Sporveksler, selvbygg eller ferdigbygd?
Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1838
Printed Date: 22 november 2024 at 15:53 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Sporveksler, selvbygg eller ferdigbygd?
Posted By: Dag Cato
Subject: Sporveksler, selvbygg eller ferdigbygd?
Date Posted: 09 oktober 2006 at 21:52
I diverse mj-cad fora har det vært diskutert geometrien til Pecos veksler. Konklusjonen har vært at den er vanskelig å grep om
Jeg oppga 1510 mm radius for Pecos store veksel fordi jeg har sett det oppgitt hos en eller annen leverandør, husker ikke i farten hvem. Peco oppgir 12 grader for alle sine sporveksler.
Tilligs 1350 mm har jeg hentet fra Tilligs katalog.
Jeg vil uansett anbefale Peco foran Tillig fordi Tilligs veksler krever endel arbeid for å bli akseptable. Bla må tungene isoleres fra krysset for å få dem DCC-sikre. Peco har denne isoleringen innebygd fra start.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Replies:
Posted By: KnuT
Date Posted: 09 oktober 2006 at 22:09
Dersom du ikke vil hive deg på selvbygging av sporveksler, kan jo Pecos nye 1:8 veksler (amerikansk #8) være et bra kompromiss, forutsatt at de klarer NEM-hjul. De er bygget etter NMRA-standarden (den amerikanske). Men som nevnt over, burde antakelig ikke være et stort problem. Kanskje Eika med http://www.gntrains.no/shop/vmi/no/dept_128.html - forhandler-hatten på, kan si noe mer om de? Svilleoppsettet følger amerikansk standard, men Peco code 75 er jo svillene i 00-skala....
En annen sak er at selv om Peco, Tillig, Roco, Shinohara, Atlas (som har rimelige og bra #8-veksler, har en nede, skal se om NEM-hjul går) er "ferdig-veksler", kan det fort bli litt arbeid med tilpasning til standard, da det ofte er produksjonsavvik, og ikke minst gjøre de minst mulig sårbare for senere elektriske problemer. Det går fort med et kvarter eller to til det. Vil tro at selv om det er en del arbeid med jiggene fra FastTrack, vil du bli mer fornøyd med sluttresultatet.
Dersom jeg ikke allerede hadde et tilstrekkelig lager av sporveksler, ville jeg ha vurdert svært seriøst å satse på disse jiggene
Har testet noen gamle Lima containervogner og en B3-vogn som har Rocohjul. De går bedre gjennom #8 vekselen enn #6, og jeg tror de fint kan brukes.
------------- hilsen KnuT
mvh
KnuT
http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0
Digitrax DCC
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 09 oktober 2006 at 22:35
Jeg har tatt en titt på de nye Peco 1:8 vekslene, og de er pene. De har vesentlig bedre utført sviller enn på code 100 og 75 vekslene (som egentlig er ganske tragiske: svillene altså). Imidlertid kunne jeg tenke meg vekslene noe lengre og med færre sviller. Amerikanerne bruker en vanvittig mengde i forhold til hva NSB hadde råd til på 50-tallet, så vekslene skiller seg demed litt ut fra sporet.
Foreløpig har jeg strandet på Tillig sine lange veksler, selv om ikke de er perfekte heller, men de har en gor lengde og de kan bøyes litt og dermed oppnå litt bedre "flyt" på sporet. Dette er noe som regel bare selvbygde veksler klarer å gjennskape. Litt jobb med å få de til å fungere opptimalt, men ikke uoverkommerlige.
Fast Track vekslene ser derfor veldig interesante ut, siden de har pen lengde og man kan styre svilleantallet hvis man ikke bruker ferdig "laser cut ties". En annen ting er at de har et godt utvalg i forskjellige veksler og kryss. Det er flere produsenter som har prøvd seg, men aldri fått lagd mer en 2-3 forskjellige veksler, og det blir litt tynt (noe av grunnen til at man som regel må blande Tillig og Peco for å få alle muligheter).
Skulle gjerne sett et godt bilde av de tyske vekslene også, men det var vanskelig på sidene deres.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: einjen
Date Posted: 09 oktober 2006 at 22:39
Har noen bilde av de #8-vekslene fra Peco? Ev. produktnr?
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 09 oktober 2006 at 23:03
Tja, jeg la den i scanneren sammen med en linjal:
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 09 oktober 2006 at 23:08
Her er Peco Large i code 75:
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: einjen
Date Posted: 09 oktober 2006 at 23:11
Og forskjellen på de to er? (Bær over med meg. Jeg er en novice på slikt)
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: bengtka
Date Posted: 09 oktober 2006 at 23:11
Eksempel på Fast tracks veksler. 6" crossover code 70.
Bengt
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 09 oktober 2006 at 23:15
Da avslutter jeg med Tillig sin lange veksel.
Legg merke til at det er en skala forskjell på bildene, så se på linialen for lengden.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 09 oktober 2006 at 23:28
Forskjellene, utenom lengden, er mest detaljer:
Peco #8 har penere/mer riktige grovere sviller der omkasterloddet/pensemotoren (i virkligheten) skal festes. Det er flere sviller og derfor kortere avstand mellom disse (typisk amerikansk). Tvangsskinnene er utført i metall, og vekslen er lett å koble inn i et digital anlegg.
Peco Lange veksel er meget bra på det meste, men har litt dårligere i utseende utførte sviller. Klompen ved tungen inneholder en "spennfjær" som holder tungen, men den har lite med virkligheten å gjøre. Tvangsskinnene er i plast, og vekslen er lett å kobble inn i et digitalt anlegg.
Tillig Lange veksel er pen å se på og har pene sviller. Tvangsskinnene er i plast, men kan dyttes ut og byttes med nye selvlagde i metall. Deler av hjertestykket er imidlertid i plast, og det er det ikke lett å gjøre noe med. Ingen "spennfjær", så det må velges en vekselmotor som har det innebygd (f.eks. Tortoise). Disse vekslene er også lett rustfarget fra produsenten.
Bengt: har du mulighet til å legge ut et bilde rett ovenfra av en Fasttrack veksel?
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: bengtka
Date Posted: 09 oktober 2006 at 23:30
Fremdeles Fasttrack 6" code 70, lengde på linjal 32,5 cm fra ende til ende.
Bengt
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 09 oktober 2006 at 23:34
Det var raskt det
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: bengtka
Date Posted: 09 oktober 2006 at 23:41
"Slengte" en sammen i full fart, fort gjort med Fast tracks.
Bengt
|
Posted By: KnuT
Date Posted: 09 oktober 2006 at 23:52
Asgeir, den Peco code 83 vekselen du viste bilde av, er for kort til å være #8, det må¨vel være en #6? I følge Pecos sider er en åtter 322 mm lang. Einar, katalognr på Pecos code 83 veksler finner du på linken i mitt forrige innlegg, bla litt nedover på siden. For ordens skyld. Det er flere som forhandler Peco enn denne butikken.
Her er http://www.atlasrr.com/Images/Track/Trackphotos/0566.GIF - bilde av Atlas #8 , hentet fra Atlas" websider.
Link til http://www.peco-uk.com - Pecos sider . Du må dessverre klikke på "Product News" for å komme videre til (dårlig) bilde og katalognummer. Fikk ikke direkte link til å fungere.
------------- hilsen KnuT
mvh
KnuT
http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0
Digitrax DCC
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 10 oktober 2006 at 00:16
Asgeir wrote:
Skulle gjerne sett et godt bilde av de tyske vekslene også, men det var vanskelig på sidene deres. |
Noen sider:
http://www.modellwerk.de/assets/s2dmain.html?http://www.modellwerk.de/presse_und_publikationen-hp1_modellbahn_1-2003.htm - http://www.modellwerk.de/assets/s2dmain.html?http://www.mode llwerk.de/presse_und_publikationen-hp1_modellbahn_1-2003.htm
http://www.modellwerk.de/assets/s2dmain.html?http://www.modellwerk.de/presse_und_publikationen-eisenbahn-kurier_6-2003.htm - http://www.modellwerk.de/assets/s2dmain.html?http://www.mode llwerk.de/presse_und_publikationen-eisenbahn-kurier_6-2003.h tm
http://www.ws4y.de/mo/inhalt/tipps_weichenbau_brinkmann.php?rubrik=tipps - http://www.ws4y.de/mo/inhalt/tipps_weichenbau_brinkmann.php? rubrik=tipps
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 11 oktober 2006 at 00:44
KnuT skrev:
Asgeir, den Peco code 83 vekselen du viste bilde av, er for kort til å være #8, det må¨vel være en #6? I følge Pecos sider er en åtter 322 mm lang.
Det er nok en #6 veksel jeg la ut, for Peco"s #8 er så vidt jeg vet kun annonsert, men jeg har ikke sett den i butikken ennå. Korriger meg gjerne hvis jeg har gått glipp av denl.
Okej Dag Cato: Modellwerk vekslene ser vanvittig lekre ut!
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 11 oktober 2006 at 09:54
Asgeir wrote:
Okej Dag Cato: Modellwerk vekslene ser vanvittig lekre ut! |
Men hvor "norske" er de? Sikkert like norske som plastvekslene... men de har endel "kleineisen" som kanskje har lokal forankring? ("Kleineisen" er detaljer av ymse slag. "Småjern"!) Skal man først bla opp større beløp bør de være så korrekte som mulig...
Det burde finnes et vekseldetaljeringssett for norske forhold - en samling lenker til egnede produkter, i allefall. Jeg har ikke helt oversikten her -
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 11 oktober 2006 at 10:30
De er nok mere "norske" enn Fasttrack, peco, Roco, Tillig etc kan jeg tenke meg
Svillemønstret er lik norske sporveksler så vidt jeg kan bedømme. Fasttrack har amerikansk svillemønster.
Når det gjelder smådetaljer så sier en tommelfingerregel at du skal ta med de detaljer du kan se når du står på tre meters avstand
Men fra spøk til alvor: Hvilke smådetaljer gjør en sporveksel norsk? I dag er vel sporveksler "hyllevare" som bestilles og leveres som en hvilken som helst vare.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 11 oktober 2006 at 11:11
Dag Cato wrote:
De er nok mere "norske" enn Fasttrack, peco, Roco, Tillig etc kan jeg tenke meg |
Det vil jeg tro!
Men fra spøk til alvor: Hvilke smådetaljer gjør en sporveksel norsk? I dag er vel sporveksler "hyllevare" som bestilles og leveres som en hvilken som helst vare. |
Det er sant. Jeg vil tro at mye av det man ser også på eldre veksler er rimelig mye det samme rundt omkring, men det fins helt klart særpreg.
Egentlig er det vel mest et behov her for en oppsummering av hvilke detaljer som trengs rundt vekslene for å gi det rette preget, og hvor de kan skaffes fra.
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: kness
Date Posted: 11 oktober 2006 at 11:48
Dag Cato wrote:
Men fra spøk til alvor: Hvilke smådetaljer gjør en sporveksel norsk? I dag er vel sporveksler "hyllevare" som bestilles og leveres som en hvilken som helst vare. |
I dag er det hyllevare, men fra den tidsepoken som Fremo forsøker å bygge etter vil vekslene være bygget etter hovedtegninger. Her er tegningen på en veksel med 1:5 grad med svilleplassering. Jeg har også 1:8 og 1:9 et eller annet sted, men det må skannes først.
Hilsen Kjetil
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 11 oktober 2006 at 12:43
Her er tegninger fra NSB normal 1914:
Std. veksel avvik 1:9:
Std. veksel avvik 1:7 og "vekselboks":
Men disse vekslene har detaljer og de skulle vi også ha tegning av. Jeg har ikke det, men de fins! Alle de støpejernsdelene som fins, kryssets utforming, tungene etc.
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 11 oktober 2006 at 12:47
Det er interessant. Man skulle prøve å få dem samlet et sted.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: bengtka
Date Posted: 11 oktober 2006 at 12:54
Hva er svilleavstanden på en normal rett strekning i denne tidsperioden da
Bengt
|
Posted By: kness
Date Posted: 11 oktober 2006 at 13:06
Henning L wrote:
Men disse vekslene har detaljer og de skulle vi også ha tegning av. Jeg har ikke det, men de fins! Alle de støpejernsdelene som fins, kryssets utforming, tungene etc.
|
Jeg er en del på jernbanemuseet på Hamar og skal dit i forbindelse med et møte om kort tid. Jeg skal se hva jeg kan få tak i da. Samtidig ligger det to 35kg veksler i høyde 1:7 på området. Disse er helt originale og vil være et godt utgangspunkt for en modell. Jeg skal ta noen bilder med telefonen når jeg er der, så får vi håpe dette ekle, hvite stoffet som kommer i denne årstiden lar vente på seg....
Hilsen Kjetil
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 11 oktober 2006 at 13:29
Jeg har noen bildeer av sporveksler og litt spor fra Thamshavnbanen liggnede http://homepage.mac.com/henzing/Jernbane/PhotoAlbum7.html - her . De skal være bygget etter NSB-norm-tegninger, om jeg ikke har misforstått. De viser i alle fall at man kan gå ganske langt i detaljgrad...
Det var en regnvåt dag i april 2004:
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 11 oktober 2006 at 14:45
Posted By: Asgeir
Date Posted: 11 oktober 2006 at 15:33
Her kan kanskje Fasttrack sine jigger komme inn: de freser gjerne maler etter egne spesifikkasjoner (mot et tillegg, hvis jeg har skjønt det korrekt?).
Hvis vi er et antall mennesker som tar en samlebestilling på et antall spesial produsert jigger etter norske maler, kan vi kanskje få det til en hyggeligere pris??
Når det gjelder de særnorske detaljene, har vi noen personer/firmaer i dette kongeriket som er i stand til å levere superdetaljerings sett med både etsede og støpte deler. Problemet er først og fremst fremstilling av mastere for støpingen og tegne ut tegninger for detaljer som skal etses.
Hvis vi gjør denne satsingen bør vi ende opp med et byggesett som er marginelt tidsmessig å sette sammen, kontra å bygge om f.eks Peco veksler så de skal bli så norsk lignende som mulig og fungere bra.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: KnuT
Date Posted: 11 oktober 2006 at 19:15
Jeg tror det er på tide å minne om Svein Sandos fantastiske sporveksler, se f.eks hans anlegg 8,9 og 10. http://www2.dmmh.no/%7Eses/?nid=2&hm=16 - Her er lenke til Sveins Sider .
Se, nyt og lær. Noe av dette har også vært presentert i "På Sporet".
Edit - rettet lenke.
------------- hilsen KnuT
mvh
KnuT
http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0
Digitrax DCC
|
Posted By: bengtka
Date Posted: 11 oktober 2006 at 22:24
Har nå forsøkt å "spikre" et teststykke etter "Norsk" norm ?   ;
Vanvittig mye arbeid, og definivt ikke noe for "høyhastighets-tog". Men, mye moro og mange knekte bor, tror det er på tide og se nærmere på byggesettene til Bawarias modell natur
|
Posted By: KnuT
Date Posted: 12 oktober 2006 at 00:25
Kjempebra, Bengt. En annen løsning hvor man slipper å spikre så mye, er å klippe/skjære bort plasten mellom svillene, de bitene som holder svillene sammen til en fast svilleavstand. Da kan avstanden mellom svillene økes.
------------- hilsen KnuT
mvh
KnuT
http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0
Digitrax DCC
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 12 oktober 2006 at 09:29
Det så flott ut, Bengt! Svilleavstand og skinnestørrelse har alt å si! Du skriver at du driver og knekker bor - tolker det som at du forborer svillene? Jeg syns det ser ut som furulister eller noe sånt, og da forstår jeg godt at du forborer... men du trenger ikke å gjøre det hvis du bruker andre tresorter.
Amerikansk lind, f.eks, er populær - "basswood". Det er mykt nok til å dytte spikerne gjennom uten hull! Mye mindre arbeid og lang færre bor! Men ikke gjort i en håndvending ...
Fins i ferdige pakker, men da gjerne med amerikanske dimensjoner. (9" x 7". Burde vært 10" bred. Det er et avvik på ca 0,25 mm - lite men ikke umerkelig...) Du kan kjøpe stripwood, f.eks, med skalamål 10" x 6" og kappe lengdene sjøl. Eller om du skal ha mye, få Kappler f.eks til å skjære dem for deg. De gjør sånt.
Ellers er det å klippe opp sville matta en løsning, krever litt arbeid, men ikke mye mer enn bare å legge fleksen rett ned.
En annen ting med sviller er jo at de ofte er smalere øverst, noe som gjør at man kanskje kan slippe unna med amerikanske sviller... og da er jo fleksen fra Micro Engineering veldig fin. Flotte skinnespiker som likner veldig på norsk praksis. Men svillene er kanskje kortere? Jeg har ikke noe derfra liggende, kan noen måle svillene?
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 12 oktober 2006 at 10:01
Hm - jeg sjekket sidene til Kappler og ser at S-skala smalsporsviller passer nærmest perfekt til norske H0-sviller etter 1914-normen:
Svillene skal være 2500 mm x 250 mm x 130 mm i H0: 28,73 mm x 2,87 mm x 1,49 mm S smal: 28,58 mm x 2,77 mm x 1,6 mm (lavprofil 6" x 7" x 4")
Det må vel sies å være nært nok. http://www.kapplerusa.com/y2k/p-s-ties.htm - Kappler s-smalspor
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: trulss
Date Posted: 12 oktober 2006 at 13:34
Mye interessant som kommer fram her!
Jeg jobber med prototyper på jigger etter norsk standard. Disse vil ha
mye til felles med jiggene til Fast Tracks, og framstilles CNC-frest i
aluminium. Jeg tør ikke å si noe sikkert om når disse eventuelt kan
komme for salg. Blir de første prøvene vellykket trenger jeg et par
betatestere. I første omgang blir det 1:7 og 1:9 etter 25 kg standarden fra
1914 - for code 55. Det er det jeg selv kommer til å bruke på mitt
Krøderbaneanlegg.
Tar gjerne i mot innspill - både her og på mail - i form av tegninger,
bilder og ønsker. Var litt i tvil om jeg skulle si noe om dette prosjektet før
jeg har noe mer håndfast å vise fram. Det er nok av eksempler på
forhåndshypede MJ-prosjekter som er skrinlagt. Men når diskusjonen om
jigger etter norsk standard ble så konkret som her, syntes jeg det var
naturlig å fortelle at det er håp om at noe kan komme på markedet
etterhvert.
Jobber også med tilhørende laserskjærte sviller. Superdetaljering har jeg
ikke kommet til enda, men det er et naturlig neste skritt. Gjerne i
samarbeid med en aktør som har jobbet mer med etsing enn meg.
-Truls
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 12 oktober 2006 at 14:08
trulss wrote:
Mye interessant som kommer fram her!
Jeg jobber med prototyper på jigger etter norsk standard. |
*Øredøvende applaus*
Ser man dét! Dette er et ekstremt bra tiltak. Regner med at om det lykkes vil vi også kunne få jigger for andre skinnevekter? Her er det bare å brette opp ermene og stille med det man har.
Jeg ser for meg både etsedeler og støpedeler her. Ved behov kan jeg bidra med opptegning av dette, i alle fall. Men i første omgang handler det vel også om dokumentasjon? Eller er du fullt ut dokumentert, også?
Håvard H sitter på en feiende flott tegning av NSB-veksler fra denne perioden, og det er mulig han får scannet den (Den er stor!). Den viser alle mulig små detaljer.
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: Morten M
Date Posted: 12 oktober 2006 at 14:09
...for H0e, selvfølgelig!?!
Er vel ikke det store volumet for noen av disse variantene; men vil bare gi et lite innspill om at det kanskje kan være noen som også kan bruke smalsporvarianten.
MVH
Morten M
|
Posted By: trulss
Date Posted: 12 oktober 2006 at 16:04
Om produksjonen fungerer vil det være mulig å lage de fleste varianter, så
sant dokumentasjon foreligger. For de to første har jeg normalen fra 1914
og vekslene som fortsatt ligger på Krøderbanen som grunnlag. Finnes det
bedre tegninger tilgjengelig er jo det glimrende. En naturlig fortsettelse vil
trolig være en 1:9-veksel i code 70 eller 83.
Men som sagt - dette er med forbehold om at produksjonen lar seg
gjennomføre i praksis - til en fornuftig kostnad. Håper å gjøre de første
freseprøvene i løpet av en uke eller to.
-Truls
truls (at) slevigen (dot) no
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 12 oktober 2006 at 17:15
Om det skulle være vanskelig er det altså mulig å få skreddersydd noe hos Fast tracks. Men det beste hadde jo vært om vi kunne fått til noe eksakt i Norge, og gjerne med litt dugnadsånd for å får til alt.
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 12 oktober 2006 at 19:46
trulss wrote:
Jeg jobber med prototyper på jigger etter norsk standard. Disse vil ha mye til felles med jiggene til Fast Tracks, og framstilles CNC-frest i aluminium. Jeg tør ikke å si noe sikkert om når disse eventuelt kan komme for salg. Blir de første prøvene vellykket trenger jeg et par betatestere. I første omgang blir det 1:7 og 1:9 etter 25 kg standarden fra 1914 - for code 55. Det er det jeg selv kommer til å bruke på mitt Krøderbaneanlegg.
-Truls |
Dette er vesentlig mer enn det jeg turde å håpe på! Håper virkelig du får dette til.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 12 oktober 2006 at 23:54
Henning L wrote:
En annen ting med sviller er jo at de ofte er smalere øverst, noe som gjør
at man kanskje kan slippe unna med amerikanske sviller... og da er jo
fleksen fra Micro Engineering veldig fin. Flotte skinnespiker som likner
veldig på norsk praksis. Men svillene er kanskje kortere? Jeg har ikke noe
derfra liggende, kan noen måle svillene?
|
Målte svillene på en bit ME flex jeg hadde liggende:
Lengde:2,3-2,5mm Lengde: 29,9-30,0mm Tykkelse: 1,5-1,6mm
Som Henning nevner er norsske sviller gjerne smalere øverst (som følge
av at de er skåret av en rund stokk). Men det betyr at svillene varierer i
bredde, og det er noe man absolutt bør vurdere å gjenskape i modell. I 0-
skala benytter jeeg skalpell till å skave av listene jeg kutter sviller av.
Poenget er å få til variasjon. Når en gjør det på denne måten blir det helt
prototypt. Men i H0 ville jeg nøyd meg med å kappe sviller av lister med
litt varierende bredde.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 13 oktober 2006 at 11:54
Håvard H wrote:
Målte svillene på en bit ME flex jeg hadde liggende:
Lengde:2,3-2,5mm Lengde: 29,9-30,0mm Tykkelse: 1,5-1,6mm
Som Henning nevner er norsske sviller gjerne smalere øverst (som følge
av at de er skåret av en rund stokk). Men det betyr at svillene varierer i
bredde, og det er noe man absolutt bør vurdere å gjenskape i modell. I 0-
skala benytter jeeg skalpell till å skave av listene jeg kutter sviller av.
Poenget er å få til variasjon. Når en gjør det på denne måten blir det helt
prototypt. Men i H0 ville jeg nøyd meg med å kappe sviller av lister med
litt varierende bredde. |
Men har det noe for seg å gjenskape breddeforskjellene og smalere over enn under? Vanligvis legger man jo ballast opp til kanten av svilla. Når man da blender sviller og ballast sammen vil den type detaljer simpelthen drukne i ballasten. Trestruktur derimot vil vises.
Men på den annen side vil det jo være uaktuelt å bruke kretskortsviller for den som beveger seg i denne divisjonen da man må ta vekk all kobberet unntatt den som skinna hviler på. Fasttrack anbefaler å bare lage et kutt i kobberbanen for å lage isolering. Det er dets amme Bengt har gjort på sine veksler.
Modellwerk har løst dette ved å etse vekk all kobberet som ikke trengs. I tillegg er hele svillematta frest ut av et stykk kretskortlaminat og forboret. Der ligger nok litt av prisforskjellen.
Jeg har to byggesett til veksler med stigning 1:9 og med 300 meters radius. Kanskje, kanskje får jeg bygd dem i vinter . . . . .
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: einjen
Date Posted: 13 oktober 2006 at 12:18
Steike ta. Det der ser litt for avansert ut for meg. Kanskje når jeg blir 50. Men det ser unektelig lekkert ut.
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: Morten M
Date Posted: 13 oktober 2006 at 12:33
einjen wrote:
Steike ta. Det der ser litt for avansert ut for meg. Kanskje når jeg blir 50. Men det ser unektelig lekkert ut.
| Gjør det nå du - det som skjer med synet når du nærmer deg de 50 hjelper ikke akkurat
MVH
Morten M
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 13 oktober 2006 at 12:37
Tenker at klarer jeg det så klarer du det
Tar jeg et steg av gangen så må det vel bli ett eller annet til slutt?
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 13 oktober 2006 at 12:52
Det var mye Modellwerk veksler på nyere (uferdige) stasjoner i Alsfeld. De ser bra ut rent geometrisk, men spesiellt på engelskmennene var det faktisk avsporingsproblemer.
Vi fikk ikke brakt på det rene om det var snakk om montasje feil eller inkompatibilitet mot hjul (det var mye RP 25 hjul på treffet); men eieren av den ene stasjonen sa at vekslene som orginalt levert var tenkt bruk enten som Proto 87 (eller en annen finskala standard)
Han hadde faktisk modifisert engelskmennene, og brukte også minnetråd til å kjøre dem i stedet for "vanlige" motorer.
Det er mulig Bjørn Runar har litt mer info, han snakka endel med samme karen.
MVH
for Modelljernbaneverket Terje O
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 13 oktober 2006 at 13:04
Jeg håpet dere skulle plukke opp slik info
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 13 oktober 2006 at 14:02
Dag Cato wrote:
Men har det noe for seg å gjenskape breddeforskjellene og smalere over
enn
under? Vanligvis legger man jo ballast opp til kanten av svilla. Når man da
blender sviller og ballast sammen vil den type detaljer simpelthen drukne
i
ballasten. Trestruktur derimot vil vises.
|
Nå viser dette bildet brosviller, men poenget er å vise hvordan bredden
faktisk kan variere på en sville. Dette vil kunne vises også der det er
ballast, spesiellt om det er sidebaner eller sidespor der ballasteringen kan
være litt så som så. Det tar ikke så skrekkelig lang tid og mishandle
listene med en skalpell før de kappes i lengder. Men som sagt, i H0 ville
jeg nøyd meg med å benytte lister med litt varierende bredde.
Slik så mitt første forsøk i nollan ut:
Litt grov ballast, og litt høy skinneprofil. Har konkludert med at jeg heller
vil runde av nedover, og benytter nå code 100 istedenfor code 125.
Her er et annet bilde:
Sidesporet er code 83, hovedsporet code 100 (Right-O-Way)
Ingen ballast eller svilleplater, men likevel et skritt i riktig retning. Men
det spørs om jeg ikke må få etset meg noen svilleplater...
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 13 oktober 2006 at 14:15
"Jeg håpet dere skulle plukke opp slik info
__________________ MVH DC"
Vi hadde altfor dårlig tid....
Ledig tid i hallen utenom opp opp- og ned-rigging var jo kun ca 15 timer x 4,5 dager = 67,5 timer.... Minst 50 av disse går med som Fahrdienstleiter eller kjøring, da har en bare drøyt 15 timer igjen til å inspisere ca 1000 m spor, dvs mindre en 1 minutt per meter
Eneste måten å løse dette på er at flere reiser
MVH
for Modelljernbaneverket
Terje O
|
Posted By: -TUR-
Date Posted: 13 oktober 2006 at 14:26
Dårlig tid ja... mhm...
For modelljernbaneverket Tore Urvik
|
Posted By: bengtka
Date Posted: 13 oktober 2006 at 16:49
Følger det med noe form for "verktøy" for fremstilling av "tunger/hjertestykke" til disse settene fra Modellwerk?
Bengt
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 13 oktober 2006 at 17:34
Krysset er i utgangspunktet ferdig utfrest. Bare mindre tilpasninger må til.
Det samme gjelder tungene.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: halvors
Date Posted: 13 oktober 2006 at 23:27
Et par bilder fra Alsfeld:
Dette er selvbygging på et av N-skala anleggene...
... og dette er Modellwerk-veksler i H0.
Hilsen Halvor
|
Posted By: trulss
Date Posted: 14 oktober 2006 at 16:05
Her er en kort rapport om vekseljigg-prosjektet mitt. Aluminiumen er på
plass, og jeg har gjort de første freseforsøkene:
Sporet til høyre er laget med en vanlig 2 mm fres. Om en ser nøye på
bildet ser en at det er problemer med noe spon som sitter igjen. Sporet til
venstre er laget med en 3 mm fres som er spesielt utformet for fresing i
aluminium. Den lager finere spon som ikke blir liggende igjen i
fresebanen, og resultatet blir et mye renere spor. Jeg venter nå på
aluminiumsfreser i mindre diametre.
-Truls
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 15 oktober 2006 at 12:43
Venter spent på resultatet av jigg-prosjektet ditt Truls.
Jeg er interessert i slike jigger som er basert på norske sporveksler.
I mellomtiden får man eksperimentere litt med "papirjigger"
Vekselen er laget oppå en lett modifisert tegning som jeg har fått av Steinar Snøtun, og som er basert på sporvekselnormaler av 1925.
PCB-svillene er festet til papiret med dobbeltsidig tape. Jeg har ennå ikke bestemt meg om jeg skal lage resten av svillene av PCB strips eller trelister
Tungene og krysspissen er filt til ved hjelp av "point forming tool" til Fast Tracks. Dette verktøyet letter arbeidet enormt, så nå er det mest arbeid i å file ned foten på stokkskinnene der tungene skal ligge inntil.
Vekselen ser ut til å fungere bra, hjulene flyter nydelig over krysset uten å falle nedi både med NEM og standard RP25 hjul.
RP25 Finescale hjul hopper litt, men ikke mer en at det er akseptabelt tror jeg.
Vekselen er bygget med Roco code 83 skinnestrenger, så ved lettere "skinnevekter" vil nok Finescale hjul gå bedre i krysset da skinnefoten jo er smalere slik at skinnehodene kommer nærmere hverandre.
Men det blir nok i såfall farvel til NEM-hjul.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: eika
Date Posted: 11 november 2006 at 20:05
KnuT wrote:
Dersom du ikke vil hive deg på selvbygging av sporveksler, kan jo Pecos nye 1:8 veksler (amerikansk #8) være et bra kompromiss, forutsatt at de klarer NEM-hjul. De er bygget etter NMRA-standarden (den amerikanske). Men som nevnt over, burde antakelig ikke være et stort problem. Kanskje Eika med http://www.gntrains.no/shop/vmi/no/dept_128.html - forhandler-hatten på, kan si noe mer om de?
|
Kan jeg ikke heller få si litt med "fremobyggehatten" på da?
Jeg har holdt meg til strekningsmoduler hittil selv om en lengre (1,7m) industri står halvferdig her hjemme og venter på et sidespor. Jeg har derfor av nysjerrighet revet embalasjen av en peco code83#8 og rullet en roco vogn over den, men først kanskje vi skal ta et bilde ovenfra for å sammenligne med bildene Asgeir har lagt ut av andre veksler. Slik ser altså den nye peco #8 vekselen ut:
Jeg hadde ikke noe linjal å legge ved siden av, men den skal være 32 cm. lang.
Siden code 83 systemet er bygget for amerikanskje RP-25 hjul har Peco laget et veldig grunnt sporkryss i vekslene slik at flensen på RP-25 hviler i bunnen av sporkrysset når den ruller gjennom der. Det medfører jo dermed at alle flenser som er høyere en RP-25 vil løfte vognhjulet litt opp fra skinnestrengen. Jeg har forsøkt å få fotografert dette, og håper dere klarer å se det ut av bildene nedenfor...
På bildet under ser vi en roco Hbikks på vei gjennom peco#8 vekselen. Det er like før vognhjulet kommer frem til sporkrysset, og hjulet hviler nå på skinnestrengen:
På neste bilde har vognen nådd sporkrysset, og hjulringen er løftet ubetydelig opp fra skinnestrengen fordi NEM-flensen har truffet bunnen av sporkrysset:
Som man ser er ikke problemet det største her, men eldre vogner med "pizzahjul" til flenser vil naturligvis kunne få problemer nok til at de sporer av i denne type veksel. For Fremo-bruk tror jeg imidlertid vekselen vil egne seg supert da det vel der går mer og mer mot bruk av RP-25 profil på hjulene, hvertfall om jeg har tolket DC korrekt? Og som man ser så er det og lite sansynlig at en standard roco aksel vil finne på noe på vei gjennom vekselen selv om den løfter seg ørlite.
Så når min planlagte industrimodul/stasjon kommer seg lengre enn til idestadiet så vil nok denne bli bygget med code 83 vekslene fra Peco, og trolig og code 83 skinnene da disse til tross for større teoretisk skinneprofil i mine øyne hvertfall ser atskillig slankere ut i profil og svillestørrelse enn hva pecos code 75 system gjør.
Eirik
|
Posted By: PR
Date Posted: 11 november 2006 at 20:09
Hei
Hvordan er muligheten til å DCC sikre denne typen veksel?
Per Roar Johansen
FREMOist
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 11 november 2006 at 20:30
Flott veksel! Særlig detaljeringen ser bra ut, med små skinnespiker. Men - svillene er etter amerikanske mål, og er for smale. Og de ligger altfor tett for oss i Norge... det ser ikke helt riktig ut, det der.
Synd, for det sporet ser veldig bra ut. Hvorfor kan ikke noen lage europeisk spor med samme gjennomførte design? Verken Peco code 75/100 (som later som sporet har skinnestoler!) eller Tillig har fått til slike filigrane skinnespiker. Skjønt prisen tar likevel Micro Engineering sitt spor, det har fine spiker, det!
Eirik, kan du ta et nærbilde av skinnespikerne, tror du? Jeg er spent på hvordan de ser ut tett på!
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: eika
Date Posted: 11 november 2006 at 20:32
PR wrote:
Hei
Hvordan er muligheten til å DCC sikre denne typen veksel?
Per Roar Johansen FREMOist | Går ut fra at det var peco-vekselen i mitt siste innlegg du siktet til?
Den er hvertfall temmelig enkel å bygge om;
På bilde1 synes det at skinnestrengen allerede er ferdig kuttet fra fabrikk. Ser man godt etter ser man at det går en liten jumper på undersiden for å sørge for strømforsyningen gjennom kuttene om vekselen skal brukes slik den i utgangspunktet blir levert
På bilde 2 ser man vekselen snudd på hodet. For å DCC ombygge vekselen bryter man først de to små jumperene som man ser på de midterste skinneprofilene litt til venstre i bildet. Deretter lodder man en ledningsjumper mellom de to skinneprofilene nærmest fronten av bildet, og en tilsvarende ledningsjumper mellom de to skinneprofilene lengst bort for å sørge for strøm til ytterste del av tungen. Plass til disse jumperene er allerede gjort klar og synes til høyre på vekselen i bildet.
Til slutt kobler man ledningen ut fra sporkrysset til en ledig kontakt på den valgte sporvekselmotoren for å få rett polaritet på strømmen gjennom sporkrysset. det anbefales og at det på denne ledningen monteres en PTC-motstand for å sikre veksel og lokomotiv mot kortslutning som kan oppstå om man ved et uhell kjører inn i en veksel som er stilt i motsatt retning.
Husk: bruk alltid plastlask på de to skinneprofilene som kommer ut av hjertestykket på en peco electrofrog veksel
Eirik
|
Posted By: PR
Date Posted: 11 november 2006 at 20:35
Hei
Beklager at det var litt uklart. Ettersom jeg kan se ser det ut som at det er samme rutine som for en Peco 75 veksel?
PR
|
Posted By: eika
Date Posted: 11 november 2006 at 20:38
Henning L wrote:
Eirik, kan du ta et nærbilde av skinnespikerne, tror du? Jeg er spent på hvordan de ser ut tett på!
|
Trur dette er det nærmeste jeg klarer med mitt lille kamera:
|
Posted By: eika
Date Posted: 11 november 2006 at 20:42
PR wrote:
Hei
Beklager at det var litt uklart. Ettersom jeg kan se ser det ut som at det er samme rutine som for en Peco 75 veksel?
PR |
Ja, det blir akkurat på samme måte som for en code 75 veksel ja. Det eneste jeg selv har bitt meg merke i er at det i code 83 vekslene ikke er lagt inn en bitteliten plasttapp i bruddstedet slik det er i code75 vekslene. Jeg har dårlig erfaring med rocos veksler på dette området ved at det i forbindelse med at treverket jobber oppstår bevegelse i metallet som kan føre til kortslutninger i sporkrysset. Code 75 vekslene til peco har derfor hatt en liten plastbit som har gjort at ikke skinneendene kan treffe hverandre så lett, mens de her med det nye code83 systemet lar skindene stå åpne med en liten glippe mellom som teoretisk kan bevege seg til kontakt over tid. En liten styrenbit i glippen kan derfor sikkert være en lur investering om man vil gardere seg litt ekstra.
Eirik
|
Posted By: einjen
Date Posted: 08 desember 2006 at 21:43
"bump!" Her er et bilde av en ukjent shionara-veksel og en mer kjent "ond stemor". shionaravekselen er ca 39 cm lang. Noen som kjenner den igjen og kan si hva det er? Jeg kjøpte den pent brukt på qxl til 100 kroner....
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: trulss
Date Posted: 28 mars 2007 at 10:24
Mitt jiggprosjekt i frest aluminium er foreløpig lagt på is. Tiden strekker rett og slett ikke til, så jeg velger å konsentrere meg om laserskjærte prosjekter. Jeg ser ikke bort i fra at jeg tar det opp igjen senere, men de som syntes det hørtes spennende ut bør ikke vente på meg. Om noen med gode CAD-kunnskaper tar kontakt med Tim Warris i Fast Tracks er det sikkert mulig å få laget jigger etter norsk standard i Canada.
|
Posted By: ses
Date Posted: 27 juni 2007 at 01:51
Jeg kom over denne gamle tråden i forbindelse med en diskusjon i TMJK om selvbygging av spor. Etter å ha lest ganske raskt gjennom, var det et par ting jeg tenkte jeg ville kommentere.
Det er en som sier han har prøvd å bygge et spor, og er fornøyd med resultatet men synes det tar svært mye tid, og det går med mange bor. Til det svarer Henning Larsen at han kanskje bruker furusviller og at det blir litt hardt treverk. Jeg har brukt selvskårede furusviller siden starten på 1980-tallet og har spikret sporet, men aldri brukt et eneste bor. Spikrene drives ned med en spiss nebbtang med rifler som får godt tak rundt spikerhodet. Vel har jeg bøyd en og annen spiker, men det bør jo være litt hold i svillene også så skinnene holder sporvidden og sitter fast. En og annen for tynn sville har nok også blitt splittet, men da trekker jeg spikeren ut og går til nabosvilla i stedet, fordi:
Vanlig kotyme blant selvspikrere var i hvert fall "før i tiden" at man i H0 ikke spikret på hver eneste sville, men hver fjerde eller noe slikt. Dermed tar det ikke så lang tid å legge et spor. Den gang jeg gjorde slikt relativt ofte, brukte jeg rundt en time per meter spor på selve spikringen.
For meg en ballasteringen viktig, og der synes jeg naturballast overgår alt jeg har sett og prøvd av kunstig ballast. Derfor er jeg sandsamler! Nedenstående bilde viser en ikke alt for perfekt veksel, men ballasteringen vedkjenner jeg meg. Der ser man også hvordan det ser ut med kun få spiker. Når det kommer til stykke så er det ikke spikrene man teller likevel, men helhetsintrykket sporet som sådan gir. Da er ballast med riktig utseende langt viktigere enn antall spikre.
For øvrig var det henvist til noen av mine nettsider som presenterte mine tidligere anlegg. Der har nettadressen endret seg siden Knut T postet sitt innlegg. Her er korrigert lenke til oversikten over anleggene mine: http://www2.dmmh.no/%7Eses/?nid=2&hm=16 - http://www2.dmmh.no/~ses/?nid=2&hm=16 Jeg jobber også med en egen artikkel om selvbygging av spor på det nettstedet.
Mvh Svein Sando
------------- Svein S
|
|