MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Split axle på NMJ's eldre SJ passasjervogner

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Per Einar Orebe Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Medlem siden: 05 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 333
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Per Einar Orebe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Split axle på NMJ's eldre SJ passasjervogner
    Sendt: 21 februar 2016 kl. 17:44
Jeg sitter og gjør meg klar, mer eller mindre, før treffet i Arendal.  De fleste vognene er sjekket hva back to back målet på hjulene er.  De fleste godsvognene her blitt justert til 14,5 mm.  Så kommer NMJ sine passasjervogner.  Her er også en justering nødvendig.  Problemet er at de nevnte SJ vognene har to hjul stukket inn i en plast aksel.  Dette gjør jobben med å åpne hjulmålet grei, men så skal de på plass igjen i boggien.  Da skal akseltappene inn i metallprofiler i boggivangene.  Forsøket på å bruke et hjelpeverktøy fører til at hjulet er tilbake i utgangsposisjon når hjulsatsen er på plass igjen i boggien.  Tips for hvordan avhjelpe dette?  Kan hjulene presses ut, uten at hjulsatsen må ut?
Til toppen
Steinar Snøtun Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Medlem siden: 22 september 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 143
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Steinar Snøtun Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 februar 2016 kl. 20:32
Hva med å ha litt lynlim imellom hjulet og hylsen, og la det stå litt før du setter de på plass igjen. Da vil limet fungere som en foring. Det skulle holde å gjøre dette bare på den ene siden. Hva er B/B målet slik de kommer?
Steinar
Til toppen
Per Einar Orebe Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Medlem siden: 05 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 333
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Per Einar Orebe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 februar 2016 kl. 21:16
B/B ligger på rundt 14,2 - 14,3mm i de flest tilfeller.

Har tenkt litt på lynlim, kanskje da spesielt på en av sidene, den som det må "øves en visst vold på" for å få på plass.  Ellers virker det som at det kan være mulig å justere disse i boggien.  Knaskje da sikre med lim?
Til toppen
Per Einar Orebe Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Medlem siden: 05 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 333
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Per Einar Orebe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 februar 2016 kl. 19:49
Så er spørsmålet, etter at jeg er kommet gjennom de fleste vognene, hva er egentlig toleranser på B/B målet?  14,5 + et eller annet /- 0mm.  
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 647
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 februar 2016 kl. 22:29
I NEM-normen mener jeg Back-to-back er oppgitt til 14,4 - 14,6 mm, altså 14,5 +- 0.1 mm.

Hilsen Halvor
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,063 sekunder.