MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Strømtilførsel

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Jan-M. Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 22 oktober 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 29
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Jan-M. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Strømtilførsel
    Sendt: 25 februar 2016 kl. 21:08
Jeg holder på med ett Z-anlegg der jeg har brukt en gammel kjøretrafo, og koblet den rett på skinnene. Har hatt litt trøbbel med kjøringa og varmeutvikling i lokene. Så for å se om en ny trafo kunne være løsningen, så bestilte jeg meg ett startsett, For samtidig å kunne få ett diesel lok, har fra før kun damp. Når jeg nå åpnet startsettet, så ser jeg at tilførselsledningene inn til strømopptaket på skinnene ser ut som de er utstyrt med kondensatorer en i koblingspunktet på skinna, og så er det en kobling på ledningene som er overtrukket med en krympestrømpe. Er dette bare støykondensatorer, eller er det noe som bør kobles inn på strømtilførselen for å få optimal kjøring?
JMO
Til toppen
Heine Pedersen Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 503
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Heine Pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 februar 2016 kl. 22:35
Den har ingen innvirkning på kjøringen. Ingen av mine anlegg har denne.

Problemene med varmgang skyldes nok heller at drivverket har for mye motstand. Det kan være fremmedelementer i drevene, eller for lite eller for mye olje. Her er en side med veldig gode tips for vedlikehold og feilsøking på Z lok: www.zscale.org
Til toppen
Jan-M. Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 22 oktober 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 29
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Jan-M. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 februar 2016 kl. 14:36
Ahhhh. det var godt å høre. Var en stund redd for at jeg måtte koble om hele anlegget.
JMO
Til toppen
Jan-M. Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 22 oktober 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 29
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Jan-M. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 mars 2016 kl. 20:02
Hei, ble litt i tvil når jeg holdt på med omkobling på anlegget mitt. Fikk noen rare spenninger på instrumentet mitt. Men for å være sikker, er det 0-10 volt likespenning på kjørestrømmen og 0-10 volt veksel, på spenningen til lys, veksler og annet tilbehør?
JMO
Til toppen
Per Hilton Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 29 november 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 135
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Per Hilton Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 mars 2016 kl. 21:13
Sitat: Jan-M. Jan-M. skrev:

Hei, ble litt i tvil når jeg holdt på med omkobling på anlegget mitt. Fikk noen rare spenninger på instrumentet mitt. Men for å være sikker, er det 0-10 volt likespenning på kjørestrømmen og 0-10 volt veksel, på spenningen til lys, veksler og annet tilbehør?


10V AC for tilbehør, og i prinsippet 0-10V DC for kjørespenning, ja.   "DC"en er imidertid ikke glattet, så den må måles med et true-RMS voltmeter.  Jeg vet ikke hvordan de gjør de i de nyeste trafoene, men den jeg har liggende fra 1980-tallet ("electronic 05") gir ut halv- eller helbølgelikerettet spenning, avhengig av kjøretrinn. 

 
Til toppen
Jan-M. Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 22 oktober 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 29
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Jan-M. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 mars 2016 kl. 21:31
Takker for bra svar. Det var det jeg fikk en følelse av ja, OK da får jeg passe på under omkoblingene så jeg ikke setter + og - på samme siden av sporet
JMO
Til toppen
b e pedersen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1081
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér b e pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 mars 2016 kl. 15:59
Å ha to farger som er dedikert til hver sin skinnestreng (fx rød og sort) kan være lurt, ja Wink
Bjørn Egil
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.