MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Thobbes tråd om Fremo og Inglenook

 Svar Svar Side  123>
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Thobbes tråd om Fremo og Inglenook
    Sendt: 25 desember 2013 kl. 10:03
Denne tråden her tidligere "endestykker ".
Tråden sklei litt ut og måtte derfor få et nytt navn.

_________________________________________


Hællæ! Og god jul!

Jeg lurer på om endestykker er å få kjøpt noe sted?   

Har noen prøvd eller mener noe om nmj sitt modulsystem?

Endret av Thobbe - 21 januar 2014 kl. 00:03
Til toppen
Ludefladen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 04 august 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 29
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Ludefladen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 desember 2013 kl. 10:25
Endestykker er ikke noe problem, de får du hos Tore i Togbutikken.no
MJ-hilsen
Ludefladen
R.Norheim
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 24 mars 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 709
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 desember 2013 kl. 10:35
Var inne på nettsiden hans nå og fant ikke noe modulsett eller endestykker
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 desember 2013 kl. 10:35
Jaha? Kunne ikke finne det på nettsiden tidliger. Jeg må lete igjen.
Til toppen
Ludefladen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 04 august 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 29
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Ludefladen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 desember 2013 kl. 10:37
Send en mail eller ring, Tore har langt mer enn det som ligger på nettet.
MJ-hilsen
Ludefladen
R.Norheim
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 desember 2013 kl. 10:37
Akkurat ja. Det starte vi samtidig. Men det var det jeg også kom fram til. Finner ingenting på søk etter hverken fremo eller endestykker.
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 desember 2013 kl. 10:38
Ok. Takk for svar Ludefladen!!

Endret av Thobbe - 25 desember 2013 kl. 10:49
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 desember 2013 kl. 13:49
Da er mail sendt, og vi venter i spenning. Tenker kanskje å bygge et slik Inglenook skiftepuzzle.
Til toppen
Stian Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 04 januar 2007
Land: Bergen
Status: Utlogget
Points: 1451
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Stian Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 desember 2013 kl. 22:18
mulig jeg har et par liggende til overs om ikke
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2009
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 desember 2013 kl. 08:40
Inglenook er kult, og med FREMO grensesnitt åpner det jo også opp for en industrimodul på treffSmile Noe spes tema eller type industri du har tenkt deg?

Vedrørende de M-Play-modulene NMJ selger har jeg vært i kontakt med Mikael Hansson hos M-Play, trivelig fyr med god serviceinnstilling, de lager også spesialmoduler på bestilling i tillegg til standardmodulene som NMJ har 2 versjoner av. Har også sett flere som bygger med disse modulene på diverse svenske MJ-fora, men har ikke fått prøvd de selv ennå.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 desember 2013 kl. 10:03
Hvor mye vil du evt. ha for de Stian?
Blir en type industri ja Svein. Men dette er helt i starten av grublestadiet. Jeg er meget åpen for forslag. Har aldri bygd noe før.   
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 desember 2013 kl. 17:25
Sitter nå her og grubler jeg da, siden jeg er på grublestadiet. Vurderer å ha en stasjon i tillegg til dette Inglenookgreiene på modulen min. Denne stasjonen tenkte jeg at skulle ha to spor. Har lest her på forumet at man bør ta høyde for toglengder på to meter. Er dette noe man absolutt bør følge, eller er det mulig med mindre?

Endret av Thobbe - 26 desember 2013 kl. 18:01
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3886
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 desember 2013 kl. 18:28
Det er sikkert mulig med en kortere stasjon, men så veldig anvendelig som kryssingsstasjon på Fremo-treff vil den jo ikke være da. Men den kan jo fungere som et stoppested der man kan sette ut en vogn eller to, så aktivitet på stoppestedet kan det jo være.

(Jeg følger her NSBs tradisjonelle betegnelse på stoppested, som et ekspedisjonssted der man ekspederte stykkgods og/eller vognlast og/eller reisende, men ikke togmeldinger; dvs. at tog kunne ikke krysse på et stoppested. Stoppesteder hadde ekspedisjonsbygning(er), men gjerne av noe mindre format enn på fullverdige stasjoner.)
Svein S
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 desember 2013 kl. 21:24
Hmm. Tror kanskje jeg går for et stoppested.

Jeg har klusset litt på et ark. Åpen for innspill og ideer. Trengs signaler? Hva blir i såfall riktig oppsett av dette?

Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 27 desember 2013 kl. 23:56
Var mitt forslag så stusselig/på jordet at ingen gidder å komme med litt tilbakemelding? Eller ligger alle og ruller i ribbefettet og ikke orker løfte lft-fingeren?

Jeg lurer på om det må ligge et mesdingblåserverksted der. Mottar messing, gull og sølv og sender ut fine trompeter. ( Er selv trompetist).

Tenker også at jeg kan dele denne modulen i to omtrent midt mellom stasjonsbygningen og godshus på tegningen min i innlegget over,slik at jeg eventuelt senere kan sette inn en dobbeltsporet modul slik at man får mulighet for kryssing med toglengder på to meter. Finnes det ikke egne endestykker med dobbeltspor?
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 656
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 desember 2013 kl. 00:51
Hei
Jeg tror nok helt sikkert at stasjonen din kan fungere med den sporplanen. Men jeg vil anbefale at du tegner den i målestokk for å se hvor mye du faktisk får plass til, slike skisser er alltid optimistiske med hensyn til plass.
Husk også på at godshus gjerne skal ha plass for lastebiler o.l. på baksiden eller enden.

Med hensyn til messingblåserverkstedet kan det jo være interessant å vite at Togbutikken.no delte lokaler med dette firmaet i Grimstad tidligere http://www.trakt.no/

Tanken din om å lage en midtseksjon er god, og kan løse evt. plassproblemer. Slike skjøter trenger ikke følge noen grensesnitt-standard siden denne seksjonen uansett blir unik for denne plassen.

Hilsen Halvor

Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3886
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 desember 2013 kl. 08:57
Sitat: Thobbe Thobbe skrev:

Hmm. Tror kanskje jeg går for et stoppested.

Jeg har klusset litt på et ark. Åpen for innspill og ideer. Trengs signaler? Hva blir i såfall riktig oppsett av dette?


Et stoppested har per definisjon ikke signaler - det ekspederes jo ikke tog her. Lokstall vil det helelr aldri være på et stoppested. Slikt finnes/fantes bare på de større stasjonene, typisk der baner møtes, og endestasjoner. Traktorstall har det derimot vært ved mindre stasjoner dersom stasjonen har betjent så mange sidespor at det har vært nyttig med et eget skifteaggeregat for stasjonen, for å forkorte arbeidstiden for godstog som betjener stasjonen.

Dersom du vil forlenge stoppestedet slik at det kan fungere som en stasjon, har du fire mulige løsninger for signaler etter norsk forbilde på enkeltsporet bane:

1. Ingen signaler. Stasjonen sikres med at togekspeditøren (txp) setter opp flagg ved ytterste veksel. Avgangssignal gis muntlig til togfører fra plattform, eller ved grønt flagg utenfor ekspedisjonshuset for tog som ikke skal stoppe.

2. Enkle innkjørsignalapparater. Egentlig samme ordning som over, men flagget erstattet av en enkelt lavt signal med rød og grønn lampe som styres fra en bryter på txp-kontoret.

3. Stasjon med komplett sikringsanlegg, men ikke fjernstyrt. 5-lys innkjørhovedsignal i hver retning 200 meter utenfor ytterste veksel. Signalene markerer stasjonsgrensen. Skiftebevegelser på stasjonen når innkjørsignalene står i stopp kan skje innenfor stasjonsgrensen. Et 3-lys utkjørhovedsignal i hver retning plassert rett utenfor sporvekslene der togsporene går sammen til ett togspor. Hvert enkelt togspor har gjerne et dvergsignal i tillegg som viser hvilket spor et kjør-signal vises for, selv om det for stasjoner med 2 togspor normalt vil gis av seg selv om det er 1 eller 2 grønne lamper som lyser. 1 grønn vises for togvei over avvikende sporveksler, mens 2 grønne krever at det ikke ligger avvikende sporveksler i togveien. Dessverre finnes det ikke operativer modeller av dvergsignaler etter norsk forbilde.

4. Stasjons med komplett sikringsanlegg og fjernstyrt. Som over, men felles utkjørsignal erstattes med utkjørsignal for hvert enkelt togspor, og dverger brukes ikke. Dette er slik det er mest vanlig å finne på norske stasjoner i dag. En stasjon med 2 togspor vil da som oftest ha disse signalene:
-2 stk. 5-lys innkjørhovedsignaler, ett for hver retning.
-2 stk. 3-lys utkjørhovedsignal, ett for hvert spor som ikke går over avvikende sporveksler, ett for hver retning.
-2 stk. 2-lys utkjørhovedsignal, ett for hvert spor som går over en eller flere avvikende sporveksler, ett for hver retning.



Endret av ses - 28 desember 2013 kl. 08:59
Svein S
Til toppen
hsa77 Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 15 desember 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 162
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér hsa77 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 desember 2013 kl. 14:26
I tillegg til variantene ses listet opp finnes det også "enkelt sikringsanlegg" - dette er i prinsippet likt som enkelt innkjørsignal - forskjellen er at man har et skikkelig innkjørhovedsignal med forsignal (enkelt innkjør har ikke forsignal). Innkjørhovedsignalet kan vise både "kjør" og "kjør med redusert hastighet". Sporvekslene på stasjonen er håndbetjente og kontrollåste. Et slikt anlegg er fortsatt i bruk på Gjøvik.


Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3886
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 desember 2013 kl. 14:52
Ja, det glemte jeg. Haltdalen er også utstyrt slik.
Svein S
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2009
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 desember 2013 kl. 16:58
Sporplanen din er ikke så gæli den, sitter og pusler litt med den i XtrkCad nå. Men som Halvor sier, det er nok mulig den skissen din er en smule optimistisk med tanke på å få plass til alt i lengden på to seksjoner (med mulighet for ekstra seksjoner mellom disse). Derfor har jeg etpar spørsmål:

Hva er maks lengde på seksjonene slik du ser for deg? Husk at de bør være håndterbare for én person, og gjerne også like lange slik at de kan stables oppå hverandre.

Vil du ha en ekte Inglenook, eller bare et sporarrangement som ligner? En ekte Inglenook er jo ment som et puslespill, med konkrete lengder på de ulike sporene basert på vognlengden. Norske vogner varierer jo endel i lengden, så hvilken vognlengde ser du i så fall for deg?

Når du nevner FREMO grensesnitt i hver ende, tenker du da at du vil ha med denne stasjonen på treff i fremtiden? I så fall er det bl.a. minstekrav for kurveradier, og sporveksler med stor nok radius tar stor plass i lengden.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 desember 2013 kl. 17:03
Takk for masse fin informasjon!! Kjempemoro! Jeg tror jeg går for stoppested i første omgang. Og utvider en gang seinere med midtmodul og signaler. Det var stall for skiftetraktor jeg mente ja. Er det mulig å bedrive skifting på sidesporene eller må jeg da ha signaler?
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 desember 2013 kl. 17:09
Der kom det ett svar til ja. Vil bygge en ekte Inglenook jeg kan leke med med mine egne vogner. Om de så ikke passer med andre vognlengder så gjør jo ikke det noe på fremotreff. Tenkte på treff en gang i fremtiden ja. Hvor små radier kan jeg benytte på et sidespor?
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2009
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 desember 2013 kl. 17:21
Industrispor har minsteradius på 700mm, mens det er 1000mm som gjelder ellers. I ditt tilfelle betyr det at du kan klare deg med kortere veksler ut til traktorstallen og de to sidesporene til høyre, mens for togmøte må du ha lengre veksler i begge ender av møtesporet samt der sidesporet fortsetter rett frem (over godshuset). Dette har jo betydning for hvor mye plass du har til rådighet ellers, det var derfor jeg lurte på hvor lange vogner du har og hvor lange seksjoner du kan håndtere. Lurer også på hva slags veksler du tenker på å bruke, siden de ulike produsentene har ulike mål. F.eks kan du bruke Pecos medium veksler ut til stallen og de to sidesporene, mens du må bruke Pecos lange veksler ellers på stasjonen din.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 desember 2013 kl. 18:20
Har igrunn ingenting. Det eneste jeg har av mj er to digitale startsett fra roco med fire passasjervogner og et arbeidstog. Må kjøpe inn alt. Har også lyst på en skiftetraktor. Finnes skd 206 son ferdigmodell? Regner med å gå for peco ja.

Størrelsen på modulene har jeg ikke sett på ennå. Jeg har en Subaru forester. ganske ok plass baki.

Ser for meg ganske korte toakslede vogner.

Endret av Thobbe - 28 desember 2013 kl. 22:17
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1040
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 desember 2013 kl. 23:49

Sitat: Thobbe Thobbe skrev:

[...] Finnes skd 206 son ferdigmodell? [...]

Nei, kun som byggesett. Av ferdigmodeller av norske skiftetraktorer finnes såvidt jeg vet bare Skd 224 (fra NMJ), når vi holder dyre Superline-modeller og modeller av skiftelok som El 10, Di 2 og Di 5 utenfor.

"Klesskapet" fra Breuer, som NSB hadde et par av, og som Rivarossi hadde som modell, er også å regne som en liten skiftetraktor, men de tror jeg helst ble brukt på de store verkstedene, og er neppe særlig relevant på en liten stasjon i "dalstroka innafor".

Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 desember 2013 kl. 14:29
Jo mindre jo bedre skiftetraktor vil jeg si.
Hva med køf? Finnes kanskje ikke i norsk design uten at man lakkerer og ordner dekaler selv?
Til toppen
Tog Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 11 mars 2013
Status: Utlogget
Points: 209
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 desember 2013 kl. 14:50
Sitat: Thobbe Thobbe skrev:

Jo mindre jo bedre skiftetraktor vil jeg si.
Hva med køf? Finnes kanskje ikke i norsk design uten at man lakkerer og ordner dekaler selv?


Collector Modell v/ Bjørn Bratz omproduserte Køf'en til norsk variant. Men den finnes bare sporadisk til salgs på nett som bruktmodell. Men jeg tror ikke at den ble benyttet andre steder enn Heimdal og Oppdal. Noen hevder det skal ha eksistert en Køf nummer 2 i Norge, men dette har jeg ikke fått bekreftet. Spør eventuelt på NJK-forum.

Skd 214 er en adskillig mere utbredt skiftetraktor i Norge. Den er temmelig lik den svenske Z43 og er også til salgs på Tradera.com eller QXL.no fra tid til annen. Den svenske må du selvsagt omlakkere/omlitterere med norske dekaler. Gutta på Romerike Modell Verksted har en del dekalsett om de ikke er utsolgte.
Til toppen
Stian Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 04 januar 2007
Land: Bergen
Status: Utlogget
Points: 1451
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Stian Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 desember 2013 kl. 22:55
om jeg har så får du komme med et bud Smile skal sjekke i garasjen senere

Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 desember 2013 kl. 19:00
Da fikk jeg negativt svar fra togbutikken. Da står alt og faller å ha din garasje skjuler Stian! Ikke snøring på hva fremoendestykker koster... Noen som kan hinte litt?
Til toppen
steinbp Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 146
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinbp Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 desember 2013 kl. 19:20
Min anbefaling for et lite skiftelok er køf fra Lenz. Den er tysk, men kan ommerkes til norsk utgave. Det som gjør den så spesiell er at den har en pendelakse og en stiv aksel og kondensator koblet til den originale dekoderen. Det gjør at den "aldri" mister kontakten med styringen, og om du skifter standard vogner har den styrbare koblingshaker med koblingsautomatikk. Om det kan ombygges til å virke med trådkobbel vet jeg ikke.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Til toppen
 Svar Svar Side  123>
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.