Print Page | Close Window

Sommerprosjekt

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10990
Printed Date: 24 april 2024 at 14:12
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Sommerprosjekt
Posted By: halvors
Subject: Sommerprosjekt
Date Posted: 26 juni 2020 at 13:31
Gjennom årene har jeg bygget eller vært med å bygge flere av stasjonene på Arendal-Treungenbanen som FREMOduler. Siden jeg bl.a. har bygget Arendal Stasjon er det nå naturlig å fokusere på den andre enden av linja, nemlig Treungen Stasjon. Wink

Gjennom høsten og vinteren har jeg tegnet og planlagt, og i mai begynte jeg å kutte plater, skru og lime. Planen for stasjonen (slik jeg bygger den) ser slik ut:



Stasjonsmodulen blir snaut 6 meter lang, og bygges så nære forbildet som mulig. Jeg har utelatt et spor som går ut på tvers av stasjonen fra seksjon C til et sagbruk. Det sporet er "nedlagt" Wink.

Kassene er nå ferdige, på bein, og klare for videre bygging av alt det festlige som skal være oppå. 


Det er fint å jobbe med dette ute i hagen i fint vær Embarrassed

Skinnelegging pågår, med Weinert "Main Gleis" spor. Dette er en ny opplevelse siden dette skinnesystemet er litt annerledes enn Peco Code 75 som jeg har brukt på tidligere moduler. Utførelsen er veldig filigran, og krever at man er litt mer forsiktig ved montasjen. Jeg har også valgt å bruke Weinert sine skinnefaster for modulender (74019) noe som bør gi et sikrere feste for skinnene i seksjonsskjøtene, ser mye bedre ut enn skruene vi oftest har brukt, men kreve mye omtanke ved skinnelegging siden skinnene må skyves gjennom festene ved montasje. 

Så langt er skinnene lagt på seksjonene A, B og C...

Håpet er at dette vil bli en funksjonell og interessant stasjon på FREMO-treff, og ikke minst spennende å bygge. Jeg kommer nok til å bruke mer enn sommermånedene på dette, bygningene som skal til kommer nok til å ta litt mer tid. 
Følg med... Wink

Hilsen Halvor



Replies:
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 26 juni 2020 at 13:52
Spennende. Det vil bli andre gangen (som jeg vet) Treungen bygges i modell :-)


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: halvors
Date Posted: 26 juni 2020 at 15:59
Ja, den ble brukt på Kongsbergtreffet i 2002.
Bare synd at den ikke lenger er tilgjengelig for FREMO-bruk (den står fast montert i anlegget til Drammensklubben) Shocked.

Hilsen Halvor


Posted By: MY1201
Date Posted: 26 juni 2020 at 21:48
Hvor mye trafikk ville sagbrukssporet generert? Artig at det bygges nye stasjoner.

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Per R
Date Posted: 26 juni 2020 at 23:29
Veldig interessant! Jeg har en plan om å bygge lokstallen på Treungen, og skal følge med på prosjektet ditt.


Posted By: halvors
Date Posted: 12 juli 2020 at 13:06
Grønt i det grønne
Når været er bra er det fint å sitte ute og jobbe på moduler Tongue
Modulkassene er mer eller mindre ferdige, og sporleggingen er nesten ferdig. 

Kopling av strøm til de enkelte spordelene er også klart nå, med gjennomgående kabel for DCC-strøm til sporene på 1,5 mm2 , og tynnere ledninger til de enkelte sporene. Siden stasjonsmodulen består av 8 seksjoner er det en del koplinger som skal til mellom seksjonene, og her bruker jeg XLR audiokontakter. De er solide og tåler mye strøm...


For strøm til krysset i vekslene bruker jeg "Frogjuicer" fra Tams Valley. Med det sparer jeg en masse ledningstrekking, og også eventuelle fremtidige problemer med "prell" i kontaktsettet i Tortoise vekselmotorene.
Koplingene til vekselmotorene er enda ikke klar, de kommer med kablingen fra kontrollpanelet...Embarrassed

Som nevnt tidligere bruker jeg Weinert sitt "Mein Gleis" skinnesystem, og har så langt gode erfaringer. Skinnene ser bedre ut, og vekslene er "riktigere" for norske forhold. Jeg bruker veksler 1:6,6 veksler med 8,6° avvik. De er 355 mm lange med 2180 mm radius for det avvikende sporet. Viktig for dette valget var også at det finnes en tilsvarende dobbel kryssveksel ("engelskmann") som passer til.


For skinneovergangene mellom seksjonene bruker jeg Weinert sine "lasker" med skruefeste. På godt og vondt...Wink
Det er en langsommelig prosess å få disse montert, og man må være svært nøyaktig med plassering og boringen av hullet for festeskruen. Jeg bruker en skinnebit for å få tegnet en strek på begge sidene av hver skinne, og borer et 1,6 mm hull midt imellom strekene, ca. 8-9 mm fra seksjonsskjøten. Deretter skrus festelasken ned i hullet til den når passelig høyde (NB: såre fingertupper!), og skinnene tres igjennom lasken. Det er viktig å file til endene på skinnene slik at de glir lett inn i laskene, de er svært trange!
Man må tenke nøye igjennom de neste trinnene i prosessen for hver skinnebit som festes med disse laskene, man kan lett skape problemer for seg selv med tanke på hvordan andre enden av skinnen skal festes, og hvordan skinnen skal skyves på plass i andre lasker.
Det er liten mulighet for å justere skinnene sideveis etter lasken er montert, så det er viktig å treffe riktig med en gang. Litt sideveis bøying er mulig, med forsiktighet... Når hullet til skruen først er boret er det liten mulighet til å lage et nytt på (nesten) samme sted uten mye merarbeid...Confused

Hilsen Halvor





Posted By: halvors
Date Posted: 12 juli 2020 at 13:25
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Hvor mye trafikk ville sagbrukssporet generert?

Treungen Bruk var en stor produsent av trevarer, fra telegrafstolper til kassebord, for salg i Norge og utlandet. Derfor vil jeg tro at det var en del vognlaster fra dette sidesporet gjennom uka.
Inntil videre må nok dette godset ekspederes over rampesporet (spor 5) eventuelt sløyfesporet ut til kjerraten/tømmerkrana. Dette siste gikk like ved siden av sagbrukets området.

Jeg har så langt utelatt sagbrukssporet siden det ville stikke ut omtrent vinkelrett på ene siden av stasjonsmodulen, og det ville også kreve bygging av en treveisveksel...Embarrassed

Hilsen Halvor


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 12 juli 2020 at 14:59
Originally posted by halvors halvors wrote:

For skinneovergangene mellom seksjonene bruker jeg Weinert sine "lasker" med skruefeste. På godt og vondt...Wink
Det er en langsommelig prosess å få disse montert, og man må være svært nøyaktig med plassering og boringen av hullet for festeskruen. [...]
Til det formålet kunne det vært hensiktsmessig å lage en boremal. Nesten litt rart at Weinert ikke tilbyr en boremal for dette formålet; såvidt jeg kan se har de kun en boremal for vekselmotorer.


Posted By: halvors
Date Posted: 12 juli 2020 at 21:05
Jeg har laget en boremal selv av et stykke 40x40 mm vinkelprofil i aluminium. Den var enkel å lage, og i tillegg til de to borehullene laget jeg et hull og markering for senterlinjen i knekken på boremalen slik at jeg kan merke av sporsenter  på modulkanten og plassere boremalen på riktig sted.

Teoretisk er dette nyttig, men jeg oppdaget fort at de fleste stedene jeg skulle bore huller til laskene var det viktigere å rette opp mot allerede monterte skinner på naboseksjonen, eller sporet lå ikke i rett vinkel med seksjonsskjøten og måtte derfor tilpasses spesielt.

Men for standard moduler med FREMO grensesnitt kan en slik mal være svært nyttig! Tongue

Hilsen Halvor


Posted By: kokken
Date Posted: 14 juli 2020 at 14:43
Skrur du laskene bare rett ned eller limer du de fast i hullet også?

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: halvors
Date Posted: 14 juli 2020 at 19:05
Originally posted by kokken kokken wrote:

Skrur du laskene bare rett ned eller limer du de fast i hullet også?

Jeg har bare skrudd laskene rett ned i hullet, de sitter rimelig fast (jeg bruker finerplater), dvs. at det er tungt å skru den siste biten. Derav de såre fingertuppene Wink,
Det kan hende at man må justere en omdreining (eller halv) opp eller ned under prøvemontasjen.

Vær forsiktig med å bruke tang, selv om det fungerer. Det er fort gjort å bøye laskefestene.Confused

Vær også obs på at laskene egentlig har en innerside, som er flat, og en ytterside, som har en "bolt". Denne siste kan komme i konflikt med høye hjulflenser, så om det blir et problem må man fram med fila...

Hilsen Halvor


Posted By: halvors
Date Posted: 19 juli 2020 at 17:29
For en ukes tid siden var været slik at jeg trygt kunne sette opp hele Treungen stasjonsmodul i hagen for prøvekjøring av de fleste sporene. Et par glemte loddinger ble avdekket (og fikset), men ellers fungerte alt etter planen.



Som bildet viser er det et par spor som mangler, av forskjellige grunner. Men størstedelen av stasjonen er nå godt kjørbar, med strøm på alle spor.



Så, over til kontrollpanel og kopling av vekselmotorer Tongue.

Hilsen Halvor


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 19 juli 2020 at 18:14
Jeg gleder med til å de den på treff :-)


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: kokken
Date Posted: 19 juli 2020 at 22:24
Imponerende fremdrift Halvor, gleder meg til fortsettelsen 👍

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: jevistad
Date Posted: 21 juli 2020 at 09:18
Interessant prosjekt Halvor! Holder selv på med Treungenbanen i kjelleren min, og sitter for tiden å tegner litt på bygninger til Treungen stasjon. 

Får du plass til stasjonsbygning mellom spor og modulkant? Det ser litt smalt ut, men du skal kanskje ikke ha med godshus, telegrafistbolig og stasjonsbygningen, da de bare blir i veien for betjening av stasjonen?


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: halvors
Date Posted: 21 juli 2020 at 12:23
Planen er å ha alle bygningene langs kanten, men som løse deler. Stasjonsbygningen vil stikke litt utenfor kanten av modulen, jeg må finne en brukbar løsning på det etter hvert. Wink De andre skal akkurat få plass (mener jeg), men må kanskje tilpasses noe.
Tegningene dine høre interessante ut Embarrassed. Jeg har sett litt på bildene dine fra byggingen av Treungenbanen i din kjeller, men har ikke helt fått oversikten over hvordan den kommer til å se ut når den blir ferdig...

Hilsen Halvor




Posted By: jevistad
Date Posted: 21 juli 2020 at 14:40
Som du sikkkert vet, så ligger det en god del målsatte tegninger på treungenbanen.no.

Men ikke av telegrafistboligen, så den har jeg tegnet etter å ha tatt noen strategiske mål sist jeg var i Treungen. Kan ikke garantere at den den er 100% i H0, men den vil nok fremstå som ganske korrekt. 🙂

(prøvde å laste opp bilde her, men det fungerer ikke)


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: halvors
Date Posted: 25 juli 2020 at 23:45
Da er kontrollpanelet klart og alle veksler er koplet.
Panelet er ganske så enkelt med vendere for vekselstilling koplet direkte til Tortoise-motorene via en gammel 25-leder printerkabel. Det er koplet til seksjon D hvor det er flest veksler, og derfra spres forbindelsene videre ved hjelp av 8-leder Cat6-kabler til de andre relevante seksjonene.

Bildet nedenfor viser panelet koplet bare til seksjon D, derfor lyser kun LED'ene for vekslene på denne seksjonen.

Seksjon D av stasjonen inneholder tilkoplinger for de andre seksjonene med Cat6-kabler, 25-pins D-sub kontakt for kontrollpanelet, XLR-kontakt for pluss/minus 12V strømforsyning, og banankontakter for tilkopling av DCC kjørestrøm og fordeling av denne videre til de andre seksjonene.



Således er denne seksjonen nøkkelen til alle elektriske koplinger, og det gjør eventuell feilsøking enklere.

Det eneste elektriske som ikke er koplet opp enda er styringen til innkjør-signalet med tilhørende rivingsdetektor...Smile

Hilsen Halvor


Posted By: kokken
Date Posted: 26 juli 2020 at 13:28
Du holder god fremdrift i disse ferietider. Siden du har valgt å bruke hjertestykke styrer, er det det kun tilførsel for motorstrømmen og bryter som blir loddet til selve tortoisen. Det kretskortet som er på det nederste bildet, er det for styring av svingskiva?

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: halvors
Date Posted: 26 juli 2020 at 21:50
Kretskortet nederst på siste bildet ovenfor er en Hex Frog Juicer som styrer opp til 6 vekselkryss. Jeg bruker 5 på denne. Den får kun tilførsel av kjørestrøm inn, og koples direkte til de 5 (6) kryssene.
På andre seksjoner er det enkle og doble Frog Juicer etter behov.
Det er utentvil billigere å bruke tradisjonelle lamper koplet til bryterne i vekselmotorene, men det er mer kabling, og ikke like driftsikkert. Jeg har opplevd mye problemer med bryterne i Tortoisene når de blir slitt...

Hver Tortoise koples til en felles 0V (null Volt) fra strømforsyningen, og en ledning fra den respektive bryteren å kontrollpanelet. Dermed er de minimalt med kabling fram til veksler og vekselkryss. Smile

Hilsen Halvor


Posted By: halvors
Date Posted: 26 juli 2020 at 22:09
Signalstyring på seksjon A

Tiden er kommet for å få koplet opp signalstyringen for innkjørsignalet. Hva er bedre enn en regnværssøndag for slikt Wink.

Jeg har valgt å ta det litt lenger enn vanlig, og sørge for automatisk riving av innkjørsignal, samt indikasjon av "tog på linja" fram mot signalet.
Bildene nedenfor viser hvordan det fungerer i praksis ...


  1. Toget kjører fram mot rødt signal. Det blir indikert med blått varsellys på panelet.
  2. Txp gir grønt signal for innkjør. Fortsatt blått varsellys.
  3. Når signalet er passert går det tilbake til rødt, og varsellyset slukker
Dette oppnås med to sporfeltdetektorer og en enkel holdekrets for signalet med et rele. Disse sitter på printkortet under seksjon A, og styres gjennom Cat6-kabelen fra panelet via seksjon D:



Det er også mulig å kople til flere moduler på strekningen foran stasjonen slik at de blir en del av "varslings-sporfeltet" ved å bruke den alternative kontakten øverst til venstre.

Da er det snart tid for å legge den store sporbuen utenom stasjonsområdet, og spor fram til svingskiva.

Hilsen Halvor


Posted By: esg
Date Posted: 04 august 2020 at 08:37
Veldig interessant prosjekt, morsomt å følge med Smile
Jeg lurer på et par ting angående modulkassene; hvilke tykkelser bruker du på finerplatene på sidene, endene og underlag?


-------------
Mvh. Espen


Posted By: halvors
Date Posted: 04 august 2020 at 23:34
Når det gjelder modulkassene har jeg valgt en litt annerledes fremgangsmåte enn vanlig:
Langsidene og topplata er laminert av 6mm finer innvendig og 4mm finer utvendig/topp. På langsidene har jeg saget hull i de innvendige platene for å redusere vekten noe (alle monner drarWink). 
Den øverste 4mm plata er sporunderlaget, og er skåret bort på de delene av stasjonen hvor det ikke er spor.
På langsidene er platene tilpasset slik at topplata hviler på den innerste (6mm) sideplata, og skjules av den ytterste (4mm) plata,
Endeplatene på hver seksjon er 12mm finer. Det er også tverrspantene som jeg bruker for å stabilisere kassene. Det er 3 tverrspant i hver kasse. Disse har også huller for å redusere vekta, og er limt/skrudd inn i 2mm dype slisser som er frest inn i sideplatene. Noe av dette fremgår av bildene ovenfor.


Jeg har brukt 2 styretapper fra DCC Concepts mellom hver av de store seksjonene. Disse gir en svært stabil sammenføyning, noe som er nødvendig med så mange spor som skal krysse hver seksjonsskjøt, og de låser ikke pga. trange tapper som noen metalltapper kan gjøre.

Mellom andre seksjoner har jeg brukt trepropper og delvis små finerplater som styrer sammenføyningen.

Alt i alt er modulen med sine 8 seksjoner ganske så stabil, men krever at den settes helt vannrett for at alle sporoverganger skal være ok, siden det er både langsgående og tverrgående seksjonsskjøter.

Hilsen Halvor


Posted By: halvors
Date Posted: 05 august 2020 at 09:08
Noen steder på stasjonsmodulen må sporene krysse seksjonsskjøtene i en vinkel, noe som kan være utfordrende...Confused

Spesielt den store kurven utenom lokstallen krever flere skråstilte skjøter underveis. Mellom seksjonene E og F (se planen på begynnelsen av tråden) er det en skjøt med 60° vinkel til sporet. Dette lar seg gjøre ved å forskyve Weinertfestene ca. 1 cm i forhold til hverandre. Med god styring på forbindelsen mellom seksjonene med styretapper fungerer dette greit, selv om man bør se over disse sporforbindelsene etter at stasjonen er satt sammen.

Sporforbindelsene mellom seksjonene C og H, og E og G, er en annen sakWink. Her krysser sporet skjøtene med vinkler på henholdsvis 17° og 30°, slik at det blir en veldig lang del av sporet som er over skjøten. Her har jeg valgt å bruke den mer tradisjonelle festemetoden med messingskruer som sporet loddes fast til. Det betyr at man enkelt kan justere posisjonen for hver enkelt skinne i skjøten ved å varme opp loddingen. Dessuten er det lagt inn en løs skinnebit på 6-8 cm, med forskyvbar laske i ene enden og en fastloddet laske i andre enden. Disse bitene kan legges på plass etter at seksjonene er montert sammen. Jeg har da også limt fast sviller hvor festene for sporet er fjernet, for i gi et rimelig visuelt uttrykk.



Med sporbitene montert ser det slik ut:



Med maling og ballast vil dette se (enda) bedre ut Embarrassed.

Hilsen Halvor


Posted By: halvors
Date Posted: 28 august 2020 at 17:51
Det er tid for å begynne på "landskapet" Wink. Stasjonsområdet på Treungen er veldig flatt, og det meste av arealet på modulen blir belagt med ballast. Men før det skjer må jeg få plassert en del andre elementer som plattformer, husfundamenter, svingskivegrav osv. 
Derfor har jeg så smått begynt å bygge opp plattformkanter og -underlag, og traseer for veier som kommer innenfor modulområdet.

Jeg har brukt balsaflak (hovedsakelig 4 mm) for dette, plattformkantene er 10 mm høye og skåret ut av et 4 mm balsaflak. To biter 4 mm balsa oppå hverandre ligger bak plattforkanten som underlag for sanden som skal være overflaten på plattformen.

Veier er også laget i balsa, 4 mm bygger greit opp til høyden på skinnetoppen ved overgangene. Disse skal etter hvert formes, males og strøs med fin sand for en grei overflate på grusveiene som var rundt stasjonen.

Slik ser de to første seksjonene ut etter litt kutting og liming:


Noen av bygningene blir hengende ut over kanten av modulen. Disse skal selvsagt være løse, og med hensiktsmessige festeanordninger (de har jeg ikke tenkt ut enda Embarrassed



Dette bildet viser "grunnplata" for stasjonsbygningen satt inntil plattformunderlaget.
Stoppbukken for godshussporet er også enkelt laget i balsa og må "behandles" mer etter hvert.

Hilsen Halvor


Posted By: halvors
Date Posted: 16 september 2020 at 23:51
En sommer er over, og sommerprosjektet mitt er langt fra ferdig. Men det var da heller ikke meningen. Selv i september kan vi ha "sommerlige" dager, og idag benyttet jeg sjansen til å få testet alle delene av Treungen-modulen samlet, ute i hagen Tongue



De fleste veiene og plattformene er forberedt i balsa, så skal de sparkles og males og strøs med sand.
Alle sporene (bortsett fra svingskiva og sporene til lokstallen) er klare og kjørbare, de fikk jeg idag testet med flere relevante loktyper og vogner.



Det er jo ikke så mye fjell og daler rundt denne stasjonen, så det meste av landskapet blir sand og gress, noe skog, og litt fjell ut mot vannet (nærmest på det andre bildet ovenfor.

Jeg er så smått begynt på den første av de 8 bygningene som skal være på stasjonsmodulen. Lokstallen begynner å ta form og venter på noen vinduer og tak(ene).



Lokstallen er bygget i 3 mm finer belagt med lim og sparkel utenpå, malt, og til slutt risset fuger mellom steina. Jeg måtte forkorte den litt i forhold til forbildet for å få plass mellom sporene, men jeg tror den skal fungere greit.

Så i tida fremover vil dette prosjektet dreie seg mer om huser enn selve modulen, men det passer jo bra med litt puslearbeid utover høsten.Wink

Hilsen Halvor


Posted By: Per R
Date Posted: 17 september 2020 at 21:52
Og de murveggene på lokstallen ser ut som skikkelig høstlig puslearbeid. De ble fine! 👍


Posted By: esg
Date Posted: 21 september 2020 at 13:00
Gøy å følge med!
Hvordan har du laget vinduene i lokstallen?


Posted By: halvors
Date Posted: 21 september 2020 at 14:59
Originally posted by esg esg wrote:

Hvordan har du laget vinduene i lokstallen?
Vindusåpningene er skåret ut med løvsag og filt til rimelig riktig størrelse.

De store vinduene er trykt på "gammeldags" overheadark, med sorte sprosser. Disse er tegnet i CAD for å passe til vindusåpningene, skåret ut med litt ekstra rom rundt, og limt på innsiden av veggen.

De mindre vinduene kommer fra Auhagen sine byggesystemer for industribygninger (Industrifenster B, 80213). Åpningene i veggene er tilpasset størrelsen på vinduet når det er uten "fals" rundt. Denne er skåret bort fra selve vinduet, og det er filt til å passe inni åpningen, hvor de er limt fast med hurtigtørkende hvittlim.  

Ellers er det noen andre vinduer og dører fra restekassen Wink.

Portene tenker jeg å lage i plastplater med deler av store Auhagen "Industrifenster E" (80210).

Hilsen Halvor


Posted By: halvors
Date Posted: 24 september 2020 at 10:59
Litt mer om vinduer:

For noen av vinduene i veggene, og portene, bruker jeg som nevnt ovenfor vinduer fra Auhagen som basis, og skjærer ut den delen jeg trenger:



Litt skjæring med skarp kniv, og filing, så blir den klar til montasje. Denne limer jeg så inn i veggen eller porten det den skal være, for eksempel:



Portene må selvsagt males før jeg limer fast vinduene, og jeg bruker hurtigtørkende hvittlim (ikke superlim!) for å feste vinduene.

Hilsen Halvor


Posted By: halvors
Date Posted: 09 oktober 2020 at 13:32
Da er lokstallen mer eller mindre ferdig (en liten detalj mangler...Wink), og slik ser den ut på sin plass på modulens seksjon E:







Sporene er bare lagt midlertidig, og "gulv" mellom og på siden av skinnene er enda ikke klart.
Det er lagt inn lys i stallen og smia.

Neste bygning ut er vanntårnet... Tongue

Hilsen Halvor


Posted By: akselstog
Date Posted: 09 oktober 2020 at 22:26
Hvordan festet du portene?

-------------
https://www.facebook.com/togrommetside/


Posted By: halvors
Date Posted: 10 oktober 2020 at 23:52
Portene er festet i små "ører" som jeg plukket fra et messingbyggesett til en T3-vogn fra Steinar&Steinar Tongue. Det er surreringene som er beregnet på toppen av stakene på vogna. Jeg boret opp hullet med 0,5 mm bor. Hele delen er noen få mm lang (10 mm rute på bildet):



Denne limes fast i et 0,5 mm hull i veggen ved siden av porten med superlim. Jeg sleit litt med å få alle til å henge skikkelig, men etter noen forsøk ble det greit. Det er 3 slike "ører" per port.

På porten festes 3 stk biter av gitarstreng i hvert sitt hull, bøyd i vinkel slik at øverste og nederste går nedi ørene, og den midterste kan presses under øret slik at porten ikke så lett hopper av. Trådene bøyes og limes med superlim på baksiden av porten ...

Dette er en fiklete prosess, og det tok noen forsøk før jeg fikk det rimelig greit til. Når det er gjort riktig vil portene svinger veldig lett på disse hengslene (nesten for lett...Shocked).



Øverste tråden er også bøyd tilbake for å sikre porten bedre mot å hoppe av.



Utfordringen er å få portene til å henge rett og i samme høyde, det kan gå med noen biter gitarstreng for å få det til Wink.
Dette opphenget er nok ikke all verdens solid, men det funger ved forsiktig bruk...Embarrassed

Hilsen Halvor


Posted By: halvors
Date Posted: 26 oktober 2020 at 11:33
Vanntårnet på Treungen
På Treungen står det er veldig karakteristisk og stort vanntårn. Det må selvsagt være med på modulen Wink. Idag rommer tårnet en steinbutikk i 3 etasjer, men min modell skal ha vann...

Modellen er bygget etter de originale tegningene, men det viser seg at disse ikke stemmer helt med virkeligheten. Det har skjedd noe med høyden på tårnet under byggingen Ouch. Men jeg tror resultatet er rimelig brukbart...







Tårnet har enda ikke fått "fyllingstut" for det har jeg ikke. Er det noen som har eller vet hvor jeg kan få tak i en slik rett tut som vist på bildet på det første bildet? Embarrassed
For mange år siden fikk jeg tak i en hvitmetall-tut som stemmer, som jeg brukte på vanntårnet til Flaten-modulen min, men jeg vet ikke hvor den kommer fra eller finnes...

Lampene på utsiden av vanntårnet er av samme design som de som finnes ellers på stasjonen, og jeg har ikke klart å finne disse i en rimelig lik modell. Derfor bestemte jeg meg for å lage noe enkelt som likner. Embarrassed



En 3 mm hvit lysdiode ble filt flat på enden, og malt sort fra på den øverste delen. Ledninger ble loddet på før montasje, og så ble disse stukket inn i huller i veggen på tårnet. Resultatet ble rimelig bra, og jeg tenker å bruke slike ellers på stasjonen også. Billig og enkelt...Wink



Tårnet er nå straks klar for montering på modulen, dvs. at det skal være avtagbart for transport, med elektrisk tilkopling for lyset i basen.

Hilsen Halvor


Posted By: Per R
Date Posted: 26 oktober 2020 at 20:33
Igjen en nydelig modell du har laget av et flott bygg!

Jeg savner takrenner og nedløpsrør, men det er kanskje det som er avviket du nevner mellom tegning og den faktiske bygningen...

Du har vel sikkert vurdert og kanskje prøvd det, men «tuten» kan kanskje lages i rett form av tynn styren? Når den er herdet kan enden varmes forsiktig og bøyes til den formen den skal ha. Det kan hende du må lage flere før den blir tilnærmet perfekt...


Posted By: halvors
Date Posted: 27 oktober 2020 at 08:30
Takrenner og nedløpsrør kommer, jeg må bare få tak i egnede materialer først Tongue
Avviket fra tegningen (og min modell) til det virkelige bygget er at avstanden fra de øverste vinduene til taket er større i virkeligheten enn på tegningen. Det kan virke som bygget er noe høyere enn opprinnelig tegnet.

Tuten må jeg komme tilbake til, den er nok ikke så enkel å forme, for den er både konisk og bøyd... Men kanskje et egnet prosjekt for de som driver med 3D-printing Wink.

Hilsen Halvor


Posted By: Per R
Date Posted: 27 oktober 2020 at 11:20
Det høres ut som 3D kan være løsningen, ja.

Og jeg regnet ikke med at du ville la tårnet stå uten renner og nedløp. Det var fleip da jeg antydet at det var avviket.


Posted By: halvors
Date Posted: 27 oktober 2020 at 15:46
Mens vanntårnet venter på å bli helt ferdig er forberedelsene i gang med reisverket på stasjonsbygningen på Treungen LOL



2 mm plastplate skal kles med Evergreen "Board and Batten" plate etter hvert Smile.

Hilsen Halvor


Posted By: kokken
Date Posted: 28 oktober 2020 at 00:48
Det var egentlig en interessant måte å bygge bygninger på🙂

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: halvors
Date Posted: 28 oktober 2020 at 12:50
Jeg har god erfaring med å bygge slik, stasjonsbygningene til Arendal og Gaukås ble laget på samme måten. Bygningen blir solid, og det er rimelig enkelt, om man bare er nøyaktig i starten Wink.
Utfordringen er at alle detaljer i vindusåpningene, sprosser o.l., må bygges før ytterveggen med vinduene monteres på "reisverket"...

Hilsen Halvor


Posted By: Per R
Date Posted: 28 oktober 2020 at 20:14
Dette var en snedig metode som må prøves når det er mye vindusglass.

Bruker du ferdige vinduer/ deler av vinduer for å få fine sprosser eller er de også scratchbygging?


Posted By: halvors
Date Posted: 28 oktober 2020 at 22:47
Originally posted by Per R Per R wrote:

Bruker du ferdige vinduer/ deler av vinduer for å få fine sprosser eller er de også scratchbygging?

Normalt vil jeg scratchbygge vinduene, det er oftest vanskelig å finne ferdige vinduer som passer. Spesielt på en bygning som denne er det mange forskjellige vinduer.
Etter som listverket rundt vinduene skal være hvite vil jeg først male veggene, og så bruke umalte Evergreen plaststrips for listverket rundt vinduene, limt fast i plastplatene som dekker utsiden av veggene, og eventuelle sprosser inni, satt sammen av tilpassede plastbiter. Et ordentlig puslespill Tongue. Tynne sprosser kan for eksempel lages med (hvit) sytråd limt fast på baksiden av plastplatene, tvers over vinduene.
Alt dette gjøres før "ytterveggen" limes fast på "glasset".

Hilsen Halvor


Posted By: Per R
Date Posted: 29 oktober 2020 at 08:00
Takk for svar! Det blir ikke mindre imponerende når du legger så mye i detaljene, men det er jo også detaljene som lager helheten.

Jeg gleder meg til å følge jobben din med stasjonsbygningen.


Posted By: esg
Date Posted: 30 oktober 2020 at 14:24
Basic spørsmål, men hvilket verktøy bruker du for å kappe plastplatene?


Posted By: halvors
Date Posted: 30 oktober 2020 at 15:35
En 9 mm "brytekniv". Det viktige er at den er tynn og har et rimelig godt håndtak å holde i. Plastplatene jeg bruker her er ganske tynne (1 mm), så det holder med 2-3 drag med kniven i hver retning i hvert kutt. Det er viktig å ta dette sakte slik at kuttet blir rett. Og bryt bladet ofte slik at den alltid er skarp...

Hilsen Halvor


Posted By: halvors
Date Posted: 30 oktober 2020 at 16:03
... eller hmmm: Misforsto jeg deg litt nå Tongue. De platene jeg nevnte ovenfor er de tynne Evergreen platene for utsiden av veggene.
De tykkere platene jeg bruker som "reisverk" er litt mer styrete å dele. Jeg bruker 2 mm plastplate fra Biltema. De kan sages, men jeg har så langt risset på begge sider med en skarp kniv (mange riss), og så knekt plata over en bordkant. Det går oftest bra Embarrassed.

Hilsen Halvor



Posted By: halvors
Date Posted: 30 oktober 2020 at 18:52
Så er ytterveggene grovskåret og midlertidig festet med dobbeltsidig tape på bygningskroppen for sjekk og tilpasning Tongue.



Vindusåpningene skal nå renskjæres, alle delene skal tilpasses i hjørnene, og så er det klart for maling. Delene males hver for seg.
Etterpå kan jeg begynne å sette inn listverk og sprosser i vinduene. Smile

Hilsen Halvor


Posted By: halvors
Date Posted: 01 november 2020 at 13:52
Litt farge hjelper også på... Tongue



Hilsen Halvor


Posted By: halvors
Date Posted: 13 november 2020 at 10:35
Vinduene i stasjonsbygningen på Treungen er en utfordring Tongue. Det er 27 vinduer med småruter, i veldig mange forskjellige størrelser og utførelser. Å bruke ferdige vinduer er ikke aktuelt, og jeg har bestemt meg for å scratchbygge alle vinduene...
Det tar tid! Så langt, etter et par ukers jobb, har jeg blitt ferdig med 10 vinduer. Jeg bygger vinduene med Evergreen profiler og strips. Vindusrammene er 1,5 mm vinkelprofiler, og sprossene er 0,5 - 1 mm strips. 



Bildet over viser 3 stadier i vindusbyggingen, fra høyre mot venstre. Det å kutte sprossene i riktig lengde slik at de lar seg lime inn i ramma uten å bøye seg er den største utfordringen.

Men så langt ser det slik ut, fasaden mot sporet er nesten ferdig:



Det skal litt mer pynt og farge på utbygget ved hoveddøra.

Jeg kan nok kose meg med disse vinduene fra mot jul før alle er på plass Big smile.

Hilsen Halvor


Posted By: halvors
Date Posted: 29 januar 2021 at 13:14
Stasjonsbygningen til Treungen er ferdig
Endelig kan reisende fra Nissedal reise fra en standsmessig stasjonsbygning Smile. Bygget er nå reist og innredet, og er klart til å plasseres på sin endelige plass.

De siste ukene har gått med til detaljering, fargesetting, takbygging osv. Noe innredning er også klart i venterommet, og det er allerede en del lokale reisende som venter på toget der.



Fundamentet for stasjonsbygningen er enda ikke helt ferdig, en "hylle" på ytterkant av modulen skal bære bakerste del av bygningen, samt gi plass til kontrollpanel og papirer for Txp.




Utelampene på veggen mot sporet, samt belysning i venterommet, er montert. Lampene ute er lik de som jeg brukte på vanntårnet.

Nå tror jeg at neste del av "sommerprosjektet" skal være noe annet enn en bygning, selv om jeg jo har 3-4 bygninger igjen å bygge for Treungen. Men det er også andre ting som gjenstår, ikke minst ballast og landskap på modulen. Kanskje kan den bli presentabel til treff på høsten...?Embarrassed

Hilsen Halvor


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 29 januar 2021 at 19:34
Stasjonsbygingen ser veldig bra ut, men det er visst én ting du har glemt: Mønestein.
Om det ikke fulgte med takplatene, tror jeg Auhagen 48649 er det lettest tilgjengelige alternativet:
http://www.nmj.no/auhagen-48649-1001284.html" rel="nofollow - https://www.nmj.no/auhagen-48649-1001284.html


Posted By: halvors
Date Posted: 29 januar 2021 at 23:53
Tongue Ja, se der ja...
Det kan være et godt alternativ, må sjekkes nærmere.
Ellers hadde jeg tenkt å evt. legge bare en firkantet 1x1 mm i "sprekken" for å markere.
Det er for øvrig også en annen liten mangel som jeg må fikse på...Wink

Hilsen Halvor


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 30 januar 2021 at 14:57
Vindskier, kanskje?
Forøvrig er det en flott bygning!


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: halvors
Date Posted: 31 januar 2021 at 16:30
Ja, vindskier er nå montert, og takpanner kommer snart Tongue.

For øvrig har jeg endelig fått mulighet til lage og montere utsmykningslistene på skoddene. Disse er ikke helt enkle å lage for hånd, så derfor brukte jeg min nyeste anskaffelse, en Sihouette Cameo4 kuttemaskin, til å lage disse. Jeg synes i grunnen det ble ganske brukbart Wink.



Utsmykningslistene er ganske så små, som bildet kan indikere. De er tegnet i CAD, kopiert til Cameo'en, og skåret ut av 0.13 mm plastplate.
Dette verktøyet gir nye muligheter for bygging og laging av detaljer Tongue

Hilsen Halvor


Posted By: mikki
Date Posted: 03 februar 2021 at 18:56
Hva slags verktøy er det du snakker om her?


Posted By: halvors
Date Posted: 03 februar 2021 at 23:29
Jeg går ut fra at du snakker om kuttemaskinen...Wink
Silhouette Cameo4 er en PC-styrt kuttemasking som fungerer omtrent som en XY-plotter, bare med kniv. Den kan kutte materialer opp til ca 0,25 mm tykkelse. Den er nok primært beregnet på bruk med stoff og folie, og selges da også her i Norge bl.a. av en håndarbeidsforretning.

Men den kan også kutte tynn finer og plast, og om materialet er for tykt vil den uansett bare kutte så dypt kniven rekker. Nøyaktigheten er rimelig bra, og de små detaljene som jeg viste på bildet ovenfor er totalt ca. 5 x 16 mm, med under 1 mm bredde på plaststripa.

Jeg har bare hatt maskinen noen dager, men har brukt den til å kutte tynne Evergreen-plater, og tykt papir. Jeg har kuttet de nevnte detaljene for skoddene på Treungen stasjonsbygning, og har også brukt den til å markere kutt for veggplatene til uthuset på Treungen. Her er plata for tykk til at maskinen kan kutte helt igjennom, men ved å kutte fra baksiden får jeg veldig gode "spor" som jeg kan "etterkutte" med en skarp kniv helt igjennom. Dermed har jeg en mye bedre nøyaktighet på de snittene jeg lager, og sparer mye tid.

Selve kuttemønsteret tegner jeg i et CAD-program, og overfører så til det medfølgende styringsprogrammet som setter opp kuttemønsteret og styrer knivens retning, dybde, kraft og hastighet. Her trengs det litt tid for å lære seg alle funksjoner...LOL

Hilsen Halvor




Posted By: TeVe
Date Posted: 05 februar 2021 at 19:21
Jeg har også en Cameo4, kun testet den på et Cannon fotopapir for å lage noen vinduer. Det fungerte utmerket så jeg skal gå videre med den. Det kjøpte med forskjellige kniver inklusive krafttypene. Disse kan kutte inntil hhv 2 og 3mm materialer, men ikke i et kutt. Man må gjøre klar tegningen for flere runder med kniven og inntille kniven til stadig dypere kutt. Interessant maskin.

Det finnes en tråd på RM-web om mulighetene med Cameo-maskinene. Lang tråd på 90+ sider.
https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/79025-a-guide-to-using-the-silhouette-cameo-cutter/" rel="nofollow - https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/79025-a-guide-to-using-the-silhouette-cameo-cutter/






-------------
Terje V.


Posted By: halvors
Date Posted: 08 februar 2021 at 10:45
Jeg hadde egentlig tenkt å ta en liten pause fra husbyggingen, men da jeg fikk Cameo'en så måtte jeg jo teste den på et lite prosjekt Wink. Her er noen bilder fra byggingen av uthuset (priveten) på Treungen.

Veggene ble markert med kuttemaskinen på baksiden og skåret ut for hånd. Maskinen klarer ikke å kutte igjennom 1 mm styrenplate (eller "Board and Batten" som jeg bruker her), men det er veldig greit å få nøyaktige spor å kutte i.


Uthuset har opprinnelig en luftepipe i tre som ble gjenskapt med flere lag styren stablet oppå hverandre, og med 1x1 mm lister i hjørnene.



Tegningene av delene til luftepipa ble importert fra CAD-programmet til Silhouette Studio styreprogrammet for kuttemaskinen, et 0.25 mm (styren)ark ble lagt på det selvklebende kutteunderlaget, og maskinen ble satt i gang. Etter et par minutter var alle delene skåret ut og kunne plukkes av det selvklebende underlaget.
Det å montere delene sammen er en annen historie, og krever litt finmotorikk Embarrassed. Å bruke en liten bit dobbeltsidig tape til å holde delene fast under byggingen er nyttig når man har med så små biter å gjøre Smile.

Vinduene til uthuset ble først tegnet i CAD, og siden skåret ut av maskinen. Det er viktig å dobbeltsjekke, eventuelt justere, dimensjonene på delene når de kopieres over til styreprogrammet.

Her er det snakk om virkelig små og tynne plastdeler, så det kreves forsiktighet ved håndteringen og monteringen. Vinduene ble laget i 4 lag slik at de passer inn i vindusåpningene i veggen, og også illuderer listverket utenfor.


Å bygge en slik modell i styrenplast er kanskje ikke så nøyaktig som med for eksempel messingdetaljer, men det er svært mye raskere og tillater enkel tilpasning og mulighet for å gjøre ting om igjen på sparket om man ikke er fornøyd.

Hilsen Halvor



Posted By: TeVe
Date Posted: 08 februar 2021 at 15:05
Halvor. Det finnes en del råd på RMweb nom hvordan man skal sette opp kuttlinjene med forskjellige farger for å få pene vinduer.

Se her
https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/79025-a-guide-to-using-the-silhouette-cameo-cutter/&do=findComment&comment=4252381" rel="nofollow - https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/79025-a-guide-to-using-the-silhouette-cameo-cutter/&do=findComment&comment=4252381

Litt opp i den tråden vil du se hva som er utgangspunktet. Svaret er å dele opp vinduet i fargede linjer som kuttes separat.


-------------
Terje V.


Posted By: halvors
Date Posted: 08 februar 2021 at 18:16
Ja, her har bare begynt å skrape i overflaten av hva denne maskinen kan gjøre, og hvordan den kan brukes optimalt. Et problem med tynne striper av plast, som også nevnes i forumet, er at de kan skli på den klebende matta, og at de bøyer seg under kutting.
Men spennende er det... Tongue

Hilsen Halvor


Posted By: halvors
Date Posted: 11 februar 2021 at 23:30
Takk for tipsene om forumet, Terje.
Der var det veldig mye nyttig info.

Om den ene eller andre metoden for skjæring er bedre vet jeg ikke helt. Prøvde begge (skjære alle retninger i en operasjon, eller dele i horisontale og vertikale kutt) og ser veldig liten forskjell. Men å dele opp i flere operasjoner er mye mer fiklete Wink.

Hilsen Halvor


Posted By: halvors
Date Posted: 05 mars 2021 at 10:10
De fleste av bygningene på Treungen stasjon er nå klare. Noen mindre detaljer gjenstår noen steder, og så kan det bli tilpasninger når landskapet skal formes.
Her er de 7 viktigste (?) bygningene samlet på et brett:


Det som gjenstår er kullskuret, som er en ganske stor konstruksjon som skal lages i tre, og noen buer og skur som sto rundt om på stasjonsområdet. 

Nedenfor er bygningene plassert der de skal stå på modulen:


En åpenbar ting gjenstår på dette bildet: Svingskiva! Jeg må jobbe litt mer med opplagring og sentrering, og selvsagt bygge en troverdig versjon av den åpne skiva som var på TreungenEmbarrassed.

Sett fra den andre siden av modulen vises det en annen "mangel":


Flere av bygningene henger utover kanten av modulen. Det er meningen at det skal være en ca. 10 cm dyp hylle som stikker ut under stasjonsbygningen, telegrafistboligen og godshuset. Denne skal lages i sammenheng med hylle for betjeningspanel og papirer som også kommer langsmed samme kanten.

Det er snart sommer igjen, og da blir det bedre forhold igjen for utejobbing. Kanskje burde denne tråden heller hett Koronaprosjekt? Wink

Hilsen Halvor


Posted By: Johnnyboy
Date Posted: 08 mars 2021 at 01:08
Så fine bygninger du har laget. Jeg likte spesielt godt det vanntårnet. Hvordan har du fått til steinstrukturen? Og hvilke materialer har du brukt til bygningene?


Posted By: Johnnyboy
Date Posted: 08 mars 2021 at 01:18
Nå spurte jeg før jeg hadde lest starten av tråden, der jeg fikk svar :)


Posted By: halvors
Date Posted: 26 mai 2021 at 15:14
Prosjektet er snart slutt Smile
Etter et drøyt års "jobbing" så ser jeg slutten på "Sommerprosjektet". Det har vært en fin ting å holde på med i disse koronatider Wink.

Bildene nedenfor viser de to midterste seksjonene av Treungen-modulen slik de fremstår i dag. Litt detaljering gjenstår, men modulen er klar til testing sammen med noen av AMJK's andre moduler. 



Hylle for papirer og betjeningspanel er også klart. Her er plass til kontrollpanel (under stasjonsbygningen), telefon (under telegrafisboligen) og vognkort og fraktkort (under godshuset). Under priveten er det ingenting... Embarrassed



Foreløpig er vegetasjonen nokså sparsom, men det har vokst opp litt trær rundt lokstallen, og busker og kratt ellers. Bygging av kullskur og tømmerkran får komme etter hvert.

Takk til dere som har fulgt med på dette prosjektet her på forumer. Så håper jeg at det snart er mulig å få Treungen stasjon i drift på et FREMOtreff, som en fornuftig nordre ende på Arendal - Treungen Banen Tongue.

Hilsen Halvor


Posted By: Johnnyboy
Date Posted: 26 mai 2021 at 15:59
Jeg har veldig sansen for modellene dine, både håndverket og valg av forbilde. Lokstall og vanntårn av naturstein og hovedbygning i tre føles veldig norsk og minner meg om flere av stasjonene på dovrebanen.


Posted By: esg
Date Posted: 27 mai 2021 at 09:43
Dette ser virkelig bra ut Halvor! Gleder meg til å se den på treff - og snike meg til en TXP-vakt Clap

-------------
Mvh. Espen


Posted By: Laurenz
Date Posted: 27 mai 2021 at 19:41
Dette ser flott ut!


Posted By: SethSwede
Date Posted: 30 mai 2021 at 20:37
Supersnygga moduler! Tack för tråden och bygga information. Så flott vision.
Med vänlig hälsning,
Seth


Posted By: halvors
Date Posted: 26 januar 2022 at 10:42
Kullskur til Treungen
Den siste store bygningen til Treungen er kullskuret, og jeg har omsider kommet i gang med det. Det blir bygget i tre, med Northeastern lister og plater, på en base av balsa. Jeg har laget en mal for takstoler / reisverk siden jeg skal ha 23 slike for å holde tak og vegger på plass:



Så langt ser bygget slik ut, litt gjenstår på reisverket. Takstolene blir limt sammen med hurtigtørkende trelim, men jeg tar ikke sjansen på å ta de ut av malen før etter noen timer, så det har gått noen uker med sakte bygging Embarrassed.
De originale tegningene til kullskuret (og de andre bygningene på Treungen) finnes på nettet. Dette har selvsagt vært svært nyttig for byggingen. I tillegg har jeg etter hvert funnet brukbart mange bilder fra Treungen stasjon.



Så har jeg noen spørsmål om den praktiske bruken av slike kullskur i virkeligheten. Det er kanskje noen som kan svare:
  • Kull kom vel normalt til kullskuret med kassevogner (L). Hvordan ble det lastet inn i kullskuret? For hånd, med trillebår, med traktor/frontlaster om det fantes, evt. med transportbånd om slikt var tilgjengelig...? På Treungen ser det ikke ut til at det var særlig med maskiner til å hjelpe med.
  • Dersom det ikke var tobber på "løpekatt" tilgjengelig, hvordan ble kullet lastet opp på lokomotivene?
  • Kullskuret ser ut til å ha mange mindre luker langs med sporet. Hvordan ble disse brukt, og hvilken vei ble de åpnet? Jeg går ut fra at de ble åpnet for enklere adgang til kullet.
Hilsen Halvor




Posted By: miniclub89drg
Date Posted: 26 januar 2022 at 14:07
Signalstyring på seksjon A

Interresant å følge med på prosjektet ditt Halvor. Kan du fortelle litt om signalstyringen og materielliste/artikkelnummer for spordetektering og ikke minst riving av innkjørsignal? Er ''holdekrets' hjemmelaget?


-------------
Mvh
Knut,
1:220 og 1:87 i Fremo


Posted By: Tog
Date Posted: 26 januar 2022 at 20:40
Det er slike byggetråder som virkelig gleder et MJ-hjerte. Norge har en del trollmenn til å gjenskape virkeligheten. Halvors er ubetinget en av enerne. Her er det bare å bøye seg i hatten.


Posted By: halvors
Date Posted: 27 januar 2022 at 14:37
Originally posted by miniclub89drg miniclub89drg wrote:

Signalstyring på seksjon A

... Kan du fortelle litt om signalstyringen og materielliste/artikkelnummer for spordetektering og ikke minst riving av innkjørsignal? Er ''holdekrets' hjemmelaget?

Jeg skal komme tilbake til dette i en eget tråd snart. Må bare få samlet noen tegninger. Styringen jeg bruker er "selvlaget" og baserer seg på enkel elektronikk, og er noe jeg har brukt på Lyngheibanen og flere FREMOduler..

Hilsen Halvor


Posted By: halvors
Date Posted: 15 februar 2022 at 11:16
Kullskuret er ferdig
Endelig er byggingen av kullskuret sluttført. Og jeg er fornøyd med resultatet Tongue.

 
Det er en ganske stor bygning, neste en halv meter lang. Den er et puslespill i tre, jeg regnet ut at den består av nesten 450 deler...Big smile  Eneste som ikke er tre er platene for taket og vindskiene.

Jeg har lagt inn litt lys for at man bedre kan se hvordan den er inni:

 
Det er også mulig å løfte av en del av taket for å se litt mer av innmaten. Dette taket er festet med magneter:

 
Alt i alt har det vært et interessant byggverk å lage. Det er jo den eneste av de større bygningene fra Treungen stasjon som ikke eksisterer lenger.

Hilsen Halvor


Posted By: Tog
Date Posted: 15 februar 2022 at 11:46
Ingen tvil. Du er en av enerne her inne som gir oss guts til selv å strekke oss hakket lenger. Bagateller skaper fullkommenhet, og fullkommenhet er ingen bagatell..Wink


Posted By: akselstog
Date Posted: 15 februar 2022 at 16:07
Dette prosjektet her har blitt veldig bra.  Smile

-------------
https://www.facebook.com/togrommetside/



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net