Print Page | Close Window

Smussing av dobbeltspor

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6539
Printed Date: 22 november 2024 at 23:09
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Smussing av dobbeltspor
Posted By: jevistad
Subject: Smussing av dobbeltspor
Date Posted: 12 oktober 2011 at 18:14
Hvis man modellerer relativt nyballastert dobbeltspor, så er det kun det høyre sporet som skal smussesLOL
Nordover
 
Sørover
 
Bildene er tatt ved Jåttå/Boganes mellom Sandnes og Stavanger


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane



Replies:
Posted By: Øyvind Ø.
Date Posted: 12 oktober 2011 at 18:20
Merkelig fenomen dette,Shocked må jo prøve å gjøre det samme på dobbeltsporet ut fra Sandnes. Smile

-------------
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 12 oktober 2011 at 22:25
Artig å se Smile

Nærliggende å tenke at det er fartsvinden som 'bombarderer' ballasten med støv, men at så lite havner i 'bakevja' (bak steinene) er litt uventet.
På den annen side jamner det seg vel ut med tida ... Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 13 oktober 2011 at 09:55
Artig observasjon!
 
Man kan spekulere i årsaker til dette? Ville tro at det passerer like mange vogner/tog i hver retning.
Vindretningen er overveiende sydvest, så det skulle tilsi at det var det vestre sporet (mot SVG) som ble mest tilsmusset?
Har en teori for hvorfor det er motsatt:
Alle tog og vogner blir stående kortere eller lengre tid i SVG før de returnerer. Hjul og bremser får da tid til å ruste - og denne rusten faller av igjen på de første milene. Tog som kommer til SVG og bruker det andre sporet har rene hjul og bremser etter mils kjøring. Derfor ikke så mye skitt lang dette sporet?
Selvfølgelig lekker det også litt olje fra gear og lager. Denne lekkasje er vel kanskje også nogenlunde konstant? Når materiellet derfor blir stående i SVG, samles slike dråper opp og faller av de neste kilometre?
 


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 13 oktober 2011 at 21:04
Nå er jeg overhodet ikke kjent i området Embarrassed , men skal teorien din holde vann (eller skal vi si rust Wink), Kjell H, må det være omtrent samme avstand til 'parkeringsplassene' i hver retning ... 

-------------
Bjørn Egil


Posted By: Øyvind Ø.
Date Posted: 13 oktober 2011 at 22:59
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Artig observasjon!
 
Man kan spekulere i årsaker til dette? Ville tro at det passerer like mange vogner/tog i hver retning.
Vindretningen er overveiende sydvest, så det skulle tilsi at det var det vestre sporet (mot SVG) som ble mest tilsmusset?
Har en teori for hvorfor det er motsatt:
Alle tog og vogner blir stående kortere eller lengre tid i SVG før de returnerer. Hjul og bremser får da tid til å ruste - og denne rusten faller av igjen på de første milene. Tog som kommer til SVG og bruker det andre sporet har rene hjul og bremser etter mils kjøring. Derfor ikke så mye skitt lang dette sporet?
Selvfølgelig lekker det også litt olje fra gear og lager. Denne lekkasje er vel kanskje også nogenlunde konstant? Når materiellet derfor blir stående i SVG, samles slike dråper opp og faller av de neste kilometre?
 

Helt riktig at det passerer like mange tog både sørover og nordover, men det er bare STV at enkelte tog har et lengre stopp. Dessuten er sporene "enveiskjørt" og siden JEV har fotografert i begge retninger og det er høyre spor som er mest smusset, kan din teori ikke stemme.
Vil heller tro at smusset legger seg i kjøreretningen slik  b e pedersen her antyder.


-------------
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?


Posted By: traiNman
Date Posted: 19 oktober 2011 at 02:06
Det må jo han noe med fartsvinden å gjøre. Det vil si at vinden eller lufttrykket som skapes når et tog beveger seg langs skinnene får smusset til å legge seg på lo side av pukken, eventuelt blåse bort på le siden.
Vil anskaffe noe smussliteratur for å se om jeg kan finne svaret.
Ergerlig også. Nå må jeg legge nye spor på hele anlegget mitt for å få dette riktig.
 
Petter


Posted By: lokomotiv2770
Date Posted: 19 oktober 2011 at 12:08
Det ene sporet er i hovedsak det opprinnelige sporet med de opprinnelige svillene, dog tilført endel ny pukk og bakset litt side-veis. Derfor endel "skittnere" enn det nye sporet.
lokomotiv2770


Posted By: traiNman
Date Posted: 19 oktober 2011 at 16:56
Originally posted by lokomotiv2770 lokomotiv2770 wrote:

Det ene sporet er i hovedsak det opprinnelige sporet med de opprinnelige svillene, dog tilført endel ny pukk og bakset litt side-veis. Derfor endel "skittnere" enn det nye sporet.
lokomotiv2770
 
Det er nok ikke slik, for hvis du snur deg andre veien så er det andre sporet som er mest skittent, det er det som er poenget.
 
Jeg har sett det selv.
 
Petter


Posted By: TA
Date Posted: 19 oktober 2011 at 17:15
Mine Herrer, Årsaken er enkel, grunnen til at ballasten ser slik ut som den gjør, skyldes det enkle faktum at det er der hvor togene bremser det legger seg mest smuss, altså før stasjoner hvor det stoppes hyppig, Alle som har kjørt/sittet på toget forbi Gardermoen og nordover kan se dette svært tydelig, Nordfra, i høyre hovedspor er det helt brunt av rust/smuss, mens man i venstre hovedspor (retning eidsvoll) vil observere noe ganske annet.
 
Legg også merke til steder med sterke fall, der vil man se betydelig mere bremsestøv og rust, enn steder hvor sporet ligger flatt.
 
Det er også forskjell om det kjøres mye skivebremset materiell, da vil man få en anelse sort i den sedvanlige rustgrøten.
 
Ha en rustfri dag.
 
Tormod


Posted By: Øyvind Ø.
Date Posted: 19 oktober 2011 at 18:49
Originally posted by TA TA wrote:

Mine Herrer, Årsaken er enkel, grunnen til at ballasten ser slik ut som den gjør, skyldes det enkle faktum at det er der hvor togene bremser det legger seg mest smuss, altså før stasjoner hvor det stoppes hyppig, Alle som har kjørt/sittet på toget forbi Gardermoen og nordover kan se dette svært tydelig, Nordfra, i høyre hovedspor er det helt brunt av rust/smuss, mens man i venstre hovedspor (retning eidsvoll) vil observere noe ganske annet.
 

 

 
Ha en rustfri dag.
 
Tormod

Ganske logisk at det blir mer smuss når toget bremser før en stasjon, men her er sporet smusset mest ut fra stasjonen. Bremser vel ikke da?Wink


-------------
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?


Posted By: TA
Date Posted: 19 oktober 2011 at 20:00
[/QUOTE]
Ganske logisk at det blir mer smuss når toget bremser før en stasjon, men her er sporet smusset mest ut fra stasjonen. Bremser vel ikke da?Wink
[/QUOTE]
På det øverste bildet er det mest rust/bremsestøv i retning inn på stasjonen/holdeplassen, altså i bremseretning om man kan kalle det for noe glupt..


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 19 oktober 2011 at 22:04
Ser vi her et eksempel på den 'nye' forumdiskusjonsformen?
Folk skal få med så mye som mulig på nettet, skummer derfor trådene hurtigst mulig og kun i begrenset grad får med seg poengene .... Wink


-------------
Bjørn Egil



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net