Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6855 Printed Date: 28 november 2024 at 05:16 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: TinyD's hagejernbane!Posted By: TinyD
Subject: TinyD's hagejernbane!
Date Posted: 22 april 2012 at 16:33
Som et ledd i å ordne opp i hagen, så falt jeg for fristelsen til å tenke hagejernbane! Lokomotivet er kjøpt inn, sammen med et par pakker med skinner, men foreløpig har jeg bare lagt en liten oval. Prosjektet i hagen venter på at jeg skal bli ferdig med et par andre ting, men det kommer
Lokomotivet jeg kjøpte er et Roundhouse Atlantic i rødt, en lekker "liten" sak
Måtte jo lage en liten film da jeg testet det i går kveld også
Det kommer mer informasjon her etterhvert som jeg kommer i gang med hageprosjektet mitt
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 22 april 2012 at 21:08
Flott maskin! Jeg har søstermodellen Argyll, og venter også på bedre tider til å legge en bane ute.
Imens kan man benytte tiden til å bygge vogner. Det er meldt dårlig vårvær ut uka, så kanskje hagebangaukeren burde kontaktes for handel om noen små byggesett?
Posted By: TinyD
Date Posted: 22 april 2012 at 21:25
Jeg skulle gjerne vært og kjøpt vognbyggesett selv, men får levert 8 tonn med subbus i hagen mens jeg er på jobb i morgen, så vet hva jeg skal gjøre i regnværet denne uka
Regner med at jeg må bygge meg en passasjervogn i løpet av sommeren
Posted By: KjellAn
Date Posted: 22 april 2012 at 22:14
Hei Trond
Siden du likevel får subbus til hagen i morgen; et godt tips kan være å plassere noen av tonnene med subbus som underlag der du vil legge hagejernbanen din. Da får du god drenering og unngår eventuelle problemer med telehiv under sportraséene senere.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 22 april 2012 at 22:57
Ballastvognene i WD-serien fra IP bygger du fort. Resultatet er slående også! Jeg prøvde meg også på en kort personvboggievogn, og brukte noen timer mer.
Posted By: TinyD
Date Posted: 23 april 2012 at 09:02
KjellAn wrote:
Hei Trond
Siden du likevel får subbus til hagen i morgen; et godt tips kan være å plassere noen av tonnene med subbus som underlag der du vil legge hagejernbanen din. Da får du god drenering og unngår eventuelle problemer med telehiv under sportraséene senere.
Hei Kjell!
Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal legge skinnene, både hvordan traseen skal gå og hvordan underlaget bør være, så takker pent for tipset! Egentlig så drømmer jeg om å gjøre det samme forarbeidet som du gjorde i tråden din! Det syns jeg var beundringsverdig, men ser for meg at jeg må teste noen layouter først
Det virker jo som om du har gjort dette noen ganger i forskjellige skalaer
Posted By: KjellAn
Date Posted: 23 april 2012 at 09:34
Hei Trond
Ta en kikk på youtube først. Se etter hagejernbane (Garden Railway). Hvis du ikke har tenkt å bygge veldig stort så er de engelske hagejernbanene best å overføre til norske forhold. Hvis du ser på yoytube-klipp hvor kameraet er plassert på toget får du et bra bilde av forskjellige sportraséer og sporplaner. Lag banen slik at du kan krysse togene flere steder. Tegn så sporplanen etter hvordan hagen din er.
Prøv å legge sporet litt opp fra bakken - gjerne 50-60 cm. Da unngår du både å tråkke eller snuble i skinner og materiell. I tillegg er det mer behagelig å betjene lok og vogner litt opp fra bakken, og så sparer du ryggen din.
Jeg har brukt mye naturstein for å bygge opp sporet, men det går også an å legge sporet på seksjoner av vannfaste finérplater belagt med asfaltpapp. Da tåler sporet å stå uten i nær sagt all slags vær. Se ellers på byggebloggen min hvordan jeg har laget underlaget for sporet med armert betongsåle og treklosser for innfesting av skinnene.
Jeg har bygget hagejernbanen som en del av et steinbed/blomsterbed. Og får du med husfruen til å plante små lave busker, trær og lavtvoksende stauder, så får du en hagejernbane som også resten av familien kan glede seg over.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Posted By: TinyD
Date Posted: 31 mai 2012 at 12:18
Etter å ha trålet gjennom videoene anbefalt i denne tråden http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6866&title=tvserie-p-youtube-hvordan-bygge-hagejernbane - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6866&title=tvserie-p-youtube-hvordan-bygge-hagejernbane samt, kommet godt i gang med utbedringen av hagen, så ser jeg for meg en kombinasjon av bane på støpt underlag i steinbed, mens andre deler av banen blir liggende på seksjoner av plater belagt med asfaltpapp.
Det meste av banen blir nok på bakkeplan, men jeg ser for meg et hevet område for å betjene lok og vogner :)
Nå gjenstår det bare å få byttet ut en gammel og sliten utebod med en ny, før jeg med god samvittighet kan begynne med jernbanen utover den lille oval'en jeg har på den ene terrassen min.
Posted By: TinyD
Date Posted: 03 juni 2012 at 14:04
I går var jeg så heldig at jeg fikk være med togkjøring hos Finn :)
(Takk for invitasjonen!!)
Siden Kristian Svendsen fra Livingsteam også var der, så endte jeg opp med et par nydelige vogner fra "Perfect World", jeg måtte jo ha noe å trekke rundt på anlegget :)
Den ene vogna er en passasjervogn:
Så var det også stor enighet om at jeg trengte en bremsevogn:
Her er et bilde av Atlantic'en min, med de to nye vognene og en godsvogn på sidesporet ved en av stasjonene hos Finn:
Det var en utrolig hyggelig og inspirerende dag :)
Posted By: jsalve
Date Posted: 03 juni 2012 at 23:18
Hei Rune og takk for sist Veldig hyggelig å hilse på dere og velkommen inn i denne nye dimensjonen innenfor sosiale aktiviteter. Det er hyggelig å se at flere hiver seg over denne fantastisk hyggelige og ikke minst sosiale hobbyen. Dagen hos Finn var utrolig fin og ikke minst var værgudene med oss...normalt regner det når vi er hos Finn, men denne gangen bomma`n gitt. Gratulerer med nye vogner. Perfect World vognene er noen særdeles nydelige håndlagde vogner som tar seg veldig bra ut. I løpet av sommeren blir det treff hos meg og da får du kjørt noen runder igjen. Viktig å holde hjulene i gang .
Posted By: TinyD
Date Posted: 04 juni 2012 at 11:24
jsalve wrote:
Hei Rune og takk for sist Veldig hyggelig å hilse på dere og velkommen inn i denne nye dimensjonen innenfor sosiale aktiviteter. Det er hyggelig å se at flere hiver seg over denne fantastisk hyggelige og ikke minst sosiale hobbyen. Dagen hos Finn var utrolig fin og ikke minst var værgudene med oss...normalt regner det når vi er hos Finn, men denne gangen bomma`n gitt. Gratulerer med nye vogner. Perfect World vognene er noen særdeles nydelige håndlagde vogner som tar seg veldig bra ut. I løpet av sommeren blir det treff hos meg og da får du kjørt noen runder igjen. Viktig å holde hjulene i gang .
Hei Jan!
Takk for sist, det var veldig trivelig å få ta del i arrangementet hos Finn og gleder meg til neste anledning til å lufte de nye vognene og Atlantic'en :)
Er det noen som har tips til hvor jeg kan kjøpe små glødepærer for å montere i Perfect World vognene? LED er jo veldig lett å få tak i, men har mest lyst på det varme lyset en glødepære gir :)
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 04 juni 2012 at 14:36
Hva med denne: http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=4784&osCsid=af73872f0f63c062c083c58d1ab8c7bb - http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=4784&osCsid=af73872f0f63c062c083c58d1ab8c7bb LED med varmhvitt lys.
Posted By: TinyD
Date Posted: 05 juni 2012 at 11:34
Jeg har bestilt 15 stykk 3volt pærer fra Norwegian Modellers, pærene har en diameter på 3mm, så de burde være enkle å gjemme bort. De gir nok ikke mye lys, men håper de gir det riktige varme lyset... :)
Bestilte også en magnetbryter, som gjør at jeg kan skru av og på strømmen til lampene uten å ha en utvendig bryter eller ta av taket på vognene, bryteren fungerer ved at man fører magneten over på utsiden av der bryteren sitter montert :)
Nå blir det en vurderingssak om jeg skal kjøre flere pærer i serie for å kunne bruke f.eks. et 9volt batteri, eller om jeg skal kjøre enkeltpærer mot 2 AA batterier...
Bestilte også en Summerlands Chuffer i går, selv om det jeg har lest om Atlantic og montering av chuffer er "not for the faint of hart".... så skal det nok la seg ordne på en eller annen måte :)
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 05 juni 2012 at 15:00
Lyset blir nok bra. Sikkert flott i mørke høstkvelder!
Med litt tidsbruk og mekanisk kløkt får du installert chufferen vet du! Jeg brukte hele 15 minutter på operasjonen. Men så slapp jeg billig unna på Argyll'en i forhold til det du må til med på Atlantic. Lykke til!
Posted By: TinyD
Date Posted: 13 juni 2012 at 13:20
Leif og jeg satte i gang med å rydde et hjørne i hagen min, der hoveddelen av den planlagte jernbanen skal ligge, området der blir på ca 4*7 meter, mens det vil gå en sløyfe fra dette området til andre deler av hagen :)
Nå må det handles inn jordspyd, treverk, takpapp og skinner, masse skinner :)
Etter at banen er bygget på stolper, så er planen å legge rullestein/naturstein rundt området og fylle opp mellom sporene med singel/pukk og jord :)
Det er et langtidsprosjekt, men hovedbanen skal åpnes for midlertidig drift i løpet av sommer og høst :)
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 13 juni 2012 at 16:35
Moro å komme i gang! Legger du ut bilder etterhvert hadde det vært interessant. Jeg er ikke helt fornøyd med min løsning, men suget etter kjøring ble for stort!
Posted By: Svein_H
Date Posted: 14 juni 2012 at 08:12
Spennende! Er i planleggingsfasen selv, så dette må jeg følge med på, du får legge ut masse bilder etter hvert!
Når det gjelder skinneunderlaget, har du tenkt å slå ned jordspyd med stolper i , og så bygge hele rammeverket over bakken av impregnert virke? Hvor høyt har du tenkt deg anlegget? Ser det er flere som anbefaler støping av underlaget, men det virker litt voldsomt for oss i første omgang.
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
Posted By: TinyD
Date Posted: 14 juni 2012 at 08:30
Nå er Leif (nabo, Doogledee her på forumet) og jeg nybegynnere på hagejernbane, men vi pleier å satse når vi prøver noe vi aldri har prøvd før, så håper det blir noe å vise frem fra prosessen. :)
Jeg har sett litt på støping jeg også og det er nok helt klart det ultimate, men føler at jeg har mye større rom for endringer når jeg bruker jordspyd, så får jeg heller støpe ved en senere anledning, greit å være sikker på sporplanen først...
Planen er å slå jordspydene helt ned i overkant av beddet og vatre de nedre jordspydene ut fra disse, bruker jeg 1 meter lange jordspyd i den nedre delen, vil mye av jordspydet fortsatt stykke ned i bakken. Grunnen til at jeg ikke slår alle helt nedtil, er at banen skal ligge rett på de jordspydene i øvre del, mens det i nedre del skal planeres, så det blir samme nivå på beddet der. I mellomtiden kommer det til å se litt corny ut, men tror det kan bli bra.
Som underlag til sporet blir det impregnert trevirke kledd med takpapp, så skal jeg passe på at det ligger pukk/singel under plankene for god drenering.
Det er planlagt en tunnel og både skråningen inn i tunnelen og selve tunnelen kommer til å støpes, så litt blanding blir det jo.
Vet ikke helt hvor godt det ble forklart, men skal prøve å komme med oppdateringer underveis :)
Posted By: TinyD
Date Posted: 20 juni 2012 at 07:33
Nå har vi kommet i gang med å sette ned jordspyd for hoveddelen av banen, som nevnt tidligere, skal det fyllmasse rundt disse spydene og den nedre delen er derfor ikke slått helt ned i bakken :)
Mellom øvre og nedre del av ovalen ender jeg opp med 0,5-1% stigning noe som ikke burde skremme så mange.
Leif demonstrerer typisk verktøy for modelljernbane nedenfor:
I dag blir det en tur på Byggmax for å handle mer materialer, det blir klosser til å legge i jordspydene og langsgående lekter som toppbordet skal festes i, dette for å unngå at det vrir seg for mye.
Jeg har også vært i kontakt med en som selger jernbanesviller, så dette kommer mest sansynlig i løpet av uka (fullsize for å ramme inn banen)
Oval'en er som nevnt bare en del av en større plan!
Posted By: Doogledee
Date Posted: 20 juni 2012 at 08:33
Gleder meg til neste fase av prosjektet ) var moro igår :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: Svein_H
Date Posted: 20 juni 2012 at 08:57
Artig!
Hva er det dere gjør på det første bildet, må dere forbore hull til stolpespydene eller er det noe annet dere driver med?
Sjekke litt priser på nettet i går, Byggmax og Biltema har 650mm stolpespyd til 39,90, man får de vel ikke stort billigere enn det. Du har kanskje kjøpt litt forskjellige størrelser?
Hvilken avstand har du mellom stolpene, ca 1 meter? Er det nødvendig å ha de så tett? Jeg spør fordi jeg må beregne hvor mange stolper vi trenger selv, jeg hadde også tenkt å ha langsgående lekter på høykant under toppbordet, tenkte kanskje de ville redusere behovet for stolper noe...
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
Posted By: krsven
Date Posted: 20 juni 2012 at 08:58
For en gjeng! Hyggelig med rekrutering i bransjen. Hos visse "nettkatalogsøkere" så står Livingsteam Gardenrailways registrert som "forhandler av sportsutsyr". Det er ikke akkurat teltplugger dere slår ned i bakken - men visse fellestrekk med friluftsliv og sport er det i alle fall. Gleder meg til å se resultatet - og husk: Det er viktig å få noe kjørbart - fort! prøv også et lokalt hagesenter - kjøp et par "dverger" - ikke lavt skiftesignal men småplanter med voksne former som lar seg forme + et par thymus, altså timian, og plant dette sammen og vips så har dere en hyggelig "krok" på banen. Nå ser det kanskje ut til at det blir kjøring hos han med den teite lua om ikke så lenge, og der er det lett å få gode ideer. Men som sagt: Er det feriepenger igjen så prøv dere litt med grønt, fantastisk morsomt!
------------- krsven
Posted By: Doogledee
Date Posted: 20 juni 2012 at 09:28
Heh heh er sliten i henda og kroppen etter gårsdagens økt jeg, Om det ikke er sport, så er det hvertfall trening :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: TinyD
Date Posted: 20 juni 2012 at 09:36
Det blir enda mer trening når jernbanesvillene kommer... tunge løft er fint for en dårlig rygg
Når det gjelder hvor tett jordspydene er satt, så står de på ca 80cm, med 54cm avstand i svingene, trenger sikkert ikke å ha de så tett, siden også jeg skal ha langsgående lekter på begge sider, men som du sier, så koster ikke jordspyd stort... og for å sitere Mythbusters, alt som er verdt å gjøre er verdt å overdrive!
Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe litt forskjellige jordspyd, men endte opp med å kjøpe 30 like, enklere å holde styr på! Grunnen til at vi borret noen hull til den rekka som er øverst, var for å senke disse litt ned i terrenget (for at den nedre rekka skulle komme lavest mulig), det er ingen andre behov for borring!
Tenkter nok det blir en tur på Plantasjen etter noen dvergplanter, må jo passe på at jeg holder kona blid også
Posted By: krsven
Date Posted: 20 juni 2012 at 11:09
Hei igjen. Nå er jo fruene ganske blide tross alt - de fleste står jo på kundelista etterhvert også. Du må gjerne ta henne med til mandag til han med den teite lua, det blir fokus på grønt og planter + sporlegging. Jeg tror dere er de eneste som bruker jordspyd til bygging - artig med enda en byggemåte. Ingen baner er bygget likt enda - skal bli artig å se. Nytt lokomotiv er bestillt til banen deres også - uten at dere visste om det - fantastisk ikke sant?
------------- krsven
Posted By: TinyD
Date Posted: 20 juni 2012 at 11:28
Nytt lokomotiv til banen?... Nå ble jeg både skremt og nysgjerrig her
Håpet med jordspyd er jo å forankre banen litt og at det samtidig skal være gjennomførbart å forandre sporplanen for å eksperimentere litt, men tiden vil jo vise om det blir revet opp til fordel for støping, eller om det blir liggende
Blir spennende å se anlegget på mandag, er morsomt å hente inspirasjon fra andre!
Posted By: jsalve
Date Posted: 20 juni 2012 at 12:28
Mandag førstkommende blir det temakveld "treverk verso betong in the railtrackbed" Det hele krydres med et litt mer feminint hjørne hvor vi tar for oss "planter og annet buskas" Vi starter kl 19 og dere er hjertelig velkommen til en befaring hvor bygging blir tema. Kjøringen utsetter vi til litt senere i sesongen da mye ikke er klart enda.
Adressen for kvelden formidles gjennom Livingsteam v/ Kristian eller stedfortreder. Enkel servering. Hilsen mannen med den teite lua.
Posted By: TinyD
Date Posted: 20 juni 2012 at 13:02
Posted By: Doogledee
Date Posted: 20 juni 2012 at 14:00
Jeg også gleder meg til dette :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: Svein_H
Date Posted: 20 juni 2012 at 16:48
Takk for svar, Trond. Sant det, 40kr/stk er ikke noe å snakke om, og når det gjelder skinneunderlaget er det jo greit å ta i litt ekstra der, så man vet at det blir bra
Men vil det ikke bli mer stabilt om du slår spydene helt ned, og heller lar de impregnerte stolpene være litt lengre..? Tanken med slike spyd er vel å komme ned under frostgrensen, og hvis du likevel skal kle treverket med takpapp bør de jo ikke ta skade av å bli dekket med litt fyllmasse? Bare en tanke som slo meg...
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
Posted By: Stian
Date Posted: 20 juni 2012 at 17:04
Hagejernbane er utrolig stilig! blir vel noe slikt med tiden!
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
Posted By: TinyD
Date Posted: 20 juni 2012 at 21:52
Svein_A wrote:
Takk for svar, Trond. Sant det, 40kr/stk er ikke noe å snakke om, og når det gjelder skinneunderlaget er det jo greit å ta i litt ekstra der, så man vet at det blir bra
Men vil det ikke bli mer stabilt om du slår spydene helt ned, og heller lar de impregnerte stolpene være litt lengre..? Tanken med slike spyd er vel å komme ned under frostgrensen, og hvis du likevel skal kle treverket med takpapp bør de jo ikke ta skade av å bli dekket med litt fyllmasse? Bare en tanke som slo meg...
Svein
Hei Svein!
Som nevnt lenger opp, så er planen at jeg skal bygge et bed rundt banen, dette beddet skal planeres, så jordspydene kommer til å være helt nede i jord/subbus når prosjektet er ferdig... det er flere byggetrinn på dette prosjektet
Posted By: Svein_H
Date Posted: 21 juni 2012 at 17:18
Joda, jeg har fått med meg at du skal fylle opp med masse rundt spydene. Jeg bare tenkte at den faste grunnen kanskje vil gi bedre hold til spydene enn løs masse som bare pakkes rundt etterpå, og dermed bidra til økt stabilitet for rammeverket. Men det er ikke sikkert det utgjør så stor forskjell, jeg har selv aldri prøvd dette og aner egentlig ikke hva jeg snakker om
Jeg skal forresten en tur til Byggmax og handle inn spyd selv imorra, sjekket rundt hos flere andre i dag, men ingen klarte å matche den prisen. Videre er det visst kampanje på impregnert konstruksjonsvirke på både Montér, Maxbo og flere andre steder nå, så jeg må prøve å få shoppet inn det jeg kan i helga.
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
Posted By: TinyD
Date Posted: 21 juni 2012 at 17:30
Den tanken har jeg også tenkt, men ser for meg at å pakke jord/pukk rundt stolper av tre ikke er spesielt heldig, da har de jo lett for å bli stående i vann, derfor ønsker jeg å la metallet stå i direkte kontakt med jord, mens trevirket blir stående så fritt som mulig
Så retter jeg heller litt på spydene hver vår, det har jeg skjønt at er nødvendig uansett
Posted By: Svein_H
Date Posted: 21 juni 2012 at 17:59
En tanke som har slått meg... Hva med plastrør tredd utenpå stolpene før lekter og toppbord blir montert, med pukk for god drenering nederst? Da vil jo stolpene være beskyttet, samtidig som spydene kan slås helt ned for størst mulig stabilitet. Eller vil det koste mer enn det smaker..?
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
Posted By: TinyD
Date Posted: 21 juni 2012 at 18:23
Prismessig så er det sikkert ikke så ille og finner du et rør som passer perfekt til stolpa, så blir det nok ganske stabilt, det stiller nok krav til god drenering på bunn, så det ikke blir stående vann i røret, men helt sikkert gjennomførbart.
For min del, så satser jeg på at lektene som kobler hele banen sammen gir den stabiliteten jeg mister av å "bare" ha trampet jord rundt halvparten av enkelte av jordspydene... lektene jeg skal bruke er 36*73mm og det skal gå en på hver side av jordspydene, skjøtene skal både skrus og limes med PU lim.
Posted By: Svein_H
Date Posted: 21 juni 2012 at 21:09
Jeg tenkte ikke på å bruke røret til ekstra stabilitet, kun for å holde jorda unna stolpen. Vanlige drensrør bør vel kunne funke der, og de vil jo også slippe ut evt vann som kommer på innsiden.
Mener forresten at jeg leste på nettet for litt siden om en svensk test, hvor de hadde gravd ned ulike typer impregnerte gjerdestolper i jorda og latt de stå i 15 år for å se hvordan de taklet det, og det var vel noen av de stolpene som nesten ikke hadde tatt skade i det hele tatt..?
Uansett blir det jo ikke all verdens med belastning på det rammeverket, så jeg tviler ikke på at det blir stabilt nok slik du har tenkt, jeg var bare litt bekymret for hva telen evt vil gjøre med anlegget når spydene stikker så grunt.
Jeg så forresten på muligheten for å bruke 21x95mm terrassebord som lekter, men det kan bli problematisk å skru toppbordene nedi de ser jeg nå. Da er nok lektene dine et bedre alternativ.
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
Posted By: krsven
Date Posted: 21 juni 2012 at 22:00
Imponerende innsats - tror vi trenger en timeout på mandag med handa i lomma. Det blir obligatorisk med idiotisk hodeplagg - bare så dere er klare over det. Tom L leder an i prosesjonen rundt på plenen samtidig som det synges hyllningssanger om at Direktøren er snill. Nuvel, takk for at dere deler lærdom og visdom med alle oss andre.Jeg har tenkt meg en tur til Løken neste søndag for å studere jomfruelig mark, håper dere husker på at gummistøvler som er obligatorisk ved opptråkking av nye baner. Passer bra med en søndagstur - og så er det jo veteranmarked på Magnor travbane den helgen. Burde gi bra inspirasjon til alle som digger 50- og 60 - tallet, kanskje det er flere som møtes der?
------------- krsven
Posted By: EirikS
Date Posted: 21 juni 2012 at 22:08
Det er artig hvordan dette blir et hageforum hver sommer, og det er ingen tvil om at dette er noen hakk sprekere innlegg enn typen "hvordan få bedre plen enn naboen" som pleier å være på slike sider. Selvom dette er forskjønningstiltak som absolutt er i særklasse om man skal få finere hage enn naboene :D Så hvordan blir konkurransen når det er to naboer som begge bygger hagejernbane? Og en liten sidekommentar fra min påstått bedre halvdel: De skal vel ha no blomster?
Posted By: Doogledee
Date Posted: 21 juni 2012 at 23:40
Nå holder vi ikke begge på med bygging av hagejernbane. Jeg er på flyttefot over sommeren, så mitt anlegg blir nok ikke påbegynt før neste vår, men jeg er glad i å bygge og hjelper gjerne en kompis :)
Vi fikk gjort en god del ikveld, kommer nok en oppdatering imorgen tenker jeg :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: TinyD
Date Posted: 22 juni 2012 at 08:29
Svein_A wrote:
Jeg tenkte ikke på å bruke røret til ekstra stabilitet, kun for å holde jorda unna stolpen. Vanlige drensrør bør vel kunne funke der, og de vil jo også slippe ut evt vann som kommer på innsiden.
Uansett blir det jo ikke all verdens med belastning på det rammeverket, så jeg tviler ikke på at det blir stabilt nok slik du har tenkt, jeg var bare litt bekymret for hva telen evt vil gjøre med anlegget når spydene stikker så grunt.
Ser for meg at om ikke rørene er tighte nok, så får du slark i røret, dermed dårligere stabilitet, derfor jeg nevnte at du burde ha akkurat passe rørdimensjon.
Når det gjelder måten alt sitter festet sammen hos meg, så vil nok mye av banen bevege seg som ett, på grunn av de lektene som er festet godt sammen, uansett så ser jeg ikke på det som noe problem om jeg må justere litt på banen til våren.
En annen ting er jo at selv om du slår ned 1 meter lange spyd, så vil de nok bli noe presset opp av tele, er du redd for telehiv, så gå for støping i stedet. Jeg bruker spydene for å forankre sporet og så langt så er jeg veldig fornøyd med hvor massivt det blir
Blir spennende å følge med på tråden din om hvordan du velger å bygge banen din!
Posted By: TinyD
Date Posted: 22 juni 2012 at 08:39
Da har vi fått bygget litt mer, jeg brukte onsdagen til å handle inn materialer og lage klosser til å legge i jordspydene, men torsdag kveld fikk jeg besøk av Leif og min nærmeste nabo Rene, som begge var til god hjelp
Bildene viser jo tydelig nok hvordan vi har montert treverket på jordspydene, alle skjøter er limt med PU lim som skummer opp i kontakt med fuktighet. Av toppbord så valgte jeg vanlig bekledningsbord, da dette er mye bredere enn terrassebord, det er tynnere, men det mener jeg at lektene kompanserer for og så langt så virker konstruksjonen massiv.
Etter at toppbordet i svingen var lagt, så var det på tide med en liten testkjøring, for å verifisere at Atlantic'en kom seg vel rundt svingen uten at den lille vogna sporet av. Denne vogna har jeg opplevd som kresen, så den er suveren å teste med
Rene var nysgjerrig på hvor mye last jeg kunne trekke med Atlantic'en og utfordret meg til å transportere beleggningstein, noe som jo tross alt ikke er et problem Han fikk prøve lokomotivet mitt litt selv og strålte blidt, men spørs om ikke kona legger en demper på entusiasmen
I kveld har jeg lovet bort både kald øl og bading til gutta om de kommer for å hjelpe meg videre, så håper på fremgang også i kveld
EirikS wrote:
Og en liten sidekommentar fra min påstått bedre halvdel: De skal vel ha no blomster?
Du får hilse og si at det blir nok noen blomster også, må passe på at det blir konevennelig
Posted By: Doogledee
Date Posted: 22 juni 2012 at 09:02
Kult med bilder :)
Spørs om ikke Billy får jomfrutur i løpet av helgen kanskje :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: Svein_H
Date Posted: 22 juni 2012 at 09:35
Flotte bilder, Trond!
Jeg ser at vi har tenkt i noenlunde de samme baner (pun intended) når det gjelder konstruksjonen. Den eneste forskjellen er vel at jeg vurderer å slå spydene helt ned, og heller bruke lengre stolper som lektene skal festes til. Er det impregnert kledningsbord du bruker, eller vanlig ubehandlet? Jeg så på impregnerte slike i går, men meterprisen var jo helt syk sammenlignet med terrassebord..!
Når det gjelder evt plastrør rundt stolpene må jeg tenke litt mer der, men i utgangspunktet ser jeg ikke for meg de som en del av den bærende konstruksjonen, kun som drenering.
Ser forresten at du bruker skjøtejern mellom lektene. Det hadde ikke jeg tenkt på, smart! Har du funnet noen i riktig vinkel, eller bare knekker du de til etter hvert som arbeidet skrider frem?
Det begynner å modnes en sporplan her for min del, men jeg er usikker på om jeg skal dra igang med arbeidet før Kristian har vært her på befaring. Greit å få litt input fra noen som har litt peiling, siden både madammen og jeg er helt grønne på dette.
Takk for at du deler fremgang og bilder med oss, dette er virkelig inspirerende!
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
Posted By: TinyD
Date Posted: 22 juni 2012 at 09:45
Skjøtebeslagene bøyer du greit til selv, det er i grunn bare å prøve seg frem litt på hver bøy. De koster heller ikke stort pr stykk, så kjøp heller for mange enn for få. Jeg har med stort hell brukt denne typen skjøter i andre byggverk og konstruksjoner
Alt trevirke jeg legger i forbindelse med banen er impregnert, selv om det koster litt ekstra, så er det jo det eneste som er nogenlunde holdbart. Med den kombinasjonen jeg har av størrelse på jordspyd og lekter, så er bekledningsbordene det eneste som er i nærheten av å være bredt nok.
Sporplanen min er en kombinasjon av råd fra miljøet og en dose "Anyrail 4"...
Posted By: Svein_H
Date Posted: 22 juni 2012 at 12:09
Jeg er nok ikke så bevandret i miljøet at jeg kjenner folk å be om råd ennå, derfor er jo dette forumet helt knall i så måte Forøvrig bruker jeg XtrkCad til tegning, men siden jeg er mest vant til H0 blir det endel tilvenning før jeg er fortrolig med skinnegeometrien, kurveradier, sporavstand osv.
Jeg ser hva du mener med bredde på toppbordet, bør nok kanskje gå for litt bredere bord jeg også, selv om det koster endel mer.
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
Posted By: TinyD
Date Posted: 23 juni 2012 at 18:30
For å øke motivasjonen blandt de oppmøtte, så var det enkel servering i form av kald øl under byggingen fredag kveld :)
Rene og Leif tok seg av å legge lekter i svingene, mens jeg konsentrerte meg om takpapp og legging av skinner!
Rundt 22, så kom Svillemester'n med 20 jernbanesviller til meg også, levert med kranbil, tok avlossinga i underkant av 20 sekunder. En hyggelig kar som leverte med presisjon :)
Lørdag "morgen" dukket Leif opp på døra og vi fortsatt med byggingen, det som har vært hovedprosjektet i dag, på en regnfull St.Hans aften, har vært å legge opp svillene rundt oval'en vi bygde i går. Det skal sies at vi ble såpass ferdige fredag kveld at både Atlantic'en og Billy (begge Roundhouse modeller fra Livingsteam) fikk luftet seg i mørket!
De første lagene med sviller ble det mye graving og styr for å få på plass, men vi klarte å holde motet oppe til tross for det vekslende været!
Det ble også poengtert at jeg burde være på et bilde selv, så Leif tok fra meg kameraet, klissblaut og sliten, men blid!
Vi begynte på et sidespor som skal gå på svillene, dette legges foreløpig som en midlertidig løsning på grunn av materialmangel, men her skal det gjøres ordentlig til uka :)
Det er som dere ser god plass til fyllmasse, men en nabo hadde et par hengerlass han skulle kvitte seg med, så han lurte på om jeg ville ha det, tilbød seg til og med å kjøre det opp til hagen min med henger! Her er det gode naboer!
Posted By: Wickerman
Date Posted: 23 juni 2012 at 23:11
Jernbanesviller kan man ikke bruke til hva som helst.
Fosshagesenter nevner blant annet " Kreosotimpregnerte sviller kan ikke brukes I parker, hager og anlegg dersom dette kan medføre risiko for hyppig hudkontakt."
Posted By: krsven
Date Posted: 24 juni 2012 at 10:54
Man trenger jo ikke å bruke jernbanesviller rundt kjøkkenhagen, men til en mur eller i dette tilfelle som basis rundt en hagejernbane er det uproblematisk. Eksponeringen for kreosot er ikke målbar når svillene når 40 - års alder - og de som selges er som regel det. Men jeg er helt enig i at kreosotimpregnert materiale skal behandles med aktsomhet - ingen tvil om det. Imponerende byggeresultater og igjen gis det tillatelse til midlertidig anleggsdrift inntil Direktøren har inspisert anlegget med høvelig servering dertil. Prisene steg dramatisk for deres vedkommende når jeg så hva slags øl som ble drukket, med mindre det f.eks. er en nabo som ha spandert eller "fant en påsa full med øl i grøftekanten " etc. godtas som unnskyldning denne ene gangen. Ellers er det AASS som gjelder -både med og uten - forstått?? (vennligst se bort i fra hva som ble servert i Vestfossen sist)
------------- krsven
Posted By: TinyD
Date Posted: 24 juni 2012 at 11:15
Det ble tid til en liten steamup etter byggingen i går kveld, både Atlantic'en min og Billy'en til Leif har fått montert chuffer, så det var både prøving av bane og testing av chuffer ;)
Atlantic'en fikk selvfølgelig montert på "Vale of Rheidol" vognene for anledningen :)
Når det gjelder øl, så hadde du nok helt rett i at jeg fant de i grøftekanten, får sørge for at det er andre ting på menyen når Direktøren er innom for en inspeksjon ;)
Det ble truet med levering av fyllmasse i løpet av uka, så da ser det ut til at jeg får dratt litt utover for å fjerne litt av byggeplass preget, sporplanen har endret seg litt underveis i byggingen, men det er vel det som kalles "learning by doing" :)
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 25 juni 2012 at 14:25
jsalve wrote:
Mandag førstkommende blir det temakveld "treverk verso betong in the railtrackbed" Det hele krydres med et litt mer feminint hjørne hvor vi tar for oss "planter og annet buskas" Vi starter kl 19 og dere er hjertelig velkommen til en befaring hvor bygging blir tema. Kjøringen utsetter vi til litt senere i sesongen da mye ikke er klart enda.
Adressen for kvelden formidles gjennom Livingsteam v/ Kristian eller stedfortreder. Enkel servering. Hilsen mannen med den teite lua.
Jeg tar en tur i kveld. Håper det går greit selv om jeg bygger med 45mm spor.
Posted By: krsven
Date Posted: 26 juni 2012 at 09:12
Takk for flotte bilder, Heine. De skildrer utmerket den gode starten vi har fått på sommeren i år. Det er ikke noe krav å kjøre 45 mm for å bli med i vårt fellesskap - jeg har faktisk flere ganske ålreite venner som kjører 45mm. Et par av dem er jeg også avhengig av å ha et avklart forhold til i og med at den ene leder Livingsteam Gadenrailways Service - and Developmentdepartement - den andre er habil messearrangør. Yr lovte opphold mellom 19.00 og 21.00 i går - men det var faktisk da det regnet. Derfor var det jo trivelig med teit lue - vafler med utsøkt tilbehør slik at det var mulig å holde varmen. Hyggelig at såpass mange tok turen - så får dere andre det ikke passet for komme sterkere tilbake neste gang.
PS! Fruen lurer på om det ble badekarbesøk?
------------- krsven
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 26 juni 2012 at 11:00
krsven wrote:
PS! Fruen lurer på om det ble badekarbesøk?
Tror du jammen ikke hun var ferdig i karet når jeg kom. Sånn går det det når man er for lenge på hagetreff.
Posted By: Svein_H
Date Posted: 26 juni 2012 at 17:38
Vakkert, rett og slett vakkert!
Veldig synd at vi ikke kunne komme i går, men satser på at det kommer flere anledninger.
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
Posted By: TinyD
Date Posted: 26 juni 2012 at 21:39
Det har blitt gjort litt i dag også, i form av å dra utover de jordhaugene jeg hadde, samt at jeg ga kvisthaugen en tur gjennom kvistkverna :)
Da vi la oval'en ble det lagt inn en del penser med tanke på planen min for banen, disse venter i grunn bare på at jeg får planert før jeg fortsetter med å legge spor. Jeg fikk også låne tegninene til en av bruene hos han med lua, så må nok få tatt en tur på Bauhaus etter aluminiumsprofiler ;)
Samlingen i går, kombinert med tanken om lokomotivet som har blitt bestilt til banen (uten at jeg visste om det) gir jo bare mer pågangsmot :)
Når det gjelder det lokomotivet Kristian, så stemmer jeg for sitrongult og navnet Gina som du nevnte i går ;)
Posted By: krsven
Date Posted: 26 juni 2012 at 21:59
Gleder meg til å komme å kjøre, jeg! Tradisjonen tro så passer det vel med en høstkjøring hos dere - med noe attåt. Jeg tar med den store kjelen, 15 kg salte bein og knoker, løk og gule erter - ok?
------------- krsven
Posted By: krsven
Date Posted: 26 juni 2012 at 22:49
------------- krsven
Posted By: krsven
Date Posted: 26 juni 2012 at 22:54
Heisann igjen. Ja det ser det ut til at det er flere som henger seg på sitrongult - eller for å si det sånn: En gild gulfarge som ble brukt i østen på lok eksportert fra Oreinstein&K, Bagnall, Hunslet med flere. Kjell servicemann innrømmet ytterst motvillig og med påholden penn at han trengte et sitrongult lok hvis dette kunne medføre andre kundefordeler.Fargen er i alle fall godt synlig i mørke - hvem sa at damplok skal være sort??? Ellers går det rykter om at en besøkende i går sovna i en stol på hotellrommet til fruen..stemmer virkelig dette????
------------- krsven
Posted By: TinyD
Date Posted: 27 juni 2012 at 07:08
krsven wrote:
Gleder meg til å komme å kjøre, jeg! Tradisjonen tro så passer det vel med en høstkjøring hos dere - med noe attåt. Jeg tar med den store kjelen, 15 kg salte bein og knoker, løk og gule erter - ok?
Posted By: TinyD
Date Posted: 28 juni 2012 at 08:05
Etter samlingen forrige mandag, ble jeg inspirert til å endre litt på en av svingene, fikk noen tips til hvordan jeg kunne justere meg frem til en passende sving, først et lite bilde fra jeg dro utover det lille jeg hadde av jord, her kommer det mer i løpet av kvelden :)
Jeg endte opp med å skru opp hele den ene svingen, her bommet bufferne på hverandre to ganger i løpet av svingen, noe som fører til avsporinger om man ikke kjører veldig "riktig" for å holde kjettingen stram.
Tipset jeg fikk på mandag gikk ut på å sjekke om lokomotivet kan rygge gjennom alle svinger buffer mot buffer med vogna bak og jeg satte meg dermed ned med hovedvogna og Atlantic'en for å rulle frem og tilbake over svingene. Det viste seg fort at problemet mitt ikke var selve svingen, men inngang og utgang av svingen, dette er nå ordnet opp i :)
Det gjenstår å koble på sidesporet igjen, da pensen måtte flyttes, men det er jo godt og ha litt kosearbeid til kvelden i dag også, uansett var jo sidesporet midlertidig og endringene i sporplanen krever litt andre løsninger også her, blant annet en pens til, så må nok en tur ut til Ormåsen etterhvert ;)
Posted By: krsven
Date Posted: 28 juni 2012 at 09:11
Korrekt drikke er på plass, og det skal det også være ute i UHB - terreng til søndag fikk jeg bekreftet i dag tidlig. Skal på befaring der før bygging av bane. Jeg får inn et stort lass med skinner og veksler tidlig i august - nok til alle. Jeg drar på ferie tirsdag og tilbake tidlig i august men selvsagt tilgjengelig pr. telefon.
------------- krsven
Posted By: TinyD
Date Posted: 02 juli 2012 at 22:00
God ferie! Tenker vi snakkes angående penser og skinner i august
Må også få si at selv om det ikke har blitt stort med oppdatering her på noen dager, så er ikke det fordi det ikke skjer noe.... her er det krafsearbeid og flytting av jord, det begynner å se ut som noe nå, men det er fortsatt plass til et par lass til med jord før ugressduk, bark og hageplanter
Jeg har også et antall pakker med skinner som bare venter på at jeg skal bli ferdig med å planere, så jeg kan fortsette på sporleggingen
Posted By: TinyD
Date Posted: 06 juli 2012 at 22:20
I dag kom Yngve innom med et lass til med jord, som Leif hjalp til med å dra utover, nå begynner det å bli nok jord til at man kan se godt for seg hvordan det kommer til å bli! Jeg kjøpte også et lass med jordspyd og litt bekledningsbord, men desverre var den lokale Byggmax'en tomme for 36*75mm lekter, så vi kom ikke lenger enn å måle opp et par svinger og banke ned noen jordspyd...
Det ble dårlig med bilder av jordspydene og oppmerkingen, men vi får skylde på at vi heller ble sittende og kjøre tog på oval delen av banen.. man må jo kose seg litt også! ;)
Posted By: TinyD
Date Posted: 08 juli 2012 at 16:07
Nå som jorda var godt fordelt i blomsterbedet, så var det bare å begynne med å stake ut en ekstra sløyfe på oval'en, dette for å tillate mer trafikk og trafikk med forskjellig retning på banen. Det nye sporet er ikke paralelt med det gamle, men det er heller ikke meningen, her vil det også komme en bro over en steinrøys :)
Det ble etter noen timer med saging og skruing i dag tomt for skruer, men det var i grunn helt greit, er jo ikke meningen at man skal slite seg helt ut heller, så da ble det litt prating om strategien fremover før vi pakket sammen for dagen :)
Etter at den indre oval'en er på plass, så skal møtesporet på langstrekket på plass, før en vendesløyfe i midten står for tur... nede i høyre hjørne er de minste hjelpern i familien, regner med at han må ha et lite elektrisk lokomotiv når han blir litt større ;)
Posted By: jsalve
Date Posted: 09 juli 2012 at 10:19
Hei og takk for sist .... dette ser veldig bra ut. Det er veldig inspirerende og følge med i dette arbeidet. Spesielt morsomt er at du deler byggevirksomheten din i detalj med oss andre. Dette smitter tydelighvis da flere er kommet på banen. Vi kan vel si at hagejernbane har fått en stor økning de siste årene og det er takket være den økte interressen for å dele opplevelsen med andre gjennom fora som dette. Stå på gutta...gleder meg til neste episode av "Starten på en hagejernbane"
-Jan
Posted By: TinyD
Date Posted: 09 juli 2012 at 20:49
Takk for sist Jan!
Hyggelig å kunne være til litt inspirasjon selv også! Har prøvd meg litt med skinne bøyeren din, tror den indre ovalen min kommer til å ha jevnere svinger
Selv om det på bildet nedenfor ikke ser ut som om det har blitt gjort strort i dag, så har det gått med godt over 200 skruer i dag også... alle beslagene jeg monterte sammen med Leif i går har fått alle skruene sine, samtidig som at jeg har skrudd ferdig de siste lektene på den indre ovalen. Det er nå klart for toppbord, takpapp og deretter sporlegging... Gleder meg til å fortsette!
Posted By: Doogledee
Date Posted: 11 juli 2012 at 09:46
Jeg også gleder meg til fortsettelesen.. Det er gøy å bygge og nå er gulvet på kjøkkenet snart ferdig så da blir det mer ordning på jernbane igjen :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: TinyD
Date Posted: 11 juli 2012 at 10:08
Det blir litt ordning på jernbanen hver dag, selv om du holder på med gulvet Jeg fikk på toppbordet i går før høljregnet, så nå er det klart for takpapp og sporlegging!
Du får komme ned bakken og kjøre litt når du blir lei av å slipe gulv Leif, regner med at jeg skal klare å ha den indre ovalen ferdig i morgen utpå kvelden...
Posted By: Doogledee
Date Posted: 11 juli 2012 at 15:23
heh heh regner med at jeg dukker opp ja.... er utrolig lei av gulvsliping nå :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: TinyD
Date Posted: 13 juli 2012 at 10:10
Det har vært et par forsinkelser i form av middagsgjester og regnvær denne uka, men det går stadig fremover. Etter de bildene jeg la ut på 9.juli, så har jeg fått på plass toppbordet og lagt ferdig mesteparten av takpappen på den indre ovalen
Regner med at jeg får lagt ut et par nye bilder i kveld og kanskje et av de inneholder litt spor?
Posted By: TinyD
Date Posted: 16 juli 2012 at 21:05
Da har jeg fått gjort litt mer, en kombinasjon av bursdagsfeiring og dårlig vær har gjort at det har stått litt stille her et par dager, men nå er takpappen på plass og skinnene ferdig lagt. Begge svingene er testet med å dytte Atlantic'en baklengs gjennom svingen med den ene Perfect World vogna mi!
Jeg hat desverre ikke fått kjørt på den nye delen av banen, men det har sett lovende ut på værmeldingen for morgendagen, så da blir det nok en liten oppfyring og testing :)
Jeg glemte desverre å ta bilde som viser at hele den nye delen har spor, men dere får bare ta ordet mitt på det ;)
Nå må jeg ut og handle litt mer materialer før jeg kommer videre :)
Posted By: Doogledee
Date Posted: 18 juli 2012 at 23:02
Veldig bra :) gleder meg til å komme meg hjem å teste :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: TinyD
Date Posted: 19 juli 2012 at 08:58
Du får ta en tur innom når du er tilbake fra ferie :)
Blir nok litt stillstand på banearbeidet i en periode nå, har fått beskjed om at boden endelig kommer, så må nesten prioritere den til uka... men har tid til en fyring eller to innimellom :)
Posted By: TinyD
Date Posted: 04 august 2012 at 16:04
Da har jeg kommet meg i gang med å bygge en vogn jeg også, det har vært til tider dårlig belysning i arbeidsområdet, så det har blitt dårlig med bilder, det minste, kan jeg jo skylde på det
Det første skrittet i manualen er å montere sideplatene, dette er plywood plater som dekkes med et tynt lag med mahogni plater som har spor for å se ut som planker. Det var et tips i manualen at man skulle legge på alle pynteplatene først for å sjekke passform og det lønner seg for at man skal se hva man bør beregne av glippe mellom platene. Det skal jo tross alt se ut som om det er dører
Yngste sønnen min var veldig villig til å bistå i liminga, i det minste så lenge han fikk bruke det foreløpige reisverket som garasje for Lightning McQueen... Nysgjerrigheten er i det minste på plass hos gutta
Bildene nedenfor viser vogna sånn den står nå, metalltaket er ikke limt fast til den underliggende takkonstruksjonen, før jeg gjør dette skal det grunnes og lakkeres. Det skal også på noen pyntelister på taket før det lakkes.
Neste bilde er med seteryggene montert, det står i manualen at ryggene skal limes inn etter at setene er limt på plass, men jeg målte litt og testet med en først, det er ingen problemer å lime seteryggene på setene før man setter de i vogna og dermed kan de enklere males. Derfor er ingen av mine seterader limt inn enda
Det kommer nok noen flere oppdateringer på denne vogna utover i uka, gulvlakk, metallgrunning og spraylakk til detaljer og tak er handlet inn
Posted By: Stian
Date Posted: 04 august 2012 at 16:39
flott vogn! denne bør får en teak finish!
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
Posted By: TinyD
Date Posted: 04 august 2012 at 17:54
Jeg har to av disse vognene fra før (en lik og en liten), de ble kjøpt som ferdige modeller og produsenten anbefaler å lakke de, så da blir det klarlakk på denne også for at den skal bli mest mulig lik de vognene jeg har fra før :)
Posted By: Stian
Date Posted: 04 august 2012 at 23:44
Da så. Da er jo valget enkelt!
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
Posted By: TinyD
Date Posted: 05 august 2012 at 20:24
Da har jeg fått gjort litt mer, blant annet lakket vogna 3 strøk med gulvlakk, denne tynnet jeg ut med vann for at den skulle trekke godt inn i treverket og ble påført med svamp. Mens vogna hang i taket gikk jeg innom innimellom for å sjekke om det rant noe sted. Etter det tredje strøket var jeg tilfreds med glansen Bildet nedenfor viser hvordan den så ut etter første strøk...
Etter å ha hengt opp vogna i taket, grunnet og lakket jeg metalltaket til vogna på innsiden, før jeg limte fast undertaket til det, nøye oppmålt og merket på forhånd for at det skulle havne riktig, så får vi se om jeg har målt godt nok senere
Seteradene i vogna fikk seg noen strøk med rosenrød maling i silkematt før jeg festet topplisten på benkeradene. Da alt hadde tørket av lim og maling, passet jeg på å renskjære/pusse malingen bort fra endene av benkene for at de skulle gli greit på plass
Nedenfor har vogna fått komme inn i stua igjen etter 3.laget med lakk
Og da måtte jo selvsagt benkeradene på plass for å kunne se litt helhet på vogna
Når det gjelder farge og glans på lakken, så må jeg si at ikke mobilkameraet mitt helt klarer å få det frem... så dere får bare tro meg på at jeg er godt fornøyd med resulatet så langt
Posted By: TinyD
Date Posted: 08 august 2012 at 10:13
Da var taket også ferdig lakkert, med trelistene på plass (buene som er synelige på taket), disse punktlimte jeg til taket før jeg lakkerte, så de er godt pakket inn i lakken, nå begynner det å bli litt helhet på vogna
Neste skritt var å lime inn vinduene, dette var en passe tidkrevende prosess, hvor det er viktig å være nøye for at det skal bli pent! Jeg anbefaler også å teste et par forskjellige typer lim for å passe på at ikke limet missfarger plasten... De har heldigvis lagt med litt mer enn nok materiale her, men greit å holde øye med hva du har brukt og hvor mye du har igjen
Etter at vinduene var på plass, monterte jeg de svarte detaljene på taket, sammen med bremseslangene foran og bak på vogna, disse står det godt beskrevet hvor skal monteres for at de ikke skal komme i veien for draget :)
Neste skritt nå er å montere boogiene, samt detaljene som skal være lakkert i gull (lufteventiler og diverse håndtak) og bufferne, før jeg tar fatt på stigtrinnene. Stigtrinnene sitter veldig utsatt til på denne vogna, så derfor sparer jeg disse helt til slutt.
Posted By: TinyD
Date Posted: 30 august 2012 at 10:11
Etter en tur innom Direktøren, for å kjøpe et par nye penser og se på Diesel lokomotiv til Kirkerudbanen, så endte jeg opp med en Criccieth Castle fra Roundhouse. Et forseggjort 0-6-0 lokomotiv på 3kg. Overføringen mellom motor og drivaksler er via et wormgear i metall, så her skal det litt til for å holde igjen hjulene. Dette blir arbeidslokomotivet på banen min, slepe inn damlokomotiver som er tomme for steam og banevedlikehold :)
Posted By: Stian
Date Posted: 30 august 2012 at 12:15
Litt nyskjerrig, men kan man trekke livesteam uten motstand i hjul osv? går utifra at det funker, men vil bare få det bekreftet
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
Posted By: TinyD
Date Posted: 30 august 2012 at 12:44
Det krever litt krefter for å flytte på et livesteam lokomotiv ja, men det er gjennomførbart, hjelper om man setter ventilene i riktig posisjon på livesteam lokomotivet, så det ikke bremser. :)
Posted By: krsven
Date Posted: 30 august 2012 at 13:21
Dette gjøres også når man kjører to damplok i toget. Som regel drar det fremre, mens det neste ligger bak med regulatoren så vidt åpen for å smøre sylindrene. Dermed kan man også gå med redusert fyring på det bakre, og kun bruke det når det er behov - for eksempel i stigninger. Og når første loket går tom så guffer man enkelt opp fyringa på det neste og drar toget frem til et passende sted for ny oppfyring. Cr. Castle er utviklet med tanke på å være kraftig nok til å taue inn damplok med tog som har stoppet på fri linje.
------------- krsven
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 30 august 2012 at 15:08
Det er også mulig å trekke et "kaldt" LS-lok .
Som regel er det nok olje i sylinderene til en slik kjøring. Det forbrukes også minimalt med olje når loket (og sylindre) er kalde. Det finnes også metoder for å smøre sylindre ved slik kjøring.
Da et "kaldt" LS-lok nærmest virker som en stempelkompressor, må luften taes enten fra kjele eller skorstein/exhaust og havner motsatt sted. Derfor må påfyllingspluggen for vann være tatt av under slik kjøring - ellers vil loket enten suge tom kjelen for luft eller komprimere luft i den, slik at motstanden øker etter hvert.
Et kaldt "bremselok" vil kreve at det som skal trekke må yte "litt ekstra". Motstanden som bremseloket gir, kan også reguleres med pådraget. Slikt bremselok er ganske vanlig under test/innkjøring av et nytt lok for å se at alt er OK og loket yter som forventet. Det er også ganske effektfullt om man har en chuffer i loket som drar. Da kan man "gi full gass" på dette og regulere farten med bremseloket.
Posted By: TinyD
Date Posted: 02 september 2012 at 09:31
For moro skyld, satte jeg meg ned for å tegne litt i CAD, utgangspunktet var en Brandbright GS15 godsvogn og et GoPro HD Hero action kamera. Det hadde jo vært morsomt med en kameravogn til toget og siden Leif har et par åpne godsvogner av typen GS15 så var det et greit utgangspunkt for noe som kunne komme raskt på skinnene.
Så ble det en tur innom hobbyrommet (som i seg selv er under konstruksjon) for å fyre opp CNC fresen, karbon var det eneste jeg hadde liggende, så da ble kamerastativet i karbon.
Høyden på kameraet ble beregnet til at den skulle være så vidt lavere enn det høyeste punktet på Atlantic'en, dette for å være sikker på at den skulle passe i tunneller og under broer på alle hagejernbaner :)
Bunnplata til stativet står på skumgummiklosser og er noen millimeter mindre enn GS15 vogna i begge retninger for at den ikke skal komme i kontakt med sideveggene på vogna under vibrasjoner. Grusen i vogna er limt på plata, så denne heller ikke kommer i kontakt med noe. GoPro kameraenes CMOS sensor liker absolutt ikke vibrasjoner...
Vogna ble testet på lang og vakker hagejernbane i går og det kommer muligens noe video derfra senere om hageeier gir aksept for dette :) (Takk for i går folkens!)
Posted By: TinyD
Date Posted: 02 september 2012 at 21:32
Da har jeg fått lagt det påbegynte sidesporet på ovalen min, noe som foreløpig har gitt meg 2 oppfyringsplasser i tillegg til møtespor, den ene oppstillingsplassen kommer til å forbli omtrent som den er (i det minste foreløpig), mens den andre delen skal få en Y-pens som forberedelse til bru videre til resten av hagen.
Nedenfor, står Atlantic'en på den ene oppfyringsplassen etter å ha blitt brukt til testing av svingene for å se om de har blitt riktige.
Det neste punktet på lista nå er å fylle på mer bark, før jeg begynner på stasjonsområdet i overkant av oval'en og vendesløyfa.
Posted By: TinyD
Date Posted: 23 september 2012 at 18:47
Da har det vært litt fremgang her
Den delen som er under bygging nå, blir stasjonsområde og vendesløyfe, underlaget til vendesløyfa bygges som en platting, grunnen til dette er at jeg ønske å bygge en liten landsby i midten av vendesløyfa. I utgangspunktet er den ikke dimensjonert for å gå på, men den er dimensjonert for snøfall, så et avsporet lokomotiv burde også kunne reddes
Jeg gikk til slutt tom for materialer, noe kroppen min satte pris på, men satser på å komme videre i løpet av uka, med sporlegging senest neste helg. Etter at sporleggingen er på plass må jeg begynne på styringen til pensene som ligger i stasjonsområdet for å minimere behovet for å trampe i blomsterbedet
Posted By: TinyD
Date Posted: 27 september 2012 at 20:51
Siden Byggmax har slitt litt med å få tak i materialene jeg trenger, så har jeg begynt litt på kontrollboksen til pensene. Grunnen til at jeg har valgt å gå for pensstyring såpass tidlig i prosessen er at en del av pensene kommer midt inne i blomsterbedet, så det kan være greit å begrense trampingen mest mulig
Etter litt tegning i CamBam, så ble det en tur inn på hobbyrommet for å frese ut kontrollpanelet.
Etter noen minutter med fresing, så satt jeg igjen med et banedesign skåret ned i en plywood plate
Selv om plata selvfølgelig skal lakkes, så klarte jeg ikke dy meg for en prøvemontering av brytere og indikatorer... når det var gjort måtte jeg jo nesten se hvordan det kom til å se ut montert i en pelicase
Det neste punktet her, blir å pelle den fra hverandre igjen, pusse kanter og overflate på kontrollpanelet før jeg lakker det, foreløpig så lurer jeg på om jeg skal lakkere den med halvblank gulvlakk, da jeg liker trefargen, sporene er veldig tydelige, selv uten farge i... Er det noen som har noen innspill til eventuelle fargekombinasjoner?