Sporveksler, selvbygg eller ferdigbygd? |
Post Reply | Page <123> |
Author | |
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det så flott ut, Bengt! Svilleavstand og skinnestørrelse har alt å si!
Du skriver at du driver og knekker bor - tolker det som at du forborer svillene? Jeg syns det ser ut som furulister eller noe sånt, og da forstår jeg godt at du forborer... men du trenger ikke å gjøre det hvis du bruker andre tresorter. Amerikansk lind, f.eks, er populær - "basswood". Det er mykt nok til å dytte spikerne gjennom uten hull! Mye mindre arbeid og lang færre bor! Men ikke gjort i en håndvending ... Fins i ferdige pakker, men da gjerne med amerikanske dimensjoner. (9" x 7". Burde vært 10" bred. Det er et avvik på ca 0,25 mm - lite men ikke umerkelig...) Du kan kjøpe stripwood, f.eks, med skalamål 10" x 6" og kappe lengdene sjøl. Eller om du skal ha mye, få Kappler f.eks til å skjære dem for deg. De gjør sånt. Ellers er det å klippe opp sville matta en løsning, krever litt arbeid, men ikke mye mer enn bare å legge fleksen rett ned. En annen ting med sviller er jo at de ofte er smalere øverst, noe som gjør at man kanskje kan slippe unna med amerikanske sviller... og da er jo fleksen fra Micro Engineering veldig fin. Flotte skinnespiker som likner veldig på norsk praksis. Men svillene er kanskje kortere? Jeg har ikke noe derfra liggende, kan noen måle svillene? Edited by Henning L - 12 oktober 2006 at 09:36 |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hm - jeg sjekket sidene til Kappler og ser at S-skala smalsporsviller passer nærmest perfekt til norske H0-sviller etter 1914-normen:
Svillene skal være 2500 mm x 250 mm x 130 mm i H0: 28,73 mm x 2,87 mm x 1,49 mm S smal: 28,58 mm x 2,77 mm x 1,6 mm (lavprofil 6" x 7" x 4") Det må vel sies å være nært nok. Kappler s-smalspor |
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mye interessant som kommer fram her!
Jeg jobber med prototyper på jigger etter norsk standard. Disse vil ha mye til felles med jiggene til Fast Tracks, og framstilles CNC-frest i aluminium. Jeg tør ikke å si noe sikkert om når disse eventuelt kan komme for salg. Blir de første prøvene vellykket trenger jeg et par betatestere. I første omgang blir det 1:7 og 1:9 etter 25 kg standarden fra 1914 - for code 55. Det er det jeg selv kommer til å bruke på mitt Krøderbaneanlegg. Tar gjerne i mot innspill - både her og på mail - i form av tegninger, bilder og ønsker. Var litt i tvil om jeg skulle si noe om dette prosjektet før jeg har noe mer håndfast å vise fram. Det er nok av eksempler på forhåndshypede MJ-prosjekter som er skrinlagt. Men når diskusjonen om jigger etter norsk standard ble så konkret som her, syntes jeg det var naturlig å fortelle at det er håp om at noe kan komme på markedet etterhvert. Jobber også med tilhørende laserskjærte sviller. Superdetaljering har jeg ikke kommet til enda, men det er et naturlig neste skritt. Gjerne i samarbeid med en aktør som har jobbet mer med etsing enn meg. -Truls Edited by trulss - 12 oktober 2006 at 13:39 |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
*Øredøvende applaus* Ser man dét! Dette er et ekstremt bra tiltak. Regner med at om det lykkes vil vi også kunne få jigger for andre skinnevekter? Her er det bare å brette opp ermene og stille med det man har. Jeg ser for meg både etsedeler og støpedeler her. Ved behov kan jeg bidra med opptegning av dette, i alle fall. Men i første omgang handler det vel også om dokumentasjon? Eller er du fullt ut dokumentert, også? Håvard H sitter på en feiende flott tegning av NSB-veksler fra denne perioden, og det er mulig han får scannet den (Den er stor!). Den viser alle mulig små detaljer. Edited by Henning L - 12 oktober 2006 at 14:11 |
|
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
...for H0e, selvfølgelig!?! Er vel ikke det store volumet for noen av disse variantene; men vil bare gi et lite innspill om at det kanskje kan være noen som også kan bruke smalsporvarianten.
MVH
Morten M |
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om produksjonen fungerer vil det være mulig å lage de fleste varianter, så
sant dokumentasjon foreligger. For de to første har jeg normalen fra 1914 og vekslene som fortsatt ligger på Krøderbanen som grunnlag. Finnes det bedre tegninger tilgjengelig er jo det glimrende. En naturlig fortsettelse vil trolig være en 1:9-veksel i code 70 eller 83. Men som sagt - dette er med forbehold om at produksjonen lar seg gjennomføre i praksis - til en fornuftig kostnad. Håper å gjøre de første freseprøvene i løpet av en uke eller to. -Truls truls (at) slevigen (dot) no |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om det skulle være vanskelig er det altså mulig å få skreddersydd noe hos Fast tracks. Men det beste hadde jo vært om vi kunne fått til noe eksakt i Norge, og gjerne med litt dugnadsånd for å får til alt.
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette er vesentlig mer enn det jeg turde å håpe på! Håper virkelig du får dette til. |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Målte svillene på en bit ME flex jeg hadde liggende: Lengde:2,3-2,5mm Lengde: 29,9-30,0mm Tykkelse: 1,5-1,6mm Som Henning nevner er norsske sviller gjerne smalere øverst (som følge av at de er skåret av en rund stokk). Men det betyr at svillene varierer i bredde, og det er noe man absolutt bør vurdere å gjenskape i modell. I 0- skala benytter jeeg skalpell till å skave av listene jeg kutter sviller av. Poenget er å få til variasjon. Når en gjør det på denne måten blir det helt prototypt. Men i H0 ville jeg nøyd meg med å kappe sviller av lister med litt varierende bredde. |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men har det noe for seg å gjenskape breddeforskjellene og smalere over enn under? Vanligvis legger man jo ballast opp til kanten av svilla. Når man da blender sviller og ballast sammen vil den type detaljer simpelthen drukne i ballasten. Trestruktur derimot vil vises. Men på den annen side vil det jo være uaktuelt å bruke kretskortsviller for den som beveger seg i denne divisjonen da man må ta vekk all kobberet unntatt den som skinna hviler på. Fasttrack anbefaler å bare lage et kutt i kobberbanen for å lage isolering. Det er dets amme Bengt har gjort på sine veksler. Modellwerk har løst dette ved å etse vekk all kobberet som ikke trengs. I tillegg er hele svillematta frest ut av et stykk kretskortlaminat og forboret. Der ligger nok litt av prisforskjellen. Jeg har to byggesett til veksler med stigning 1:9 og med 300 meters radius. Kanskje, kanskje får jeg bygd dem i vinter . . . . . |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Steike ta. Det der ser litt for avansert ut for meg. Kanskje når jeg blir 50. Men det ser unektelig lekkert ut.
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
MVH Morten M |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tenker at klarer jeg det så klarer du det
Tar jeg et steg av gangen så må det vel bli ett eller annet til slutt? |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var mye Modellwerk veksler på nyere (uferdige) stasjoner i Alsfeld. De ser bra ut rent geometrisk, men spesiellt på engelskmennene var det faktisk avsporingsproblemer. Vi fikk ikke brakt på det rene om det var snakk om montasje feil eller inkompatibilitet mot hjul (det var mye RP 25 hjul på treffet); men eieren av den ene stasjonen sa at vekslene som orginalt levert var tenkt bruk enten som Proto 87 (eller en annen finskala standard) Han hadde faktisk modifisert engelskmennene, og brukte også minnetråd til å kjøre dem i stedet for "vanlige" motorer. Det er mulig Bjørn Runar har litt mer info, han snakka endel med samme karen. MVH for Modelljernbaneverket
Edited by terje-o - 13 oktober 2006 at 14:41 |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg håpet dere skulle plukke opp slik info
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå viser dette bildet brosviller, men poenget er å vise hvordan bredden faktisk kan variere på en sville. Dette vil kunne vises også der det er ballast, spesiellt om det er sidebaner eller sidespor der ballasteringen kan være litt så som så. Det tar ikke så skrekkelig lang tid og mishandle listene med en skalpell før de kappes i lengder. Men som sagt, i H0 ville jeg nøyd meg med å benytte lister med litt varierende bredde. Slik så mitt første forsøk i nollan ut: Litt grov ballast, og litt høy skinneprofil. Har konkludert med at jeg heller vil runde av nedover, og benytter nå code 100 istedenfor code 125. Her er et annet bilde: Sidesporet er code 83, hovedsporet code 100 (Right-O-Way) Ingen ballast eller svilleplater, men likevel et skritt i riktig retning. Men det spørs om jeg ikke må få etset meg noen svilleplater... Edited by Håvard H - 13 oktober 2006 at 14:10 |
|
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Jeg håpet dere skulle plukke opp slik info
Vi hadde altfor dårlig tid.... Ledig tid i hallen utenom opp opp- og ned-rigging var jo kun ca 15 timer x 4,5 dager = 67,5 timer.... Minst 50 av disse går med som Fahrdienstleiter eller kjøring, da har en bare drøyt 15 timer igjen til å inspisere ca 1000 m spor, dvs mindre en 1 minutt per meter Eneste måten å løse dette på er at flere reiser MVH for Modelljernbaneverket Terje O
Edited by terje-o - 13 oktober 2006 at 14:41 |
|
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dårlig tid ja... mhm...
|
|
bengtka
Veteran Joined: 16 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
Følger det med noe form for "verktøy" for fremstilling av "tunger/hjertestykke" til disse settene fra Modellwerk? Bengt |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
Krysset er i utgangspunktet ferdig utfrest. Bare mindre tilpasninger må til.
Det samme gjelder tungene. |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et par bilder fra Alsfeld: Dette er selvbygging på et av N-skala anleggene... ... og dette er Modellwerk-veksler i H0. Hilsen Halvor |
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er en kort rapport om vekseljigg-prosjektet mitt. Aluminiumen er på
plass, og jeg har gjort de første freseforsøkene: Sporet til høyre er laget med en vanlig 2 mm fres. Om en ser nøye på bildet ser en at det er problemer med noe spon som sitter igjen. Sporet til venstre er laget med en 3 mm fres som er spesielt utformet for fresing i aluminium. Den lager finere spon som ikke blir liggende igjen i fresebanen, og resultatet blir et mye renere spor. Jeg venter nå på aluminiumsfreser i mindre diametre. -Truls |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Venter spent på resultatet av jigg-prosjektet ditt Truls. Jeg er interessert i slike jigger som er basert på norske sporveksler. I mellomtiden får man eksperimentere litt med "papirjigger" Vekselen er laget oppå en lett modifisert tegning som jeg har fått av Steinar Snøtun, og som er basert på sporvekselnormaler av 1925. PCB-svillene er festet til papiret med dobbeltsidig tape. Jeg har ennå ikke bestemt meg om jeg skal lage resten av svillene av PCB strips eller trelister Tungene og krysspissen er filt til ved hjelp av "point forming tool" til Fast Tracks. Dette verktøyet letter arbeidet enormt, så nå er det mest arbeid i å file ned foten på stokkskinnene der tungene skal ligge inntil. Vekselen ser ut til å fungere bra, hjulene flyter nydelig over krysset uten å falle nedi både med NEM og standard RP25 hjul. RP25 Finescale hjul hopper litt, men ikke mer en at det er akseptabelt tror jeg. Vekselen er bygget med Roco code 83 skinnestrenger, så ved lettere "skinnevekter" vil nok Finescale hjul gå bedre i krysset da skinnefoten jo er smalere slik at skinnehodene kommer nærmere hverandre. Men det blir nok i såfall farvel til NEM-hjul. Edited by jevistad - 15 oktober 2006 at 13:08 |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan jeg ikke heller få si litt med "fremobyggehatten" på da? Jeg har holdt meg til strekningsmoduler hittil selv om en lengre (1,7m) industri står halvferdig her hjemme og venter på et sidespor. Jeg har derfor av nysjerrighet revet embalasjen av en peco code83#8 og rullet en roco vogn over den, men først kanskje vi skal ta et bilde ovenfra for å sammenligne med bildene Asgeir har lagt ut av andre veksler. Slik ser altså den nye peco #8 vekselen ut: Jeg hadde ikke noe linjal å legge ved siden av, men den skal være 32 cm. lang. Siden code 83 systemet er bygget for amerikanskje RP-25 hjul har Peco laget et veldig grunnt sporkryss i vekslene slik at flensen på RP-25 hviler i bunnen av sporkrysset når den ruller gjennom der. Det medfører jo dermed at alle flenser som er høyere en RP-25 vil løfte vognhjulet litt opp fra skinnestrengen. Jeg har forsøkt å få fotografert dette, og håper dere klarer å se det ut av bildene nedenfor... På bildet under ser vi en roco Hbikks på vei gjennom peco#8 vekselen. Det er like før vognhjulet kommer frem til sporkrysset, og hjulet hviler nå på skinnestrengen:
På neste bilde har vognen nådd sporkrysset, og hjulringen er løftet ubetydelig opp fra skinnestrengen fordi NEM-flensen har truffet bunnen av sporkrysset: Som man ser er ikke problemet det største her, men eldre vogner med "pizzahjul" til flenser vil naturligvis kunne få problemer nok til at de sporer av i denne type veksel. For Fremo-bruk tror jeg imidlertid vekselen vil egne seg supert da det vel der går mer og mer mot bruk av RP-25 profil på hjulene, hvertfall om jeg har tolket DC korrekt? Og som man ser så er det og lite sansynlig at en standard roco aksel vil finne på noe på vei gjennom vekselen selv om den løfter seg ørlite. Så når min planlagte industrimodul/stasjon kommer seg lengre enn til idestadiet så vil nok denne bli bygget med code 83 vekslene fra Peco, og trolig og code 83 skinnene da disse til tross for større teoretisk skinneprofil i mine øyne hvertfall ser atskillig slankere ut i profil og svillestørrelse enn hva pecos code 75 system gjør. Eirik |
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Hvordan er muligheten til å DCC sikre denne typen veksel? Per Roar Johansen FREMOist |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott veksel! Særlig detaljeringen ser bra ut, med små skinnespiker. Men - svillene er etter amerikanske mål, og er for smale. Og de ligger altfor tett for oss i Norge... det ser ikke helt riktig ut, det der.
Synd, for det sporet ser veldig bra ut. Hvorfor kan ikke noen lage europeisk spor med samme gjennomførte design? Verken Peco code 75/100 (som later som sporet har skinnestoler!) eller Tillig har fått til slike filigrane skinnespiker. Skjønt prisen tar likevel Micro Engineering sitt spor, det har fine spiker, det! Eirik, kan du ta et nærbilde av skinnespikerne, tror du? Jeg er spent på hvordan de ser ut tett på! |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Går ut fra at det var peco-vekselen i mitt siste innlegg du siktet til? Den er hvertfall temmelig enkel å bygge om; På bilde1 synes det at skinnestrengen allerede er ferdig kuttet fra fabrikk. Ser man godt etter ser man at det går en liten jumper på undersiden for å sørge for strømforsyningen gjennom kuttene om vekselen skal brukes slik den i utgangspunktet blir levert På bilde 2 ser man vekselen snudd på hodet. For å DCC ombygge vekselen bryter man først de to små jumperene som man ser på de midterste skinneprofilene litt til venstre i bildet. Deretter lodder man en ledningsjumper mellom de to skinneprofilene nærmest fronten av bildet, og en tilsvarende ledningsjumper mellom de to skinneprofilene lengst bort for å sørge for strøm til ytterste del av tungen. Plass til disse jumperene er allerede gjort klar og synes til høyre på vekselen i bildet. Til slutt kobler man ledningen ut fra sporkrysset til en ledig kontakt på den valgte sporvekselmotoren for å få rett polaritet på strømmen gjennom sporkrysset. det anbefales og at det på denne ledningen monteres en PTC-motstand for å sikre veksel og lokomotiv mot kortslutning som kan oppstå om man ved et uhell kjører inn i en veksel som er stilt i motsatt retning. Husk: bruk alltid plastlask på de to skinneprofilene som kommer ut av hjertestykket på en peco electrofrog veksel Eirik |
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Beklager at det var litt uklart. Ettersom jeg kan se ser det ut som at det er samme rutine som for en Peco 75 veksel? PR |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Trur dette er det nærmeste jeg klarer med mitt lille kamera: |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det blir akkurat på samme måte som for en code 75 veksel ja. Det eneste jeg selv har bitt meg merke i er at det i code 83 vekslene ikke er lagt inn en bitteliten plasttapp i bruddstedet slik det er i code75 vekslene. Jeg har dårlig erfaring med rocos veksler på dette området ved at det i forbindelse med at treverket jobber oppstår bevegelse i metallet som kan føre til kortslutninger i sporkrysset. Code 75 vekslene til peco har derfor hatt en liten plastbit som har gjort at ikke skinneendene kan treffe hverandre så lett, mens de her med det nye code83 systemet lar skindene stå åpne med en liten glippe mellom som teoretisk kan bevege seg til kontakt over tid. En liten styrenbit i glippen kan derfor sikkert være en lur investering om man vil gardere seg litt ekstra. Eirik |
|
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |