Print Page | Close Window

Tanklaster

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8481
Printed Date: 18 april 2024 at 13:09
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Tanklaster
Posted By: Morten Jacobsen
Subject: Tanklaster
Date Posted: 15 mars 2014 at 10:19
Det finnes en del tankvogner i FREMO miljøet. Hvem mottok lastene fra disse vognene på 50 - 60 tallet? Og hva slags innretninger ble brukt til tømming (evt fylling)?

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO



Replies:
Posted By: GETEL57
Date Posted: 16 mars 2014 at 16:59
Skulle tro at det lå en del på Digitalmuseet, men det eneste jeg fant var fra Høvringen i Trondheim:
http://www.digitaltmuseum.no/things/tankvogner-p-tmmeanlegg-p-hvringen-i/NJB/JMF-TrP-141/gallery?query=tankvogner&js=1&search_context=1&count=101&pos=2" rel="nofollow - http://www.digitaltmuseum.no/things/tankvogner-p-tmmeanlegg-p-hvringen-i/NJB/JMF-TrP-141/gallery?query=tankvogner&js=1&search_context=1&count=101&pos=2
 
 
Shell hadde et distribusjonsanlegg på Otta der vogner ble tømt, men har ikke funnet noen bilder av dette. Tror vognene ble tømt innedørs
http://www.selhistorie.no/otta/sentrum/bensinstasjoner/otta_senter_for_drivstoff_4.html" rel="nofollow - http://www.selhistorie.no/otta/sentrum/bensinstasjoner/otta_senter_for_drivstoff_4.html
 
 
Mulig det finnes bilder fra Sjursøya og tankvogner


-------------
Terje


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 16 mars 2014 at 17:15
Et interessant tema, dette med tanklaster!

På 50 og 60-tallet da asfaltering av riksveinettet var under arbeid, var mange transportable asfaltverk i virksomhet. Veinettet var så dårlig at det da ikke var aktuelt å transportere asfalten lange strekningen. På den tiden ble ofte tjære transportert i isolerte tankvogner til slike asfaltverk som ble oppretter her og der.
- Således er det ganske godt belegg for å ha slik transport til en hvilkensomhelst Fremo-stasjon.
Det var gjerne 2-3 slike 2-akslede tankvogner oppstilt på slike stasjoner.

For å få losset tjæren i tankbiler, ble den varmet med store propanbrennere. Tankvognene hadde en fyrgang nede og gjennom tanken. - Mener Roco har en slik norsk vogn?

Ellers var det relativt lite transport av bensin/diesel og fyringsolje i Norge sett i forhold til utlandet. Dette forekom helst på Østlandet og de daler som hadde jernbane. - Andre byer som i Norge oftest ligger langs kysten, ble forsynt av små produkt-tankere og ikke jernbane.

En del tankvogntransport forekom mellom større industribedrifter med gass/kjemikalier. F.eks. hadde Falconbridge i KRS stor transport av SO2 til treforedlingsbedrifter på Østlandet (ble brukt til bleking av cellulose). De hadde "egne" vogner.
- Ellers er jo transporter på Rjb et eget kapittel som sikkert andre kan mer om?


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 16 mars 2014 at 17:38
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

På 50 og 60-tallet da asfaltering av riksveinettet var under arbeid, var mange transportable asfaltverk i virksomhet. Veinettet var så dårlig at det da ikke var aktuelt å transportere asfalten lange strekningen. På den tiden ble ofte tjære transportert i isolerte tankvogner til slike asfaltverk som ble oppretter her og der.
- Således er det ganske godt belegg for å ha slik transport til en hvilkensomhelst Fremo-stasjon.
Det var gjerne 2-3 slike 2-akslede tankvogner oppstilt på slike stasjoner.



http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner-uic/4808-zekk-44-76-7240368-3" rel="nofollow - Her kan man se en slik vogn.


Posted By: jhv
Date Posted: 16 mars 2014 at 18:31
Vinmonopolet hadde i sin tid tankvogner for sprit.

I Trondheim ble slike vogner losset ved Polets fabrikasjonsanlegg i Strandveien.
På behørig inngjerdet område. Tror spriten kom fra Hamar.

Litt på siden:
En klassekamerat på Maritime skoler, kom en mørk vintermorgen forbi.
Han hørte et "plopp" i snøfonna ved siden av.
I et rundt hull fant han en helflaske 60% sprit.
Da han tittet opp, så han et ansikt som hastig lukket et vindu.
- Er vel tvilsomt om den var tiltenkt en tilfeldig forbipasserende skoleelev.

Tjæretankvogner som linket til, ble også losset ved Nordenfjeldske Destillasjonsverks
takpappfabrikk i Nedre Ila. Men var Svenske, så vidt jeg minnes. (Nynäs).


Posted By: Sven Ole
Date Posted: 16 mars 2014 at 21:54
I Mysen var det også et mottaksanlegg for fyringsolje, muligens også andre oljeprodukter fra tankvogner.
Rester av sporet inn til dette anlegget ligger der fortsatt.


-------------
SOHo


Posted By: Asgeir
Date Posted: 17 mars 2014 at 10:29
Originally posted by jhv jhv wrote:

Vinmonopolet hadde i sin tid tankvogner for sprit.

I Trondheim ble slike vogner losset ved Polets fabrikasjonsanlegg i Strandveien.
På behørig inngjerdet område. Tror spriten kom fra Hamar.




http://www.digitaltmuseum.no/things/gruppebilde-av-sju-jernbanemenn-p-hamar/NJB/JMF042507?query=Ola+Brobakken&rows=72&sort_by=&page=1&js=1&search_context=1&count=60&pos=36" rel="nofollow - Lossing av Vinmonopolets tankvogn på Hamar stasjon

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Ove T
Date Posted: 17 mars 2014 at 21:03
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Det finnes en del tankvogner i FREMO miljøet. Hvem mottok lastene fra disse vognene på 50 - 60 tallet? Og hva slags innretninger ble brukt til tømming (evt fylling)?


Litt sør for Tynset (km 345,3) var det et sidespor hvor det stod tankvogner. Se flyfoto:

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digifoto_20140206_00030_NB_WF_TYB_091224" rel="nofollow - http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digifoto_20140206_00030_NB_WF_TYB_091224

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digifoto_20140206_00031_NB_WF_TYB_091225" rel="nofollow - http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digifoto_20140206_00031_NB_WF_TYB_091225

Bildene har veldig god oppløsning, og du kan zoome.

Mvh
Ove



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 19 mars 2014 at 13:18
Du store allverden! Det var jo en perfekt MJ-industri. Fritt for å bygge den Hug

Har du noe mer informasjon om dette sidesporet?




-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: SveinR
Date Posted: 19 mars 2014 at 18:10
Så jo akkurat ut som en Fremo modul det:)

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Ove T
Date Posted: 19 mars 2014 at 19:40
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:



Har du noe mer informasjon om dette sidesporet?




Ikke så mye. Bildene er datert til 1955, og det ser ut som anlegget er under bygging. Jeg vet at bygningen og sidesporet var intakt på begynnelsen av 80-tallet, så det er ca tidsperioden som det kan passe i. Det var kippen fra Tynset (det var Skd der) som betjente sidesporet. Den gikk også til Alvdal, og skiftet ved Alvdal skurlags sidespor syd for Alvdal.

Bildet viser kippen fra Tynset på vei sydover, like nord for Alvdal. Det var også et tankanlegg ved Auma mellom Tynset og Alvdal, jeg vet ikke hvilket anlegg disse vognene hadde vært på.




Posted By: Jacob
Date Posted: 19 mars 2014 at 20:05
Artig bilde fra Tynset. Huset står ennå tror jeg, det fins på Finn kart mellom Hansmoen og Sandbakken, ved Kvenstøen.
Mvh Knut


Posted By: jevistad
Date Posted: 19 mars 2014 at 20:22
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


En del tankvogntransport forekom mellom større industribedrifter med gass/kjemikalier. F.eks. hadde Falconbridge i KRS stor transport av SO2 til treforedlingsbedrifter på Østlandet (ble brukt til bleking av cellulose). De hadde "egne" vogner.
Bilder fra Falconbridge i Kristiansand:
http://www.digitaltmuseum.no/things/tankvogner-p-falconbridge-fabrikken/NJB/JMF027361" rel="nofollow - Digitalmuseum


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: einjen
Date Posted: 19 mars 2014 at 21:56
Hepp.


Jeg tror dette var forsvaret sitt anlegg.
Jeg har vært mange ganger på naboeiendommen. Mener å huske at det var elektrisk gjerde rundt. Høyspenning livsfare osv.


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: einjen
Date Posted: 19 mars 2014 at 22:06
Artig bilde.
Når er det tatt?
Jeg fikk styre skifteloket fra Auma til Tynset under arbeidsuka i 1988. Da hentet vi først vogner på industriområdet på tynset, parkerte de på stasjonen, kjørte til Auma, hentet tømmervogner og leverte de på sagbruket på alvdal, og tok med et par vogner fra Alvdal til Tynset.  
Brukte en halv dag på det. Det var ganske mange ansatte på Tynset på den tida. Både på stasjonen og folk som kjørte skd-en og bestyrte ankommende tog.

mener at tankanlegget var der da. også til litt utpå 90-tallet (men muligens ikke i bruk?), men var borte da sporene ble lagt om på Tynset i slutten av 90-tallet eller begynnelsen av 2000


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net