MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Sommerprosjekt

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Sommerprosjekt
    Sendt: 26 juni 2020 kl. 13:31
Gjennom årene har jeg bygget eller vært med å bygge flere av stasjonene på Arendal-Treungenbanen som FREMOduler. Siden jeg bl.a. har bygget Arendal Stasjon er det nå naturlig å fokusere på den andre enden av linja, nemlig Treungen Stasjon. Wink

Gjennom høsten og vinteren har jeg tegnet og planlagt, og i mai begynte jeg å kutte plater, skru og lime. Planen for stasjonen (slik jeg bygger den) ser slik ut:

Stasjonsmodulen blir snaut 6 meter lang, og bygges så nære forbildet som mulig. Jeg har utelatt et spor som går ut på tvers av stasjonen fra seksjon C til et sagbruk. Det sporet er "nedlagt" Wink.

Kassene er nå ferdige, på bein, og klare for videre bygging av alt det festlige som skal være oppå. 

Det er fint å jobbe med dette ute i hagen i fint vær Embarrassed

Skinnelegging pågår, med Weinert "Main Gleis" spor. Dette er en ny opplevelse siden dette skinnesystemet er litt annerledes enn Peco Code 75 som jeg har brukt på tidligere moduler. Utførelsen er veldig filigran, og krever at man er litt mer forsiktig ved montasjen. Jeg har også valgt å bruke Weinert sine skinnefaster for modulender (74019) noe som bør gi et sikrere feste for skinnene i seksjonsskjøtene, ser mye bedre ut enn skruene vi oftest har brukt, men kreve mye omtanke ved skinnelegging siden skinnene må skyves gjennom festene ved montasje. 

Så langt er skinnene lagt på seksjonene A, B og C...

Håpet er at dette vil bli en funksjonell og interessant stasjon på FREMO-treff, og ikke minst spennende å bygge. Jeg kommer nok til å bruke mer enn sommermånedene på dette, bygningene som skal til kommer nok til å ta litt mer tid. 
Følg med... Wink

Hilsen Halvor
Til toppen
Dag Cato Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 01 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dag Cato Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 juni 2020 kl. 13:52
Spennende. Det vil bli andre gangen (som jeg vet) Treungen bygges i modell :-)
MVH

DC

Nå har jeg gitt opp sporvekselen på Steinsnes
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 03 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 juni 2020 kl. 15:59
Ja, den ble brukt på Kongsbergtreffet i 2002.
Bare synd at den ikke lenger er tilgjengelig for FREMO-bruk (den står fast montert i anlegget til Drammensklubben) Shocked.

Hilsen Halvor
Til toppen
MY1201 Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 08 september 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MY1201 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 juni 2020 kl. 21:48
Hvor mye trafikk ville sagbrukssporet generert? Artig at det bygges nye stasjoner.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Til toppen
Per R Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 10 juni 2020
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Per R Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 juni 2020 kl. 23:29
Veldig interessant! Jeg har en plan om å bygge lokstallen på Treungen, og skal følge med på prosjektet ditt.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.