Tanklaster |
Svar ![]() |
Forfatter | |
Morten Jacobsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Medlem siden: 05 november 2004 Land: Bergen, Norge Status: Utlogget Points: 1105 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 15 mars 2014 kl. 10:19 |
Det finnes en del tankvogner i FREMO miljøet. Hvem mottok lastene fra disse vognene på 50 - 60 tallet? Og hva slags innretninger ble brukt til tømming (evt fylling)?
Endret av Morten Jacobsen - 15 mars 2014 kl. 10:31 |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
![]() |
|
GETEL57 ![]() Veteran ![]() Medlem siden: 29 juli 2010 Land: Norge Status: Utlogget Points: 275 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skulle tro at det lå en del på Digitalmuseet, men det eneste jeg fant var fra Høvringen i Trondheim:
Shell hadde et distribusjonsanlegg på Otta der vogner ble tømt, men har ikke funnet noen bilder av dette. Tror vognene ble tømt innedørs Mulig det finnes bilder fra Sjursøya og tankvogner
|
|
Terje
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Medlem siden: 02 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 2459 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Et interessant tema, dette med tanklaster!
På 50 og 60-tallet da asfaltering av riksveinettet var under arbeid, var mange transportable asfaltverk i virksomhet. Veinettet var så dårlig at det da ikke var aktuelt å transportere asfalten lange strekningen. På den tiden ble ofte tjære transportert i isolerte tankvogner til slike asfaltverk som ble oppretter her og der. - Således er det ganske godt belegg for å ha slik transport til en hvilkensomhelst Fremo-stasjon. Det var gjerne 2-3 slike 2-akslede tankvogner oppstilt på slike stasjoner. For å få losset tjæren i tankbiler, ble den varmet med store propanbrennere. Tankvognene hadde en fyrgang nede og gjennom tanken. - Mener Roco har en slik norsk vogn? Ellers var det relativt lite transport av bensin/diesel og fyringsolje i Norge sett i forhold til utlandet. Dette forekom helst på Østlandet og de daler som hadde jernbane. - Andre byer som i Norge oftest ligger langs kysten, ble forsynt av små produkt-tankere og ikke jernbane. En del tankvogntransport forekom mellom større industribedrifter med gass/kjemikalier. F.eks. hadde Falconbridge i KRS stor transport av SO2 til treforedlingsbedrifter på Østlandet (ble brukt til bleking av cellulose). De hadde "egne" vogner. - Ellers er jo transporter på Rjb et eget kapittel som sikkert andre kan mer om? |
|
![]() |
|
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Medlem siden: 17 november 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1096 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her kan man se en slik vogn. |
|
![]() |
|
jhv ![]() Veteran ![]() Medlem siden: 19 januar 2006 Status: Utlogget Points: 209 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vinmonopolet hadde i sin tid tankvogner for sprit.
I Trondheim ble slike vogner losset ved Polets fabrikasjonsanlegg i Strandveien. På behørig inngjerdet område. Tror spriten kom fra Hamar. Litt på siden: En klassekamerat på Maritime skoler, kom en mørk vintermorgen forbi. Han hørte et "plopp" i snøfonna ved siden av. I et rundt hull fant han en helflaske 60% sprit. Da han tittet opp, så han et ansikt som hastig lukket et vindu. - Er vel tvilsomt om den var tiltenkt en tilfeldig forbipasserende skoleelev. ![]() Tjæretankvogner som linket til, ble også losset ved Nordenfjeldske Destillasjonsverks takpappfabrikk i Nedre Ila. Men var Svenske, så vidt jeg minnes. (Nynäs). |
|
![]() |
|
Sven Ole ![]() Medlem i MJF ![]() Medlem siden: 03 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 241 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I Mysen var det også et mottaksanlegg for fyringsolje, muligens også andre oljeprodukter fra tankvogner.
Rester av sporet inn til dette anlegget ligger der fortsatt.
|
|
SOHo
|
|
![]() |
|
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Medlem siden: 12 april 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lossing av Vinmonopolets tankvogn på Hamar stasjon ![]() |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
![]() |
|
Ove T ![]() Viderekommen ![]() Medlem siden: 11 januar 2008 Land: Norway Status: Utlogget Points: 17 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Litt sør for Tynset (km 345,3) var det et sidespor hvor det stod tankvogner. Se flyfoto: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digifoto_20140206_00030_NB_WF_TYB_091224 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digifoto_20140206_00031_NB_WF_TYB_091225 Bildene har veldig god oppløsning, og du kan zoome. Mvh Ove |
|
![]() |
|
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Medlem siden: 05 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du store allverden! Det var jo en perfekt MJ-industri. Fritt for å bygge den
![]() Har du noe mer informasjon om dette sidesporet? |
|
![]() |
|
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Medlem siden: 03 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så jo akkurat ut som en Fremo modul det:)
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
![]() |
|
Ove T ![]() Viderekommen ![]() Medlem siden: 11 januar 2008 Land: Norway Status: Utlogget Points: 17 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke så mye. Bildene er datert til 1955, og det ser ut som anlegget er under bygging. Jeg vet at bygningen og sidesporet var intakt på begynnelsen av 80-tallet, så det er ca tidsperioden som det kan passe i. Det var kippen fra Tynset (det var Skd der) som betjente sidesporet. Den gikk også til Alvdal, og skiftet ved Alvdal skurlags sidespor syd for Alvdal. Bildet viser kippen fra Tynset på vei sydover, like nord for Alvdal. Det var også et tankanlegg ved Auma mellom Tynset og Alvdal, jeg vet ikke hvilket anlegg disse vognene hadde vært på. ![]() Endret av Ove T - 19 mars 2014 kl. 19:43 |
|
![]() |
|
Jacob ![]() Medlem i MJF ![]() Medlem siden: 23 september 2010 Land: Norge Status: Utlogget Points: 20 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Artig bilde fra Tynset. Huset står ennå tror jeg, det fins på Finn kart mellom Hansmoen og Sandbakken, ved Kvenstøen.
Mvh Knut
|
|
![]() |
|
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Medlem siden: 02 november 2004 Land: Norge Status: pålogget Points: 1284 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bilder fra Falconbridge i Kristiansand:
Endret av jevistad - 19 mars 2014 kl. 20:25 |
|
![]() |
|
einjen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 17 september 2005 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1335 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hepp.
Jeg tror dette var forsvaret sitt anlegg. Jeg har vært mange ganger på naboeiendommen. Mener å huske at det var elektrisk gjerde rundt. Høyspenning livsfare osv.
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
![]() |
|
einjen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 17 september 2005 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1335 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Artig bilde.
Når er det tatt? Jeg fikk styre skifteloket fra Auma til Tynset under arbeidsuka i 1988. Da hentet vi først vogner på industriområdet på tynset, parkerte de på stasjonen, kjørte til Auma, hentet tømmervogner og leverte de på sagbruket på alvdal, og tok med et par vogner fra Alvdal til Tynset. Brukte en halv dag på det. Det var ganske mange ansatte på Tynset på den tida. Både på stasjonen og folk som kjørte skd-en og bestyrte ankommende tog. mener at tankanlegget var der da. også til litt utpå 90-tallet (men muligens ikke i bruk?), men var borte da sporene ble lagt om på Tynset i slutten av 90-tallet eller begynnelsen av 2000
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
![]() |
Svar ![]() |
|
![]()
Tweet
|
Forum: | Forumtillatelser ![]() Du kan ikke opprette nye tråder i dette forumet Du kan ikke besvare innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine innlegg i dette forumet Du kan ikke opprette avstemminger i dette forumet Du kan ikke stemme i dette forumet |