Print Page | Close Window

Styring av signaler på anlegget..

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Modelljernbane og elektronikken
Forum Description: For spørsmål om elektriske komponenter, analoge styringer og koblinger
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5121
Printed Date: 27 april 2024 at 23:46
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Styring av signaler på anlegget..
Posted By: a[c]e
Subject: Styring av signaler på anlegget..
Date Posted: 27 januar 2010 at 18:02
Jeg holder på med et lite anlegg og vil med tiden installere ca. 10 signaler totalt. Hvilke brytere/andre metoder anbefaler dere meg å benytte?

Trenger noe som fungerer enkelt og greit, ikke med behov for de store mulighetene eller finessene.

Er nok et vanskelig spørsmål å svare på, men all hjelp verdsettes høyt :)


-------------
ace@samlerforumet.net



Replies:
Posted By: perflo
Date Posted: 28 januar 2010 at 14:43
Hei,
Hvis du kjører digitalt, kan digital styringen sikkert fobles direkte til signaler, eller er det enkleste å kjøpe noen vende releer (Roco, Maerklin el. l.) og koble disse til signalene. Så styrer du releene med trykkbrytere slik du gjør med pensene. Skal togene styre signalene, kan du legge feste magneter under lok eller siste vogn og legge magnetbrytere i skinnegangen. Selv legger jeg styrestrøm i en av skinnestrengene og klipper et lite brudd som kobles til releet. Når hjulene treffer bruddet, blir det kontakt mellom brudd og resten av skinnestrengen og releet slår over. Kjører du Maerklin, er dette standardmåten å gjøre det på. Lykke til
 
Mvh
Per


-------------
perflo


Posted By: ses
Date Posted: 28 januar 2010 at 15:07
 
Originally posted by perflo perflo wrote:

Selv legger jeg styrestrøm i en av skinnestrengene og klipper et lite brudd som kobles til releet. Når hjulene treffer bruddet, blir det kontakt mellom brudd og resten av skinnestrengen og releet slår over. Kjører du Maerklin, er dette standardmåten å gjøre det på. Lykke til
 
Mvh
Per

Så vidt jeg husker var dette standardmåten til Märklin fram til midt på 1960-tallet. Da kom kontaktskinnene med en retningsavhengig bryter inne i skinna utløst av slepeskoen.

Men dette gjelder (delvis) styring av evt. dobbeltspolereleer som styrer signalet. Før det må signalet kobles til et eller annet som gir diodene spenning. Nå sies det ikke hva slags signaler det er snakk om, men sett at det er signaler med rødt eller grønt (evt. to grønne), så må de styres enten med en vippebryter eller et relé som Per nevner. Det sies heller ikke noe om det skal være en avhengighet mellom signalet og strøm til sporet, slik at stopp-signal for eksempel legger strekningen foran signalet strømløst. I siste tilfellet kan det ordnes med at vippebryteren eller releet er to-polet.



-------------
Svein S


Posted By: a[c]e
Date Posted: 28 januar 2010 at 16:21
Hei!

Jeg tenker ikke å ha signaler som stopper tog, men om det er enkelt å gjennomføre er det OK med signlaer som eventuelt kan skifte når toget passerer.

Jeg kjører digitalt (Roco), men kan godt styre signalene analogt via stillverk.

Når det snakkes om brytere er det flott om dere har et bilde eller lignende, så jeg ser hvilken bryter det refereres til (da jeg er litt grønn på området)..

Takk for hjelp!


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: a[c]e
Date Posted: 28 januar 2010 at 16:23
Når det kommer til hvilke signaler som skal styres vet jeg ikke helt enda, men det blir norsk signaler, men da trolig uten de særnorske blinkende lysene etc.

Jeg driver med en sporplan nå for å se hvilke signaler som behøves.


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: ses
Date Posted: 28 januar 2010 at 18:57
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]

Når det snakkes om brytere er det flott om dere har et bilde eller lignende, så jeg ser hvilken bryter det refereres til (da jeg er litt grønn på området)..



Stjal denne fra https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/start.do - Elfa-katalogen :



Dette er brytertyper som mange av oss anvender til MJ. Det er to-polede i bakerste rad.



-------------
Svein S


Posted By: a[c]e
Date Posted: 28 januar 2010 at 19:43
Takk for hjelp ses! Har selv benyttet disse til montering av pensemotorene på anlegget, så er litt kjent med de :-)

Finnes det andre brytere hvor man får en slags tilbakemelding på hva som er aktivert eller ikke?


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: a[c]e
Date Posted: 28 januar 2010 at 19:49
Her er en prinsippskisse over ene siden av stasjonen jeg bygger.

Kan noen hjelpe meg med hvilke signaler jeg trenger å plassere? Har lest det jeg har funnet på nettet, men blir ikke helt klok ettersom de fleste skisser kun inneholder ett spor "ut av stasjonen"..

Dette viser "venstre" del av stasjonen, og det er den jeg ønsker hjelp til å finne riktige signaler for inn- og utkjøring!

Takk for hjelpen!



-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: ses
Date Posted: 28 januar 2010 at 20:33
Det kommer an på hva slags signalpraksis du vil følge, men hvis de er NSBs som er aktuelt, så kan vi vel hjelpe deg. Men først må du angi hva slags spor dette er. Hva av dette er togspor? Dvs. hvilke spor skal tog som går gjennom stasjonen benytte? Hvis jeg skal gjette, så virker det som om det er en dobbeltsporet strekning der det ene sporet forgrener seg i to togspor gjennom stasjonen, og de to som stikker "opp" er sidespor (buttspor)?

-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 28 januar 2010 at 20:34
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Takk for hjelp ses! Har selv benyttet disse til montering av pensemotorene på anlegget, så er litt kjent med de :-)

Finnes det andre brytere hvor man får en slags tilbakemelding på hva som er aktivert eller ikke?


Hvis det er bryteren som skal styre signalet direkte, så trenger du vel ikke tilbakemelding? Da vil jo bryterposisjonen være tilbakemelding i seg selv.


-------------
Svein S


Posted By: a[c]e
Date Posted: 28 januar 2010 at 21:04
Angående bryter: Ja det er sant, må vel bare lage meg en oversikt ved siden av bryterne slik at jeg enkelt kan se hvilken farge signalet har!

Det er NSB"s standard jeg ønsker å følge ja. Du har helt rett i din antakning. Det er to spor som kommer inn til stasjonen. Selve stasjonsområdet har tre spor, men to som er gjennomgående på hver side. De to sporene som går opp er buttspor for lokstall etc.

Smile


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: ses
Date Posted: 28 januar 2010 at 22:10
Skal man da forstå det midtre sporet som et spor de to andre kan bruke, slik at det skal fungere like godt for begge kjøreretninger? Kolbotn har/hadde det slik.

-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 28 januar 2010 at 22:11
Egentlig kunne jeg tenkt med å se høyre ende av stasjonen også før jeg kommer med forslag til signalplassering.

-------------
Svein S


Posted By: a[c]e
Date Posted: 28 januar 2010 at 22:25
Ja, det skal fungere like godt for begge retninger :)

Skal legge opp høyre side straks!


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: a[c]e
Date Posted: 28 januar 2010 at 22:31
Høyre del av stasjonen:




-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: ses
Date Posted: 29 januar 2010 at 00:37
Jeg har sett på to forskjellige "forståelser" av sporplanen, enten ved at spor II er det som kan brukes av begge kjøreretningene (da gjerne for person som skal stoppe og forbikjøres eller snu), eller ved at spor III er dette sporet, og med de to sidesporene gående ut herfra, er det kanskje naturlig å tenke seg som et spor for godstog som skal skifte vogner på sidesporene:



Blå farge er hovedsporene på dobbeltsporstrekningen, mens det sorte går mellom de og er dette ekstrasporet. Jeg har tegnet inn fullt sett med signaler, dvs. for stasjoner/bane med full fjernstyring i begge kjørretninger. Det krevet 10 signaler som man ser. Nå kan man gjøre dette litt enklere, nemlig ved å si at venstre spor er såkalt uriktig spor, og at det er begrenset med signaler der. Disse signalene som enten kan sløyfes eller erstattes av en enklere type, er vist med lysere farge. Da reduseres antallet signaler fra 10 til 6.
Når det gjelder signaler med 1 eller 2 grønne lamper, så brukes de slik at to grønne vises ved klart over sporveksel uten hastighetsreduksjon. 1 grønn betyr klart, men med hastighetssreduksjon til man er gjennom avvikssporvekslene.

Sporplanen er imidlertid ikke optimal. Godstog må sakse fram og tilbake hvis de kommer den ene veien, og ved spor II som fellesspor, så ser man at man ved visse togveier blokkerer for begge kjøreretningene. Jeg har derfor omkonstruert stasjonen slik at den er meste mulig optimal, også med tanke på hva som går i avvik og rett. Det var ordningen med spor II som felles som krevde mest endring, mens ved spor III som dette, holdt det med å bytte litt om på rekkefølgen med sporveksler i venstre ende:




-------------
Svein S


Posted By: perflo
Date Posted: 29 januar 2010 at 09:01
Hei,
Jeg skal ikke blande meg opp i sporplanen, for der er det mange som er mye bedre enn meg. Jeg skal bare nevne at bruker du bryterne vist ovenfor, trenger du jo ingen releer. Bruker du flerpolede brytere for å styre signalene manuelt, kan du styre både signalene og legge inn brudd i sporene for stopp, når signalene viser rødt - men dette behøver du kanskje ikke når du kjører digitalt! Ønsker du tilbakemelding på kontroll panelet (stillverket) kan du jo koble en rød og grønn 3mm diode parallelet med signalene, pass da på legge inn en 600 - 1000 ohms motstand slik at du ikke kjører 12V over diodene. De norske signalene har vel også lysdioder med formotstand, så hvis du kobler kontrollbord diodene sammen med signalene etter motstanden(e) slipper du ekstra motstand.


-------------
perflo


Posted By: a[c]e
Date Posted: 29 januar 2010 at 10:16
Fantastisk hjelp ses! Dette setter jeg utrolig pris på! Tror jeg forstår prinsippene dine rimelig bra og skal se om jeg får gjort noe med sporplanen for å bedre trafikkflyten. Om ikke får jeg bare tilpasse etter de skissene du har laget :)

perflo: Takker for tips. Skal se på dette når jeg begynner med elektronikken :)




-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: a[c]e
Date Posted: 29 januar 2010 at 10:23
Har funnet ut mesteparten, men er litt usikker på denne delen av sporet.

Dette er en hovedlinje som kommer fra venstre og går opp mot høyre (øverst). Fra hovedlinjen går det et sidespor til godsterminal som igjen forgreiner seg til to spor.

Hvordan setter jeg opp signal på både hovedlinje og sidelinjer for å få dette mest mulig korrekt?




-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: ses
Date Posted: 29 januar 2010 at 11:19

Hovedlinjen skal ikke ha signal i det hele tatt, for betjeningen av sidesporene skjer ved at hele banestrekningen mellom de to stasjonene sidesporet ligger på sperres for andre tog når det skal tog/skift til sidesporet. Sidesporet skal sikres med sporsperre, men slikt er det meg kjent bare dr. Jevistad som har klart å lage så langt.  

Jeg snakker her om norsk sikkerhetspraksis.

En liten presisering: Du sier sidespor til godsterminal et sted, og sidelinje et annet sted. Det er to forskjellige ting. En sidebane er en ordinær banestrekning, mens et sidespor er en lokal kort avgrening fra en banestrekning til en fabrikk, et grustak, osv, eller som her: en liten godsterminal.



-------------
Svein S


Posted By: a[c]e
Date Posted: 29 januar 2010 at 11:53
Ah, beklager forskjellig bruk av linje og spor. Det var sidespor jeg mente ja :)

Hvilke signaler vil være riktig å sette opp for tog som kommer ut fra godsterminalen?


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: ses
Date Posted: 29 januar 2010 at 12:23

Det finnes egentlig ikke signaler for slikt utover sporsperra:

Siden hele strekningen mellom de to stasjonene sidesporet ligger på reserveres for skiftet eller kippen som betjener sidesporet, trengs ikke signaler innenfor strekningen. Men det hender at skiftet bare rekker ut til sidesporet før neste tog kommer. Da sperres skiftet inne på sidesporet ved at vekselen legges tilbake til hovedsporet og sporsperra legges over som en liten teknisk hindring mot at vogner skal rulle ut på hovedlinjen. Skiftet kan kjøre ut på hovedsporet igjen når banestrekningen mellom de to stasjonene igjen er fri, og strekningen "gis" til skiftet.

Et "skift" er et (lite) godstog som kjøres mellom en stasjon og et sidespor underlagt stasjonen. Skiftet returnerer til utgangsstasjonen. Skiftet kjører når det er behov for det.

En "kipp" er et godstog som kjøres mellom en stasjon og en eller flere sidespor eller andre stasjoner (i rimelig nærhet) og som så returnerer til utgangsstasjonen igjen. En kipp har ofte en fastlagt rute, dvs. det er en viss regelmessighet og forutsigbarhet ved en kipp.

Et "godstog" er et tog som kjører mellom to stasjoner og som normalt har en fastlagt rute i ruteboka. Et såkalt arbeidende godstog kan betjene sidespor underveis og kan låses inne på sidesporet hvis nødvendig for å avvikle toggangen.




-------------
Svein S


Posted By: a[c]e
Date Posted: 29 januar 2010 at 12:25
Her var det mye matnyttig og flott info! Takker så meget igjen Svein!

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: ses
Date Posted: 29 januar 2010 at 12:27
Dersom sidesporet har mange avgreninger og trafikken er stor, kan man la den være en stasjon i seg selv. Det er vel gjort ved Ganddal-terminalen ved Stavanger. I slike tilfeller settes det opp signaler som ved en vanlig stasjon, dvs. at man på fjernstyrt strekning bekytter både innkjøring og utkjøring. Dersom stasjonen bare har én veksel mot hovedlinjen, dvs. at det ikke kan foretas kryssinger på vanlig måte, blir signalplasseringen tilsvarende enkel: et innkjørhovedsignal i hver retning inn mot vekselen og utkjørhovedsignal kun fra sporet som grener av, tilsammen tre signaler. For hovedlinjen kan man si at innkjørhovedsignal og utkjørhovedsignal slås sammen til ett signal.

-------------
Svein S


Posted By: a[c]e
Date Posted: 29 januar 2010 at 13:11
Jeg skjønner! Kommer nok tilbake med flere spørsmål etter hvert som monteringen begynner. Men nå føler jeg at jeg har fått god oversikt over hvilke signaler jeg trenger og plasseringen av disse.

Takker så mye igjen til dere begge!


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: a[c]e
Date Posted: 30 januar 2010 at 13:37
Spørsmål 1: Ved "avvik", menes da avvik fra vanlig kjørerute eller avvik fra sporet via en pens? Jeg tenker da på ett kontra to grønne lys i hovedsignalet. Regner med at det er avvik fra sporet som menes, ettersom dette har noe med hastigheten å gjøre.

Spørsmål 2: Hvordan kan jeg praktisk koble et hovedsignal med nevnte brytere for å fungere med et hovedsignal, hvor det ene grønne lyset avhenger av om pensemotoren står rett frem eller med avvik (bruker Tortoise motorer). Noen som på en relativt enkel måte kan forklare det?


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: jevistad
Date Posted: 30 januar 2010 at 14:38
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Spørsmål 1: Ved "avvik", menes da avvik fra vanlig kjørerute eller avvik fra sporet via en pens? Jeg tenker da på ett kontra to grønne lys i hovedsignalet. Regner med at det er avvik fra sporet som menes, ettersom dette har noe med hastigheten å gjøre.

Spørsmål 2: Hvordan kan jeg praktisk koble et hovedsignal med nevnte brytere for å fungere med et hovedsignal, hvor det ene grønne lyset avhenger av om pensemotoren står rett frem eller med avvik (bruker Tortoise motorer). Noen som på en relativt enkel måte kan forklare det?
Spm 1: Det er det siste som menes, 2 grønne betyr i praksis at det kan kjøres uten å redusere hastigheten. 1 grønn betyr redusert hastiget, vanligvis til 40 km/h hvis ikke annet er skiltet.
 
Spm.2 Her en mulighet:


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: a[c]e
Date Posted: 30 januar 2010 at 14:43
Hjertelig takk for svar jevistad!

På skissen, trekanten med strek under tilsvarer? enveis relé eller lignende? Hvilken type kan jeg bruke til dette?

Jeg tenker å benytte meg av skala designs norske signaler, og de er vel likestrøms? Fungerer dette med likestrøm?


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: jevistad
Date Posted: 30 januar 2010 at 15:13
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]

På skissen, trekanten med strek under tilsvarer? enveis relé eller lignende? Hvilken type kan jeg bruke til dette?

Det er symbolet for en diode (den leder bare strøm i en retning, derfor pilsymbolet)
Fåes på ELFA.

Originally posted by a[c a[c wrote:

e]
 
Jeg tenker å benytte meg av skala designs norske signaler, og de er vel likestrøms? Fungerer dette med likestrøm?
 
Kretsen passer til Skaladesigns signaler ja.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: a[c]e
Date Posted: 30 januar 2010 at 16:06
Topp info igjen.. Har du et produktnummer i ELFA-katalogen til diode som fungerer? Er helt grønn innen elektronikk, så vet ikke helt hva jeg leter etter Embarrassed

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: jevistad
Date Posted: 30 januar 2010 at 18:20
http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.jsp?s=no-no&i=70-003-67%20 - 1N4001 burde gjøre susenSmile

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: a[c]e
Date Posted: 30 januar 2010 at 20:16
Flott :) Tusen takk!
 
Skal få kjøpt inn og testet. Tilbakemelding (og sikkert flere spørsmål) kommer etter hvert Smile


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: helgeb
Date Posted: 31 januar 2010 at 15:20

Dette kan være nyttig informasjon når det gjelder norske signaler

http://mjwiki.no/wiki/Signaler_og_bestemmelser - http://mjwiki.no/wiki/Signaler_og_bestemmelser
mvh helgeb


Posted By: eika
Date Posted: 31 januar 2010 at 18:37
Originally posted by ses ses wrote:

Et "skift" er et (lite) godstog som kjøres mellom en stasjon og et sidespor underlagt stasjonen. Skiftet returnerer til utgangsstasjonen. Skiftet kjører når det er behov for det.

En "kipp" er et godstog som kjøres mellom en stasjon og en eller flere sidespor eller andre stasjoner (i rimelig nærhet) og som så returnerer til utgangsstasjonen igjen. En kipp har ofte en fastlagt rute, dvs. det er en viss regelmessighet og forutsigbarhet ved en kipp.

Et "godstog" er et tog som kjører mellom to stasjoner og som normalt har en fastlagt rute i ruteboka. Et såkalt arbeidende godstog kan betjene sidespor underveis og kan låses inne på sidesporet hvis nødvendig for å avvikle toggangen.


 
"Skift" har i utgangspunktet ikke noe ute på linjen å gjøre. Man kan ikke "kjøre et skift" fra en stasjon til et sidespor ute på linjen.
Skal man utenfor stasjonsgrensen så blir det kipptog.
 
"Et skift" er egentlig en betegnelse på det materiellet som er koblet sammen under skifting. 
 
Men for å kjøre utenfor stasjonsgrensene må man altså være tog, ikke skift.
 
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: ses
Date Posted: 31 januar 2010 at 18:42
Takk for korrigeringen. Jeg burde ha sjekket med kilder før jeg skrev det. 

-------------
Svein S


Posted By: a[c]e
Date Posted: 01 februar 2010 at 11:02
Hei!

Kan noen enkelt gå gjennom tilkoblingen for et grønt/rødt signal? Regner med at det er de to-polede bryterne med seks tilkoblinger som skal benyttes?

Hvordan skal ledningene kobles fra strøm (DC) via bryter og til signal for at dette skal kunne bytte mellom rødt og grønt?

Takk for hjelpen!




-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: SveinR
Date Posted: 01 februar 2010 at 11:38

Hei,

Denne vil kanskje hjelpe deg?

http://dl.dropbox.com/u/1393756/bryter.pdf - http://dl.dropbox.com/u/1393756/bryter.pdf

Ellers så har jeg to enkle oppkoblinger for en stasjon, er kanskje noe slikt du er på jakt etter?
http://dl.dropbox.com/u/1393756/oppkoblingskjema1-Model.pdf - http://dl.dropbox.com/u/1393756/oppkoblingskjema1-Model.pdf
http://dl.dropbox.com/u/1393756/oppkoblingskjema%20lokal-Model.pdf - http://dl.dropbox.com/u/1393756/oppkoblingskjema%20lokal-Model.pdf
 
Ellers så har jeg også et foralg til oppkoblingen som Jon Einar viste her tidligere, men da uten diode.
http://dl.dropbox.com/u/1393756/3lys.pdf - http://dl.dropbox.com/u/1393756/3lys.pdf


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: a[c]e
Date Posted: 01 februar 2010 at 11:47
Topp info! Var mye fornuftig der.. Skal forsøke å koble i løpet av dagen, så får vi se om jeg faktisk forstår :-P

Har du like skjemaer som det første til flere signaltyper? Tenker da tre-lys, blokksignal etc? Er usikker på hva de forskjellige tilkoblingene bakpå bryteren med seks tilkoblinger faktisk er Embarrassed


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: a[c]e
Date Posted: 01 februar 2010 at 19:36
Fikk til å koble etter skjemaet du viste først her.. Hva er forskjellen på disse bryterne med tre og seks "pinner".. Forstår det slik at den ene kan vende strømmen, men hva har det praktisk å si og hvordan settes det opp med andre signaler?

Takker for hjelpen :-)


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: ses
Date Posted: 01 februar 2010 at 20:02
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Hva er forskjellen på disse bryterne med tre og seks "pinner"..


Tre "pinner" (kalles gjerne koblingspunkter eller terminaler) er for å koble en leder (den i midten) til enten den ene eller den andre pinnen. Noen har også en midstilling som gjør at den behøver ikke være koblet til noen av dem.
Den med seks pinner gjør det samme en gang til, altså som om du skulle satt to tre-pinners-brytere ved siden av hverandre og alltid operert begge bryterhendelene samtidig og på samme måte.

Poenget med en slik to-polet bryter (den andre er én-polet) er at da kan du styre to forskjellige ting på en gang som bør være elektrisk atskilt.


-------------
Svein S


Posted By: a[c]e
Date Posted: 01 februar 2010 at 20:18
Aha.. Takker! Er det spesielt viktig opp mot signaler eller fungerer en-polet tilstrekkelig?

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: ses
Date Posted: 01 februar 2010 at 20:40
HVis du bare skal styre lysdiodene i signalet og ikke sporet samtidig, så holder en én-polet vipepbryter, og den bør IKKE har midtstilling slik jeg beskrev som mulig.

-------------
Svein S


Posted By: a[c]e
Date Posted: 01 februar 2010 at 20:44
Ok, takker igjen! Holdt på å kjøpe en med midstilling (on-off-on), men så det i siste liten. Har nå skaffet on-on brytere som gjør jobben :-)

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: a[c]e
Date Posted: 02 februar 2010 at 03:00
Hvordan er det med forsignaler til de forskjellige signalene på stasjonen? Skal hovedinnkjøringssignal ha forsignal for hovedutkjøringssignal? Videre, skal hoved utkjøringssignal ha forsignal for neste hovedsignal eller finnes det variasjoner her slik at skissen over stasjonen som ble laget av ses inneholder riktige signaltyper (tre-lys)?
 
Hvordan settes bokstavene på signalene? Hva danner systemet for hvilke bokstaver og tall som benytes?


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: ses
Date Posted: 02 februar 2010 at 08:34
Jeg tror du er moden for å gå direkte til kilden. Når det gjelder norsk jernbane i dag så finnes den såkalte http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080229-0240.html - Togframføringsforskriften på nett: Lenke viser til innholdsfortegnelsen. Signaler er behandlet i kapittel 9. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080229-0240.html -

-------------
Svein S


Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 02 februar 2010 at 15:57
Eller les Holt & Dahls utmerkede artikkel på MJwiki.no  http://mjwiki.no/wiki/Signaler_og_bestemmelser - http://mjwiki.no/wiki/Signaler_og_bestemmelser

-------------
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -


Posted By: a[c]e
Date Posted: 02 februar 2010 at 17:25
Har lest artikkelen som er meget bra, men står (etter hva jeg kan se) kun følgende om signalmerkingen:

Quote Ethvert hovedsignal skal ha et merke, som kan være en stor bokstav og/eller et nummertall (arabisk tall), på hvitt skilt.


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: ses
Date Posted: 02 februar 2010 at 17:32
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Har lest artikkelen som er meget bra, men står (etter hva jeg kan se) kun følgende om signalmerkingen:

Quote Ethvert hovedsignal skal ha et merke, som kan være en stor bokstav og/eller et nummertall (arabisk tall), på hvitt skilt.


Den artikkelen i wikien som Terje henviser til gjelder det gamle signalreglementet. Det var for at du skulle kunne orientere deg i offisielt materiale at jeg henviste til gjeldende forskrift. Der står det i § 9-46. "Identifikasjonsskilt" om det du spør etter, antar jeg.



-------------
Svein S


Posted By: a[c]e
Date Posted: 02 februar 2010 at 17:52
Jah, sitter og leser reglementet du henviste til ses :) Tusen takk for link! Omfattende greier, men må finleses :-)

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: jevistad
Date Posted: 02 februar 2010 at 18:20
Den enkle varianten er: A er innkjør fra Oslo, B er innkjør mot Oslo, M er utkjør hovedtogspor mot Oslo, deretter O, S osv., L er utkjør hovdtogspor fra Oslo, deretter N, P osv, altså annenhver bokstav i hver sin retningSmile
Nummereringen er stasjonsnr./CTC nr. (i mitt tilfelle 84 som er Ganddal, må nok byttesEmbarrassed) og 1 som er signalnr, disse nummereres med oddetall fra Oslo og partall mot Oslo, slik at innkjør i motsatt retning da blir B 842, utkjør mot Oslo blir M 844 og O 844, utkjør fra Oslo L 843 og N 843 hvis det er 2-sporsstasjon.WackoSmile
Dette gjelder på de fleste baner i Norge, men ikke alle.
Hvis du ikke bygger stasjon etter et konkret forbilde så finner du jo bare på et stasjonsnummer, men 3dje sifferet kan det jo se ut greit ut at man har system på.
Det som har kommet i tillegg i senere tid er en trebokstavs stedskode.
Dette kom med innføringen av GSM-R togradio


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: a[c]e
Date Posted: 02 februar 2010 at 19:50
Tusen takk for info jevistad! Satt nettopp og klødde meg i hodet, for reglene var ikke helt utfyllende :-)

Hvor finner man stasjonskodene til de forskjellige stasjonene?


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: perflo
Date Posted: 22 februar 2010 at 11:16
Hei igjen,
 
Kom på en måte jeg pleier å strekke kabler på:
 
1. Mating av kjørestrøm: En god ide, som nevnt tidligere i denne linken, å legge en kabel med større kvadrat enn 0,15 mm2 som vi kjøper hos modell forretningen, til mating av kjørestrøm fra trafo. 2 x 0,7mm2 ringe ledning kan kjøpes hos Clas Ohlson til en billig penge. Fra denne legger man 0,15mm2 kabler til skinnene med 2 - 3 mtr. avstand.
2. Trekkerør: Som "trekkerør" bruker jeg å kappe av 3 - 5 cm isolasjon fra en 3 x 1,5mm2 PR (PR er hvit 220V kabel som brukes til åpent strømanlegg i hus). Kan kjøpes hos Clas Ohlson. Kjøper man 10 mtr. har man sikkert til hele anlegget og vel så det. Jeg kapper av stykker av ytterisolasjon med Stanley kniv, beholder aluminiumsstøtten inne i isolasjonen og limer med pistol eller helst bruker jeg kontaktlim med 10 - 20 cm avstand.
3. Skjøting av 0,15mm2 kabel: Til tider må man skjøte 0,15mm2 kabler. Her vikler jeg kabelendene sammen så stramt som mulig, lodder tynt, og bruker så isolasjonen på 1,5mm2 kabel (den som ligger inne i 3 x 1,5mm2 PR). Denne trekkes inn på 15mm2 kabelen og trekkes så over skjøten. Den passer perfekt til å skjule skjøten på en 0,15mm2 kabel slik at det ikke oppstår kortslutning eller kontakt, dersom man har flere kabler med skjøter.
 
Mvh
PerTongue


-------------
perflo


Posted By: a[c]e
Date Posted: 03 april 2010 at 14:22
Da har jeg endelig fått koblet opp et hovedsignal som bytter mellom ett og to grønne lys avhengig av sporveksleren (Tortoise). Tusen takk til alle som hjalp!

MEN, nytt problem :-)

Er det noen som har et koblingsskjema som viser hvordan man kan koble et forsignal til et hovedsignal? Her skal altså hovedsignalet styres ved bruk av sporveksel, og forsignal automatisk vise grønt, gult eller grønt OG gult (som i virkeligheten altså)..

All hjelp verdsettes stort :)


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: Amatøren
Date Posted: 03 april 2010 at 15:31
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]
Er det noen som har et koblingsskjema som viser hvordan man kan koble et forsignal til et hovedsignal? Her skal altså hovedsignalet styres ved bruk av sporveksel, og forsignal automatisk vise grønt, gult eller grønt OG gult (som i virkeligheten altså)..


Når man prater om virkeligheten. Er det noen som har oversikt over hvordan signael og forsignaler lyser/fungerer sammen (kombinasjoner) gjennom de forskjellige tidsepoker fra damp lok og frem til i dag.

Fremtiden blir uten lys, men overføring til togfører med visning på display der. Det er ihverfall det EU forsøker samt å få et standard system for hele Europa.

Mer data, mere feil eller...?



-------------
Man lærer så lenge man lever.

http://digitalhuset.net/wbb - Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....


Posted By: eika
Date Posted: 03 april 2010 at 20:09
Originally posted by Amatøren Amatøren wrote:

[QUOTE=a[c]e]
Fremtiden blir uten lys, men overføring til togfører med visning på display der. Det er ihverfall det EU forsøker samt å få et standard system for hele Europa.

Mer data, mere feil eller...?

I pirkeavdelingen må anføres at Togfører i Norge er en gammel og utdatert betegnelse på konduktøren, så i fremtiden vil neppe denne ikke eksisterende personen ha behov for å se noen signalerWink
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: ses
Date Posted: 04 april 2010 at 01:07
Originally posted by Amatøren Amatøren wrote:

Originally posted by a[c a[c wrote:

e]
Er det noen som har et koblingsskjema som viser hvordan man kan koble et forsignal til et hovedsignal? Her skal altså hovedsignalet styres ved bruk av sporveksel, og forsignal automatisk vise grønt, gult eller grønt OG gult (som i virkeligheten altså)..


Når man prater om virkeligheten. Er det noen som har oversikt over hvordan signael og forsignaler lyser/fungerer sammen (kombinasjoner) gjennom de forskjellige tidsepoker fra damp lok og frem til i dag.

Fremtiden blir uten lys, men overføring til togfører med visning på display der. Det er ihverfall det EU forsøker samt å få et standard system for hele Europa.

Mer data, mere feil eller...?



-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 04 april 2010 at 01:13
Originally posted by Amatøren Amatøren wrote:



Når man prater om virkeligheten. Er det noen som har oversikt over hvordan signael og forsignaler lyser/fungerer sammen (kombinasjoner) gjennom de forskjellige tidsepoker fra damp lok og frem til i dag.



Jeg må svare litt overfladisk for jeg sitter på hytta med begrenset tilgang på stoff å bla i.

Så vidt jeg vet har det ikke vært noen vesentlige endringer på signalbildene på hovedsignaler og tilhørende forsignaler siden de første ble tatt i bruk i Norge på Drammenbanen i 1924. Så du kan egentlig bare hente fram gjeldende Togframføringsforskrift (SJT) og lese der. Det er i kapittel 9 det står om signaler. Her er lenka til forskriften: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080229-0240.html - http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080229-0240.html


-------------
Svein S


Posted By: Amatøren
Date Posted: 04 april 2010 at 08:32
Tusen takk for svar. Skal forsøke å lete videre på anbefalt sted ved ledig tid.
Clap


-------------
Man lærer så lenge man lever.

http://digitalhuset.net/wbb - Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....


Posted By: a[c]e
Date Posted: 04 april 2010 at 10:52
Er det noen som kan hjelpe meg med et koblingsskjema til signalene? Likt det som jevistad eller SveinR hadde på forrige side? :)

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: a[c]e
Date Posted: 06 april 2010 at 20:33
Ingen som har et skjema liggende eller kunnskap og ork til å lage et for meg?! Smile

Hadde vært til stor hjelp!


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: ses
Date Posted: 06 april 2010 at 23:21
Jeg sikkert slenge sammen noe, men du angir litt for lite. Er det for eksempel Scala Designs signaler du tenker på?

-------------
Svein S


Posted By: a[c]e
Date Posted: 07 april 2010 at 04:17

Topp om du gidder å slenge sammen noe ses :)

Ja, jeg bruker Skala design sine signaler. Har benyttet meg av skjemaet som ble postet tidligere i tråden for å koble hovedsignaler opp mot bryter og pensemotor (tortoise) av SveinR (
http://dl.dropbox.com/u/1393756/3lys.pdf - http://dl.dropbox.com/u/1393756/3lys.pdf  ).
 
Så hadde vært kanon med et lignende skjema som kunne angi hvordan jeg får forsignalet til å fungere sammene med hovedsignalet! Er litt "tricky" og få gult+grønt til å lyse når hovedsignalet viser ett grønt, samtidig som det skal funke med kun gult når hovedsignalet er rødt og kun grønt når hovedsignalet har to grønne :)


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: ses
Date Posted: 07 april 2010 at 09:54

Her er en skrivebordsløsning, dvs. den er ikke testet ennå:

Jeg tar utgangspunktet i det skjemaet du lenker til.

Fra gul diode på forsignalet trekker du en ledning til samme utgang på stopp/kjør-bryteren/releet som du har koblet hovedsignalets røde diode til. Da vil rødt i hovedsignalet vise gult i forsignalet. Det er korrekt. I tillegg skyter du inn en diode i denne ledningen før den møter ledningen fra hovedsignalet, med minuspolen mot dette møtepunktet. (Kobler du feil, skjer det ikke noe annet enn at den gule ikke lyser når den skal, så da er det bare å snu den.) Dette gjøres for at forsignalet skal kunne vise gult+grønt når hovedsignalet viser 1 grønn, men hindre at rød diode i hovedsignalet lyser når den grønne i forsignalet lyser.

Fra gul diode på forsignalet trekker du også en ledning til den ubrukte polen på releet på vekselreleet (betegnet Tortoise på skissen). Dette gjøres for å vise korrekt signalbilde ved klart inn i avvik (1 grønn i hovedsignalet).

Fra grønn diode på forsignalet trekker du en ledning til samme utgang på stopp/kjør-bryteren/releet som du har koblet hovedsignalets øverste grønn diode til.

 



-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 07 april 2010 at 10:15
Forsignalet skal blinke med en takt ca 1 Hz. Det ordnes ved at +12V-inngangen kobles via et blinkrelé med denne takten. Det holder med ett relé for samtlige forsignaler i så måte som alle fôrer signalene med 12 volt DC.

-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 07 april 2010 at 10:19

Innkjørhovedsignal rød lampe skal også blinke, mens de grønne er faste. Den er vanskeligere å få til den måte Scaladesign har koblet signalet på. Her må man faktisk til med ett blinkrelé per rød lampe som da må skytes inn på "nedsiden" av signalet rett inn i ledningen fra den røde dioden. Nå kan man også rasjonalisere litt ved at man benytter et flerpolet relé drevet av en blinker av noe slag, men man må altså benytte én pol på releet til ett separat hovedsignal. 

Jeg regner med at blinkreleet kan løses helelektronisk også, men det får noen andre komme med en løsning på.



-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 07 april 2010 at 10:21
En oppfordring til Scaladesign når det gjelder utfordringene med blinkende stopp i hovedsignalet, er at man trekker ut +12-volt til den røde lampen som egen leder. Da kan man benytte samme felles blinkanordning for denne som for forsignalet. 

-------------
Svein S


Posted By: a[c]e
Date Posted: 07 april 2010 at 15:15
Tusen takk for svar ses. Må se om jeg får dette til i praksis! Skal forsøke innen rimelig tid :-)

-------------
ace@samlerforumet.net



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net