TB kopling på passvogner |
Svar ![]() |
Forfatter | |
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Medlem siden: 08 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 785 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 28 mars 2005 kl. 16:00 |
Jeg har sport om det før men fikk ikke noe bra svar.
Hvordan har det fungert med tb kopling mellom boggipassagervogner? Jeg ser på bilder fra de seneste treffene at det ble brukt tb koplinger på ihvertfall teakvogner. Hvordan har det fungert på B3 og B5 vogner? Noen spesielle hensyn man må ta? Skal begynne å montere nye koplinger på mine vogner og lok. Hvordan klarer seg et tb koppel mellom lok og en vognstamme med 8-9 passvogner? |
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Medlem siden: 02 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 862 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For å ta dette spørsmålet for seg: Bildet under viser en El14 med 22 passasjervogner + et par godsvogner på slep. Mellom loket og første vogn er det TB-kobbel samt mellom en del av de andre vognene også. De eneste koblingene som ikke likte denne belastningen var faktisk originalkoblingene. Kortkoblingskulissene trakk koblingene helt ut til den ene siden og der ble de så lenge belastningen var der. Så mellom vognene med "vanlige" kobbel ble det en unaturlig stor avstand... En 8-9 passasjervogner bør derfor være en lett match
|
|
![]() |
|
Urban Johansson ![]() Nykommer ![]() Medlem siden: 20 januar 2005 Land: Sverige Status: Utlogget Points: 13 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hej Claes! För länge sedan prövade jag TB-koppel. Dessvärre fick jag en för mjuk tråd och kopplen såg "roliga" Nu har jag skaffat bättre tråd Alla vagnar har en TB-bygel
|
|
Urban Johansson
Sverige |
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Medlem siden: 03 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 732 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Claes. Jeg har montert TB kobbel på en Superline B2, og det fungerer rimelig bra. Problemer kan oppstå med alle typer vogner med lang avstand fra aksel (eller boggisenter) til bufferbjelken. Da svinger vognenden langt ut i kurver, og dersom nest vogn har en kortere avstand vil det kunne oppstå problemer med sideveis bevegelighet. Men stort sett går det bra. Det verste er å skyve vogner gjennom vekselgater hvor det ofte vil forekomme S-kurver. En ting som er viktig med TB-kobbel er at bøylen mellom bufferne ligger litt lenger ute enn bufferflatene. Dermed unngår man at bufferne hekter seg i hverandre ved sideveis bevegelse gjennom S-kurver. En annen ting er at bruk av TB-kobbel forutsetter relativt store kurveradiuser. Mindre enn ca. 60 cm vil ofte skape problemer, og stiller i alle fall større krav til riktig justerte koplinger og lengre kroker. Hilsen Halvor |
|
![]() |
Svar ![]() |
|
![]()
Tweet
|
Forum: | Forumtillatelser ![]() Du kan ikke opprette nye tråder i dette forumet Du kan ikke besvare innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine innlegg i dette forumet Du kan ikke opprette avstemminger i dette forumet Du kan ikke stemme i dette forumet |