Støy fra hjul |
Post Reply ![]() |
Author | |
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 503 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 16 desember 2012 at 21:39 |
Under juletreet har jeg et Märklin Maxi juletog (amerikansk 3-akslet damplok). Jeg sliter med at det blir veldig mye pipende støy fra det. Jeg har kommet frem til at det må være hjulene eller hjulflensene som gnisser mot skinnene. Prøvde å ha litt dampolje på skinnene, og da forsvant pipingen noen runder. Så løsningen er muligens å smøre skinnene med olje eller fett som ikke forsvinner med en gang. Andre erfaringer med dette?
Mvh Heine Edited by Heine Pedersen - 16 desember 2012 at 22:32 |
|
![]() |
|
Småen ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
"
Det er vel hjul du mener. Jul er vel bare kjekt!
|
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 503 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hehe. Det ble nok litt for mye støy fra julebordet i går. ![]() |
|
![]() |
|
Thobbe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fett som sitter litt høres jo ut som en god idé? Det er ihvertfall en klissete gugge de bruker på jobben. (T-banen). De hvite nye togsettene har flensesmøring.
Kanskje vaselin er bra? |
|
![]() |
|
Thobbe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eller.. Når jeg tenker etter mener jeg å huske at vaselin tærer på metall. Kanskje greit å bruke noe annet..
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vil ikke olje/fett på sporet hindre godt strømopptak?
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Thobbe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tror nok det er lurt å bare smøre på innsiden av skinnestrengen. Og ikke påføre for mye, for da vil det "tyte" opp på skinnehodet. MX togene påførte tidligere litt for mye, og i kombinasjon med lett yr var det rett og slett SKIKKELIG spennende å få stoppet i nedoverbakke.
|
|
![]() |
|
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Et triks jeg har sett fungerer er å bruke gearolje, som leder strøm visstnok. Den tørker heller ikke ut så fort og smuss fester seg ikke lett på skinnene (korrosjon). Ulempen er mindre trekkraft opp stigninger. Edited by Asgeir - 17 desember 2012 at 18:57 |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 503 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gearolje skal testes! Ellers finnes denne, men jeg vet ikke om den smører noe særlig: http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?autocom=custom&page=Labelle-105
Jeg kan legge til at dampoljen ikke hadde noe som helst negativ innvirkning på strømopptaket. Derimot førte mindre motstand til at toget gikk merkbart fortere. |
|
![]() |
|
helgeb ![]() Viderekommen ![]() Joined: 17 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 22 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
CRC 226 har jeg god erfaring med når det gjelder å beskytte rele'kontakter, den renser smører og legger igjen et elektrisk ledende belegg som beskytter mot korrosjon.
Har benyttet det på H0 anlegg, bedrer strømopptaket men blir litt glatt på skinnene. mvh Helgeb
|
|
![]() |
|
EirikS ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva slags type gearolje er det snakk om? Ikke til 1:1 bil håper jeg?
Til rengjøring fungerer SR24 på akkurat samme måte som Labelle 105, og er rimeligere når det kommer til pris. Men den olja fordamper veldig lett, så noe særlig smøring kan den vel ikke gi. En tyktflytende CRC 2-26 hadde vel vært det optimale :) |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Forstår kanskje ikke helt problemet?
Mange betaler i dyre dommer for nettopp å få slik hjullyd når lok passerer kurver. Det krever både detektorer og en avansert lyddekoder. - Her får man det hele servert gratis fra Märklin!
Ellers er flenssmøring noe som også finnes i skala 1:1 - men det er vel mer for slitasje og ikke lyd?
De fleste slike oljeholdige rensemidler er lett fordampelige. Min erfaring fra 40 år med elektronikk, er at når man først begynner å bruke slike rense/smøremidler, så må man gjenta dette stadig oftere for at det skal virke.
Produktet blir mer og mer avhengig av denne behandlingen - og til slutt er det helt kaputt. Mange kaller det derfor "elektronikk-narkotika på boks". (Noen som husker gamle roterende kanalvelgere i rør-TVer - eller tangentknapper?)
Er hjulflenser slitt på loket? Ofte er hjulene zinkstøpegods som er forkrommet. Uten denne forkromming, blir metalloverflaten for ru - og lyd oppstår. Edited by Kjell H. - 18 desember 2012 at 14:50 |
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 503 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er litt antydninger til riper i flensene, men det er like blankt i ripene. Jeg kjøpte dette brukt, så hvor langt det har gått vet jeg ikke. Dette loket har gummiringer på begge hjul på den bakerste akselen. Og det øker selvfølgelig presset fra den fremste akselen mot ytterskinna. Tidligere hadde jeg et 2-akslet LGB-lok under treet, og jeg mener å huske at det hadde gummiring på bare 1 hjul, og at det var mindre støy når det kjørte den ene veien enn den andre.
Edited by Heine Pedersen - 19 desember 2012 at 14:37 |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Om du sammenlikner med LGB, er det samme overflate på hjulene?
I dag er de nok likt fremstillt (hos Märklin) men det er ikke å utelukke at LBG hadde andre materialkvaliteter opprinnelig?
Forresten, hvilken materialkvalitet har du på skinnene?
LGB er beregnet for messing og Märklin vet jeg ikke.
Det kan muligens være en årsak?
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |