Print Page | Close Window

Skd 215.104

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Selvbyggeren
Forum Description: For presentasjon av selvbyggerprosjekter og byggeteknikker
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10165
Printed Date: 26 april 2024 at 16:49
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Skd 215.104
Posted By: steinel
Subject: Skd 215.104
Date Posted: 14 november 2016 at 16:08


Hei.
Jeg kjøpe for litt siden et gammelt byggesett av Skd 215 skiftetraktor på en auksjon på Facebook. Denne traktoren (104) gikk på Mesna Kartongfabrikk på Lillehammer, mens broren (105) sto der som delelok.

Det er litt på siden av prosjektet mitt Lillehammer stasjon anno 1960 ettersom denne traktoren gikk her på begynnelsen av 70-tallet. Men jeg har hørt en del historier og lest litt og vet at mange vil nikke gjenkjennende, så hvorfor ikke kanskje lage et lite diarama med riktige vogner og med bilde av kartongfabrikken i bakgrunnen. Vi får se.

Jeg har i hvert fall startet byggingen og tenkte å dele litt av arbeidet her. Det kommer nok som vanlig mange spørsmål. Ha tålmodighet, dette prosjektet vil også ta lang tid.



Traktoren er i skala 00, så den er litt stor, men det får gå.



Replies:
Posted By: steinel
Date Posted: 14 november 2016 at 16:56
Selve ramma består av en messingplate. Antar at det er ganske standard. Sidene bukkes ned og avstandsplatene bukkes deretter mellom sidene og loddes. Det skal loddes inn 6 lager til hjulakslene og 2 lager til blindakselen. De 2 lagrene til blindakselen er litt annerledes. Det var litt jobb å få lagrene nøyaktig linet opp. De måtte også files opp lite grann.

Delene passer veldig bra sammen. Hjul, lager og akslinger virker å være av høy kvalitet.

 
Det fulgte med 2 sett bufferplater, et i hvitmetall for 00 og et etset sett for H0 i tynn messing. Det står ikke noe om hva og hvordan de skal monteres, men jeg valgte messingplatene. Kommer litt tilbake til de senere.  

Nesten midt under er det loddet fast en plate i et spor med mutte på. Kommer tilbake til den senere også.


Posted By: steinel
Date Posted: 14 november 2016 at 17:04
Girkassa er også bare en messingplate som bukkes. Motoren skrues fast til denne og slakken mellom drevene justeres med papirshims. Jeg syntes det ble for trangt å ha motoren nede i ramma, så jeg har tiltet den oppover og inn i motorkassa. Der er det masse plass.

Vi ser også de 3 akslene for bremseskoene som er loddet og går tvers gjennom ramma.




Posted By: steinel
Date Posted: 14 november 2016 at 17:20
Jeg nevnte at jeg skulle komme tilbake til den lille plata under som har en mutter loddet på seg. Her skal det egentlig monteres en anordning med fjærer som ligger mot innsiden av hjulene og plukker spenning fra hver av skinnestrengene. Nå vet vel snart alle at jeg sverger til 3-skinnedrift og denne plata passet 100% til montering av en slepesko. Riktig plassering og riktig høyde. Jeg har en 0,1mm plastplate mellom messingen og slepeskoen. Strømopptaket fra skinnestrengene skjer gjennom aksellagrene.  




Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 november 2016 at 17:21
Jeg har for ca. 20 - 30 år siden bygget dette loket.
Etter det jeg husker, er loket 1/72 (skala OO) og ikke H0.
Loket har andre vinduer enn det norske og jeg husker jeg lette etter "noe" å støpe dem igjen med og så file opp. Valget falt på Belzona "flytende metall".
Loket har ganske høy utveksling og "farer av sted som en rakett", derfor byttet jeg snekke og tannhjul med et som hadde langt lavere stigning.


Posted By: steinel
Date Posted: 14 november 2016 at 17:34
På bildet over har jeg også prøvemontert støtstengene. Det er ingen annen overføring mellom akslene enn de. Nesten autentisk altså. Bortsett fra at det er den fremre akslingen som driver, ikke blindakselen som er helt bakerst på loket.

Så er det dags for masse prøvekjøring. Det er ikke montert noe dekoder enda, så jeg kjører med et nøyaktig justerbart laboratoriepower. Her kan jeg følge med på strømforbruket og ser om det er dårlig kontakt eller kortslutning hvis loket fusker eller stopper.

Siden dette er et DC-lok, har det 3 isolert hjul. Jeg får altså ikke uten videre strømopptak på mer enn 3 hjul og prøver ulike ordninger, 2 til høyre og 1 til venstre osv. Det viser seg at loket bare går 100% når jeg har alle ledende hjul på samme side og de ikke ruller ikke over hjertestykket på pensen.

Så derfor må jeg enten kjøpe 3 nye ikkeisolerte hjul eller kortslutte de 3 som er isolerte som jeg har. Jeg velger det siste siden det er en enkel sak å kortslutte de.

Her er et bilde som viser hvordan jeg gjorde det. I midten sees et hull boret midt i den isolerende ringen. Til høyre har jeg satt inn en skrue og til venstre er skruen kuttet og pusset ned. Nå går loket strålende over alt.

  


Posted By: steinel
Date Posted: 14 november 2016 at 17:39
Hei Kjell. Ja, jeg nevner det i første post at det er skala 00. 
Det følger med riktige norske deler til førerhytta med dette settet. De er etset i messing og har små vinduer med vinduspussere.
Ja, lavere utveksling vil sikkert være fint, loket går som en rakett som du sier Smile. Får se når jeg får montert dekoder, kanskje det går sakte nok da.


Posted By: steinel
Date Posted: 14 november 2016 at 17:52
Bufferplatene i H0 som følger med, er sørgelig tynne, 0.125mm. Det skal vel tilsvare noe sånn som 1cm i 1:1. 


Jeg bestemte meg for å feite de opp litt med noen messingstenger jeg hadde liggende. Her synes så vidt resultatet på bufferplata bak.



Posted By: steinel
Date Posted: 14 november 2016 at 19:26
Fotplata i byggesettet er feil. I hvert fall i forhold til de 2 norske 104 og 105. Den skal smalne inn ganske mye like foran førerhytta. 2,1mm på hver side. Prøver å tenke ut en god løsning ved å kutte og lodde sammen igjen. Det blir ikke helt enkelt. Skal lage noen tegninger for å få risset opp nøyaktig der jeg i så fall må kutte. Jeg er veldig mottakelig for forslag.




Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 14 november 2016 at 19:57
Her går det unna!
Jeg hadde et slikt byggesett liggende i mange år (helt fra 80-tallet...), men kom aldri i gang med å bygge det, så det ble solgt for noen år siden.
 
Er du sikker på at fotbrettet egentlig er for bredt ved motorkassen (foran førerhuset)? Kan det tenkes at det egentlig skal være bredere ved førehuset?
Hvis jeg ikke husker helt feil fikk de to 215-traktorene bygget ut førerhuset litt i bredden en gang etter at de kom til Norge. Dette ble gjort for å bedre sikten under skifting, siden det britiske profilet er smalere enn det norske.
 
Når det gjelder bufferplatene (som vanligvis kalles "bufferplanker", men på akkurat dette loket passer nok "plater" bedre), så stemmer det at den i lokets forende er veldig tykk, mye tykkere enn vanlig på andre lok.. I  bakenden er den imidlertid nokså tynn, ut fra bilder vil jeg anslå den til 2-2,5 cm.
 
215.104 står for øvrig på Kløftefoss på Krøderbanen, så der er det mulig å studere den og ta mål hvis man vil at mest mulig skal være korrekt.
 
http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/lokomotiver/59-rullende-materiell/materiellpresentasjon-lokomotiver/4443-215-104" rel="nofollow - http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/lokomotiver/59-rullende-materiell/materiellpresentasjon-lokomotiver/4443-215-104


Posted By: steinel
Date Posted: 14 november 2016 at 20:28
Hallo H. Takk for info. Må få tatt meg en tur til Krøderbanen til sommeren. Da må vi treffes. Kanskje det er settet du hadde som jeg har fått tak i?
Hadde det vært like enkelt som på Facebook å legge ut bilder nå, så hadde det kommet noen her. Jo, hytta med norsk fram og bakvegg passer på fotplata. Bufferplanken foran er 4,2 mm smalere enn fotplata. Så det blir nok riktig her å gjøre den smalere framover.


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 14 november 2016 at 22:14
Settet jeg hadde lå i en annen type eske så det er ikke det samme. Mitt var av den første produksjonsserien, og jeg tror at ScanTrain forbedret det noe etter hvert. Det var enkelte detaljer som fikk en del kritikk av de som bygget den første utgaven, men jeg husker ikke alt lenger. Lurer på om muligens ett av ankepunktene gjaldt størrelse og/eller utseende på førerhuset.
 
Nøyaktig hva som ble endret på 215-traktorene fra den britiske utgaven er jeg som sagt litt usikker på.
Siden modellen er en modifisert britisk 00-modell vil det jo uansett bli en del mål som ikke er 100% korrekte. Da er det nok viktigere at de synlige proporsjonene ser riktige ut, så selv om kanskje er slik at førerhuset egentlig skulle vært noen millimeter bredere, så gjør det jo ikke noe hvis innsvinget ser riktig ut.
Når man ser nærmere på fotbrettet på 215.104 (i 1:1) ser man dessuten at det har vært gjort noe rart der en gang i tiden.


Posted By: steinel
Date Posted: 15 november 2016 at 13:10
Her er noen av delene som fulgte med settet. Fra venstre: 
1. Det er bare 2 bremseslanger, skal vel være 2 i hver ende på loket?
2. Så lurer jeg litt på hva de 2 rørene med festevinkel er? Tror det er rør fra strøsandbeholderne og ned på skinnene, men er ikke sikker.
3. Det står i byggebeskrivelsen at det skal være en pose med et sett fjærende buffere. Stemmer ikke helt, det er et sett hvitmetallbuffere som vi ser 2 av på bildet. Hadde vært kult med fjærende.
4. Hva er de 2 beholderne/tankene til høyre på bildet?




Posted By: steinel
Date Posted: 15 november 2016 at 14:32
Da har jeg fått svar på de 2 trykktankene. De er for engelsk versjon, mens jeg skal montere 2 andre som er kortere og tjukkere helt framme under stigtrinnene.


Posted By: steinel
Date Posted: 15 november 2016 at 14:37
Her er et bilde som jeg har sakset fra mw-modellbau.de.
Det er slike koblinger og buffere jeg har lyst til å ha på min modell.
Skala Design har slike koblinger fra H0fine.de, usikker på om de har buffere.




Posted By: Laurenz
Date Posted: 15 november 2016 at 14:42
De bremseslangene er til vakuumbremser, så også det er bare til engelske modeller. Trykktanken har du fått svar på ser jeg, jeg fant noen bilder her: http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/76503-heritage-shunters/" rel="nofollow - link

De to rørene ser mer ut som påfylling for diesel. Rør til sand er ganske tynne rør.

Ellers finnes det en fin artikkel i På Sporet 43, side 23 og 24 om bygging av dette settet med noen bra tips for å gjøre den så norsk som mulig. 


Posted By: steinel
Date Posted: 15 november 2016 at 20:06
Hei Laurentz. Takk for link til masse fine bilder. Nyttig.
Bremseslanger bare til engelske modeller? Betyr det at det skal være en annen type slanger på norske traktorer? Skal det være 2 i hver ende?

Artig å lese artikkelen i på sporet. Han var ikke veldig fornøyd med settet Tongue Interessant det med å smalne inn motorkassa for å få mer H0-look. Skal se på det når jeg kommer til karosseriet.

Et spørsmål til alle: Under bufferne er det en horisontal bøyle som på meg kan se ut til å ha en annen funksjon enn å være et håndtak? Embarrassed Er jeg inne på noe?




Posted By: steinel
Date Posted: 15 november 2016 at 20:19
I dag har jeg fått "feitet" opp bufferplata foran og montert bremsesko/klosser.




Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 15 november 2016 at 21:04
Jeg gikk forbi 215.104 i dag. Den er for tiden pakket inn i presenninger og dermed ikke så enkel å studere i sin helhet, men bufferplankene var lett tilgjengelige.
Jeg hadde ikke skyvelære eller målebånd med meg, men ved å ta mål med en passende gjenstand viser det seg at bufferplanken bak er ca 3,5 cm tykk, mens bufferplanken foran er ca 11 cm tykk.
 
Bremseslangene som følger med modellen er vakuumslanger. Siden disse holder lavere trykk enn atmosfæretrykket er de riflet, de har innlagt en tett ståltrådspiral for ikke å bli flattrykt av lufttrykket utenfor.
Vakuumslanger monteres "omvendt" av trykkluftslanger. Det rette røret skal stå oppover fra bufferplanken, og så henger slangen ned fra dette røret. Finn bilder av jernbanemuseets karéttog, det har vakuumbremser.
Trykkluftslanger er tynnere enn vakuumslanger, og er alltid glatte (eller tilnærmet glatte) i overflaten.
Og ja - på 215.104 skal det være to trykkluftslanger i hver ende. For øyeblikket er de demontert på 1:1-modellen.
Normalt er det to trykkluftslanger i hver ende av alt materiell, unntatt mange gamle godsvogner og enkelte gamle personvogner. De som bare har én trykkluftslange er vanligvis vogner som ikke har egen trykkluftbremse, bare gjennomgående ledning. På vogner som bare har én slange i hver ende er dessuten slangene plassert mye nærmere koblingen (midten av bufferplanken) slik at de kan krysse diagonalt under koblingen for å møte slangen på motstående vogn.
 
Det horisontale håndtaket under bufferne kalles "sikkerhetshåndtak" og skal være montert på alt materiell. Det brukes av skiftepersonalet til å holde seg i når man bøyer seg ned for å gå under bufferne i forbindelse med til- og frakobling.


Posted By: Laurenz
Date Posted: 15 november 2016 at 21:11
Vakuumbremser ja. Det er noe fra jernbanens barndom. Men brittene klarte liksom ikke gi slipp på det slik som de fleste andre gjorde. Slangen sitter på et rør som peker opp fra bufferbjelken. Caroline og karettoget har slike bremser slik du kan se på bildet her:  http://digitaltmuseum.no/011023073894" rel="nofollow - http://digitaltmuseum.no/011023073894

Ved trykkluftbremser henger slangene ned omtrent rett fra bufferbjelken. Det er normalt å ha 2 stykk i hver ende. Også på Skd 215.  http://digitaltmuseum.no/011013104164?query=Skd%20215&pos=7" rel="nofollow - http://digitaltmuseum.no/011013104164?query=Skd%20215&pos=7

Bøylen under bufferten er håndtak til skiftepersonalet ja.

(Edit: Helge var raskere og litt mer detaljert LOL )


Posted By: steinel
Date Posted: 15 november 2016 at 21:22
Tusen takk gutter


Posted By: Pelle
Date Posted: 16 november 2016 at 09:29
Artig at du tar fatt på slike messingbyggesett

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: AtleB
Date Posted: 16 november 2016 at 09:40
På det ene bildet som Laurenz linket til fra digitalt museum er det ikke vanskelig å se at førerhuset er originalt og smalt da. Bare se på gangbrettet og vindusplasseringen :) Det ser ut som stigtrinnet har original plassering selv om førerhuset er gjort bredere.
 
Årsak til at buffertplata er tykkere foran er vektbalansering av lokomotivet. Bak sitter det en tung veksel som må utbalanseres. Det samme er gjort på DI8 der den bakre plata er 10 cm tykk, mot den fremre som er bare 2 cm.


-------------
Mvh Atle


Posted By: steinel
Date Posted: 16 november 2016 at 09:52
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

 
bufferplanken bak er ca 3,5 cm tykk, mens bufferplanken foran er ca 11 cm tykk.
 

Supert. Da ble den foran riktig, 1,25mm. Den bak skulle vært 0,4mm. Men det er ei rå med den pølsa som er for lang Wink


Posted By: steinel
Date Posted: 16 november 2016 at 19:09
Jepp, med alle bilder jeg har fått link til, bilder jeg har funnet, ut fra delene i settet og råd her på forumet, er nok dette noe i nærheten av hva som er riktig.

1:1
Opprinnelig var fotbrettet rett på begge sider og bufferplatene hadde samme fasong foran og bak.
Da hytta ble breddet, ble også fotbrettet breddet der hytta står med et sexy utsving rett foran hytta. Der stigtrinnene er, er det ikke full bredde på fotbrettet. Bufferplata bak fikk samtidig de lekre vingene for å passe til det bredere fotbrettet.

1:87 (1:76,2)
Det følger med en del messingdeler for å gjøre loket norsk. Det er først og fremst fram og bakvegg på hytta og bufferplater foran og bak. Disse er nærmest i 1:87 så vidt jeg kan skjønne. Hytta passer med disse delene akkurat på fotbrettet. Det samme gjør bufferplata med vinger bak. 
Siden fotbrettet er 1:76,2 og bufferplata foran er 1:87, må fotbrettet smalnes forover. Det er genialt tenkt av ScanTrain, fordi brettet da får norsk fasong. Det som ikke er så enkelt, er at motorkassa må smalnes inn til 1:87 for å få plass til verktøykassa og varmeapparatet. Når jeg kommer så langt i bygginga har jeg sikker lært litt mer om lodding av hvitmetall (har bestilt 70grader loddetinn). Ellers kan man jukse og la innsmalninga komme først foran verktøykassa og varmeapparatet.

Så da har jeg en konklusjon på karosseriet og kan forsette med understellet.
Kommer til å kjøpe koblinger fra Skala Design og buffere og bremseslanger fra Togbutikken. Samtidig bestiller jeg metallgrunning og svart og grønn Tamiya spraylakk. 

Men aller først blir det en drøy uke i Hellas for å seile en båt fra Athen til Korfu Cool



Posted By: steinel
Date Posted: 23 desember 2016 at 23:13
Da er jeg tilbake til SKDen. Har puslet litt med understellet i dag og fikk svartlakkert det. Neste blir røde bufferplater og gule striper på håndtakene under bufferne.




Posted By: steinel
Date Posted: 25 desember 2016 at 15:32
1. juledag. Masse tid til pusling med MJ. Pirkarbeid Smile
Bufferene er ikke limt enda. Stemmer det at den høyre skal være buet?

Neste her blir å montere kobling og bremseslanger. 




Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 25 desember 2016 at 16:54
Originally posted by steinel steinel wrote:

Stemmer det at den høyre skal være buet?
Ja.


Posted By: steinel
Date Posted: 26 desember 2016 at 15:22
Mange timers jobb, små framskritt Smile Og god trening til jeg skal igang med en 30A




Posted By: Svein_H
Date Posted: 26 desember 2016 at 16:08
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by steinel steinel wrote:

Stemmer det at den høyre skal være buet?
Ja.

Litt off topic dette her, men hvorfor er det slik at den ene bufferen er buet og den andre flat?

For øvrig en fryd å følge byggetrådene dine!Thumbs Up


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 26 desember 2016 at 17:43
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Litt off topic dette her, men hvorfor er det slik at den ene bufferen er buet og den andre flat?
Under kjøring, særlig i skarpe kurver og på ujevnt spor, vil bufferskivenes senterpunkter forskyve seg relativt mye i forhold til hverandre. Slik forskyving øker ytterligere hvis to vogner med forskjellig lengde kobles sammen (eksempelvis en lang boggivogn og en kort toakslet vogn), og/eller hvis vognene er veldig forskjellig lastet. Regelverket sier at ved sammenkobling av vogner skal senteret på den ene vogns bufferskiver alltid dekkes av kanten på den annen vogns bufferskive, så det tillates faktisk en ulikhet tilsvarende radien på den minste bufferskiven (det kan være ganske stor forskjell på bufferskivenes størrelse).
To helt flate buffere mot hverandre ville blitt problematisk i kurver når bufferne trykkes mot hverandre og det samtidig oppstår en vinkel mellom bufferskivene, da ville bufferskivenes ytterkanter ligge an mot hverandre med stor belastning og fare for brudd.
Man skulle tro at det ville vært best om begge bufferne var buet, men da ville senterpunktet (som jo er det ytterste punktet) på hver buffer gli ut og "nedover" på bueflaten på den andre bufferen når de forskyves mot hverandre under kjøringen. I kurver øker dessuten trykket mot bufferne på innsiden i kurven. Det vil da bli veldig store brytningskrefter når bufferne skal gli mot senterpunktene igjen, fordi de da må "oppover" igjen på bueflaten og samtidig arbeide mot presset fra bufferfjærene.
Hvis derimot den ene bufferen er flat vil den motstående buede bufferen ha en plan flate å bevege seg mot. Den må dermed ikke overvinne noen "oppoverbakke" for å komme til senter igjen, samtidig som kontaktflaten mellom bufferne alltid vil være relativt liten og alltid så nær buffersenterne som mulig.
 
 


Posted By: Svein_H
Date Posted: 26 desember 2016 at 18:45
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Litt off topic dette her, men hvorfor er det slik at den ene bufferen er buet og den andre flat?
Under kjøring, særlig i skarpe kurver og på ujevnt spor, vil bufferskivenes senterpunkter forskyve seg relativt mye i forhold til hverandre. Slik forskyving øker ytterligere hvis to vogner med forskjellig lengde kobles sammen (eksempelvis en lang boggivogn og en kort toakslet vogn), og/eller hvis vognene er veldig forskjellig lastet. Regelverket sier at ved sammenkobling av vogner skal senteret på den ene vogns bufferskiver alltid dekkes av kanten på den annen vogns bufferskive, så det tillates faktisk en ulikhet tilsvarende radien på den minste bufferskiven (det kan være ganske stor forskjell på bufferskivenes størrelse).
To helt flate buffere mot hverandre ville blitt problematisk i kurver når bufferne trykkes mot hverandre og det samtidig oppstår en vinkel mellom bufferskivene, da ville bufferskivenes ytterkanter ligge an mot hverandre med stor belastning og fare for brudd.
Man skulle tro at det ville vært best om begge bufferne var buet, men da ville senterpunktet (som jo er det ytterste punktet) på hver buffer gli ut og "nedover" på bueflaten på den andre bufferen når de forskyves mot hverandre under kjøringen. I kurver øker dessuten trykket mot bufferne på innsiden i kurven. Det vil da bli veldig store brytningskrefter når bufferne skal gli mot senterpunktene igjen, fordi de da må "oppover" igjen på bueflaten og samtidig arbeide mot presset fra bufferfjærene.
Hvis derimot den ene bufferen er flat vil den motstående buede bufferen ha en plan flate å bevege seg mot. Den må dermed ikke overvinne noen "oppoverbakke" for å komme til senter igjen, samtidig som kontaktflaten mellom bufferne alltid vil være relativt liten og alltid så nær buffersenterne som mulig.
 
 

Takker hjerteligst for grundig og utfyllende svar! Jeg hadde faktisk et par oppfølgingsspørsmål klare, men de fikk jeg ikke bruk for nå!Smile


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: steinel
Date Posted: 26 desember 2016 at 20:53
Takk. Begge flate ville fungert dårlig. Men hvorfor den ene er flat? Ikke vet jeg.

Edit: Så ikke HL's flotte svar. Takk.

Her er understellet for det meste ferdig. Mangler bremseslanger og kobling i akterenden. I morgen skal jeg montere en dekoder og kjøre litt Smile




Posted By: steinel
Date Posted: 26 desember 2016 at 22:42
Noen som vet hvilken traktor Mesna Kartongfabrikk kjøpte i 1956?


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 26 desember 2016 at 23:35
Originally posted by steinel steinel wrote:

Noen som vet hvilken traktor Mesna Kartongfabrikk kjøpte i 1956?
 
Det kan godt være at noen her vet det, men generelt er det større sannsynlighet for å få svar på slike spørsmål hvis de stilles på NJK-forumet.


Posted By: steinel
Date Posted: 27 desember 2016 at 19:35
Alle buffere, bremseslanger og koblinger er på plass. Koblingsmalen fra H0fine var helt gull. 
Så hektet jeg på en dekoder og har kjørt litt fram og tilbake på bygge/skrivebordet i dag. Det er noe ujevn friksjon, får sette opp en rundbane og la SKDen gå et pr timer. Kanskje det går seg til.

Nå starter arbeidet med å lage fotbrettet norsk, Tenker også å smalne inn motorkassa. Har kjøpt 70 grader loddetinn og så vidt testet å lodde hvitmatall. Det er rimelig kurant. 




Posted By: steinel
Date Posted: 28 desember 2016 at 08:46
Jo mer jeg ser på hvitmetalldelene, jo mer forekommer det meg at jeg bør lage et nytt tynt fotbrett i messing. Slik som på bildet tatt av Morten Haaland. Hvis jeg lodder små vinkeljern langs kanten, vil det begynne å ligne på originalen.

Edit: Det blir en pause i prosjektet mens jeg tenker på fotbrettet Shocked




Posted By: steinel
Date Posted: 29 desember 2016 at 18:08
Heh, ble ikke lange tenkepausa gitt. 3-4 timer med fila i dag og fotbrettet ble 0,6mm tykt. Da ser det faktisk greit ut. Det var mye som måtte files, bla der fotbrettet ligger an mot understellet.

Fotbrettet har samtidig fått norsk fasong med innsving som egentlig er et påbygg for å få plass til bredere hytte.

Jeg har ombestemt meg og skal ikke smalne inn motorkassa. Jeg er redd jeg ikke får det pent og at proporsjonene blir litt rare. I stedet smalner jeg inn varmeapparatet med 1mm og verkrøykassa med 1,5mm.




Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 29 desember 2016 at 18:46
Det ser veldig bra ut.
Noe annet som er veldig synlig, men som ikke er korrekt på modellen, er radiatoråpningen i fronten av motorkassen. Nettingristen og den kraftige rammen rundt åpningen er ikke der nå. I stedet er det et innsenket flappesjalusi og ingen ytre ramme, bare boltehoder.
Jeg vet ikke om de norske traktorene noen gang har vært slik som byggesettet. Det eldste bildet jeg har sett av 215.104 er fra 1967, og da var den slik som den er i dag. Hvis de ble bygget om skjedde det i så fall før 1967.
 


Posted By: steinel
Date Posted: 30 desember 2016 at 12:47
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Rammen rundt åpningen er ikke der nå. I stedet er det et innsenket flappesjalusi og ingen ytre ramme, bare boltehoder.

Eller som på første bilde i tråden, med en finerplate låst med 2 kiler for å holde tempen oppe på vinteren.

På 105 er det et hull under sjalusien, på 104 ser det ut som det er en liten kasse akkurat på samme sted. Lurer på hva det er?

Edit: Ser nå at det bare er et blankt lokk på 104 foran hullet. Hva som skjuler seg bak lokket kunne vært morsomt å vite.


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 01 januar 2017 at 17:50
Originally posted by steinel steinel wrote:

Ser nå at det bare er et blankt lokk på 104 foran hullet. Hva som skjuler seg bak lokket kunne vært morsomt å vite.
Hakke peiling. Du får ta deg en tur til Kløftefoss og kikke inn i hullet... Wink


Posted By: steinel
Date Posted: 02 januar 2017 at 19:38
Sånn, da ble det et digert hull uten ramme til sjalusi foran radiatoren Smile

Har også begynt å montere håndtak på motordekslene. Disse håndtakene ser vi på tidlige bilder av 104, også etter fornorskningen, men de forsvant etterhvert. Mulig det ble satt hengsler på motordekslene for lettere tilgang. Hvitmetalldelene har markering der håndtakene skal være, så jeg har valgt å ta de med. Jeg synes heller ikke at det gjør noe med masse små detaljer. Det blir totalt 19 slike håndtak.

Jeg kjøpte 10 stk 0,3 mm bor. Det gikk med 4 stk til å få boret opp disse hullene. Når det går bra en stund, blir jeg litt ivrig og legger på for mye kraft. Embarrassed 0,3mm blir litt snaut til 0,3mm tråd, så jeg tenkte å bore opp til 0,4. Hadde ett 0,4 bor, men det spratt avgårde da jeg skulle ta det ut av esken med en pinsett. Umulig å finne igjen. Får kjøpe et lass av alle dimensjoner Shocked 

Jeg har bestilt håndtaksholdere til alle sikringhåndtakene fra togbutikken. Det går med 42 (tror jeg) slike holdere. Blir ikke arbeidslaus med et slik prosjekt. Men, god trening til enda vanskeligere oppgaver Smile  




Posted By: Håvard H
Date Posted: 02 januar 2017 at 19:54
Originally posted by steinel steinel wrote:


Jeg kjøpte 10 stk 0,3 mm bor. Det gikk med 4 stk til å få boret opp disse hullene. Når det går bra en stund, blir jeg litt ivrig og legger på for mye kraft. Embarrassed 0,3mm blir litt snaut til 0,3mm tråd, så jeg tenkte å bore opp til 0,4. Hadde ett 0,4 bor, men det spratt avgårde da jeg skulle ta det ut av esken med en pinsett. Umulig å finne igjen. Får kjøpe et lass av alle dimensjoner


Et lite innspill om bor i tynne dimensjoner.
Jeg kjøper bor fra eBay beregnet på på printkort når det gjelder dimensjoner i intervallet 0,3 til 1,0mm
Kjøper alltid med 3mm eller 1/8" tange.

Her er en link til et utvalg 0.3mm:

http://www.ebay.com/sch/i.html?&_from=R40&_trksid=p2255925.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xcnc%20drilling%20bit%200%2C3mm.TRS0&_nkw=cnc%20drilling%20bit%200%2C3mm" rel="nofollow - 0.3mm bor på eBay

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: steinel
Date Posted: 02 januar 2017 at 22:08
Fikk loddet sammen hytta i kveld. Lærerikt Tongue




Posted By: Pelle
Date Posted: 03 januar 2017 at 09:15
Blir jo rett så flott, denne!

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: steinel
Date Posted: 03 januar 2017 at 10:15
Takk.
Jeg lærte et par ting da jeg loddet hytta.
Prøvde først å hekte sammen veggene med superlim. Det ble bare tull. Umulig å lodde etterpå. Sprayet også på litt aktivator. Det er noe skikkelig dritt som jeg ikke skal bruke mer. Lager en fet overflate og klin overalt.
Prøvde også å lodde messingdelene med vanlig loddetinn. Ikke lurt hvis du må justere senere etter bruk av 70 grader tinn. Da smelter det også når du varmer normaltinnet.
Så etter noen håpløse forsøk, plukket jeg hytta fra hverandre og begynte på nytt.

Børst eller puss alt for å få friske overflater.
Vask alle delene i feks blåsprit.
Tape sammen delen skikkelig nøyaktig med maskeringstape.
Bruk loddevann der det skal loddes (jeg kjøpte en flaske på Sidespor).
Sett loddebolten på 180 grader og lodd med 70 grader tinn (kjøpte på eBay).
Når delene er skikkelig varme, flyter loddetinnet vakkert i sammenføyningene. 

Så et spørsmål: Det er 3 lyskastere foran og bak på traktoren, noen som har peiling på hvor det går an å få tak i noe slik? Med eller uten lys. 



Posted By: steinel
Date Posted: 05 januar 2017 at 21:50
Fotbrettet med stigtrinn, håndtak og strøsandkasser er klar for lakkering. Tenkte å beholde overflata og sidene av selve brettet ubehandlet. Tror det er ganske autentisk og helt sikkert bedre enn jeg ville klare å lakke/male selv.




Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 05 januar 2017 at 22:40
Originally posted by steinel steinel wrote:

Så et spørsmål: Det er 3 lyskastere foran og bak på traktoren, noen som har peiling på hvor det går an å få tak i noe slik? Med eller uten lys.
 
Hvis man skal være litt pirkete så er det egentlig bare 1 lyskaster, altså en lampe som  kan lyse opp sporet et stykke fremover (den øvre). Den ser vel nærmest ut som de lyktene som var på gamle lastebiler. Slike lamper har også vært/er på bl.a. Skd 220 (men det har *selvfølgelig* også vært noen varianter av disse...).
De to nedre lampene er signallamper ("markeringslys") av samme type som ble brukt på de aller fleste norske damplok. Disse har ikke noen egentlig reflektor, bare en buet, hvitmalt flate bak en alminnelig matt 25-watts lyspære, og gir følgelig svært lite lys fremover. De har fester for blikkskjermer med henholdsvis rødt eller grønt glass for å kunne vise forskjellige signaler. Disse skjermene oppbevares i et lite rom på baksiden av lampen, det er derfor de er avsluttet med et smalt, vannrett lite lokk på toppen. Disse signallampene står løse i spesielle holdere og er tilsluttet med stikkontakter, i motsetning til lyskasteren som er fastmontert.
NMJ jo slike signallamper på sine damplokmodeller. Kanskje de kan hjelpe?


Posted By: steinel
Date Posted: 05 januar 2017 at 22:57
Takk for utfyllende info 😀
Jeg har kjøpt 0402 leds og lurer litt på å lage lyskasterne og markeringslysene av et eller annet. Må tenke litt.


Posted By: Laurenz
Date Posted: 06 januar 2017 at 18:13
Jeg kjøpte lykter til en italiensk skiftetraktor hos Roco. Disse borer jeg opp og legger inn 0402 smd led. 


Posted By: steinel
Date Posted: 08 januar 2017 at 20:14
"Farer avgårde som en rakett"  eller noe slik, sto det i På Sporet for mange år siden i byggeartikkelen på SKD 215 fra ScanTrain. Stemmer ikke lenger det Smile I dag trenger den ikke denne annen girkasse, bare en dekoder som er riktig satt opp. Apropos riktig satt opp? Kommer tilbake til det i neste innlegg. I mellomtiden en snutt av 214.104 med ferdig understell og forbrett på laveste hastighet.




Posted By: steinel
Date Posted: 08 januar 2017 at 20:34
Motorstyring.
Dette er ikke lett Tongue CV2 og CV 51 til 56 skal stilles riktig. Default settings på ESU dekoderen jeg har montert, passet overhode ikke til SKDen min. Den gikk veldig ujevnt. Jeg har lest og hørt at dette er enkelt å løse ved å sette CV 54 til 0 og trykke på F1. Da farer loket avgårde og dekoderen finner selv ut av settingene. Nei, det funker ikke. Har prøvd på SKDen og en Di3 og de ble bare verre. Det er en liste over hvordan CVene skal settes på forskjellige motorer, men jeg vet ikke hva slags motor det er i SKDen. Derfor tok jeg på måfå og dro i alle motorstyringsparameter, til sånn mellom 50 og 60. SKDen ble utrolig mye bedre, men det er en during i motoren. Altså helt sikkert ikke optimalt.

Jeg drev i flere år med droner med kameragimbal og der skulle parametrene på gimbalmotorstyringene sette på en bestemt måte etter et bestemt rituale. Er det noen som har et greit rituale for å sette motorstyringsparametrene på ESU-dekoderen?

Under er settingene som jeg satte på måfå.

 


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 januar 2017 at 23:33
Slike "gammeldagse" motorer har jeg funnet ut er "best" med gamle dekodere. Pulsfrekvensen kan gjerne også være lav - og lavere enn du får stilt på en ESU.
Dessuten er det originale snekkedrevet for grovt mht. tanning. Med 12VDC farer denne traktoren av sted som en TGV!
Jeg byttet drev da jeg bygde min - men jeg har aldri brydd meg om å digitalisere den da den går for dårlig.


Posted By: steinel
Date Posted: 09 januar 2017 at 07:27
Takk. Smile 

Nå har jeg valgt Fleischmann round motor fra "preset motor types" og satt ned regulation influence fra 255 til 80. Den går da helt nyyyyydelig selv med sine litt grove snekkedrev, kun overføring mellom akslene med støtstenger og med moderne decoder. Bra sakte også, som på videoen lenger oppe.

Ingen fusking eller antydning til å stoppe noe sted. Jeg er imponert over at den klarer å fra 4 store passasjevogner og en godsvogn uten at det er hefteringer. Med mer last begynner den å spinne.
 
Moro å få det til tross at det er sagt en del negativt om byggesettet.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 09 januar 2017 at 16:44
Nå har ikke jeg noen erfaring med dette "rakett"-byggesettet, men videoen din viser jo noe helt annet. Takk for at du deler fremdriften din, morsomt å følge med!Thumbs Up

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: steinel
Date Posted: 10 januar 2017 at 15:03
Takk for det Svein. Veldig moro å følge med på sagbruket og gamle innlegg i tråden til Vigdis. Lekkert Smile

Slenger ut et blide av undersiden på SKDen. Heldigvis ikke meningen at alle skal kikke under her. Mye klin med lodding og maling. Nå har jeg aldri sett et bygget byggesett, så jeg vet egentlig ikke hvordan det skal se ut. Noe mikk må de bli i og med at hvitmetalldelene ikke var akkurat slik de skulle være til 215.104. Viktigste er vel at understellet fungerer 100% og at traktoren kjører som en drøm. Nå blir det en liten pause mens jeg venter på 0,4 bor fra Kina. Bestilte 100 stk 0,3 og 100 stk 0,4. Håper de er brukbare. Jeg har funnet fram igjen den gamle printbormaskinen min. Den funker 1000 ganger bedre enn en hånddrill.





Posted By: steinel
Date Posted: 11 januar 2017 at 19:55
Mens jeg venter på 0,4mm bor til motorkassa, kan jeg jobbe med hytta. Nå blir det litt tanker om unødvendig loddesøl tidligere i prosjektet. Det er mye jobb å fjerne. Skulle kanskje brukt tusjmetoden?

Taket stikker ikke utenfor hytta slik som på originalen. Derfor har jeg limt på noen smale striper fra en 0,2mm plastfolie som utstikk. Håper det blir bra.

Nå mangler døra på andre siden og 3 håndtak. Etter det blir det lakking. Hytta skal være beige innvendig og grønn utvendig. Grått tak og grå vindusrammer.

Jeg har kjøpt maskeringstape i alle bredde, men jeg trenger tips om hvilken rekkefølge jeg skal lakke. 




Posted By: steinel
Date Posted: 15 januar 2017 at 20:19
Før jeg går videre må jeg komme med en innrømmelse. Da jeg så på dette leketoget på hytta i dag, skjønte jeg at jeg hadde ført alle bak lyset. Jeg har jo sagt at jeg er nybegynner på MJ-bygging. Dette beviser det motsatte. Jeg startet med MJ-bygging for over 50 år siden med å bygge dette togsettet på sløyden på folkeskolen Embarrassed




Posted By: steinel
Date Posted: 15 januar 2017 at 20:28
I dag har jeg pusset og grunnet hytta Sleepy Jeg veldig spent på om jeg får til dette. Synes svært vanskelig med håndtak, vindusomramning, tak osv.

Det jeg har gjort, er å børste godt med glassfiberpenn. Vasket i blåsprit. Grunnet med Tamiya metal primer. Sprayet med en passende farge, den som jeg skal ha innvendig i hytta. Biltema. 



 


Posted By: HelgeBe
Date Posted: 15 januar 2017 at 21:13
Hei

Vær forsiktig med å blande spraylakk fra ulik produsenter. Kan gi effekter du ikke ønsker som krakkelering og koking. Hvis du nå skal lakkere neste farge med en boks fra en annen produsent enn Biltema så test på noe annet enn modellen din først.

Helge B.


Posted By: steinel
Date Posted: 16 januar 2017 at 19:35
Det gikk bra Helge Smile

Sånn, da er hytta lakkert. Heldigvis er den gamle mannen ganske stø på hånda, så det gikk rimelig greit å håndmale vinduskarmer og håndtak med Tamiya Titanium Silver. Taket fikk også samme farge. Fikk prøvd meg litt på pulversmussing, svart på taket og hvitt på veggene så grønnfargen skulle bli litt falmet. Veggene ble ikke særlig vellykket og håndtakene mistet sin fine glans. Men det var kanskje mest pga den matte klarlakken. Mulig jeg maler over håndtakene en gang til.

Er rimelig fornøyd, men klarte ikke å ta noen bra bilder med mobilen. Nå mangler hytta glass i vinduene. Regner med å lime fast noe plastfolie på innsiden.

 


Posted By: steinel
Date Posted: 16 januar 2017 at 23:33
Der fikk jeg tatt et bedre bilde av hytta. Mangler så klart lykter. Der blir nok det aller siste jeg gjør.




Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 17 januar 2017 at 16:46
Originally posted by steinel steinel wrote:

Mangler så klart lykter. Der blir nok det aller siste jeg gjør.
Du gjør vel ferdig svingskiva først? Ellers vil vi jo gjerne se flere flott produkter fra din hånd, så vi håper det blir veldig lenge til du monterer lykter....


Posted By: steinel
Date Posted: 17 januar 2017 at 16:55
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by steinel steinel wrote:

Mangler så klart lykter. Der blir nok det aller siste jeg gjør.
Du gjør vel ferdig svingskiva først? Ellers vil vi jo gjerne se flere flott produkter fra din hånd, så vi håper det blir veldig lenge til du monterer lykter....


Haha. Den så jeg ikke 😂


Posted By: steinel
Date Posted: 17 januar 2017 at 21:05
For noen måneder siden kjøpte jeg et påbegynt NMJ byggesett av en 30A.271. I dag har jeg tittet nedi esken. OMG Shocked. Så mye små og store bits and pieces. Er det mulig? Nå begynner jeg å skjønne når folk sier at feks en teakvogn er lettbygd.

Akkurat nå føler jeg det slik:


           |
           |
       50 år
           |
           |

           |
           |
       50 år
           |
           |
 





Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 17 januar 2017 at 22:00
Neida, type 30 tar ikke 50 år å bygge, jeg fikset det lett på 20!

-------------
Dagfinn Rognstad


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 17 januar 2017 at 22:05
Og når man blir ferdig kan det jo bli ganske fint!


Posted By: steinel
Date Posted: 18 januar 2017 at 12:47
Originally posted by DagfinRognstad DagfinRognstad wrote:

Neida, type 30 tar ikke 50 år å bygge, jeg fikset det lett på 20!

Hehe, har tittet litt i tråden din, lekkert Smile 

Det med 50 år var også litt symbolsk med tanke på den enorme avstanden i kompleksitet og vanskelighetgrad det er mellom den enkle skiftetraktoren jeg holder på med og 30Aen.


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 18 januar 2017 at 14:24
Jeg gikk forbi 215.104 i dag og kikket på åpningen nederst på fronten.
Hullet er skåret ut med vinkelsliper, og er åpenbart laget for å komme til tappepluggen for radiatoren. Det sitter ikke noe annet skrubart innenfor hullet, men jeg kan tenke meg at det å skru ut denne pluggen nedenfra før hullet ble lager var nokså krøkkete. Det som rant ut måtte nødvendigvis renne ned i ansiktet på den som tok ut pluggen (noe mange sikkert vil påstå er "typisk engelsk"...).
Å sette inn pluggen igjen og få det tett var nok heller ikke så lett.
Med andre ord - en modifikasjon med praktisk tilnærming.
Når dette ble gjort aner jeg ikke. Platen som dekket hullet er ikke der nå, så hvordan den var festet vet jeg ikke, men det var nok noe "hjemmesnekret".
 


Posted By: steinel
Date Posted: 18 januar 2017 at 19:14
Se der ja Smile Får laget et slags lokk.

I går kom det 200 bor i posten fra Kina. 0,3 og 0,4mm. Nå har jeg boret opp hullene til de 19 håndtakene til 0,4mm. Borene synes å ha helt OK kvalitet og med tipset jeg fikk om å bruke olje, går boringen lett som bare det.






Posted By: steinel
Date Posted: 20 januar 2017 at 08:03
Der var alle håndtakene på motordekslene på plass.




Posted By: steinel
Date Posted: 21 januar 2017 at 18:30
Dagens jobb. Ramme til sjalusi foran radiatoren. Ca 13x13mm. 0,3mm messingtråd. Kanskje jeg får på plass de 10 små platene som skal utgjøre selve spjeldene i morgen.

Takk Helge for å ha påførte meg 30 ekstra arbeidstimer på prosjektet, hehe Wink


 


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 21 januar 2017 at 23:21
Ta en tur og kikk på 1:1-utgaven, så finner du nok flere ekstraoppgaver.....


Posted By: steinel
Date Posted: 22 januar 2017 at 09:54
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:


Ta en tur og kikk på 1:1-utgaven, så finner du nok flere ekstraoppgaver.....


Kommer på besøk i sommer 😎


Posted By: steinel
Date Posted: 22 januar 2017 at 18:59
Her produseres 10 spjeld. Jeg har funnet ut at det er lurt å feste ting på maskeringstape når det skal limes eller loddes. Da kan delene plasseres etter beste evne før påføring av lim eller før lodding.

Sjalusien er klar for lakkering. Dette ser veldig bra ut med de blotte øye, men når det blir blåst opp slik som dette, ser jeg godt at jeg har mye å gå på.



Posted By: steinel
Date Posted: 25 januar 2017 at 17:09
Hva er dette?




Posted By: steinel
Date Posted: 25 januar 2017 at 19:43
Prototype på scratchbygget markeringslys.
Består av en stump kulepennrefill, tynn plastplate, bit av en kontaktpinne, 0402 LED, 0,15mm lakkisolert tråd, superlim og mattsvart lakk.
Tror dette skal bli bra nok. Kommer til å endre monteringsrekkefølgen. Lime røret på plate, lime kontakbiten på plata og mot røret, pusse, pusse, pusse, bore hull til ledninger, lodde og motere LEDen og fylle med superlim.

 


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 25 januar 2017 at 20:11
Originalen (riktignok på et annet lokomotiv, men samme type lampe...).
     
 


Posted By: steinel
Date Posted: 25 januar 2017 at 20:18
Kliss likt jo


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 25 januar 2017 at 22:34
Hei,

Hvis noen har en enkel målsatt tegning, kan jeg forsøke å printe ut på 3D-printer, og putte noen i en konvolutt. - kan nok spare noe arbeid, selvom denne nok også må pusses.
Trenger dette selv til noen Lilliput Tigerli - så gjør dette evt. med glede.


Posted By: steinel
Date Posted: 26 januar 2017 at 06:45
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Hei,

Hvis noen har en enkel målsatt tegning, kan jeg forsøke å printe ut på 3D-printer, og putte noen i en konvolutt. - kan nok spare noe arbeid, selvom denne nok også må pusses.
Trenger dette selv til noen Lilliput Tigerli - så gjør dette evt. med glede.

Det hadde vært kult. Men det er veldig smått. Røret er 2,5mm med ca 0,5mm veggtykkelse. Plata bak 0,2-0,3mm. Jeg kan godt lage en kjapp håndskisse med mål i løpet av dagen. Ta en titt på bilder av SKD215 og på bildene til Helge.


Posted By: steinel
Date Posted: 26 januar 2017 at 18:13
Noe sånt Embarrassed




Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 26 januar 2017 at 20:03
Versjon 0.1 :

3D : http://www.tinkercad.com/things/aoX04mwHS0X-lykt01" rel="nofollow - https://www.tinkercad.com/things/aoX04mwHS0X-lykt01

Hvis dimensjonene er ganske riktige, skal jeg forsøke å printe en, og så kan jeg prøve å legge
til flere detaljer senere - men printen blir som regel best hvis det ikke er for mange små detaljer

Edit :
Ser at boksen nederst er alt for høy - det skal jeg endre på neste versjon.  Skulle gjerne hatt noen mål på den

Edit :
Måtte bare prøve å printe ut - Kan kanskje bli bra etter en stund med fil ?
Tror nok den helst bør printes med en annen printer.



Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 26 januar 2017 at 21:04
Hvis dere kan ha liiiiiiiitegrann tålmodighet, så skal jeg se om jeg kan få tatt noen bilder og mål av slike lamper. Det er mulig at det ligger et par stykker i kjelleren i det huset hvor jeg tilbringer mesteparten av arbeidsdagen, men jeg er ikke sikker. Hvis det ligger noen der, så er det mulig at jeg kan fikse det i morra. Hvis det ikke er noen der, så må jeg til et sted et stykke unna, og dit tror jeg ikke at jeg rekker før i neste uke.
 
Det ville vært fint om dere kunne fått til å lage slike lamper i H0, særlig hvis det er mulig å få lys i dem. Siden disse lampene i utgangspunktet var standardisert, så ble de brukt på de aller fleste norske damplok som fikk elektrisk belysning, og på enkelte andre loktyper (bl.a. Skd 215). Jeg er derfor sikker på at det sitter nokså mange rundt omkring som kunne tenke seg å utstyre sine selvbyggings- eller ombyggingsprosjekter med slike.
 
Det var riktignok to hovedvarianter av denne lampetypen. Den jeg viste bilder av er den nyeste, hvor selve lampehuset med "reflektoren" er sylindrisk. Den eldste typen har et skålformet lampehus hvor rommet for signalskivene fremstår tydeligere. En del av disse hadde også messingring rundt lampeglasset.
De ytre hovedmålene på disse lampene var imidlertid praktisk talt like. Siden lampene var løse ble brukt om hverandre på lokene, dermed var det mange lok som hadde blanding av nye og gamle lamper.


Posted By: steinel
Date Posted: 26 januar 2017 at 21:53
Så bra 😀 Da sitter jeg på sidelinjen og venter i spenning. Vi lager forresten ofte rapid prototyping til jobben med vanvittig nøyaktighet. Jeg kan sjekke pris hvis printeren din blir for grov, Programmeringssporet.


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 26 januar 2017 at 23:12
Fant frem speilrefleksen :




Kanskje kan det bli bra nok med fil.  Men tror nok alternativ printerteknologi er løsningen ?
Kanskje printe ut en prototype og ta avstøpning ? , men det koster kanskje ikke så mye pr. stk hvis man f.eks. bestiller print av  100 ?

update :
Endret infill fra 100 prosent til 50 prosent, slik at printer bruker mindre plast.  Da ble det mye bedre. Bilder kommer.


Posted By: steinel
Date Posted: 27 januar 2017 at 07:14
Hei. De må nok pulverprintes (eller hva det heter). Jeg sjekker litt i dag Smile


Posted By: steinel
Date Posted: 27 januar 2017 at 12:40
Hei.
Jeg har sendt en forespørsel til Nordic3D. Ingen anelse hva de tar for slike småbiter.
Ellers har jeg en kompis som designer mekanikk for oss som kan ta de med i en bestilling et eller annet sted i utlandet, kanskje det er shapeways, og da trodde han ikke det ble mange kronene.
Har fått tips om at Objet Veroclear er veldig standard materiale. (har noen deler her som er printet i det materialet) Da blir den helt klar og en ide kunne da være å ha hullet til LEDen bakfra slik at "glasset" automatisk ble med i delen. Det er lettere å fylle igjen et hull bak og lakke over med svart enn å prøve å får montert et glass.
Spennende Smile 

Edit 1:
1400,- + mva for 50 stk hos Nordic3D. Klar og svart er samme pris.
Sjekker litt videre.

Edit 2:
Kompisen min måtte ha fila for å sjekke pris. Da venter vi vel litt til evt Helge har tatt noen mål. Hvis det blir noe av dette, synes jeg vi skal gå for hull bakfra slik at vi får glasset på kjøpet. Vi kan bore hull til ledningene etterpå. Smile



Posted By: Bhal
Date Posted: 27 januar 2017 at 14:37
Melder meg herved som interresert kjøper hvis du skal produsere noen for salg
mvh Bjørn


-------------
mvh
Bjørn


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 28 januar 2017 at 15:37
De "moderne" lampetypen med hovedmål. Ut fra det jeg kan huske å ha sett av slike lamper er det ikke noen vesentlige produksjonsvariasjoner på denne typen.
De små variasjonene som jeg har observert er:
- lampeholderen kan være montert på skrå fra enten høyre eller venstre (det er to utsparinger i "reflektoren"),
- låseskruen som holder lokket med lampeglasset igjen kan være enten en kort skrue (med variasjoner i hodeform) eller en lang skrue med vinger som kan skrus med fingrene,
- den ytre nippelen for kabelgjennomføringen til lampeholderen varierer i størrelse,
- "reflektoren" er normalt hvitmalt, men kan også være sølvfarget.
Lyspæren er vanligvis en alminnelig matt 25-watts pære, det er med andre ord langt fra noen lyskaster.
De fleste av disse variasjonene vil jo ikke være synlige i 1:87.
Skal se om jeg etter hvert kan få lagt ut noen bilder av den eldre lampetypen også.
 
 
 
 


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 28 januar 2017 at 19:24
Veldig bra - da er skissen omtrent riktig. 
Det hadde også vært interressant å ha målene på holderen, og gjerne målene når lykt er plassert i holder, men det er vel ikke sesongen for å måle det nå ?

110 87 1,264367816
70 87 0,804597701
50 87 0,574712644
380 87 4,367816092
265 87 3,045977011
190 87 2,183908046
220 87 2,528735632
70 87 0,804597701
50 87 0,574712644





























Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 28 januar 2017 at 22:41

Nei, det er ikke egentlig sesongen for å måle sånt nå. Det er mulig, men det er lit jobb og det er kaldt. Dessuten varierer holdernes utvendige mål i en del tilfeller, og brakettene kan være nokså forskjellige etter hvor de skal sitte. Lampene hadde jeg i kjelleren, så de var lett tilgjengelige (og det synes vel at de bare har ligget på lager, de trenger en oppussing før de eventuelt skal brukes...).

Selve den firkantede holderen som lampen står nedi er vanligvis laget av ca 3 mm tykk stålplate, noen ganger tynnere, noen ganger tykkere, og noen kan være støpt. Hvis du legger på ca 5-6 mm på tykkelsen på lampesokkelen er du innafor. Det blir uansett marginalt i H0.
Lampesokkelen er 115 mm høy, så høyden på selve holderen vil jeg anslå til ca 90-100 mm.
Lampesokkelen og holderen er koniske, både for at lampene alltid skal stå støtt i holderne (hvilket de allikevel ikke alltid gjør...), og for at de alltid skal passe selv om målene på sokkel og holder kan variere noe.
De to bildene av samme lampe på lok 236 er tatt henholdsvis i 2006 (forfra) og 1980 (bakfra). Når man ser nøyere etter ser man at den er byttet ut en eller annen gang, for lampene har pæreholderen satt inn på motsatte sider og lampen på 2006-bildet står dypere i holderen enn i 1980. Dette vil vel neppe bli synlig i H0.
Brakettene er som det sees forskjellige på 215.104 og på 236. De er tilpasset plasseringen på de enkelte lokene.
På bildet av fronten på 215.104 sees også stikkontakten for tilkobling av lampen, rett bak lampeholderen. På noen lok var det imidlertid ikke stikkontakt, men fast tilkobling i en koblingsboks.
 
 
  


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 28 januar 2017 at 23:24
Som tidligere nevnt fantes det to hovedtyper av slike signallamper. Hvis man (igjen)  skal være veeeldig pirkete, så hadde 215.104 den eldste typen foran og den nyeste typen bak. I hvert fall hadde den det fra ca 1970 og inntil lampene ble tatt av i forbindelse med oppussing. Siden lampene er løse og fritt ombyttbare kan de jo ha vært en annen kombinasjon tidligere, og det kan bil det senere igjen.
 
Her er bilder av den eldste varianten av denne lampetypen. Det må jo presiseres at det i tidligere tider fantes noen andre lampevarianter, men få eksemplarer av disse var i bruk til slutten av 60-tallet.
 
Nedenstående lampetype fantes med noen mindre variasjoner. De fantes med topphengslet eller sidehengslet lampeglass, festeklørne for signalglassene kunne variere, og noen lamper hadde messingring rundt lampeglasset.
Selve lampehuset er skålformet, slik at oppbevaringsrommet for signalglassene står mer fritt, og dette følger heller ikke ytterdiameteren på lampehuset. Selv om det er noen avvik er målene i all hovedsak de samme som på den nyere varianten.
Det er gjort plass for med forsenking i "reflektoren" og festepunkt for pæreholder bare på den ene siden. Jeg kan ikke huske om disse lampene også finnes i speilvendt utgave.
 
 
 
 


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 28 januar 2017 at 23:42
Når lokomotiv går alene eller som hjelpelokomotiv bakerst i tog skal det vises "Baklamper" (to lamper som viser rødt lys bakover).
Inntil 1970 fantes også "Ekstratogsignaler", som ble brukt for å varsle linjepersonalet om kjøring av ekstratog som de ikke var blitt underrettet om på annen måte. Til dette ble det om dagen brukt spesielle signalskiver bak på siste vogn (eller lokomotiv, hvis dette gikk bakerst) på det siste toget som gikk over strekningen før det aktuelle ekstratoget. I mørke ble det brukt signallampe med rødt eller grønt lys i tillegg til de ordinære sluttsignalene på toget.
 
På denne typen signallamper ble det da satt en skive med rødt eller grønt glass foran lampen. Disse skivene var av messingblikk, senere av malt jernblikk, med innsatt glass. De ble oppbevart i det flate rommet på baksiden av signallampene, derfor det smale lokket på toppen.
Det grønne glasset ser nærmest blått ut, men sammen med det gulaktige lyset fra glødelamper blir resultatet grønt.
 
 


Posted By: steinel
Date Posted: 29 januar 2017 at 20:34
Bra jobba, Helge. Lurer på hvordan man fikk rødt lys, var det en skive med farget film tilsvarende den blå?

Programmeringssporet, kanskje du skulle legge på 1mm rundt for holderen, kanskje 1,5mm nedover. Det kan være fint å ha godt med materiale å bore i til en 0,4 eller 0,5 mm tråd fra "holderen" og inn på loket.


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 29 januar 2017 at 23:02
Ja, som skrevet ble det satt en (blikk)skive med rødt eller grønt glass foran lampen. Den viste er grønn (selv om glasset ser nærmest blått ut), så skulle det også være en med rødt glass, men de manglet i de lampene jeg hadde tilgjengelig.
Det fargede glasset er ordentlig, gammeldags glass. I damploktiden var det ikke noe sånt som "farget film" e.l. 
Ekstratogsignallampene - hvis loket var utstyrt med slike - var en ekstra, 3die lampe i hver ende. Det v ar bare disse som hadde utplassert både skive med grønt og med rødt glass (det er plass til to skiver i rommet for slike). I de vanlige signallampene var det bare en rød skive.
Det var ikke alle skinnetraktorer som hadde fastmonterte ekstratogsignallamper, Skd 215 hadde ikke slike. Hvis det unntaksvis var behov for det måtte det da sette på ekstra lampe, men det var nok svært sjelden.


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 30 januar 2017 at 02:14
Steinel,

Kanskje du kan sjekke prisen på den stl filen jeg har linket til på tinkercad.com lenger oppe.  Den har tre lamper, basert på din skisse - tror ikke volumet på endelig versjon blir veldig forskjellig.

Tror kanske det beste festet er å lodde en piantråd til den ene polen på LED'en, og en tynn lakkisolert kobberledning på den andre.  Deretter lime fast LED'en og bøye til pianotråden ?

Alternativt kanskje støpe hele lykten i metall ?


Posted By: steinel
Date Posted: 08 februar 2017 at 19:08
Prosjekt kulepennrefill, liming og dill fungerte ikke og 3D-print prosjektet er ikke helt i havn. Så jeg måtte bare prøve å lodde en lykt i messing. Den har riktige mål, men er veldig fri for detaljer. De ville kanskje ikke synes allikevel Unhappy Laget av 2,5mm rør, 0,45mm plate og en 0,6x0,6mm kontaktpinne. Bare å bore hull til ledningen med 0402 LED, fylle med lim og male.




Posted By: steinel
Date Posted: 09 februar 2017 at 16:28
Har litt trua på dette. LEDen er montert. Loddet til gods og en ledning. Ledningen er 0.15mm. Skulle være ca skalariktig. Lykta er fylt med superlim både for isolasjon, fiksering og glass.






Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 09 februar 2017 at 16:43
Dette ser jo lovende ut. Om 3D-print blir noe særlig bedre kommer vel an på kvaliteten på printeren, og det er jo et prisspørsmål. Mange av de små detaljene (festeskruer, hengsler, fester for farget skjerm osv.) tror jeg uansett knapt ville bli synlige, selv ikke om de ble presisjonsstøpt av en stor kommersiell MJ-produsent.
Det er imidlertid noe som sier meg at hjemmeproduksjon av slike lamper tar nokså mye tid....
 
Ledningen til slike lamper skal være alminnelig "gummikabel". På de lampene jeg har liggende her er kabelen 9 mm tykk, men jeg har sett dem med tykkere kabel også.
 
Husk bare på at dette ikke er vanlige lyskastere, egentlig skal det være "appelsinlys" i slike lamper (omtrent som på gamle folkevogner med 6-voltsanlegg). På noen lok med sliten turbogenerator var lyset noen ganger knapt synlig når det ikke var helt mørkt, særlig hvis kjeltrykket også var lavt.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net