Print Page | Close Window

snumodul

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1331
Printed Date: 05 mai 2024 at 02:22
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: snumodul
Posted By: Claes Lislerud
Subject: snumodul
Date Posted: 03 mars 2006 at 10:13
Hvem lager en sånn her modul først?
Konseptet er litt smart og fører til mange lure kombinasjoner. Tar kanskje litt stor plass.
http://www.modellrallaren.se/evenemang/strangnas/bilder/2006/33.jpg - Svensk vändslinga bilde 1

http://www.modellrallaren.se/evenemang/strangnas/bilder/2006/38.jpg - Svensk vändslinga bilde 2

http://www.modellrallaren.se/evenemang/strangnas/bilder/2006/32.jpg - Svensk vändslinga bilde 3

-------------
Modellhilsen

Claes



Replies:
Posted By: -TUR-
Date Posted: 03 mars 2006 at 10:46

Det eneste som var fornuftig her (etter min mening) var kryssfinérføringen - med fine og buede kurver som følger sporet... Ellers synes jeg konseptet passer bedre i en helt annen setting enn FREMO  .

Det er svært få rundbaner innenfor de konseptene FREMO søker å ta etter - og vi kjører punkt-til-punkt trafikk, og da må togene snu med å koble ifra, og sette lokomotivet i den andre enden - som i den virkelige verden.

Først når vi får modellert hele det sentrale østlandet kan vi kjøre i sirkel



-------------
-TUR-

Tore Urvik


Posted By: Håvard H
Date Posted: 03 mars 2006 at 21:21
Originally posted by -TUR- -TUR- wrote:

Det eneste som var fornuftig her (etter min
mening) var kryssfinérføringen - med fine og buede kurver som følger
sporet... Ellers synes jeg konseptet passer bedre i en helt annen setting
enn FREMO  .


Det er svært få rundbaner innenfor de konseptene FREMO søker å
ta etter - og vi kjører punkt-til-punkt trafikk, og da må togene snu med å
koble ifra, og sette lokomotivet i den andre enden - som i den virkelige
verden.


Først når vi får modellert hele det sentrale østlandet kan vi kjøre i sirkel



En slik vendesløyfe kan da kombineres med punkt til punkt kjøring?
Modulen på bildene er ikke annet enn en oppstillingsstasjon der man får
snudd togene. Noe som kan være praktisk hvis man har tog med faste
vognstammer.
Ta f.eks. et fremotreff med sørlandsbanen som tema. Hvis man ikke har
Stavanger elle Kristiansand som synlig endestasjon må det være en
"offstage" oppstillingsstasjon i sør. Hvis den bare har buttspor må togene
snues for hånd. Med en "snuplass" som den vist i innlegget kan
sørgående ekspresstog bli nordgående tog kjapt og greit.

Slike "staging yards" som snur togsettene er ganske vanlige på store
amerikanske anlegg.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 04 mars 2006 at 12:32

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Stavanger elle Kristiansand som synlig endestasjon må det være en
"offstage" oppstillingsstasjon i sør. Hvis den bare har buttspor må togene
snues for hånd. Med en "snuplass" som den vist i innlegget kan
sørgående ekspresstog bli nordgående tog kjapt og greit.

Nå har ikke vi Fremoister tradisjonelt sett vært spesielt kjent for å gjøre ting så enkelt som mulig for oss selv Dette tar nok alt for stor plass, og har ikke så fryktelig mye for seg i et kjøreopplegg egentlig. Skyggestasjonene tillater bruk av håndmakt, så det å snu et tog med fast togstamme er fryktelig enkelt.



-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: halvors
Date Posted: 04 mars 2006 at 14:58

Dessuten skal jo ikke en vognslerke endesnus, den skal kjøre tilbake i motsatt rekkefølge. Som Tore sier, det er ikke nødvendigvis det enkle som er morsomst!

Hilsen Halvor




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net