Print Page | Close Window

TB kopling på passvogner

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=588
Printed Date: 26 april 2024 at 10:13
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: TB kopling på passvogner
Posted By: Claes Lislerud
Subject: TB kopling på passvogner
Date Posted: 28 mars 2005 at 16:00
Jeg har sport om det før men fikk ikke noe bra svar.
Hvordan har det fungert med tb kopling mellom boggipassagervogner? Jeg ser på bilder fra de seneste treffene at det ble brukt tb koplinger på ihvertfall teakvogner.
Hvordan har det fungert på B3 og B5 vogner? Noen spesielle hensyn man må ta? Skal begynne å montere nye koplinger på mine vogner og lok.
Hvordan klarer seg et tb koppel mellom lok og en vognstamme med 8-9 passvogner?

-------------
Modellhilsen

Claes



Replies:
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 28 mars 2005 at 16:42

Originally posted by Claes Olsen Claes Olsen wrote:

Hvordan klarer seg et tb koppel mellom lok og en vognstamme med 8-9 passvogner?

For å ta dette spørsmålet for seg:

Bildet under viser en El14 med 22 passasjervogner + et par godsvogner på slep.  Mellom loket og første vogn er det TB-kobbel samt mellom en del av de andre vognene også.  De eneste koblingene som ikke likte denne belastningen var faktisk originalkoblingene.  Kortkoblingskulissene trakk koblingene helt ut til den ene siden og der ble de så lenge belastningen var der.  Så mellom vognene med "vanlige" kobbel ble det en unaturlig stor avstand...

 En 8-9 passasjervogner bør derfor være en lett match

 



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Urban Johansson
Date Posted: 29 mars 2005 at 08:19

Hej Claes!

För länge sedan prövade jag TB-koppel. Dessvärre fick jag en för mjuk tråd och kopplen såg "roliga"  ut efter ett drag med 80 vagnsaxlar

Nu har jag skaffat bättre tråd  och har TB-koppel på "modellvagnar". För trafikvagnar använder jag Kadee - Hur går nu detta ihop  ?

Alla vagnar har en TB-bygel  och bygeln är mycket bra när du skjuter vagnar genom S-kurvor  

 



-------------
Urban Johansson
Sverige




Posted By: halvors
Date Posted: 29 mars 2005 at 10:23

Hei Claes.

Jeg har montert TB kobbel på en Superline B2, og det fungerer rimelig bra. Problemer kan oppstå med alle typer vogner med lang avstand fra aksel (eller boggisenter) til bufferbjelken. Da svinger vognenden langt ut i kurver, og dersom nest vogn har en kortere avstand vil det kunne oppstå problemer med sideveis bevegelighet. Men stort sett går det bra. Det verste er å skyve vogner gjennom vekselgater hvor det ofte vil forekomme S-kurver.

En ting som er viktig med TB-kobbel er at bøylen mellom bufferne ligger litt lenger ute enn bufferflatene. Dermed unngår man at bufferne hekter seg i hverandre ved sideveis bevegelse gjennom S-kurver.

En annen ting er at bruk av TB-kobbel forutsetter relativt store kurveradiuser. Mindre enn ca. 60 cm vil ofte skape problemer, og stiller i alle fall større krav til riktig justerte koplinger og lengre kroker.

Hilsen Halvor




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net