Smussing av dobbeltspor |
Post Reply |
Author | |
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 oktober 2011 at 18:14 |
Hvis man modellerer relativt nyballastert dobbeltspor, så er det kun det høyre sporet som skal smusses
Nordover Sørover Bildene er tatt ved Jåttå/Boganes mellom Sandnes og Stavanger
|
|
Øyvind Ø.
Medlem i MJF Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Merkelig fenomen dette, må jo prøve å gjøre det samme på dobbeltsporet ut fra Sandnes.
|
|
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artig å se
Nærliggende å tenke at det er fartsvinden som 'bombarderer' ballasten med støv, men at så lite havner i 'bakevja' (bak steinene) er litt uventet. På den annen side jamner det seg vel ut med tida ... |
|
Bjørn Egil
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artig observasjon!
Man kan spekulere i årsaker til dette? Ville tro at det passerer like mange vogner/tog i hver retning.
Vindretningen er overveiende sydvest, så det skulle tilsi at det var det vestre sporet (mot SVG) som ble mest tilsmusset?
Har en teori for hvorfor det er motsatt:
Alle tog og vogner blir stående kortere eller lengre tid i SVG før de returnerer. Hjul og bremser får da tid til å ruste - og denne rusten faller av igjen på de første milene. Tog som kommer til SVG og bruker det andre sporet har rene hjul og bremser etter mils kjøring. Derfor ikke så mye skitt lang dette sporet?
Selvfølgelig lekker det også litt olje fra gear og lager. Denne lekkasje er vel kanskje også nogenlunde konstant? Når materiellet derfor blir stående i SVG, samles slike dråper opp og faller av de neste kilometre?
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er jeg overhodet ikke kjent i området , men skal teorien din holde vann (eller skal vi si rust ), Kjell H, må det være omtrent samme avstand til 'parkeringsplassene' i hver retning ...
|
|
Bjørn Egil
|
|
Øyvind Ø.
Medlem i MJF Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Helt riktig at det passerer like mange tog både sørover og nordover, men det er bare STV at enkelte tog har et lengre stopp. Dessuten er sporene "enveiskjørt" og siden JEV har fotografert i begge retninger og det er høyre spor som er mest smusset, kan din teori ikke stemme. Vil heller tro at smusset legger seg i kjøreretningen slik b e pedersen her antyder. |
|
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det må jo han noe med fartsvinden å gjøre. Det vil si at vinden eller lufttrykket som skapes når et tog beveger seg langs skinnene får smusset til å legge seg på lo side av pukken, eventuelt blåse bort på le siden.
Vil anskaffe noe smussliteratur for å se om jeg kan finne svaret.
Ergerlig også. Nå må jeg legge nye spor på hele anlegget mitt for å få dette riktig.
Petter Edited by traiNman - 19 oktober 2011 at 02:06 |
|
lokomotiv2770
Medlem i MJF Joined: 26 januar 2011 Location: NO Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ene sporet er i hovedsak det opprinnelige sporet med de opprinnelige svillene, dog tilført endel ny pukk og bakset litt side-veis. Derfor endel "skittnere" enn det nye sporet.
lokomotiv2770
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er nok ikke slik, for hvis du snur deg andre veien så er det andre sporet som er mest skittent, det er det som er poenget.
Jeg har sett det selv.
Petter
|
|
TA
Nykommer Joined: 03 oktober 2005 Status: Offline Points: 32 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mine Herrer, Årsaken er enkel, grunnen til at ballasten ser slik ut som den gjør, skyldes det enkle faktum at det er der hvor togene bremser det legger seg mest smuss, altså før stasjoner hvor det stoppes hyppig, Alle som har kjørt/sittet på toget forbi Gardermoen og nordover kan se dette svært tydelig, Nordfra, i høyre hovedspor er det helt brunt av rust/smuss, mens man i venstre hovedspor (retning eidsvoll) vil observere noe ganske annet.
Legg også merke til steder med sterke fall, der vil man se betydelig mere bremsestøv og rust, enn steder hvor sporet ligger flatt.
Det er også forskjell om det kjøres mye skivebremset materiell, da vil man få en anelse sort i den sedvanlige rustgrøten.
Ha en rustfri dag.
Tormod
|
|
Øyvind Ø.
Medlem i MJF Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ganske logisk at det blir mer smuss når toget bremser før en stasjon, men her er sporet smusset mest ut fra stasjonen. Bremser vel ikke da? |
|
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
|
TA
Nykommer Joined: 03 oktober 2005 Status: Offline Points: 32 |
Post Options
Thanks(0)
|
[/QUOTE]
Ganske logisk at det blir mer smuss når toget bremser før en stasjon, men her er sporet smusset mest ut fra stasjonen. Bremser vel ikke da? [/QUOTE] På det øverste bildet er det mest rust/bremsestøv i retning inn på stasjonen/holdeplassen, altså i bremseretning om man kan kalle det for noe glupt.. |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser vi her et eksempel på den 'nye' forumdiskusjonsformen?
Folk skal få med så mye som mulig på nettet, skummer derfor trådene hurtigst mulig og kun i begrenset grad får med seg poengene .... |
|
Bjørn Egil
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |