MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sære lokomotivkonstruksjoner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sære lokomotivkonstruksjoner

 Post Reply Post Reply
Author
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sære lokomotivkonstruksjoner
    Posted: 23 november 2013 at 23:04
Heller sære saker. Lysten og aksepten for å eksperimentere må ha vært større før.

her

Edited by TeVe - 23 november 2013 at 23:04
Terje V.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2013 at 00:29
På 0:56 sees en "tigerli" fra SBB (Sveits), et treakslet damplok - med strømavtaker! Jeg antar bildet er fra 40- 45 da kullmangelen var stor på grunn av 2. verdenskrigs herjinger med kontinentet utenfor sveits. Følgelig monterte man en strømavtaker for å erstatte kulldrevet oppvarming med elektrisk oppvarming av kjelen.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2013 at 02:49
Joda, det var noen rare konstruksjoner, men også en rekke "ordinære" og ikke minst kjente konsruksjoner også. Tror den som har satt sammen disse bildene egentlig ikke har så mye greie på jernbanetrekkraft.
Svein S
Back to Top
knum66 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knum66 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2013 at 21:57
Bildet av SBB E 3/3 "Tigerli" med strømavtager er sært, men ikke noen forsinket aprilsnar. Det er riktig at bildet er fra 2. verdenskrig da det hersket kullmangel i Sveits. Heldigvis var mesteparten av jernbanenettet allerede elektrifisert eller i ferd med å elektrifiseres, men noen linjer gjenstod fremdeles. Det hersket også lokmangel slik at SBB måtte kjøre damplok også på elektrifiserte strekninger. Mht. til kullsparingen var det ikke gunstig, og det ble derfor gjort forsøk med å montere elektrisk fyring på de to Tigerli-lokene 8521 og 8522 i 1943. Det var fremdeles mulig å fyre lokene med kull på normal måte når de ikke hadde tilgang på elektrisitiet. Forsøket var vellykket, men det ble ikke videreført på flere lokomotiver. Den elektriske fyringen ble fjernet på 8522 i 1951 og på 8521 i 1953. 8522 er bevart som en vanlig kullfyrt E 3/3 på Sursee–Triengen-Bahn, http://www.dampfzug.ch/

Mer informasjon om dette forsøket finnes her: http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/swisselec/swisselc.htm



Edited by knum66 - 24 november 2013 at 22:08
Knut M
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.