MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Tanklaster

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Morten Jacobsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Bergen, Norge
Status: Utlogget
Points: 1105
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Morten Jacobsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Tanklaster
    Sendt: 15 mars 2014 kl. 10:19
Det finnes en del tankvogner i FREMO miljøet. Hvem mottok lastene fra disse vognene på 50 - 60 tallet? Og hva slags innretninger ble brukt til tømming (evt fylling)?

Endret av Morten Jacobsen - 15 mars 2014 kl. 10:31
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Til toppen
GETEL57 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 29 juli 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 275
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér GETEL57 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mars 2014 kl. 16:59
Skulle tro at det lå en del på Digitalmuseet, men det eneste jeg fant var fra Høvringen i Trondheim:
 
 
Shell hadde et distribusjonsanlegg på Otta der vogner ble tømt, men har ikke funnet noen bilder av dette. Tror vognene ble tømt innedørs
 
 
Mulig det finnes bilder fra Sjursøya og tankvogner
Terje
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2459
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mars 2014 kl. 17:15
Et interessant tema, dette med tanklaster!

På 50 og 60-tallet da asfaltering av riksveinettet var under arbeid, var mange transportable asfaltverk i virksomhet. Veinettet var så dårlig at det da ikke var aktuelt å transportere asfalten lange strekningen. På den tiden ble ofte tjære transportert i isolerte tankvogner til slike asfaltverk som ble oppretter her og der.
- Således er det ganske godt belegg for å ha slik transport til en hvilkensomhelst Fremo-stasjon.
Det var gjerne 2-3 slike 2-akslede tankvogner oppstilt på slike stasjoner.

For å få losset tjæren i tankbiler, ble den varmet med store propanbrennere. Tankvognene hadde en fyrgang nede og gjennom tanken. - Mener Roco har en slik norsk vogn?

Ellers var det relativt lite transport av bensin/diesel og fyringsolje i Norge sett i forhold til utlandet. Dette forekom helst på Østlandet og de daler som hadde jernbane. - Andre byer som i Norge oftest ligger langs kysten, ble forsynt av små produkt-tankere og ikke jernbane.

En del tankvogntransport forekom mellom større industribedrifter med gass/kjemikalier. F.eks. hadde Falconbridge i KRS stor transport av SO2 til treforedlingsbedrifter på Østlandet (ble brukt til bleking av cellulose). De hadde "egne" vogner.
- Ellers er jo transporter på Rjb et eget kapittel som sikkert andre kan mer om?
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1096
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mars 2014 kl. 17:38
Sitat: Kjell H. Kjell H. skrev:

På 50 og 60-tallet da asfaltering av riksveinettet var under arbeid, var mange transportable asfaltverk i virksomhet. Veinettet var så dårlig at det da ikke var aktuelt å transportere asfalten lange strekningen. På den tiden ble ofte tjære transportert i isolerte tankvogner til slike asfaltverk som ble oppretter her og der.
- Således er det ganske godt belegg for å ha slik transport til en hvilkensomhelst Fremo-stasjon.
Det var gjerne 2-3 slike 2-akslede tankvogner oppstilt på slike stasjoner.



Her kan man se en slik vogn.
Til toppen
jhv Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 januar 2006
Status: Utlogget
Points: 209
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jhv Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mars 2014 kl. 18:31
Vinmonopolet hadde i sin tid tankvogner for sprit.

I Trondheim ble slike vogner losset ved Polets fabrikasjonsanlegg i Strandveien.
På behørig inngjerdet område. Tror spriten kom fra Hamar.

Litt på siden:
En klassekamerat på Maritime skoler, kom en mørk vintermorgen forbi.
Han hørte et "plopp" i snøfonna ved siden av.
I et rundt hull fant han en helflaske 60% sprit.
Da han tittet opp, så han et ansikt som hastig lukket et vindu.
- Er vel tvilsomt om den var tiltenkt en tilfeldig forbipasserende skoleelev.

Tjæretankvogner som linket til, ble også losset ved Nordenfjeldske Destillasjonsverks
takpappfabrikk i Nedre Ila. Men var Svenske, så vidt jeg minnes. (Nynäs).
Til toppen
Sven Ole Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 241
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Sven Ole Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mars 2014 kl. 21:54
I Mysen var det også et mottaksanlegg for fyringsolje, muligens også andre oljeprodukter fra tankvogner.
Rester av sporet inn til dette anlegget ligger der fortsatt.
SOHo
Til toppen
Asgeir Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 12 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 755
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Asgeir Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 mars 2014 kl. 10:29
Sitat: jhv jhv skrev:

Vinmonopolet hadde i sin tid tankvogner for sprit.

I Trondheim ble slike vogner losset ved Polets fabrikasjonsanlegg i Strandveien.
På behørig inngjerdet område. Tror spriten kom fra Hamar.




Lossing av Vinmonopolets tankvogn på Hamar stasjon
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Til toppen
Ove T Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 11 januar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 17
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Ove T Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 mars 2014 kl. 21:03
Sitat: Morten Jacobsen Morten Jacobsen skrev:

Det finnes en del tankvogner i FREMO miljøet. Hvem mottok lastene fra disse vognene på 50 - 60 tallet? Og hva slags innretninger ble brukt til tømming (evt fylling)?


Litt sør for Tynset (km 345,3) var det et sidespor hvor det stod tankvogner. Se flyfoto:

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digifoto_20140206_00030_NB_WF_TYB_091224

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digifoto_20140206_00031_NB_WF_TYB_091225

Bildene har veldig god oppløsning, og du kan zoome.

Mvh
Ove

Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1185
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 mars 2014 kl. 13:18
Du store allverden! Det var jo en perfekt MJ-industri. Fritt for å bygge den Hug

Har du noe mer informasjon om dette sidesporet?


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1215
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 mars 2014 kl. 18:10
Så jo akkurat ut som en Fremo modul det:)
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Ove T Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 11 januar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 17
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Ove T Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 mars 2014 kl. 19:40
Sitat: Mr Bridger Mr Bridger skrev:



Har du noe mer informasjon om dette sidesporet?




Ikke så mye. Bildene er datert til 1955, og det ser ut som anlegget er under bygging. Jeg vet at bygningen og sidesporet var intakt på begynnelsen av 80-tallet, så det er ca tidsperioden som det kan passe i. Det var kippen fra Tynset (det var Skd der) som betjente sidesporet. Den gikk også til Alvdal, og skiftet ved Alvdal skurlags sidespor syd for Alvdal.

Bildet viser kippen fra Tynset på vei sydover, like nord for Alvdal. Det var også et tankanlegg ved Auma mellom Tynset og Alvdal, jeg vet ikke hvilket anlegg disse vognene hadde vært på.




Endret av Ove T - 19 mars 2014 kl. 19:43
Til toppen
Jacob Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 23 september 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 20
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Jacob Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 mars 2014 kl. 20:05
Artig bilde fra Tynset. Huset står ennå tror jeg, det fins på Finn kart mellom Hansmoen og Sandbakken, ved Kvenstøen.
Mvh Knut
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: pålogget
Points: 1284
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 mars 2014 kl. 20:22
Sitat: Kjell H. Kjell H. skrev:


En del tankvogntransport forekom mellom større industribedrifter med gass/kjemikalier. F.eks. hadde Falconbridge i KRS stor transport av SO2 til treforedlingsbedrifter på Østlandet (ble brukt til bleking av cellulose). De hadde "egne" vogner.
Bilder fra Falconbridge i Kristiansand:


Endret av jevistad - 19 mars 2014 kl. 20:25
Til toppen
einjen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 17 september 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1335
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér einjen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 mars 2014 kl. 21:56
Hepp.


Jeg tror dette var forsvaret sitt anlegg.
Jeg har vært mange ganger på naboeiendommen. Mener å huske at det var elektrisk gjerde rundt. Høyspenning livsfare osv.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Til toppen
einjen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 17 september 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1335
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér einjen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 mars 2014 kl. 22:06
Artig bilde.
Når er det tatt?
Jeg fikk styre skifteloket fra Auma til Tynset under arbeidsuka i 1988. Da hentet vi først vogner på industriområdet på tynset, parkerte de på stasjonen, kjørte til Auma, hentet tømmervogner og leverte de på sagbruket på alvdal, og tok med et par vogner fra Alvdal til Tynset.  
Brukte en halv dag på det. Det var ganske mange ansatte på Tynset på den tida. Både på stasjonen og folk som kjørte skd-en og bestyrte ankommende tog.

mener at tankanlegget var der da. også til litt utpå 90-tallet (men muligens ikke i bruk?), men var borte da sporene ble lagt om på Tynset i slutten av 90-tallet eller begynnelsen av 2000
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.