MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - snumodul
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

snumodul

 Post Reply Post Reply
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: snumodul
    Posted: 03 mars 2006 at 10:13
Hvem lager en sånn her modul først?
Konseptet er litt smart og fører til mange lure kombinasjoner. Tar kanskje litt stor plass.
Svensk vändslinga bilde 1

Svensk vändslinga bilde 2

Svensk vändslinga bilde 3
Modellhilsen

Claes
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2006 at 10:46

Det eneste som var fornuftig her (etter min mening) var kryssfinérføringen - med fine og buede kurver som følger sporet... Ellers synes jeg konseptet passer bedre i en helt annen setting enn FREMO  .

Det er svært få rundbaner innenfor de konseptene FREMO søker å ta etter - og vi kjører punkt-til-punkt trafikk, og da må togene snu med å koble ifra, og sette lokomotivet i den andre enden - som i den virkelige verden.

Først når vi får modellert hele det sentrale østlandet kan vi kjøre i sirkel

-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2006 at 21:21
Originally posted by -TUR- -TUR- wrote:

Det eneste som var fornuftig her (etter min
mening) var kryssfinérføringen - med fine og buede kurver som følger
sporet... Ellers synes jeg konseptet passer bedre i en helt annen setting
enn FREMO  .


Det er svært få rundbaner innenfor de konseptene FREMO søker å
ta etter - og vi kjører punkt-til-punkt trafikk, og da må togene snu med å
koble ifra, og sette lokomotivet i den andre enden - som i den virkelige
verden.


Først når vi får modellert hele det sentrale østlandet kan vi kjøre i sirkel



En slik vendesløyfe kan da kombineres med punkt til punkt kjøring?
Modulen på bildene er ikke annet enn en oppstillingsstasjon der man får
snudd togene. Noe som kan være praktisk hvis man har tog med faste
vognstammer.
Ta f.eks. et fremotreff med sørlandsbanen som tema. Hvis man ikke har
Stavanger elle Kristiansand som synlig endestasjon må det være en
"offstage" oppstillingsstasjon i sør. Hvis den bare har buttspor må togene
snues for hånd. Med en "snuplass" som den vist i innlegget kan
sørgående ekspresstog bli nordgående tog kjapt og greit.

Slike "staging yards" som snur togsettene er ganske vanlige på store
amerikanske anlegg.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2006 at 12:32

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Stavanger elle Kristiansand som synlig endestasjon må det være en
"offstage" oppstillingsstasjon i sør. Hvis den bare har buttspor må togene
snues for hånd. Med en "snuplass" som den vist i innlegget kan
sørgående ekspresstog bli nordgående tog kjapt og greit.

Nå har ikke vi Fremoister tradisjonelt sett vært spesielt kjent for å gjøre ting så enkelt som mulig for oss selv Dette tar nok alt for stor plass, og har ikke så fryktelig mye for seg i et kjøreopplegg egentlig. Skyggestasjonene tillater bruk av håndmakt, så det å snu et tog med fast togstamme er fryktelig enkelt.

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2006 at 14:58

Dessuten skal jo ikke en vognslerke endesnus, den skal kjøre tilbake i motsatt rekkefølge. Som Tore sier, det er ikke nødvendigvis det enkle som er morsomst!

Hilsen Halvor

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.