt da. Bare se på gangbrettet og vindusplasseringen :) Det ser ut som stigtrinnet har original plassering selv om førerhuset er gjort bredere.
 
Årsak til at buffertplata er tykkere foran er vektbalansering av lokomotivet. Bak sitter det en tung veksel som må utbalanseres. Det samme er gjort på DI8 der den bakre plata er 10 cm tykk, mot den fremre som er bare 2 cm.


Endret av AtleB - 16 november 2016 kl. 09:59
Mvh Atle
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 november 2016 kl. 09:52
Sitat: H. Lindholm H. Lindholm skrev:

 
bufferplanken bak er ca 3,5 cm tykk, mens bufferplanken foran er ca 11 cm tykk.
 

Supert. Da ble den foran riktig, 1,25mm. Den bak skulle vært 0,4mm. Men det er ei rå med den pølsa som er for lang Wink
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 november 2016 kl. 19:09
Jepp, med alle bilder jeg har fått link til, bilder jeg har funnet, ut fra delene i settet og råd her på forumet, er nok dette noe i nærheten av hva som er riktig.

1:1
Opprinnelig var fotbrettet rett på begge sider og bufferplatene hadde samme fasong foran og bak.
Da hytta ble breddet, ble også fotbrettet breddet der hytta står med et sexy utsving rett foran hytta. Der stigtrinnene er, er det ikke full bredde på fotbrettet. Bufferplata bak fikk samtidig de lekre vingene for å passe til det bredere fotbrettet.

1:87 (1:76,2)
Det følger med en del messingdeler for å gjøre loket norsk. Det er først og fremst fram og bakvegg på hytta og bufferplater foran og bak. Disse er nærmest i 1:87 så vidt jeg kan skjønne. Hytta passer med disse delene akkurat på fotbrettet. Det samme gjør bufferplata med vinger bak. 
Siden fotbrettet er 1:76,2 og bufferplata foran er 1:87, må fotbrettet smalnes forover. Det er genialt tenkt av ScanTrain, fordi brettet da får norsk fasong. Det som ikke er så enkelt, er at motorkassa må smalnes inn til 1:87 for å få plass til verktøykassa og varmeapparatet. Når jeg kommer så langt i bygginga har jeg sikker lært litt mer om lodding av hvitmetall (har bestilt 70grader loddetinn). Ellers kan man jukse og la innsmalninga komme først foran verktøykassa og varmeapparatet.

Så da har jeg en konklusjon på karosseriet og kan forsette med understellet.
Kommer til å kjøpe koblinger fra Skala Design og buffere og bremseslanger fra Togbutikken. Samtidig bestiller jeg metallgrunning og svart og grønn Tamiya spraylakk. 

Men aller først blir det en drøy uke i Hellas for å seile en båt fra Athen til Korfu Cool

Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 desember 2016 kl. 23:13
Da er jeg tilbake til SKDen. Har puslet litt med understellet i dag og fikk svartlakkert det. Neste blir røde bufferplater og gule striper på håndtakene under bufferne.


Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 desember 2016 kl. 15:32
1. juledag. Masse tid til pusling med MJ. Pirkarbeid Smile
Bufferene er ikke limt enda. Stemmer det at den høyre skal være buet?

Neste her blir å montere kobling og bremseslanger. 


Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1032
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 desember 2016 kl. 16:54
Sitat: steinel steinel skrev:

Stemmer det at den høyre skal være buet?
Ja.
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 810
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 desember 2016 kl. 15:22
Mange timers jobb, små framskritt Smile Og god trening til jeg skal igang med en 30A


Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1966
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 desember 2016 kl. 16:08
Sitat: H. Lindholm H. Lindholm skrev:

Sitat: steinel steinel skrev:

Stemmer det at den høyre skal være buet?
Ja.

Litt off topic dette her, men hvorfor er det slik at den ene bufferen er buet og den andre flat?

For øvrig en fryd å følge byggetrådene dine!Thumbs Up
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
 Svar Svar Side  123 5>
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.