Print Page | Close Window

Østlandsbanen

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8872
Printed Date: 24 april 2024 at 08:05
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Østlandsbanen
Posted By: Morten Jacobsen
Subject: Østlandsbanen
Date Posted: 17 november 2014 at 22:56
Nå har jeg sittet lenge nok i lenestolen.  Det vil si; bare "armchair modeller" har jeg vel ikke vært. Gjennom 10 års pendling til Oslo har jeg fått vært med i et inspirerende FREMO miljø og jeg har fått bygge noen moduler til Skaarerbanen.  Her i Bergen er det også nok av inspirasjon og et godt og lærerikt miljø, men plass og tid for eget anlegg har det ikke blitt.  Men nå står et 16kvm rom ledig (siste barn har forlatt redet).  Etter en tid med renovering kunne jeg i dag feire at jeg har fått en romslig arbeidsplass.


Planen er å bygge et "point to point" anlegg i resten av rommet med forbilde fra et ikke spesifikt sted på Østlandet sent på 50 tallet.  Jeg ønsker å bygge anlegget i seksjoner siden man aldri vet når rommet må bringes tilbake til sin opprinnelige stand (plutselig ønsker noen en lettstelt leilighet), og helst slik at noen av seksjonene kan benyttes i FREMO sammenheng.  Et annet krav er at det må være mulig å operere anlegget slik jeg har lært i FREMO miljøet, men det må også kunne brukes av barnebarna for kjøring uten mål og mening.  

Med dette som bakgrunn har jeg tegnet følgende anlegg (tidligere presentert på Forumet).



Denne banen har tre stasjoner hvorav den ene er en avtagbar travers.  Det er planlagt med at industrier og leverandører skal skape nok grunnlag for et spennende trafikkspill.  

For å tilfredsstille barnebarna, planlegges det også en rundbane uten travers og med avtagbare seksjoner tilknyttet et krysningsspor over arbeidsbenken.



Her har jeg også tegnet inn en liten H0e bane, uten at den nødvendigvis blir realisert.

Akkurat nå er det imidlertid mye arbeid før planen har resultert i rammeverk, spor, slektronikk, landskap og kjøring.



Fortsettelse følger .....


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO



Replies:
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 18 november 2014 at 17:34
Artig å se gjennomtenkte planer Smile

En liten bemerkning, bare. Har du tenkt på å tilknytte rundbanen litt lenger til venstre (tegningsmessig sett)?
Slik at det er plass til å ha døra stående oppe samtidig .... Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 18 november 2014 at 22:37
Jeg skal forsøke å lage rundbanen på en slik måte at døra lar seg åpne.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 19 november 2014 at 23:40
Ja, du kan jo lage et leddet innsnitt i dørbladet Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 21 november 2014 at 22:09
Med nytt hobbyrom kan jeg ta frem ett av de mange halvferdige/uferdige prosjektene som har ligget siden jeg kom hjem til Bergen.  Jeg har fortsatt loddeskrekk, men jeg fikk en motstandslodde stasjon fra Micro Mark i hus for en stund siden og valgte å gi den et forsøk i kveld.  S&S G2 vogna som nå har ventet på ferdigstillelse i flere år har fått på lister og deler som jeg har slitt med med vanlig lodding.  Selvtilliten har økt betraktelig.




-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 07 desember 2014 at 21:17
Motstandlodding hjelper, men jeg har oppdaget at min enkle utgave med bare to valg for strømstyrke, alltid må kobles til den laveste.  Små messingdeler kan faktisk også smelte!  Selv om selvtilliten er økt og Steinar og Steinar har laget et intuitivt byggesett der delene passer godt sammen, gjør dårligere syn (jeg er snart 60) og pølsefingre sitt til at det ikke alltid er lett å lodde fast små deler.  Jeg har også bestillt et knekkeverktøy på eBay for at de neste byggesettene skal få litt mer rette (og mindre bulkete) deler.  Men det går fremover, blant takket være gode instruksjoner på en messing mesterbyggers http://folk.uib.no/fciop/hv1_bygge.htm" rel="nofollow - MJ sider .  Takk til Øystein Pettersen.  




-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 25 desember 2014 at 16:31
Kjekt med barn som forstår at det ikke bare er skjorter fra Dressmann som kan legges under treet.  Fra min yngste sønn og hans kjæreste fikk jeg gavekort fra Togbutikken i gave.  Og om ikke det var nok, kom denne i posten fra eBay på selveste julaften.






-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: paolsen
Date Posted: 25 desember 2014 at 17:02
Fulgte det med bruksanvisning..?
Hvis ikke, lykke til - og fortsatt god jul!

-Pål-


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 25 desember 2014 at 20:16
Ikke den aller beste bruksanvisningen.  Det er vel bare å prøve og (helst ikke) feile.



Fortsatt god jul --


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: einjen
Date Posted: 25 desember 2014 at 21:56
hva er det for noe?

-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Henning L
Date Posted: 25 desember 2014 at 23:06
Det er en meeeget nyttig sak for å brette og bøye tråd og plater.
Alle som bygger ting i metall trenger en sånn.

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Ove T
Date Posted: 26 desember 2014 at 15:09
"Hold and fold" som selges av www.thesmallshop.com

Mvh
OveT


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 27 desember 2014 at 20:51
Maling av vinduer til et hus fra Skipsmodeller.  Første gangs bruk av relativt nyinnkjøpt (sammenleggbar) " http://www.micromark.com/fold-up-spray-booth,11594.html" rel="nofollow - spray booth " fra Micro Mark.






-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 08 februar 2015 at 15:36
Da er vi i gang.  Første "modulkasse", laget av 12mm kryssfiner.  Høyden vil variere i anlegget (10 eller 20cm) avhengig av dybden på landskapet.




-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Svein_H
Date Posted: 08 februar 2015 at 15:53
Artig å se at du har kommet i gang med byggingen, dette blir spennende å følge med på!Smile Hvordan har du festet ramma til veggen, er den skrudd rett i stenderne eller har du skjulte hylleknekter?


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 08 februar 2015 at 16:50
Skrudd rett i stenderne. De øvrige seksjonene vil få ben.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 15 februar 2015 at 22:23
Et nytt steg fremover.  



I tillegg kom det en pakke fra Togbutikken på lørdag.






-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 16 februar 2015 at 08:20
Er det en prestestol Tore har sendt deg, Morten? LOL

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 21 februar 2015 at 22:06
Sporveksler klargjøres etter Bjørn Runar Larsen´s metode.  Har fått råd om å benytte 12V bilbærer (brems/baklys) som kortslutningsvern på hjertestykket og prøver å finne pærehoødere slik at jeg slipper å ligge under anlegget å lodde av pærer som ikke virker lengre.






-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Asgeir
Date Posted: 21 februar 2015 at 23:37
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=19221&name=Lampeholdere%2C+holdere+for+signalp%C3%A6rer" rel="nofollow - Elfa

Du skal sikkert ha BA holdere

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 28 februar 2015 at 17:51
"Tørrlegging" av spor og drømmer om trafikk.






-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 08 mars 2015 at 09:49
I påvente av flere korkplater fra utenbys forhandler med tomt lager (tenk at Norges nest største by ikke har MJ butikk), ble sporleggingen på den første seksjonen midlertidig avsluttet.






I stedet har jeg modifisert planen noe for å bedre tilgangen til de bakerste sporene (og anleggsbyggingen)i venstre hjørne og startet byggingen av "havneseksjonen".








Etterhvert som jeg tar frem uferdige båter og hus for å visualisere hvordan dette kommer til å bli, innser jeg hvor mye (moro) arbeid som gjenstår.


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: halvors
Date Posted: 08 mars 2015 at 14:13
Hei Morten,
Dette ser veldig spennende ut! Gøy å følge fremgangen. Jeg forventer vel en ubåt ved kaia der også .

Husk at Ikea har spisebrikker i kork som fungerer helt fint som underlag. Riktignok litt tynnere (ca. 3 mm), men jeg har brukt disse med godt resultat på Lynghei. Jeg mener de kommer rimeligere ut også.

Hilsen Halvor


Posted By: icefighter35
Date Posted: 08 mars 2015 at 14:50
Originally posted by halvors halvors wrote:

Hei Morten,
Dette ser veldig spennende ut! Gøy å følge fremgangen. Jeg forventer vel en ubåt ved kaia der også .

Husk at Ikea har spisebrikker i kork som fungerer helt fint som underlag. Riktignok litt tynnere (ca. 3 mm), men jeg har brukt disse med godt resultat på Lynghei. Jeg mener de kommer rimeligere ut også.

Hilsen Halvor



http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40281654/

Er det disse du tenker på? Har selv sett etter alternativ kork uten hell. Står ikke noe om tykkelse her, men er det 3mm ?


Posted By: Steinar Norrøne
Date Posted: 08 mars 2015 at 21:11
Biltema har også korkplater ( til å lage pakninger av ). Husker i farten ikke om de har 3 mm. Men jeg tror det.

mvh

Steinar Norrøne


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 08 mars 2015 at 22:24

Originally posted by Steinar Norrøne Steinar Norrøne wrote:

Biltema har også korkplater ( til å lage pakninger av ). [...]

De har opp til 3 mm tykk gummikork i to størrelser:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Pakninger/Pakningsmateriale-i-gummikork-60208/" rel="nofollow - http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Pakninger/Pakningsmateriale-i-gummikork-60208/

Den største gir en pris pr. kvadratmeter på kr. 258, mot ca. kr. 54 for brikkene fra IKEA, dvs. nesten 5 ganger så dyrt.

Prismessig skal det likevel godt gjøres å slå gulvuderlaget fra IKEA, om det duger:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00018076/" rel="nofollow - http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00018076/

Han som skrev om det, hadde riktignok brukt det på Märklin C-skinner. Da funker det sikkert også på Trix C-skinner og Roco Geoline, men jeg vet ikke hvordan det fungerer på "vanlige" skinner, f.eks. om det krymper når en limer på skinner og ballast. Jfr.

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8743&PID=17060346#17060346" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8743&PID=17060346#17060346



Posted By: halvors
Date Posted: 08 mars 2015 at 23:55
Ikeabrikkene er de som er referert ovenfor, ja.

Jeg har tidligere brukt "gummikorken" fra Biltema, og den hadde (i alle fall da) den egenskapen at den luktet noe aldeles forferdelig, og var seig og lite trivelig å jobbe med. Om det fortsatt er samme produktet så vil jeg ikke anbefale det...

Gulvunderlaget er, om det er slik jeg tror, ikke særlig egnet til skinneunderlag. Det er sannsynligvis veldig lett å rive opp, og ikke særlig bestandig i tykkelsen, dvs. at skinnene kan bevege seg og blir ikke liggende stabilt om de bare limes fast i underlaget.

Hilsen Halvor


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 12 mars 2015 at 21:55
Det ser ut som om Heki ikke har levert 4mm korkplater på en stund og mens jeg venter i spenning på mine utvalgte forhandlere, er det nok av arbeidSmile




-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: VA
Date Posted: 12 mars 2015 at 22:54
Den loddestasjonen fra Micro Mark, er den for 220v?
Har sett på denne, men bare funnet 120v versjoner.
Kan kanskje bruke en trafo fra 220v til 120v, dersom jeg kjøper en på 120v.
Hvor kjøpte du den.
Den er jo vesentlig rimeligere enn America Beauty. Nå er den jo noe enklere i utformingen, med tanke på utstyr, men dog.

Vurderer nå sterkt å skaffe meg en slik motstandsloddestasjon.



-------------
MVH

VA


Posted By: trulss
Date Posted: 13 mars 2015 at 10:02
Hvis du vil ha en europeisk, relativt rimelig og bunnsolid motstandsloddestasjon vil jeg anbefale London Road Models sin: http://traders.scalefour.org/LondonRoadModels/various/soldering-materials-and-tools/" rel="nofollow - http://traders.scalefour.org/LondonRoadModels/various/soldering-materials-and-tools/ Du må riktignok sende bestillingen pr analogt brev, men videre kommunikasjon ang betaling (PayPal anbefales) og frakt/levering skjer på epost. Kjapp levering med UPS/Posten til Norge.

American Beauty har trinnløs regulering. Strengt tatt ikke nødvendig, men dersom en vil ta seg råd til det anbefales å kjøpe deres "Super Chief" som de selger på Ebay spesielt for modelljernbanefolk som synes produktene deres vanligvis er i dyreste laget. Den er helt identisk med vanlig utgave, bortsett fra navnet og et jernbaneklistremerke på fronten - og en litt lavere pris. Prisen på Ebay er 110-volt utgaven. Kjøp der og legg til beskjed sammen med betalingen at du ønsker 220-volt. Da får du en tilleggsregning på ca 100 USD. Den er dyrere blant annet fordi det i Europa er krav om at alle 220-volt kablene skal sitte fast og ikke kunne tas av. http://stores.ebay.com/americanbeautytools" rel="nofollow - http://stores.ebay.com/americanbeautytools


-------------
Truls Slevigen


Posted By: Kleindorf
Date Posted: 13 mars 2015 at 11:45
Angående skinneunderlag så kjøper jeg til mine O-skala O'Norwaymoduler kork fra Sløyd-detaljer.
Kalles Presskork Art. nr: 4727 i størrelse på 900x600 mm. og finnes i 2 og 5 mm. tykkelse. De koster hhv. 52.- og 129.-. Kvantumsrabatt ved kjøp av 10 eller flere. Her er en link:
http://www.sloyd-detaljer.no/kategorier/tre-og-metallsloyd/tre/rotting-kork/presskork-pid4727" rel="nofollow - http://www.sloyd-detaljer.no/kategorier/tre-og-metallsloyd/tre/rotting-kork/presskork-pid4727
 


-------------
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 13 mars 2015 at 14:14
Originally posted by VA VA wrote:

Den loddestasjonen fra Micro Mark, er den for 220v?
Har sett på denne, men bare funnet 120v versjoner.
Kan kanskje bruke en trafo fra 220v til 120v, dersom jeg kjøper en på 120v.
Hvor kjøpte du den.
Den er jo vesentlig rimeligere enn America Beauty. Nå er den jo noe enklere i utformingen, med tanke på utstyr, men dog.

Vurderer nå sterkt å skaffe meg en slik motstandsloddestasjon.



Denne enkle motstandsloddestasjonen er kjøpt direkte fra Micro Marc (110V). Siden jeg har endel annet amerikansk utstyr (og amerikansk svigerdatter) har jeg anskaffet en kraftig transformator.


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 13 mars 2015 at 14:52
Micro Mark har for øvrig http://link.micromark.com/YesConnect/HtmlMessagePreview?a=Qi56pesCZVHMcYGjed_SCf" rel="nofollow - salg på motstandsloddestasjoner med regulering og pinsett/klemme denne uken

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: VA
Date Posted: 13 mars 2015 at 15:24
Takk for innspill her.
Til dere som har brukt slikt utstyr, vil en på 100 watt være nok?
Min vanlige loddestasjon er på 48 watt og det holder lenge for meg. Går derfor ut i fra at en motstandsloddestasjon på 100 watt vil være nok ved bygging av messingmodeller ala S&S og SM.



-------------
MVH

VA


Posted By: eibro
Date Posted: 13 mars 2015 at 23:28
MicroMark har jo til 220V også.
Vet ikke om det er noen som er billigere.
 


-------------
Eirik


Posted By: trulss
Date Posted: 14 mars 2015 at 01:39
Originally posted by eibro eibro wrote:

MicroMark har jo til 220V også.
Vet ikke om det er noen som er billigere.
 


Superchief direkte fra American Beauty er billigst. Den er 250 watt.

-------------
Truls Slevigen


Posted By: VA
Date Posted: 14 mars 2015 at 18:48
Tror også det blir billigst rett fra American Beauty (AM). $395,- + $100,- for 220v. Det er med pinsettbolt.

Den fra London Road Modelers (LRM) blir vesentlig rimeligere (£175,-) og har tre utganger med ulik styrke. Den er jo ferdig 220v.

Vil tro at man kan kjøpe pinsettbolt feks. fra AM og bruke også på denne fra LRM. Noen som vet dette?

Denne fra LRM har jo rykte på seg for å være veldig robust og ha lang levetid.

-------------
MVH

VA


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 14 mars 2015 at 18:59
For ikke å spore helt av i bloggen, kan diskusjonen om motstandslodding gjerne flyttes til en særskilt tråd.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 21 mars 2015 at 13:39
Installering av Tortoiser fortsetter.  Har laget en mal for skruehull på en styrenplate.








-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 29 mars 2015 at 22:51
Mens jeg lurer på om det kanskje hadde vært enklere å bestille kork direkte fra produsent i Tyskland, har jeg begynt å tenke på bakgrunn til anlegget.  Planen er å lage en blå himmel med noen spredte skyer på en Huntonittplate ("tempered hardboard") - selv om det har vist seg vanskelig å oppdrive dette materialet blant de bergenske trelasthandlere.  Siden sporene ligger ganske nært bakgrunnen leter jeg etter løsninger som kan skape dybde.  Jon Einar Vistad´s https://www.facebook.com/IndreStambane?fref=ts" rel="nofollow - Indre Stambane  har mange gode eksempler på bruk av ulike malingsteknikker og min favoritt inspirasjonskilde - Model Railroader Video Plus (MRV+)har flere innslag om " http://mrv.trains.com/how-to/project-railroads/2013/09/thin-branch-series-backdrops-part-1-basic-hills" rel="nofollow - painting backdrops" .  Jeg synes at "Thin Branch" serien ga så mye kunnskap at jeg også har kjøpt et par DVD´er.  Utfordringen kommer når stasjonsbygningen ligger helt inntil veggen og man ønsker å fremstillet et norskt miljø med bygninger i bakgrunnen. Basert på en artikkel i siste Model Railroader og et innslag på MRV+( http://mrv.trains.com/series/codys-workshop/2015/01/codys-workshop-episode-22---layering-backdrops" rel="nofollow - Cody´s workshop - Episode 22 ) har jeg lært litt om å benytte utklipte bilder for å skape gode bakgrunnscener.  Imidlertid; ingen "photo backdrops" jeg har funnet på nettet tilfredsstiller mitt behov. De er enten for amerikanske eller uten gode norsklignende bygninger.  Jeg søker derfor på nettet for å finne gode norske emner og stiller dem opp på veggen i jakten etter gode scener med riktige perspektiver.





Det blir nok hverken Larvik fengsel eller Hop fabrikker som tilslutt havner i bakgrunnen etter at forgrunnsbygningene (stasjon, godshus og fabrikker er ferdige) og gode råd til kilder til bedre materialer tas i mot med takk.


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 01 april 2015 at 23:57
I serien Morten gjør ting han aldri har gjort før, har vi kommet til "maling av bakgrunnslandskap".  Jeg har, som tidligere nevnt, blitt inspirert av Jon Einar Vistad´s bakgrunner på Indre Stambane og flere innslag på MRV+, men jeg kom over en serie på fire episoder på http://trainmasters.tv/search/node/backdrops" rel="nofollow - Train Masters TV (fra Model Railroader Hobbyist) som jeg gjerne ville prøve å følge.  Jeg kjøpte et lerret og fire store tuber med akrylfarger (gul, blå, titanium white og mars black hos Claes Ohlsson og brukte noen av de penslene jeg hadde liggende fra andre "kunstmaler prosjekter".



Mars black har mye blått i seg, og sammen med gult er det mulig å gjenskape ulike grønnfarger som passer godt sammen med de fargene vi får fra Woodlands, Heki m.fl til gress, busker og trær i forgrunnen.  

Utfordringen ligger i å finne en farge for "Himmelblå".  Himmelen skifter farge etter hvor solen står og tiden på døgnet.  Disse ble tatt rundt lunchtider (med iPhone) i Bergen 1 april 2015.





Det første forsøket på å gjenskape disse fargene på lerret, ga ikke et godt resultat (en liter disig himmel  - "Infra Kite 5708 - eller S0520-R90B).  



Med bilder på iPhonen og et fullstendig "fargekart" fra Jotun hos Obs Lagunen endte jeg opp med en blåfarge som fortsatt ikke var helt iht spec ("Infra Blåmann 5663 - S1040-R80B).  Men himmelen endrer farge mot horisonten, så den var verd et forsøk.  Etter et besøk hos gode MJ venner på Dokken (Bergen) i kveld fant jeg ut at de benytter S1040-R90B på alle anlegg og moduler.



Med fire akrylfarger har jeg deretter forsøkt å male skyer og fjerne fjell.



Fortsettelse følger ....


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 02 april 2015 at 13:46
Å male bakgrunn er vrient! Jeg har lagt hodet litt på blokka i DMJK i så måte... MEN, enkelte tips kan jeg komme med: Legg merke til at blå himmel ofte inneholder mye mer rødt enn vi tror. I mine landskapsbilder bruker jeg ofte sort og rødt som blandes til en grå tone og tilsetter hvitt. Dette ser ganske lilla ut helt til jeg setter inn farvene som skal skape lyset, dvs. orange/gult, da "fremkalles" en fin blåtone, fordi øyet da ser en kontrast. Grønt er også morsomt - i skyggepartier er det mye blått i det grønne, i lyset er det mer gult. Eksprimenter med dette når du maler vegetasjon. Og så - som du er godt i gang med, det blir blåere og lysere bakover - i "blånene". "Keep us posted!"


-------------
Dagfinn Rognstad


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 02 april 2015 at 21:25
Mens malingen ennå ikke helt er tørket og en dårlig pensel har mistet hår, har jeg prøvd ut noen teknikker.




-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 05 april 2015 at 23:55
Jeg planlegger en liten dal med en bro i et av hjørnene.  



I en kurve med 70cm radius ønsker jeg en kort steinhvelvsbro a la den som går over Nesttunelven (i Bergen), og som Øystein Pettersen allerede har laget en http://folk.uib.no/fciop/index_htm_files/572.jpg" rel="nofollow - modell av.  




 Jeg tenkte å benytte de samme støpemetodene som https://www.facebook.com/IndreStambane/photos/a.739567302759880.1073741837.463236287059651/784368154946461/?type=1&theater" rel="nofollow - Jon Einar Vistad har benyttet, men tror at jeg vil få utfordringer i å lage en bro i kurve.  Jeg tenkte derfor å støpe en rett bro der det er mulig å legge en sporet i kurve opp på.  Spørsmålet er om dette er gjort i 1:1 og jeg ber om kommentarer og forslag.




-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 06 april 2015 at 01:29
Det er mulig å bygge steinhvelvsbruer i kurve, men det mest vanlige er at de er rette selv om sporet går i kurve over brua. En rett bru er enklest å bygge, har størst styrke og er mest stabil.
En steinhvelvsbru er i praksis en "traubru" på samme måte som moderne betongbruer, hvor sporet ligger i grus eller pukkballast oppå brua. Hvis sporet skal ligge i kurve bygges bare brua litt bredere enn om sporet skal være rett.

Søk på "Kylling bru" på Google-bilder. Kylling er en relativt lang bru, men den er rett selv om sporet går i relativt skarp kurve. Den har to mindre endespenn som også er rette, men de er bygget i noe vinkel i forhold til hovedspennet.

Bildet under viser Landwasserviadukt på Albulabahn i Sveits. Den har 5 spenn, er veldig høy og ligger i skarp kurve. Hvert enkelt spenn er rett, og bygget med passende innbyrdes vinkel for å passe til sporets kurve.



Posted By: ses
Date Posted: 06 april 2015 at 07:10
Jeg gjorde noe lignende for snart 30 år siden med forbilde i Gulfoss bro på Størenbanen. Den lå også i kurve og måtte derfor bygges bred nok til å tåle kurven. Nå ble selve broen forkortet for å passe, og dermed bygget i en mindre skala enn 1:87 sett fra siden. (Noe lignende synes å være tilfelle med Pettersens bro på bildet også?) Dermed ble det totalt misforhold mellom lengde og bredde, og det hele så nokså merkelig ut:



Nå er din bro atskillig kortere enn Gulfoss, så det kan hende at det ikke blir så rart som det jeg opplevde.


-------------
Svein S


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 06 april 2015 at 15:57
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg gjorde noe lignende for snart 30 år siden med forbilde i Gulfoss bro på Størenbanen. Den lå også i kurve og måtte derfor bygges bred nok til å tåle kurven. Nå ble selve broen forkortet for å passe, og dermed bygget i en mindre skala enn 1:87 sett fra siden. Dermed ble det totalt misforhold mellom lengde og bredde, og det hele så nokså merkelig ut.

Jeg synes ikke det ser merkelig ut? Kanskje du ble mindre fornøyd enn meg fordi du vet hvordan brua så ut i virkeligheten, og at du syntes resultatet avvek for mye fra forbildet?

Dog er jeg enig i at det noen ganger kan se rart ut med rette steinhvelvsbruer (og andre bruer for den saks skyld) når sporet ligger i kurve, men sånn er det faktisk i 1:1. En steinhvelvsbru med langt spenn kan ganske enkelt ikke bygges i kurve, trykkreftene i buen ville da presse utover og brua ville kollapse av sin egen vekt. Noe av det samme gjelder stålbruer, det er begrenset hvor mye kurve det kan være på selve bruspennet. De fleste stålbruer har derfor også rette bærespenn, og så ligger det eventuelt en kurvet brubane oppå. Armerte betongbruer tåler nok noe mer kurve.

Problemet er vel en kombinasjon av hvilke forestillinger man har og at mj-kurvene vanligvis er for små. Har man plass til kurveradier i korrekt målestokk ville det nok sett bra ut, om enn kanskje litt uvant. Nå skriver jo Jacobsen at han skal ha en kurveradius på 70 cm, og brua skal være relativt kort, så personlig ville jeg uten tvil satt opp en rett bru.

Jeg har søkt litt på nettet, og det er ikke lett å finne bilder av steinhvelvsbruer med kurvespor hvor bildet er tatt ovenfra på langs slik at man ser hvordan det tar seg ut.
I min egen samling fant jeg bare dette bildet som viser en bru på Gotthardbahn Südrampe. Brua er riktignok dobbeltsporet og kurven er relativt stor, men man ser allikevel tydelig hvordan sporet ligger i forskjellige avstander fra kanten på brua. Disse avstandsforskjellene vil nok bli mye tydeligere med enkeltspor og mindre kurveradius, og mindre tydelige med kortere bru.
Det er et lite endespenn (eller nærmest en undergang) i den borteste enden av brua, den delen ser ut til å være bygget litt konisk slik at den skrår ut på begge sider mot "landsiden".


Jeg fant også et bilde fra Mariazellerbahn som viser en steinhvelvsbru med flere spenn hvor spennene ser ut til å være kurvet. Det er en relativt skarp kurve, men spennene er ganske korte. Siden bildet er tatt fra tog oppå brua er det naturlig nok innersiden av kurven vi ser, men man kan se at buespennet er bredere nederst. Jeg går ut fra at det er tilsvarende på utsiden, noe som i så fall vil nøytralisere brukurven slik at trykkreftene i ytterkant av spennet allikevel blir en rett linje.


Jeg tar med et bilde som viser Landwasserviadukt fra oversiden. Bildet er riktignok også tatt fra toget, men det sees tydelig at enkeltspennene er rette.
Når det ble bygget steinhvelvsbruer som skulle ligge i relativt små kurver måtte man enten bygge dem med mange små spenn fordi hvert spenn i praksis må være rett, jo lenger spenn desto bredere må de være. Traseføringen ved Landwasserviadukt er slik at den måtte ligge i kurve. Slukten den krysser er ikke veldig bred, så hvis traseen hadde blitt lagt annerledes og brua kunne vært bygget rett antar jeg at den i stedet ville fått ett langt hovedspenn på 50-60 meter. Ikke langt unna ble det på omtrent samme tid bygget en annen steinhvelvsbru, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/RhB_Ge_4-4_II_Wiesener_Viadukt.jpg" rel="nofollow - Wiesener viadukt (som faktisk krysser samme elv), men denne er rett og fikk et stort hovedspenn på 55 meter.


Posted By: jevistad
Date Posted: 07 april 2015 at 09:14
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Jeg planlegger en liten dal med en bro i et av hjørnene.  

I en kurve med 70cm radius ønsker jeg en kort steinhvelvsbro a la den som går over Nesttunelven (i Bergen), og som Øystein Pettersen allerede har laget en http://folk.uib.no/fciop/index_htm_files/572.jpg" rel="nofollow - modell av.  
 Jeg tenkte å benytte de samme støpemetodene som https://www.facebook.com/IndreStambane/photos/a.739567302759880.1073741837.463236287059651/784368154946461/?type=1&theater" rel="nofollow - Jon Einar Vistad har benyttet, men tror at jeg vil få utfordringer i å lage en bro i kurve.  Jeg tenkte derfor å støpe en rett bro der det er mulig å legge en sporet i kurve opp på.  Spørsmålet er om dette er gjort i 1:1 og jeg ber om kommentarer og forslag.



Det er ganske bra kurve på Kylling bru:



-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 21 april 2015 at 21:51
Begge leverandørene av kork leverte omtrent samtidig, og nå flommer det nesten over.





Det har medført litt fremdrift på sporleggingen på stasjonen (uten navn). De gjennomgående er lagt, mens buttsporene bare prøves ut.



Jeg har funnet ut at skive må "løftes" noe, men ikke så høyt som sporene for øvrig.  Siden jeg endelig fant en leverandør av 3mm "Tempered Hardboard"/Oljeherdet trefiberplate i Bergen (Byggmax i Åsane), har jeg benyttet denne under skiven og stallen slik at disse passer sammen med Code 75 sporene som er lagt på 4mm kork.





Den eneste "tilgjengelige" lokstallen jeg fikk plass til er http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.89/agid.1127.1200.1227/atid.7673/ecm.at/Roundhouse-with-drive-components.html" rel="nofollow - Faller´s 120277 .  Jeg har vært litt usikker på om en liten skive med 15gr mellom sporene passer sammen med en stall som har 7,5gr åpninger, men det ser ut til at de passer godt sammen.  Litt prøving og feiling med sporleggingen blir det nok.


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 15 mai 2015 at 00:22
Det går sakte fremover (jobb, reiser og vårlige sysler rundt huset - og alt for mye tid på internett (c:) Uansett; sporene på hovedstasjonen (uten navn) er endelig på plass.  Etter at jeg bestemte meg for å legge inn et sett med sporveksler for å gi alle gjennomgående spor tilgang til uttrekkssporet, måtte mye rives opp og legges ned på nytt.



Med Weinert "sporender", levert av Togbutikken var det også mulig å lage avslutninger mot spor som skal fortsette på andre seksjoner.





Nå gjenstår lodding av skinnestrengene til messingfestene fra Weinert og litt filing.  "Endestykket" vil i skifteanleggsmodus møte en kort seksjon som settes inn i kassen bestående av et kort spor med landskap.  I gjennomgående modus (se tidligere innlegg med tegning og forklaringer) vil en lang sving festes mot endestykket.

Klar for lodding av ledninger, rensing av loddepunkter og spraymaling av sviller og skinnestrenger ser stasjonen slik ut:




-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Svein_H
Date Posted: 15 mai 2015 at 06:38
Ser bra ut dette, artig å følge med!Smile

Interessant med de Weinert-endene, hvordan fungerer de? Borer du hull og limer de fast før du trer innpå skinneendene, eller bruker du litt romslige hull og trer innpå skinnene før limet har tørket, mens du ennå har litt slingringsmonn? Vet du forresten om disse vil bli godkjent på FREMOduler, som alternativ til skruer og lodding..?


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 15 mai 2015 at 12:05
Jeg benyttet en metode som jeg fant på http://projekte.lokbahnhof.de/index.php/Thread/1185-Weinert-»mein-Gleis«-Schienenverbinder-mit-angegossener-Schraube-74019-für-Modul/" rel="nofollow - nettet . Riktignok har jeg ikke maler for sporbredde, men det ser greit ut.  Ideen til å bruke disse fant jeg her på forumet (eller var det på en Facebookgruppe?) og jeg regner med at de er tillatt på FREMO moduler.  Man oppnår samme funksjon som med skruen, med en like robust og mer estetisk riktig løsning.  Det har for øvrig vært en diskusjon om løsningen på http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9050&title=sviller-til-modulender" rel="nofollow - forumet tidligere.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Wickerman
Date Posted: 15 mai 2015 at 23:24
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Det er mulig å bygge steinhvelvsbruer i kurve, men det mest vanlige er at de er rette selv om sporet går i kurve over brua. En rett bru er enklest å bygge, har størst styrke og er mest stabil.
En steinhvelvsbru er i praksis en "traubru" på samme måte som moderne betongbruer, hvor sporet ligger i grus eller pukkballast oppå brua. Hvis sporet skal ligge i kurve bygges bare brua litt bredere enn om sporet skal være rett.

Søk på "Kylling bru" på Google-bilder. Kylling er en relativt lang bru, men den er rett selv om sporet går i relativt skarp kurve. Den har to mindre endespenn som også er rette, men de er bygget i noe vinkel i forhold til hovedspennet.

Bildet under viser Landwasserviadukt på Albulabahn i Sveits. Den har 5 spenn, er veldig høy og ligger i skarp kurve. Hvert enkelt spenn er rett, og bygget med passende innbyrdes vinkel for å passe til sporets kurve.




i siste modell og eletronikk går det en serie om bygging av slik bru. De forsetter i neste nr. Orginalen vil bli å se på anlegget til gutta i horten.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 30 mai 2015 at 21:22
Det går sakte fremover og jeg har fortsatt bare rammeverket for den første stasjonsseksjonen oppe.  Jeg driver med det elektiske.  dette er ikke min favorittgren i MJ hobbyen, men det er viktig å være nøye og sørge for dokumentasjon (feilsøking vil forekomme).

Tortoiser klargjøres for montering:



I tillegg til polarisering av krysset er motorene også klargjort for tilbakemelding (som nok kommer senere).  Ledningene festes til en rekke av sukkerbiter for lettere montering av ledninger fra brytere og bus´er.

I Tortoise pakken medfølger det en monteringsmal.  Jeg har montert denne på en styrenplate for å lette arbeidet.





Strømmen til motorene hentes fra en enkel transformator med variabel utspenning (satt til 12V), som er kjøpt på Claes Ohlsson.  Denne er koblet til en Bus via "Suitcase connectors" fra 3M som jeg har kjøpt fra Mikro Mart i USA.





Jeg bruker "double pole - single throw" brytere for sporvekslene.  Disse loddes opp med ledninger på forhånd.



Bryterne festes i et hull i anleggsiden (for å unngå at noen blir hengende fast).  Hullet er boret ut med en  Fostner Drill Bit (også Claes O).





Til slutt festes ledningene fra bryteren til Bus´en og til sukkerbiten fra pensmotoren.




-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: ses
Date Posted: 31 mai 2015 at 10:22
Angående tilkobling til Tortoisene, så har Øystein i TMJK fått tak i (på eBay) en todelt tilkoblingsrekke som er slik at den ene delen loddes fast i de 8 hullene på Tortoisen. Den andre delen er en 8-polet plugg som passer i den delen som er loddet på, og som har skruterminaler til hver av de 8 polene. Vi har lagt om ganske mange av Tortoisene på TMJK til dette systemet fordi det byr på noen åpenbare fordeler:

1. Du belaster Tortisen bare én gang med tilloddinger, slik at senere ombruk skjer uten at ledninger må ldodes av og på. Vi har nemlig en rekke eksempler på at slik av og pålodding på Totoisene kan skade de ganske svake printutleggene til de 8 terminalene.
2. Det er meget enkelt å endre tilkoblingen ved at du bare må skru og ikke lodde. (Du oppnår egl. det samme Morten med din metode når du trekker ledninger fra Tortoisen til en egen skruklemrekke.)
3. Omkoblingen av ledninger kan skje ved å ta pluggen ut, og gjøre det arbeidsmessig langt mer gunstig posisjon enn med en fastmontert Tortoise (eller klemrekke for den saks skyld).

Jeg har dessverre ikke for øyeblikket noe bilde av dette eller betegnelse på disse pluggene.


-------------
Svein S


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 31 mai 2015 at 19:12
Takk for tips, Svein.  ved å lete litt på nettet fant en " http://www.berretthillshop.com/store/products/switch-machine-adapter/" rel="nofollow - rekkeklemme " som kan trykkes inn i printen på Tortoisen.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: ses
Date Posted: 31 mai 2015 at 19:58
Ja, det er en variant. Men jeg tror de vi fikk tak, som er litt annerledes, kostet omtrent tienddelen - på eBay.


-------------
Svein S


Posted By: jhh61no
Date Posted: 01 juni 2015 at 07:24
Hei
Her er sikkert en annen variant også

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=161674036186


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: ses
Date Posted: 01 juni 2015 at 08:20
Nyttig den også til å slippe å behøve å lodde på selve Tortoisen. Fordelen med skruterminaler er imidlertid at det er enkelt å bytte rundt på ledningene, hvilket det erfaringsmessig ofte er behov for i en monteringsfase. 

-------------
Svein S


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 04 juni 2015 at 21:33
Innimellom elektrikergjerningene har jeg begynt på noen av elementene på neste seksjon.  I noen innlegg i denne bloggen tidligere i år har jeg fått gode svar på spørsmål om broer.  Basert på disse har jeg startet noen prøver og forsøk.  En historie om brobygging i tre akter:

Akt en: Form i Styren



Akt 2:

Støping med Alabastergips.  Jeg vet at mesterbygger J E Vistad bruker steingips og at han farger den på forhånd.  På dette forsøket ville jeg bruke en (lettere) gipstype som jeg kjente fra før.  Jeg foretrekker også (inntil videre) å farge gips med tynne vasker av ulike farger uten å farge gipsen på forhånd.  Det må understrekes at alle mine erfaringer kommer fra farging av "fjell" laget av gips i former og at jeg aldri har støpt slike "klosser" før.





Baksiden er helt glatt, men den skal skjules uansett.

Akt 3.  Med risseverktøy, hobbykniv og tannbørste skred jeg til verket.







Jeg ser at steinene i buen nok er for små, men eksemplaret blir trolig brukt i første utkast av traseen etter stasjonen (med en liten elv under) etter farging, steinkanter og gelender.




-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Asgeir
Date Posted: 05 juni 2015 at 10:29
En bra start, men som du selv sier Morten er steinene i buen for små. Dessuten bør de utformes i en kileform og steinene sitter normalt svært nære hverandre og strengt regelmessig - ellers ville buen falle ned (i virkeligheten).
Steinene over buen kan ha større uregelmessigheter siden de har vesentlig mindre å si for bærestyrken til broen (de har antagelig mest en trykkutjevnende effekt), og fyller selvfølgelig tomrommet mellom buen og dekket på broen (der veien eller sporet går).

En digresjon: ryktet forteller at under sprengningen i 1940 av Stuguflåten steinhvelvsbro på Raumabanen lyktes de bare å lette på steinene i buen, som deretter la seg pent på plass igjen - følgelig falt hverken broen ned og kunne passeres relativt kort tid etterpå. Det ble utført noen reparasjoner og forsterkninger i betong - som er godt synlig på brokaret nærmest Åndalsnes - men broen står like godt i dag pga. den solide og godt bygde buen.

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 05 juni 2015 at 16:36
Takk for gode innspill, Asgeir. Jeg har fortsatt andre siden av broen å øve på

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 05 juni 2015 at 22:34
Dessuten er selve bærebuen vanligvis en sirkelbue, det gir størst styrke og stabilitet.


Posted By: HelgeBe
Date Posted: 06 juni 2015 at 11:52
Hei

En sirkelbue eller romerbue er ikke den sterkeste konstruksjonen. Tenk deg at du har bue på 180 grader og at du har tørrmurt bare selve buen på et plant underlag. Det er da ingenting som holder den nederste steinen på hver side fast i horisontalplanet. Vekten av steinene i midten av buen vil derfor presser de nederste steinene ut til siden og buen kollapser. En slik bue vil derfor kun fungere som bærekonstruksjon hvis den er utsatt for et stort ytre press. Den perfekte buebro har den formen du får hvis du holder et tau slakt mellom to punkter. Jeg synes å huske at det kalles en hyperbolsk sinus. En slik bue vil være selvbærende. På enkelte broer er denne geometriske formen mer fremtredende enn på andre mens noen kan se ut som de har en sirkelformet bue.

Helge B.


Posted By: Asgeir
Date Posted: 06 juni 2015 at 12:43
Da lærte man noe nytt på forumet i dag også

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: ses
Date Posted: 06 juni 2015 at 13:57
Originally posted by HelgeBe HelgeBe wrote:

Hei

Tenk deg at du har bue på 180 grader og at du har tørrmurt bare selve buen på et plant underlag. Det er da ingenting som holder den nederste steinen på hver side fast i horisontalplanet. Vekten av steinene i midten av buen vil derfor presser de nederste steinene ut til siden og buen kollapser.

Helge B.


Dette argumentet skjønner jeg ikke at kan gjelde for en 180 graders bue.

Kreftene forplantes gjennom buen langs med buehvelvet. Ved en 180 graders bue vil kreftene trykke rett ned (90 grader) mot underlaget siden buen er 180 grader. Dermed er det ingen sidekrefter mot horisontalplanet. Dette er dermed en tryggere bue å bruke siden det bare er trykkreftene som skal tåles på fundamentet. Og dette er vel også den historiske grunnen til at 180-graders buene, slik romerne brukte, er den eldste.
Ved at slakere bue, vil det derimot være sidekrefter "igjen" ved bueendene siden buen ikke treffer horisontalplanet med 90 graders vinkel. Det ser man også på konstruksjonstegninger av slike bruer, at der legges det opp en skråstilt fundament, 90 grader mot buen. Men nettopp fordi det er skråstilt, så tar det opp alle sidekreftene også, og dermed vil ikke de nederste steiene presses ut til siden, tror nå jeg. Men det kan hende det er noe jeg har oversett.


-------------
Svein S


Posted By: jevistad
Date Posted: 06 juni 2015 at 15:27
Hvelvet er som regel ikke helt sirkelformet på de tegningene jeg har sett, det er ofte større radius i midtre del av hvelvet, uten at jeg skal begi meg ut på noen forklaring på hvorfor det er slik.




-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 07 juni 2015 at 00:00
Teorien din har nok en smule svakhet (for å si det sånn Wink), Svein.
Tenk deg at du viderefører toeorien og buen rundt til en sirkel. Teorien ville da gi at steinsirkelen ville hatt en indre trykk som kunne la den rulle som et hjul.

Det som imidlertid skjer, er at trykk på toppen av buen vil gi en horisontalkomponent i hver av steinene. Slike buer vil derfor alltid være avhengig av et mothold på hver side.
Motholdet kan gjerne oppnås ved en tilsvarende nabobue, men siste bue må ha mothold i brokaret.


-------------
Bjørn Egil


Posted By: ses
Date Posted: 07 juni 2015 at 10:00
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Teorien din har nok en smule svakhet (for å si det sånn Wink), Svein.
Tenk deg at du viderefører toeorien og buen rundt til en sirkel. Teorien ville da gi at steinsirkelen ville hatt en indre trykk som kunne la den rulle som et hjul.

Det som imidlertid skjer, er at trykk på toppen av buen vil gi en horisontalkomponent i hver av steinene. Slike buer vil derfor alltid være avhengig av et mothold på hver side.
Motholdet kan gjerne oppnås ved en tilsvarende nabobue, men siste bue må ha mothold i brokaret.


Selvfølgelig fungerer dette ikke hvis du går til en sirkel. Trykkreftene for nedre halvdel vil da virke motsatt vei i vertikalplanet og ikke trykke steinene mot hverandre.

Derimot skjønner jeg at det er en svakhet med min teori dersom det ikke finnes friksjonskrefter mellom steiene. Da vil steinene nærmest horisontalplanet skyves ut til siden pga sidekreftene gjennom buen. Men nå finnes det mye firksjon i steinoverflater, så behovet for mothold vil vel da være avhengig av om denne friksjonen er stor nok?


-------------
Svein S


Posted By: esg
Date Posted: 07 juni 2015 at 12:57
For å gå tilbake til kjernen i denne bloggen så vil jeg bare si at jeg i alle fall setter stor pris på å få se hvordan du bygger anlegget Morten! Veldig spennende å følge med på, særlig for tips, triks og inspirasjon til å komme i gang med bygginga selv. Så fortsett med det gode arbeidet!Smile

Dette gjelder forsåvidt alle dere andre med byggeblogger her inne ogsåClap


-------------
Mvh. Espen


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 15 september 2015 at 21:42
En ny bro er støpt som følge av gode innspill.  Ikke helt fornøyd med støpen (Panduro gips i en form laget av styren), heller ikke med rissingen.  De verste feilene lar seg nok dekke med litt busker og hengende vekster (c: Jeg har startet å farge og bruker i utgangspunktet en transparent metode som jeg har brukt før; denne gangen med Woodland sine farger i stedet for de akrylfargene jeg tidligere har brukt fortynnet fra tube.  Gipsen tar ikke farge på samme måte som den jeg har brukt før og jeg må prøve meg frem.  Har nå lagt på en tynn vask av Burnt Umber, Raw Umber og Yellow Ocher.  Planen er en ny vask med Stone Grey over dette før alt forsegles med Matte Medium eller Woodland´s Scenic Sement og får en vask med svart.


Ellers har det ikke vært mye aktivitet i sommer bortsett fra installasjon av Tortoiser på alle sprorskiftere på den første stasjonen (som nå har fått navnet Fredriksand) og byggestart på Snarum stasjone fra Highmore Scale Models med god dokumentasjon fra Styrkar Braathen og Svein Amundsen (mer om dette siden).


De nye rekkeklemmene (som erstatter "Sukkerbitene jeg startet med) kommer fra http://www.acculites.com" rel="nofollow - Accu-Lites Inc.


Til kortslutningsvern bruker jeg 12V bremselyspære fra Biltema.  Siden jeg ikke har funnet en egnet lampeholder må jeg lodde rett på pærefoten.  For å muliggjøre utskifting bruker jeg kontakter fra Biltema beregnet på 12V anlegg i bil.


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 15 september 2015 at 21:58




-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 26 september 2015 at 13:57

Transparente vasker viste seg å være vanskelig på broen fordi formen hadde skapt noen "glatte flater" der malingen ikke trekker inn.  50/50 Woodlands Stone Grey og Tamya tynner i sprøytepistilen danner grunnlag for veien videre.  Deretter farging av enkeltsteiner med ulike andre farger før det hele foresgles. Så en svart vask og til slutt tørrbørsting med grunnfargen og noen lysere effekter.  Bilder av dette følger.


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 27 september 2015 at 21:05
Etter å ha vasket med svart og tørrbørstet på en lysere grunnfarge, synes jeg at broen ble for mørk - også i forhold til forbildet.  Kommer nok til å gjenta prosessen med en noe lysere grunnfarge,



Forbildet:




-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 28 september 2015 at 14:46
Fin bro Smile
Jeg synes imidlertid ikke at fargen er for mørk, som grunnfarge.
Den virker imidlertid for ensartet. Større grad av fargesjatteringer, og fremsfor alt (grå)hvite kalkutslag vil nok gjøre susen Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 04 oktober 2015 at 22:44
Inspirert av MR Video Plus har jeg kjøpt et par farger fra Micro Lux (produsert av Vallejo) for farging av skinner (og sviller).  Det så så enkelt ut på videoen, men da jeg la første grunnlaget med "Railroad Tie Brown" på et par stoppbukker ble jeg litt skuffet over at den var litt for grønn.  



Bruk av ulike vasker har imidlertid bedret inntrykket noe.  Nå skal jeg gjennomgå Grivno´s video om maling av sporene på "Thin Branch" en gang til før jeg finner frem sprøytepistolen og maler sporene på den første stasjonen.



I mellomtiden har jeg funnet frem noen av de mange flatpakkede husene jeg har liggende, og med gode instruksjoner på nettet hos SMB Service var det bare å sette i gang.










-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 19 oktober 2015 at 21:08
Bygging av SMB byggesettene fortsetter; denne gangen låven.


Jeg benytter "klemmer" fra Rite-Way for å holde hjørnene i 90gr.  De er kjøpt fra USA, men jeg har senere lært at de også føres av Vestfold Modelljernbane.


Gode og illustrative byggebeskrivelser på SMB sine sider.


Jeg farget muren i fjøset og satte inn vinduer der før jeg fortsatte.


Resten av låven har fått en vask bestående av 60% sprit og noen dråper India Ink før den røde fargen påføres (etter at dører mm er installert).  Jeg har valgt dyr 60% etter en diskusjon med Tor Jørgen på Bergensmessen.  Han mener at den Isopropanolen vi får kjøpt i Norge ikke tilsvarer "Rubbing Alcohol" slik den beskrives i amerikanske artikler om bygging av laserskårne byggesett.


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 01 januar 2016 at 20:34
Det har vært litt liten fremdrift i anleggsbyggingen på grunn av diverse "avsporinger".  Blant annet ble låven tilslutt ferdig.



I tillegg har jeg hatt mye glede av å starte byggingen av fabrikkbygninger og bakgrunnsbygninger på den første seksjonen (se også innlegg i "Hva står på byggebordet").






Men før jul tok jeg meg endelig i nakken og fikk Nydal byggevarer (på Vallaheiene) til å splitte en 12mm kryssfinerplate i 6 stk 20cm deler.  Sammen med noen 10 cm brede deler jeg hadde liggende, har disse første nyttårsdag oppstått som resten av rammeverket på anlegget.  Klarer jeg å være disiplinert i noen dager fremover (uten avsporinger og sidespor), har jeg kanskje også lagt sporunderlag i kryssfiner og klargjort for kork og spor.







-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 03 januar 2016 at 21:11
Så kom jeg litt videre i løpet av dagen.  Profiler til sportraseer og landskap ble tegnet og sagd ut og jeg har prøvd meg litt meg litt frem med hensyn til stigninger for et langt sidespor.  Pusseklossen skal også frem for å fjerne fliser fra stikksagen (i tillegg må garasjen, som har fungert som midlertidig snekkerverksted, kostes og ryddes (c:





Det har også vært en liten fremdrift på den andre siden av anlegget også.




-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 03 januar 2016 at 21:17
Det ser ut til at det blir et fint anlegg, Morten. Flott at du legger ut progresjonen din her på forumet. Det bør vi alle bli bedre til.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 20 februar 2016 at 22:28
Jeg har opprettet en side på Facebook for Østlandsbanen.  Det er to årsaker til dette.  For det første får jeg mulighet til å legge ut bilder uten å måtte gå gjennom tungvinte prosesser for å redusere filstørrelser (jeg bruker som oftes en Canon 70D med bilder i Raw format.  For det andre kan jeg styre bloggen uten at det plutselig kommer "avsporinger" med mer eller mindre relevant informasjon (på FB legges disse kommentarene i hvert innlegg).  Allikevel; det er her jeg treffer gamle kjente og likesinnede.  Jeg lover derfor å oppdatere denne bloggen med jevne mellomrom også.  Men først kommer det vel en lang diskusjon om forum vs FB som er en viktig diskusjon, men som altså ikke passer inn som et sidespor i en blogg (c:


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Henning L
Date Posted: 22 februar 2016 at 22:12
Je, oppdatér gjerne. Det er grenser for hvor mye MJ jeg vil ha i FB-feeden min (jo!). 

Du kan kanskje legge en lenke til interessante innlegg på Facebook her? Og gjerne omvendt - en lenke hit fra Facebook! I TMJK har vi ignorert bloggen vår på det skammeligste, men planen har lenge vært å bli flinkere, og lenke til den framfor å skrive på Facebook. 
Men det er jo som du sier, lettere å legge ut ting der. Synd at forumene er så akterutseilte.




-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 01 august 2016 at 08:28
Det er lenge siden jeg har oppdatert denne bloggen, men interesserte kan ta seg en tur innom FB siden til https://www.facebook.com/Østlandsbanen-438517453014143/?fref=ts" rel="nofollow - Østlandsbanen .  Alle spor er nå lagt, kjørestrøm er lagt opp og alle sporveksler motorisert.  Det er nok ledningstrekking for denne gang.  I fremtiden kommer det nok kanskje også ledninger til sporveksel tilbakemelding, signaler og lys i hus og landskap.  Spormessig gjenstår også en avtagbar travers som skal fungere som oppstilling for en stasjon langt der borte (Hovedstaden) og som uttrekk for lengre tog fra Bjørgevann stasjon.  Nå begynner snart den fasen jeg liker best; landskap og detaljering.

Jeg har lagt inn en liten film fra testkjøring https://youtu.be/eQkNChiCFio" rel="nofollow - her.



-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 28 august 2016 at 21:50
Min trofaste Digitrax Zephyr Xtra ser ut til å ha tatt kvelden. Da jeg slo den på her om dagen gikk oppstarten bra, men når powerknappen ble trykket viste displayet kortslutning (vandrende o´er). Jeg fant ingen umiddelbare kortslutninger på sporet og problemet var at meldingen også kom etter at anlegget (Busen) var koblet fra. Jeg fant ut at 220V ledningen til strømforsyningen hadde en vakkel, trolig med brudd i ledningen. Ny ledning løste desverre ikke problemet og resetting til fabrikkinnstillinger et par ganger har heller ikke ført frem. I dag koblet jeg på en Z21 fra Roco til anlegget og oppdaget at det fortsatt var en kortslutning. Stor feilsøkingsprosess med frakobling av seksjoner og etterhvert enkeltkomponenter viste at korslutningen lå i en Tortoise pensmotor der den tidligere beskrevne rekkeklemmen fra AccuLite hadde kommet skjevt på og dermed forårsaket kortslutning mellom polene fra kjørestrøm (til hjertestykket via bryter i Tortiosen). Årsaken var at det hadde falt ut en liten hvit pinne (se bilde) som disse klemmene leveres med for å kunne installeres rett i forhold til kontaktene på Tortoisen. Z21 fungerer bra og jeg har i dag testkjørt lok med iPhone og iPad, men jeg har ennå ikke fått Loconet til å virke fra boosteren. Zenithen ser ut til å være passert punktet for reparasjon (i all fall hos meg) trolig fordi jeg har latt den stå på for lenge mens jeg testet. Nå vurderes en 1 til 1 erstatning eller en oppgradering til SuperChief (selv om dette lille anlegget strengt tatt ikke trenger den kapasiteten).








-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net