Spørsmål om dvergsignaler |
Post Reply ![]() |
Author | |
Thobbe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 11 mars 2014 at 19:44 |
Jeg lurer på hva som er forskjellen på signal 46A og 46B.
|
|
![]() |
|
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ingen forskjell. 46a er det mest brukte mens 46b finner du vel bare på Oslo S og Skøyen.
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
![]() |
|
Thobbe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er rett og slett bare til forvirring? Tullete.. Men takk for hjelp.
|
|
![]() |
|
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tekniske løsninger i sikringsanlegget, men ja, til forvirring.
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
![]() |
|
Thobbe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men når vi snakker om dvergsignaler. Noen som vet når signalene fra skala design kommer?
|
|
![]() |
|
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg ble for mange år siden fortalt at begrunnelsen for innføring av signal 46b var at eventuelt utbrent lampe i signalet ikke skulle føre til at det viste et annet signal enn forutsatt. Hvis det skal vises signal 44 og den nedre venstre lampen er brent ut vil signalet i stedet vise signal 46a. Hvis sikringsanlegget er bygget for å vise signal 46b vil en utbrent lampe ikke vise noe gyldig signal. Det forutsetter imidlertid at man vet at det aktuelle sikringsanlegget er bygget for signal 46b og ikke signal 46a, samt at man under de rådende forhold kan se hvilken av de fire lampene som lyser. Min kilde mente at dette prinsippet kom fra svenske dvergsignaler (som riktignok er speilvendte, men ellers har tilsvarende signalbilder). Signal 46b kom for øvrig inn i regelverket (daværende trykk 401) i 1989. Så vidt jeg husker ble samme signalbilde brukt på det gamle sikringsanlegget på Oslo Ø for å vise at utkjørhovedsignal viste "kjør" til uriktig spor på Østfoldbanen, men dette var selvfølgelig lenge før signal 46b ble innført med sin nåværende betydning. |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |