Print Page | Close Window

Strømtilførsel

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Z-skala
Forum Description: For de som holder på i skala 1:220
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9838
Printed Date: 28 mars 2024 at 14:00
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Strømtilførsel
Posted By: Jan-M.
Subject: Strømtilførsel
Date Posted: 25 februar 2016 at 21:08
Jeg holder på med ett Z-anlegg der jeg har brukt en gammel kjøretrafo, og koblet den rett på skinnene. Har hatt litt trøbbel med kjøringa og varmeutvikling i lokene. Så for å se om en ny trafo kunne være løsningen, så bestilte jeg meg ett startsett, For samtidig å kunne få ett diesel lok, har fra før kun damp. Når jeg nå åpnet startsettet, så ser jeg at tilførselsledningene inn til strømopptaket på skinnene ser ut som de er utstyrt med kondensatorer en i koblingspunktet på skinna, og så er det en kobling på ledningene som er overtrukket med en krympestrømpe. Er dette bare støykondensatorer, eller er det noe som bør kobles inn på strømtilførselen for å få optimal kjøring?

-------------
JMO



Replies:
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 25 februar 2016 at 22:35
Den har ingen innvirkning på kjøringen. Ingen av mine anlegg har denne.

Problemene med varmgang skyldes nok heller at drivverket har for mye motstand. Det kan være fremmedelementer i drevene, eller for lite eller for mye olje. Her er en side med veldig gode tips for vedlikehold og feilsøking på Z lok: http://www.zscale.org" rel="nofollow - www.zscale.org


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: Jan-M.
Date Posted: 26 februar 2016 at 14:36
Ahhhh. det var godt å høre. Var en stund redd for at jeg måtte koble om hele anlegget.

-------------
JMO


Posted By: Jan-M.
Date Posted: 07 mars 2016 at 20:02
Hei, ble litt i tvil når jeg holdt på med omkobling på anlegget mitt. Fikk noen rare spenninger på instrumentet mitt. Men for å være sikker, er det 0-10 volt likespenning på kjørestrømmen og 0-10 volt veksel, på spenningen til lys, veksler og annet tilbehør?

-------------
JMO


Posted By: Per Hilton
Date Posted: 07 mars 2016 at 21:13
Originally posted by Jan-M. Jan-M. wrote:

Hei, ble litt i tvil når jeg holdt på med omkobling på anlegget mitt. Fikk noen rare spenninger på instrumentet mitt. Men for å være sikker, er det 0-10 volt likespenning på kjørestrømmen og 0-10 volt veksel, på spenningen til lys, veksler og annet tilbehør?


10V AC for tilbehør, og i prinsippet 0-10V DC for kjørespenning, ja.   "DC"en er imidertid ikke glattet, så den må måles med et true-RMS voltmeter.  Jeg vet ikke hvordan de gjør de i de nyeste trafoene, men den jeg har liggende fra 1980-tallet ("electronic 05") gir ut halv- eller helbølgelikerettet spenning, avhengig av kjøretrinn. 

 


Posted By: Jan-M.
Date Posted: 07 mars 2016 at 21:31
Takker for bra svar. Det var det jeg fikk en følelse av ja, OK da får jeg passe på under omkoblingene så jeg ikke setter + og - på samme siden av sporet

-------------
JMO


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 08 mars 2016 at 15:59
Å ha to farger som er dedikert til hver sin skinnestreng (fx rød og sort) kan være lurt, ja Wink


-------------
Bjørn Egil



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net