Sære lokomotivkonstruksjoner
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8209
Printed Date: 22 november 2024 at 18:05 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Sære lokomotivkonstruksjoner
Posted By: TeVe
Subject: Sære lokomotivkonstruksjoner
Date Posted: 23 november 2013 at 23:04
Heller sære saker. Lysten og aksepten for å eksperimentere må ha vært større før.
http://www.youtube.com/watch?v=iajwyx02Hqw" rel="nofollow - her
------------- Terje V.
|
Replies:
Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 24 november 2013 at 00:29
På 0:56 sees en "tigerli" fra SBB (Sveits), et treakslet damplok - med strømavtaker! Jeg antar bildet er fra 40- 45 da kullmangelen var stor på grunn av 2. verdenskrigs herjinger med kontinentet utenfor sveits. Følgelig monterte man en strømavtaker for å erstatte kulldrevet oppvarming med elektrisk oppvarming av kjelen.
|
Posted By: ses
Date Posted: 24 november 2013 at 02:49
Joda, det var noen rare konstruksjoner, men også en rekke "ordinære" og ikke minst kjente konsruksjoner også. Tror den som har satt sammen disse bildene egentlig ikke har så mye greie på jernbanetrekkraft.
------------- Svein S
|
Posted By: knum66
Date Posted: 24 november 2013 at 21:57
Bildet av SBB E 3/3 "Tigerli" med strømavtager er sært, men ikke noen forsinket aprilsnar. Det er riktig at bildet er fra 2. verdenskrig da det hersket kullmangel i Sveits. Heldigvis var mesteparten av jernbanenettet allerede elektrifisert eller i ferd med å elektrifiseres, men noen linjer gjenstod fremdeles. Det hersket også lokmangel slik at SBB måtte kjøre damplok også på elektrifiserte strekninger. Mht. til kullsparingen var det ikke gunstig, og det ble derfor gjort forsøk med å montere elektrisk fyring på de to Tigerli-lokene 8521 og 8522 i 1943. Det var fremdeles mulig å fyre lokene med kull på normal måte når de ikke hadde tilgang på elektrisitiet. Forsøket var vellykket, men det ble ikke videreført på flere lokomotiver. Den elektriske fyringen ble fjernet på 8522 i 1951 og på 8521 i 1953. 8522 er bevart som en vanlig kullfyrt E 3/3 på Sursee–Triengen-Bahn, http://www.dampfzug.ch/" rel="nofollow - http://www.dampfzug.ch/
Mer informasjon om dette forsøket finnes her: http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/swisselec/swisselc.htm" rel="nofollow - http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/swisselec/swisselc.htm
------------- Knut M
|
|