Print Page | Close Window

Spørsmål om dvergsignaler

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8473
Printed Date: 20 juni 2024 at 14:26
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Spørsmål om dvergsignaler
Posted By: Thobbe
Subject: Spørsmål om dvergsignaler
Date Posted: 11 mars 2014 at 19:44
Jeg lurer på hva som er forskjellen på signal 46A og 46B.



Replies:
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 11 mars 2014 at 20:17
Det er ingen forskjell. 46a er det mest brukte mens 46b finner du vel bare på Oslo S og Skøyen.


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Thobbe
Date Posted: 11 mars 2014 at 20:29
Det er rett og slett bare til forvirring? Tullete.. Men takk for hjelp.


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 11 mars 2014 at 20:42
Tekniske løsninger i sikringsanlegget, men ja, til forvirring.


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Thobbe
Date Posted: 11 mars 2014 at 20:58
Men når vi snakker om dvergsignaler. Noen som vet når signalene fra skala design kommer?


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 11 mars 2014 at 22:53
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Tekniske løsninger i sikringsanlegget, men ja, til forvirring.

Jeg ble for mange år siden fortalt at begrunnelsen for innføring av signal 46b var at eventuelt utbrent lampe i signalet ikke skulle føre til at det viste et annet signal enn forutsatt.
Hvis det skal vises signal 44 og den nedre venstre lampen er brent ut vil signalet i stedet vise signal 46a.
Hvis sikringsanlegget er bygget for å vise signal 46b vil en utbrent lampe ikke vise noe gyldig signal. Det forutsetter imidlertid at man vet at det aktuelle sikringsanlegget er bygget for signal 46b og ikke signal 46a, samt at man under de rådende forhold kan se hvilken av de fire lampene som lyser.
Min kilde mente at dette prinsippet kom fra svenske dvergsignaler (som riktignok er speilvendte, men ellers har tilsvarende signalbilder).

Signal 46b kom for øvrig inn i regelverket (daværende trykk 401) i 1989.

Så vidt jeg husker ble samme signalbilde brukt på det gamle sikringsanlegget på Oslo Ø for å vise at utkjørhovedsignal viste "kjør" til uriktig spor på Østfoldbanen, men dette var selvfølgelig lenge før signal 46b ble innført med sin nåværende betydning.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net