MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Østlandsbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Østlandsbanen

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2015 at 11:45
Angående skinneunderlag så kjøper jeg til mine O-skala O'Norwaymoduler kork fra Sløyd-detaljer.
Kalles Presskork Art. nr: 4727 i størrelse på 900x600 mm. og finnes i 2 og 5 mm. tykkelse. De koster hhv. 52.- og 129.-. Kvantumsrabatt ved kjøp av 10 eller flere. Her er en link:
 


Edited by Kleindorf - 13 mars 2015 at 11:47
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2015 at 14:14
Originally posted by VA VA wrote:

Den loddestasjonen fra Micro Mark, er den for 220v?
Har sett på denne, men bare funnet 120v versjoner.
Kan kanskje bruke en trafo fra 220v til 120v, dersom jeg kjøper en på 120v.
Hvor kjøpte du den.
Den er jo vesentlig rimeligere enn America Beauty. Nå er den jo noe enklere i utformingen, med tanke på utstyr, men dog.

Vurderer nå sterkt å skaffe meg en slik motstandsloddestasjon.



Denne enkle motstandsloddestasjonen er kjøpt direkte fra Micro Marc (110V). Siden jeg har endel annet amerikansk utstyr (og amerikansk svigerdatter) har jeg anskaffet en kraftig transformator.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2015 at 14:52
Micro Mark har for øvrig salg på motstandsloddestasjoner med regulering og pinsett/klemme denne uken
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2015 at 15:24
Takk for innspill her.
Til dere som har brukt slikt utstyr, vil en på 100 watt være nok?
Min vanlige loddestasjon er på 48 watt og det holder lenge for meg. Går derfor ut i fra at en motstandsloddestasjon på 100 watt vil være nok ved bygging av messingmodeller ala S&S og SM.

MVH

VA
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2015 at 23:28
MicroMark har jo til 220V også.
Vet ikke om det er noen som er billigere.
 
Eirik
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2015 at 01:39
Originally posted by eibro eibro wrote:

MicroMark har jo til 220V også.
Vet ikke om det er noen som er billigere.
 


Superchief direkte fra American Beauty er billigst. Den er 250 watt.
Truls Slevigen
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2015 at 18:48
Tror også det blir billigst rett fra American Beauty (AM). $395,- + $100,- for 220v. Det er med pinsettbolt.

Den fra London Road Modelers (LRM) blir vesentlig rimeligere (£175,-) og har tre utganger med ulik styrke. Den er jo ferdig 220v.

Vil tro at man kan kjøpe pinsettbolt feks. fra AM og bruke også på denne fra LRM. Noen som vet dette?

Denne fra LRM har jo rykte på seg for å være veldig robust og ha lang levetid.
MVH

VA
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2015 at 18:59
For ikke å spore helt av i bloggen, kan diskusjonen om motstandslodding gjerne flyttes til en særskilt tråd.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2015 at 13:39
Installering av Tortoiser fortsetter.  Har laget en mal for skruehull på en styrenplate.






Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2015 at 22:51
Mens jeg lurer på om det kanskje hadde vært enklere å bestille kork direkte fra produsent i Tyskland, har jeg begynt å tenke på bakgrunn til anlegget.  Planen er å lage en blå himmel med noen spredte skyer på en Huntonittplate ("tempered hardboard") - selv om det har vist seg vanskelig å oppdrive dette materialet blant de bergenske trelasthandlere.  Siden sporene ligger ganske nært bakgrunnen leter jeg etter løsninger som kan skape dybde.  Jon Einar Vistad´s Indre Stambane har mange gode eksempler på bruk av ulike malingsteknikker og min favoritt inspirasjonskilde - Model Railroader Video Plus (MRV+)har flere innslag om "painting backdrops".  Jeg synes at "Thin Branch" serien ga så mye kunnskap at jeg også har kjøpt et par DVD´er.  Utfordringen kommer når stasjonsbygningen ligger helt inntil veggen og man ønsker å fremstillet et norskt miljø med bygninger i bakgrunnen. Basert på en artikkel i siste Model Railroader og et innslag på MRV+(Cody´s workshop - Episode 22) har jeg lært litt om å benytte utklipte bilder for å skape gode bakgrunnscener.  Imidlertid; ingen "photo backdrops" jeg har funnet på nettet tilfredsstiller mitt behov. De er enten for amerikanske eller uten gode norsklignende bygninger.  Jeg søker derfor på nettet for å finne gode norske emner og stiller dem opp på veggen i jakten etter gode scener med riktige perspektiver.





Det blir nok hverken Larvik fengsel eller Hop fabrikker som tilslutt havner i bakgrunnen etter at forgrunnsbygningene (stasjon, godshus og fabrikker er ferdige) og gode råd til kilder til bedre materialer tas i mot med takk.


Edited by Morten Jacobsen - 29 mars 2015 at 22:52
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2015 at 23:57
I serien Morten gjør ting han aldri har gjort før, har vi kommet til "maling av bakgrunnslandskap".  Jeg har, som tidligere nevnt, blitt inspirert av Jon Einar Vistad´s bakgrunner på Indre Stambane og flere innslag på MRV+, men jeg kom over en serie på fire episoder på Train Masters TV (fra Model Railroader Hobbyist) som jeg gjerne ville prøve å følge.  Jeg kjøpte et lerret og fire store tuber med akrylfarger (gul, blå, titanium white og mars black hos Claes Ohlsson og brukte noen av de penslene jeg hadde liggende fra andre "kunstmaler prosjekter".



Mars black har mye blått i seg, og sammen med gult er det mulig å gjenskape ulike grønnfarger som passer godt sammen med de fargene vi får fra Woodlands, Heki m.fl til gress, busker og trær i forgrunnen.  

Utfordringen ligger i å finne en farge for "Himmelblå".  Himmelen skifter farge etter hvor solen står og tiden på døgnet.  Disse ble tatt rundt lunchtider (med iPhone) i Bergen 1 april 2015.





Det første forsøket på å gjenskape disse fargene på lerret, ga ikke et godt resultat (en liter disig himmel  - "Infra Kite 5708 - eller S0520-R90B).  



Med bilder på iPhonen og et fullstendig "fargekart" fra Jotun hos Obs Lagunen endte jeg opp med en blåfarge som fortsatt ikke var helt iht spec ("Infra Blåmann 5663 - S1040-R80B).  Men himmelen endrer farge mot horisonten, så den var verd et forsøk.  Etter et besøk hos gode MJ venner på Dokken (Bergen) i kveld fant jeg ut at de benytter S1040-R90B på alle anlegg og moduler.



Med fire akrylfarger har jeg deretter forsøkt å male skyer og fjerne fjell.



Fortsettelse følger ....
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2015 at 13:46
Å male bakgrunn er vrient! Jeg har lagt hodet litt på blokka i DMJK i så måte... MEN, enkelte tips kan jeg komme med: Legg merke til at blå himmel ofte inneholder mye mer rødt enn vi tror. I mine landskapsbilder bruker jeg ofte sort og rødt som blandes til en grå tone og tilsetter hvitt. Dette ser ganske lilla ut helt til jeg setter inn farvene som skal skape lyset, dvs. orange/gult, da "fremkalles" en fin blåtone, fordi øyet da ser en kontrast. Grønt er også morsomt - i skyggepartier er det mye blått i det grønne, i lyset er det mer gult. Eksprimenter med dette når du maler vegetasjon. Og så - som du er godt i gang med, det blir blåere og lysere bakover - i "blånene". "Keep us posted!"
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2015 at 21:25
Mens malingen ennå ikke helt er tørket og en dårlig pensel har mistet hår, har jeg prøvd ut noen teknikker.


Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2015 at 23:55
Jeg planlegger en liten dal med en bro i et av hjørnene.  



I en kurve med 70cm radius ønsker jeg en kort steinhvelvsbro a la den som går over Nesttunelven (i Bergen), og som Øystein Pettersen allerede har laget en modell av.  




 Jeg tenkte å benytte de samme støpemetodene som Jon Einar Vistad har benyttet, men tror at jeg vil få utfordringer i å lage en bro i kurve.  Jeg tenkte derfor å støpe en rett bro der det er mulig å legge en sporet i kurve opp på.  Spørsmålet er om dette er gjort i 1:1 og jeg ber om kommentarer og forslag.




Edited by Morten Jacobsen - 05 april 2015 at 23:55
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2015 at 01:29
Det er mulig å bygge steinhvelvsbruer i kurve, men det mest vanlige er at de er rette selv om sporet går i kurve over brua. En rett bru er enklest å bygge, har størst styrke og er mest stabil.
En steinhvelvsbru er i praksis en "traubru" på samme måte som moderne betongbruer, hvor sporet ligger i grus eller pukkballast oppå brua. Hvis sporet skal ligge i kurve bygges bare brua litt bredere enn om sporet skal være rett.

Søk på "Kylling bru" på Google-bilder. Kylling er en relativt lang bru, men den er rett selv om sporet går i relativt skarp kurve. Den har to mindre endespenn som også er rette, men de er bygget i noe vinkel i forhold til hovedspennet.

Bildet under viser Landwasserviadukt på Albulabahn i Sveits. Den har 5 spenn, er veldig høy og ligger i skarp kurve. Hvert enkelt spenn er rett, og bygget med passende innbyrdes vinkel for å passe til sporets kurve.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2015 at 07:10
Jeg gjorde noe lignende for snart 30 år siden med forbilde i Gulfoss bro på Størenbanen. Den lå også i kurve og måtte derfor bygges bred nok til å tåle kurven. Nå ble selve broen forkortet for å passe, og dermed bygget i en mindre skala enn 1:87 sett fra siden. (Noe lignende synes å være tilfelle med Pettersens bro på bildet også?) Dermed ble det totalt misforhold mellom lengde og bredde, og det hele så nokså merkelig ut:



Nå er din bro atskillig kortere enn Gulfoss, så det kan hende at det ikke blir så rart som det jeg opplevde.
Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2015 at 15:57
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg gjorde noe lignende for snart 30 år siden med forbilde i Gulfoss bro på Størenbanen. Den lå også i kurve og måtte derfor bygges bred nok til å tåle kurven. Nå ble selve broen forkortet for å passe, og dermed bygget i en mindre skala enn 1:87 sett fra siden. Dermed ble det totalt misforhold mellom lengde og bredde, og det hele så nokså merkelig ut.

Jeg synes ikke det ser merkelig ut? Kanskje du ble mindre fornøyd enn meg fordi du vet hvordan brua så ut i virkeligheten, og at du syntes resultatet avvek for mye fra forbildet?

Dog er jeg enig i at det noen ganger kan se rart ut med rette steinhvelvsbruer (og andre bruer for den saks skyld) når sporet ligger i kurve, men sånn er det faktisk i 1:1. En steinhvelvsbru med langt spenn kan ganske enkelt ikke bygges i kurve, trykkreftene i buen ville da presse utover og brua ville kollapse av sin egen vekt. Noe av det samme gjelder stålbruer, det er begrenset hvor mye kurve det kan være på selve bruspennet. De fleste stålbruer har derfor også rette bærespenn, og så ligger det eventuelt en kurvet brubane oppå. Armerte betongbruer tåler nok noe mer kurve.

Problemet er vel en kombinasjon av hvilke forestillinger man har og at mj-kurvene vanligvis er for små. Har man plass til kurveradier i korrekt målestokk ville det nok sett bra ut, om enn kanskje litt uvant. Nå skriver jo Jacobsen at han skal ha en kurveradius på 70 cm, og brua skal være relativt kort, så personlig ville jeg uten tvil satt opp en rett bru.

Jeg har søkt litt på nettet, og det er ikke lett å finne bilder av steinhvelvsbruer med kurvespor hvor bildet er tatt ovenfra på langs slik at man ser hvordan det tar seg ut.
I min egen samling fant jeg bare dette bildet som viser en bru på Gotthardbahn Südrampe. Brua er riktignok dobbeltsporet og kurven er relativt stor, men man ser allikevel tydelig hvordan sporet ligger i forskjellige avstander fra kanten på brua. Disse avstandsforskjellene vil nok bli mye tydeligere med enkeltspor og mindre kurveradius, og mindre tydelige med kortere bru.
Det er et lite endespenn (eller nærmest en undergang) i den borteste enden av brua, den delen ser ut til å være bygget litt konisk slik at den skrår ut på begge sider mot "landsiden".


Jeg fant også et bilde fra Mariazellerbahn som viser en steinhvelvsbru med flere spenn hvor spennene ser ut til å være kurvet. Det er en relativt skarp kurve, men spennene er ganske korte. Siden bildet er tatt fra tog oppå brua er det naturlig nok innersiden av kurven vi ser, men man kan se at buespennet er bredere nederst. Jeg går ut fra at det er tilsvarende på utsiden, noe som i så fall vil nøytralisere brukurven slik at trykkreftene i ytterkant av spennet allikevel blir en rett linje.


Jeg tar med et bilde som viser Landwasserviadukt fra oversiden. Bildet er riktignok også tatt fra toget, men det sees tydelig at enkeltspennene er rette.
Når det ble bygget steinhvelvsbruer som skulle ligge i relativt små kurver måtte man enten bygge dem med mange små spenn fordi hvert spenn i praksis må være rett, jo lenger spenn desto bredere må de være. Traseføringen ved Landwasserviadukt er slik at den måtte ligge i kurve. Slukten den krysser er ikke veldig bred, så hvis traseen hadde blitt lagt annerledes og brua kunne vært bygget rett antar jeg at den i stedet ville fått ett langt hovedspenn på 50-60 meter. Ikke langt unna ble det på omtrent samme tid bygget en annen steinhvelvsbru, Wiesener viadukt (som faktisk krysser samme elv), men denne er rett og fikk et stort hovedspenn på 55 meter.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2015 at 09:14
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Jeg planlegger en liten dal med en bro i et av hjørnene.  

I en kurve med 70cm radius ønsker jeg en kort steinhvelvsbro a la den som går over Nesttunelven (i Bergen), og som Øystein Pettersen allerede har laget en modell av.  
 Jeg tenkte å benytte de samme støpemetodene som Jon Einar Vistad har benyttet, men tror at jeg vil få utfordringer i å lage en bro i kurve.  Jeg tenkte derfor å støpe en rett bro der det er mulig å legge en sporet i kurve opp på.  Spørsmålet er om dette er gjort i 1:1 og jeg ber om kommentarer og forslag.



Det er ganske bra kurve på Kylling bru:

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2015 at 21:51
Begge leverandørene av kork leverte omtrent samtidig, og nå flommer det nesten over.





Det har medført litt fremdrift på sporleggingen på stasjonen (uten navn). De gjennomgående er lagt, mens buttsporene bare prøves ut.



Jeg har funnet ut at skive må "løftes" noe, men ikke så høyt som sporene for øvrig.  Siden jeg endelig fant en leverandør av 3mm "Tempered Hardboard"/Oljeherdet trefiberplate i Bergen (Byggmax i Åsane), har jeg benyttet denne under skiven og stallen slik at disse passer sammen med Code 75 sporene som er lagt på 4mm kork.





Den eneste "tilgjengelige" lokstallen jeg fikk plass til er Faller´s 120277.  Jeg har vært litt usikker på om en liten skive med 15gr mellom sporene passer sammen med en stall som har 7,5gr åpninger, men det ser ut til at de passer godt sammen.  Litt prøving og feiling med sporleggingen blir det nok.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2015 at 00:22
Det går sakte fremover (jobb, reiser og vårlige sysler rundt huset - og alt for mye tid på internett (c:) Uansett; sporene på hovedstasjonen (uten navn) er endelig på plass.  Etter at jeg bestemte meg for å legge inn et sett med sporveksler for å gi alle gjennomgående spor tilgang til uttrekkssporet, måtte mye rives opp og legges ned på nytt.



Med Weinert "sporender", levert av Togbutikken var det også mulig å lage avslutninger mot spor som skal fortsette på andre seksjoner.





Nå gjenstår lodding av skinnestrengene til messingfestene fra Weinert og litt filing.  "Endestykket" vil i skifteanleggsmodus møte en kort seksjon som settes inn i kassen bestående av et kort spor med landskap.  I gjennomgående modus (se tidligere innlegg med tegning og forklaringer) vil en lang sving festes mot endestykket.

Klar for lodding av ledninger, rensing av loddepunkter og spraymaling av sviller og skinnestrenger ser stasjonen slik ut:


Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2015 at 06:38
Ser bra ut dette, artig å følge med!Smile

Interessant med de Weinert-endene, hvordan fungerer de? Borer du hull og limer de fast før du trer innpå skinneendene, eller bruker du litt romslige hull og trer innpå skinnene før limet har tørket, mens du ennå har litt slingringsmonn? Vet du forresten om disse vil bli godkjent på FREMOduler, som alternativ til skruer og lodding..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2015 at 12:05
Jeg benyttet en metode som jeg fant på nettet. Riktignok har jeg ikke maler for sporbredde, men det ser greit ut.  Ideen til å bruke disse fant jeg her på forumet (eller var det på en Facebookgruppe?) og jeg regner med at de er tillatt på FREMO moduler.  Man oppnår samme funksjon som med skruen, med en like robust og mer estetisk riktig løsning.  Det har for øvrig vært en diskusjon om løsningen på forumet tidligere.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2015 at 23:24
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Det er mulig å bygge steinhvelvsbruer i kurve, men det mest vanlige er at de er rette selv om sporet går i kurve over brua. En rett bru er enklest å bygge, har størst styrke og er mest stabil.
En steinhvelvsbru er i praksis en "traubru" på samme måte som moderne betongbruer, hvor sporet ligger i grus eller pukkballast oppå brua. Hvis sporet skal ligge i kurve bygges bare brua litt bredere enn om sporet skal være rett.

Søk på "Kylling bru" på Google-bilder. Kylling er en relativt lang bru, men den er rett selv om sporet går i relativt skarp kurve. Den har to mindre endespenn som også er rette, men de er bygget i noe vinkel i forhold til hovedspennet.

Bildet under viser Landwasserviadukt på Albulabahn i Sveits. Den har 5 spenn, er veldig høy og ligger i skarp kurve. Hvert enkelt spenn er rett, og bygget med passende innbyrdes vinkel for å passe til sporets kurve.




i siste modell og eletronikk går det en serie om bygging av slik bru. De forsetter i neste nr. Orginalen vil bli å se på anlegget til gutta i horten.
A matter of life and death
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2015 at 21:22
Det går sakte fremover og jeg har fortsatt bare rammeverket for den første stasjonsseksjonen oppe.  Jeg driver med det elektiske.  dette er ikke min favorittgren i MJ hobbyen, men det er viktig å være nøye og sørge for dokumentasjon (feilsøking vil forekomme).

Tortoiser klargjøres for montering:



I tillegg til polarisering av krysset er motorene også klargjort for tilbakemelding (som nok kommer senere).  Ledningene festes til en rekke av sukkerbiter for lettere montering av ledninger fra brytere og bus´er.

I Tortoise pakken medfølger det en monteringsmal.  Jeg har montert denne på en styrenplate for å lette arbeidet.





Strømmen til motorene hentes fra en enkel transformator med variabel utspenning (satt til 12V), som er kjøpt på Claes Ohlsson.  Denne er koblet til en Bus via "Suitcase connectors" fra 3M som jeg har kjøpt fra Mikro Mart i USA.





Jeg bruker "double pole - single throw" brytere for sporvekslene.  Disse loddes opp med ledninger på forhånd.



Bryterne festes i et hull i anleggsiden (for å unngå at noen blir hengende fast).  Hullet er boret ut med en  Fostner Drill Bit (også Claes O).





Til slutt festes ledningene fra bryteren til Bus´en og til sukkerbiten fra pensmotoren.


Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2015 at 10:22
Angående tilkobling til Tortoisene, så har Øystein i TMJK fått tak i (på eBay) en todelt tilkoblingsrekke som er slik at den ene delen loddes fast i de 8 hullene på Tortoisen. Den andre delen er en 8-polet plugg som passer i den delen som er loddet på, og som har skruterminaler til hver av de 8 polene. Vi har lagt om ganske mange av Tortoisene på TMJK til dette systemet fordi det byr på noen åpenbare fordeler:

1. Du belaster Tortisen bare én gang med tilloddinger, slik at senere ombruk skjer uten at ledninger må ldodes av og på. Vi har nemlig en rekke eksempler på at slik av og pålodding på Totoisene kan skade de ganske svake printutleggene til de 8 terminalene.
2. Det er meget enkelt å endre tilkoblingen ved at du bare må skru og ikke lodde. (Du oppnår egl. det samme Morten med din metode når du trekker ledninger fra Tortoisen til en egen skruklemrekke.)
3. Omkoblingen av ledninger kan skje ved å ta pluggen ut, og gjøre det arbeidsmessig langt mer gunstig posisjon enn med en fastmontert Tortoise (eller klemrekke for den saks skyld).

Jeg har dessverre ikke for øyeblikket noe bilde av dette eller betegnelse på disse pluggene.
Svein S
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2015 at 19:12
Takk for tips, Svein.  ved å lete litt på nettet fant en "rekkeklemme" som kan trykkes inn i printen på Tortoisen.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2015 at 19:58
Ja, det er en variant. Men jeg tror de vi fikk tak, som er litt annerledes, kostet omtrent tienddelen - på eBay.
Svein S
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2015 at 07:24
Hei
Her er sikkert en annen variant også

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=161674036186
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2015 at 08:20
Nyttig den også til å slippe å behøve å lodde på selve Tortoisen. Fordelen med skruterminaler er imidlertid at det er enkelt å bytte rundt på ledningene, hvilket det erfaringsmessig ofte er behov for i en monteringsfase. 
Svein S
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 21:33
Innimellom elektrikergjerningene har jeg begynt på noen av elementene på neste seksjon.  I noen innlegg i denne bloggen tidligere i år har jeg fått gode svar på spørsmål om broer.  Basert på disse har jeg startet noen prøver og forsøk.  En historie om brobygging i tre akter:

Akt en: Form i Styren



Akt 2:

Støping med Alabastergips.  Jeg vet at mesterbygger J E Vistad bruker steingips og at han farger den på forhånd.  På dette forsøket ville jeg bruke en (lettere) gipstype som jeg kjente fra før.  Jeg foretrekker også (inntil videre) å farge gips med tynne vasker av ulike farger uten å farge gipsen på forhånd.  Det må understrekes at alle mine erfaringer kommer fra farging av "fjell" laget av gips i former og at jeg aldri har støpt slike "klosser" før.





Baksiden er helt glatt, men den skal skjules uansett.

Akt 3.  Med risseverktøy, hobbykniv og tannbørste skred jeg til verket.







Jeg ser at steinene i buen nok er for små, men eksemplaret blir trolig brukt i første utkast av traseen etter stasjonen (med en liten elv under) etter farging, steinkanter og gelender.




Edited by Morten Jacobsen - 04 juni 2015 at 21:33
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.