Styring av signaler på anlegget.. |
Post Reply ![]() |
Page <123> |
Author | ||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
1N4001 burde gjøre susen
![]() |
||
![]() |
||
a[c]e ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Flott :) Tusen takk!
Skal få kjøpt inn og testet. Tilbakemelding (og sikkert flere spørsmål) kommer etter hvert
![]() |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
![]() |
||
helgeb ![]() Viderekommen ![]() Joined: 17 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 22 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Dette kan være nyttig informasjon når det gjelder norske signaler http://mjwiki.no/wiki/Signaler_og_bestemmelser mvh helgeb |
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1632 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
"Skift" har i utgangspunktet ikke noe ute på linjen å gjøre. Man kan ikke "kjøre et skift" fra en stasjon til et sidespor ute på linjen.
Skal man utenfor stasjonsgrensen så blir det kipptog.
"Et skift" er egentlig en betegnelse på det materiellet som er koblet sammen under skifting.
Men for å kjøre utenfor stasjonsgrensene må man altså være tog, ikke skift.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Takk for korrigeringen. Jeg burde ha sjekket med kilder før jeg skrev det.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
a[c]e ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei!
Kan noen enkelt gå gjennom tilkoblingen for et grønt/rødt signal? Regner med at det er de to-polede bryterne med seks tilkoblinger som skal benyttes? Hvordan skal ledningene kobles fra strøm (DC) via bryter og til signal for at dette skal kunne bytte mellom rødt og grønt? Takk for hjelpen! ![]() Edited by a[c]e - 01 februar 2010 at 11:22 |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei, Denne vil kanskje hjelpe deg? http://dl.dropbox.com/u/1393756/bryter.pdf Ellers så har jeg to enkle oppkoblinger for en stasjon, er kanskje noe slikt du er på jakt etter?
Ellers så har jeg også et foralg til oppkoblingen som Jon Einar viste her tidligere, men da uten diode.
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
a[c]e ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Topp info! Var mye fornuftig der.. Skal forsøke å koble i løpet av dagen, så får vi se om jeg faktisk forstår :-P
Har du like skjemaer som det første til flere signaltyper? Tenker da tre-lys, blokksignal etc? Er usikker på hva de forskjellige tilkoblingene bakpå bryteren med seks tilkoblinger faktisk er ![]() Edited by a[c]e - 01 februar 2010 at 14:13 |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
![]() |
||
a[c]e ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Fikk til å koble etter skjemaet du viste først her.. Hva er forskjellen på disse bryterne med tre og seks "pinner".. Forstår det slik at den ene kan vende strømmen, men hva har det praktisk å si og hvordan settes det opp med andre signaler?
Takker for hjelpen :-) |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tre "pinner" (kalles gjerne koblingspunkter eller terminaler) er for å koble en leder (den i midten) til enten den ene eller den andre pinnen. Noen har også en midstilling som gjør at den behøver ikke være koblet til noen av dem. Den med seks pinner gjør det samme en gang til, altså som om du skulle satt to tre-pinners-brytere ved siden av hverandre og alltid operert begge bryterhendelene samtidig og på samme måte. Poenget med en slik to-polet bryter (den andre er én-polet) er at da kan du styre to forskjellige ting på en gang som bør være elektrisk atskilt. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
a[c]e ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Aha.. Takker! Er det spesielt viktig opp mot signaler eller fungerer en-polet tilstrekkelig?
|
||
ace@samlerforumet.net
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
HVis du bare skal styre lysdiodene i signalet og ikke sporet samtidig, så holder en én-polet vipepbryter, og den bør IKKE har midtstilling slik jeg beskrev som mulig.
Edited by ses - 01 februar 2010 at 20:40 |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
a[c]e ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ok, takker igjen! Holdt på å kjøpe en med midstilling (on-off-on), men så det i siste liten. Har nå skaffet on-on brytere som gjør jobben :-)
|
||
ace@samlerforumet.net
|
||
![]() |
||
a[c]e ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvordan er det med forsignaler til de forskjellige signalene på stasjonen? Skal hovedinnkjøringssignal ha forsignal for hovedutkjøringssignal? Videre, skal hoved utkjøringssignal ha forsignal for neste hovedsignal eller finnes det variasjoner her slik at skissen over stasjonen som ble laget av ses inneholder riktige signaltyper (tre-lys)?
Hvordan settes bokstavene på signalene? Hva danner systemet for hvilke bokstaver og tall som benytes? Edited by a[c]e - 02 februar 2010 at 03:01 |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg tror du er moden for å gå direkte til kilden. Når det gjelder norsk jernbane i dag så finnes den såkalte Togframføringsforskriften på nett: Lenke viser til innholdsfortegnelsen. Signaler er behandlet i kapittel 9.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Terje Storjord ![]() Veteran ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Eller les Holt & Dahls utmerkede artikkel på MJwiki.no http://mjwiki.no/wiki/Signaler_og_bestemmelser
|
||
![]() |
||
a[c]e ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har lest artikkelen som er meget bra, men står (etter hva jeg kan se) kun følgende om signalmerkingen:
|
||
ace@samlerforumet.net
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Den artikkelen i wikien som Terje henviser til gjelder det gamle signalreglementet. Det var for at du skulle kunne orientere deg i offisielt materiale at jeg henviste til gjeldende forskrift. Der står det i § 9-46. "Identifikasjonsskilt" om det du spør etter, antar jeg. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
a[c]e ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jah, sitter og leser reglementet du henviste til ses :) Tusen takk for link! Omfattende greier, men må finleses :-)
|
||
ace@samlerforumet.net
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Den enkle varianten er: A er innkjør fra Oslo, B er innkjør mot Oslo, M er utkjør hovedtogspor mot Oslo, deretter O, S osv., L er utkjør hovdtogspor fra Oslo, deretter N, P osv, altså annenhver bokstav i hver sin retning
![]() Nummereringen er stasjonsnr./CTC nr. (i mitt tilfelle 84 som er Ganddal, må nok byttes
![]() ![]() ![]() Dette gjelder på de fleste baner i Norge, men ikke alle.
Hvis du ikke bygger stasjon etter et konkret forbilde så finner du jo bare på et stasjonsnummer, men 3dje sifferet kan det jo se ut greit ut at man har system på.
Det som har kommet i tillegg i senere tid er en trebokstavs stedskode.
Dette kom med innføringen av GSM-R togradio Edited by jevistad - 02 februar 2010 at 18:24 |
||
![]() |
||
a[c]e ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tusen takk for info jevistad! Satt nettopp og klødde meg i hodet, for reglene var ikke helt utfyllende :-)
Hvor finner man stasjonskodene til de forskjellige stasjonene? |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
![]() |
||
perflo ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 25 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 70 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei igjen,
Kom på en måte jeg pleier å strekke kabler på:
1. Mating av kjørestrøm: En god ide, som nevnt tidligere i denne linken, å legge en kabel med større kvadrat enn 0,15 mm2 som vi kjøper hos modell forretningen, til mating av kjørestrøm fra trafo. 2 x 0,7mm2 ringe ledning kan kjøpes hos Clas Ohlson til en billig penge. Fra denne legger man 0,15mm2 kabler til skinnene med 2 - 3 mtr. avstand.
2. Trekkerør: Som "trekkerør" bruker jeg å kappe av 3 - 5 cm isolasjon fra en 3 x 1,5mm2 PR (PR er hvit 220V kabel som brukes til åpent strømanlegg i hus). Kan kjøpes hos Clas Ohlson. Kjøper man 10 mtr. har man sikkert til hele anlegget og vel så det. Jeg kapper av stykker av ytterisolasjon med Stanley kniv, beholder aluminiumsstøtten inne i isolasjonen og limer med pistol eller helst bruker jeg kontaktlim med 10 - 20 cm avstand.
3. Skjøting av 0,15mm2 kabel: Til tider må man skjøte 0,15mm2 kabler. Her vikler jeg kabelendene sammen så stramt som mulig, lodder tynt, og bruker så isolasjonen på 1,5mm2 kabel (den som ligger inne i 3 x 1,5mm2 PR). Denne trekkes inn på 15mm2 kabelen og trekkes så over skjøten. Den passer perfekt til å skjule skjøten på en 0,15mm2 kabel slik at det ikke oppstår kortslutning eller kontakt, dersom man har flere kabler med skjøter.
Mvh
Per
![]() |
||
perflo
|
||
![]() |
||
a[c]e ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Da har jeg endelig fått koblet opp et hovedsignal som bytter mellom ett og to grønne lys avhengig av sporveksleren (Tortoise). Tusen takk til alle som hjalp!
MEN, nytt problem :-) Er det noen som har et koblingsskjema som viser hvordan man kan koble et forsignal til et hovedsignal? Her skal altså hovedsignalet styres ved bruk av sporveksel, og forsignal automatisk vise grønt, gult eller grønt OG gult (som i virkeligheten altså).. All hjelp verdsettes stort :) |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
![]() |
||
Amatøren ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 11 mars 2010 Status: Offline Points: 72 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Når man prater om virkeligheten. Er det noen som har oversikt over hvordan signael og forsignaler lyser/fungerer sammen (kombinasjoner) gjennom de forskjellige tidsepoker fra damp lok og frem til i dag. Fremtiden blir uten lys, men overføring til togfører med visning på display der. Det er ihverfall det EU forsøker samt å få et standard system for hele Europa. Mer data, mere feil eller...? |
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1632 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
I pirkeavdelingen må anføres at Togfører i Norge er en gammel og utdatert betegnelse på konduktøren, så i fremtiden vil neppe denne ikke eksisterende personen ha behov for å se noen signaler
![]() Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg må svare litt overfladisk for jeg sitter på hytta med begrenset tilgang på stoff å bla i. Så vidt jeg vet har det ikke vært noen vesentlige endringer på signalbildene på hovedsignaler og tilhørende forsignaler siden de første ble tatt i bruk i Norge på Drammenbanen i 1924. Så du kan egentlig bare hente fram gjeldende Togframføringsforskrift (SJT) og lese der. Det er i kapittel 9 det står om signaler. Her er lenka til forskriften: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080229-0240.html |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Amatøren ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 11 mars 2010 Status: Offline Points: 72 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tusen takk for svar. Skal forsøke å lete videre på anbefalt sted ved ledig tid.
![]() |
||
![]() |
||
a[c]e ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Er det noen som kan hjelpe meg med et koblingsskjema til signalene? Likt det som jevistad eller SveinR hadde på forrige side? :)
|
||
ace@samlerforumet.net
|
||
![]() |
||
a[c]e ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ingen som har et skjema liggende eller kunnskap og ork til å lage et for meg?!
![]() Hadde vært til stor hjelp! |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |