TinyD's hagejernbane! |
Post Reply ![]() |
Page <1 45678> |
Author | |
St.Michael ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei. Er helt ny her, og den idéen med ekte sot er kjempebra
![]() Hilsener Michael |
|
![]() |
|
TinyD ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Skal ikke ta all ære for det sotpåfunnet selv, fritt inspirert fra en hyggelig kar på forumet her, er i utgangspunktet ganske blank når det gjelder modellbygging (i det minste av ting som ikke flyr) så her er det "learning by doing"
![]() |
|
![]() |
|
jsalve ![]() Viderekommen ![]() Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
Hei!
Dette ser jo veldig bra ut etterhvert ![]() ![]() ![]() -jan
|
|
![]() |
|
TinyD ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Da får jeg ta en prat med Leif og få litt fikserveske Takk for tipset! |
|
![]() |
|
jsalve ![]() Viderekommen ![]() Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
Forøvrig hyggelig å se at du har blitt forfremmet fra "nybegynner på tog" til "hagejernbane entusiast" ... Gratulerer
![]() ![]() |
|
![]() |
|
Takk for det Jan! Følte det var på tide med en oppgradering av signaturen min Siden planene for utvidelse av Kirkerud Light Railway er godt i gang, så har jeg bestilt en bro fra MVL Bridges. Jeg har jo også lånt tegninger fra mannen med den rare lua, men denne brua skal brukes et annet sted Bildet nedenfor viser en bro tilsvarende den jeg har bestilt, bortsett fra at jeg har bestilt med rekkverk på min:
Broa jeg bestilte er 1 meter lang og skal monteres på en måte som gjør det enkelt å sette den på plass og ta den bort, da den skal stå i en portåpning ned fra terrassen Flere bilder kommer når broen ankommer! |
|
![]() |
|
krsven ![]() Veteran ![]() Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 287 |
Det loket som skal stå på utstilling kommer snart!
|
|
krsven
|
|
![]() |
|
Det høres jo stas ut Kristian
![]() |
|
![]() |
|
Lokstallen min trenger vinduskarmer, så i stedet for å knote med plastlistene som fulgte med, så fyrte jeg opp 3D printeren ;) Så etter noen minutter med printing, så var det bare å prøve passformen :) modulene til lokstallen er tilsynelatende støpt i silikonform, så ingen av vinduene har helt like åpninger, her blir det nok et kompromiss etterfulgt av litt filler :) Dette er det første jeg printer av eget design, da printeren ankom landet for to dager siden, men det ser lovende ut :) Lurer også på om jeg skal øke størrelsen på vinduskarmen, så den ligger utenpå det jeg har malt blått på de to andre vinduene.
|
|
![]() |
|
Doogledee ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
nice :) grattis med første delene fra printeren :)
|
|
mvh,
Leif |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Det der så fint ut
![]() Normalt så er utvendig vindusramme i flukt med karmen ... |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
St.Michael ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
![]() Hilsen Michael |
|
![]() |
|
Delen(e) du skal lage tegnes først i et 3D program, deretter bearbeides tegningen i en slicer som deler tegningene opp i mange lag. Lagene er tilpasset oppløsningen til skriveren, så skriveren legger ett og ett lag med smeltet plast frem til delen er ferdig. Stort sett så er det oppfinnsomheten som begrenser deg og du kan printe "umulige" gjenstander som f.eks kjetting uten skjøter.
Printeren min skriver i en plasttype som heter PLA, dette skal være tilsvarende lego. Dette er en plasttype som ikke forandrer seg mye ved temperatusvigninger, noe som er positivt i forhold til printing, da ekstruderen holder 230 grader, mens byggeplatformen holder romtemperatur. Printeren min har et arbeidsområde på 20*15*15cm og en oppløsning på 0,1mm pr lag... Det ligger noen flere bilder på hjemmesiden min som viser printingen bedre!
![]() Edited by TinyD - 06 februar 2013 at 22:38 |
|
![]() |
|
Etter at jeg fikk printet vinduskarmene til lokstallen, så har jeg kommet noen hakk videre på byggverket. Nå gjenstår det å få ferdig taket, montere belysning og få lokstallen til å se litt mindre ny ut... foreløpig har jeg kun smusset fronten av den, men må jo prøve å få til mer enn det! Begynner virkelig og glede meg til våren nå! |
|
![]() |
|
Overkonduktøren ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Glimrende! (Kjekt å vite at du kan printe... )
![]() |
|
![]() |
|
Det er bare å si fra om du vil ha printet noe ja
![]() |
|
![]() |
|
Så var det taket sin tur, kom tilfeldigvis over en Teracotta effektspray på Jula, så bestemte meg for å prøve denne på taket for å gi en illusjon av takstein, taket ble litt mer livløst enn resten av bygget, men med litt smussing og svevestøv fra naturen, så ser jeg for meg at det kan bli ganske naturlig.
|
|
![]() |
|
Doogledee ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Veldig fint det her ja....
|
|
mvh,
Leif |
|
![]() |
|
Jeg er fornøyd med tanke på at det er den første byggningen jeg bygger, og fikk heldigvis noen gode tips før jeg satte i gang! Nå gjenstår det å få på taksteinene som skal ligge på mønet, belysning og det taket som skal ligge på forhøyningen før jeg setter igang med stasjonsbygget! |
|
![]() |
|
Etter en titt på værvarselet for den kommende uka, så tenkte jeg gi sola litt hjelp med å smelte frem Kirkerudbanen.... det kommer helt sikkert mer snø i vinter, men de 30-40cm jeg fjernet i dag, de kommer jo ikke tilbake, så uansett fremskyndes våråpningen :) Gleder meg til å få fyret opp igjen og er veldig spent på hvordan styringen av sporvekslene fungerer etter en norsk vinter... |
|
![]() |
|
Overkonduktøren ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Samme tanke slo meg. Hele banen er ryddet.
Med litt kosting kan du kjøre nå skulle jeg tro. ![]() |
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
![]() |
|
Er desverre et islag på 1-2cm på en del av banen som jeg ikke får bort uten å være altfor hardhendt, så tenkte la naturen ta seg av det :)
|
|
![]() |
|
Eller noen bøtter varmt vann. OK, -"Noen" er nok kanskje snakk om "Mange"...
|
|
|
|
![]() |
|
Eller kanskje besøk av ett lokk med fløyte under ramma..... tuuuutuuut og så blir det mindre is :)
Blir nok mye tuting så er nok ikke så praktisk da... |
|
mvh,
Leif |
|
![]() |
|
Tror nok du måtte stått resten av vintern med flyta da... bedre med varmt vann da, men satser på at varmen gjør det meste i løpet av uka.... ;) Bare etter at jeg måkte i dag, så har en del smeltet :)
Ser det dårlig ut mot helgen, så får jeg heller se hva jeg gjør... kanskje jeg må forsyne meg med litt varmt vann fra boblebadet :P
|
|
![]() |
|
Etter lang tid med venting, kom endelig pakkesporet fra Busybodies sammen med noen bilder! Bildene snakker vel i grunn for seg selv?
I tillegg til de sittende figurene kommer det også 3 lokførere Edited by TinyD - 27 februar 2013 at 10:47 |
|
![]() |
|
N-oldus ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 18 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 82 |
lol...fantastiske figurer :-)
|
|
Med Vennlig Hilsen
Geir Ødegård "Common sense isn't so common..." |
|
![]() |
|
Det var da en broket samling mennesker... Kjempeflott!
|
|
|
|
![]() |
|
Hei, så gøy å se at du endelig har fått familiemedlemmene dine i hus
![]() ![]() |
|
![]() |
|
Gleder meg til å se de i virkeligheten, foreløpig ligger de i en rekommandert sending på vei fra UK!
![]() Gikk gjennom noen runder med purringer og flere ganger fått beskjed om "Next week", men har troa på at de er verdt frustrasjonen Og skulle ikke forundre meg om jeg tar sjansen igjen ![]() |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1 45678> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |