Skreiabanen |
Post Reply | Page <1 345 |
Author | |
hilljens
Veteran Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk, Stian og MJ!!
|
|
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III |
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siste nytt fra Westmodel angående motorvogn Type 9 fra Skreiabanen er at produksjonen går som normalt, men at de venter på alle de nødvendige delene fra de ulike produsentene av disse. Tid for ferdigstillelse er fortsatt høsten 2012 som antydet fra dag 1.
|
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
Til dere som synes tiden begynner å drøye før byggesettet/ferdigmodellen av Skreiabanens Type 9 kommer, kan jeg presentere følgende e-mail fra Westmodell. De har hatt litt problemer med en produsent av delene, og leveringstiden er utsatt med 4-5 måneder. Den som venter på noe godt osv... Hello,we had big problems with the etching company that worked for us. They went broke. So we have a delay of about 4 to 5 months. My husband said that the models will be produced as soon as possible. We have to ask you for some more patience. If you don't do so, please let us know. regards westmodel Karin Wirtz-Bachmann Edited by MJ - 25 januar 2013 at 15:06 |
|
Traveller
Veteran Joined: 07 februar 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 148 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt drøy venting for mange kanskje, nå som Brawa kommer med en ferdigmodell?
Mvh P. |
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oj så spennende! Har du en link?
|
|
Traveller
Veteran Joined: 07 februar 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 148 |
Post Options
Thanks(0)
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ojsann! Dette så veldig bra ut. Hvem er det som forhandler Brawa i Norge?
|
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og da kan jeg svare selv hr. redaktør, siden du sikkert ikke kan anbefale noen fremfor andre. Togbutikkens Tore Hjelset tar nemlig inn Brawa, og lovte at han skulle ta inn disse modellene. Prisene er ikke klare riktig ennå, men Togbutikken skal ha møte med Brawa i forbindelse med Nürnbergmessen og da får han sikkert vite mere. Prisene til Brawa pleier visstnok å ligge 10-15 prosent over vanlige plastmodeller, men Brawa er kjent for sin gode og detaljerte kvalitet. Da er det bare å hamstre Tamyia-lakk og anskaffe seg 6 mm messingrør til konstruksjon av øvre hovedlyskaster. Begynner nesten å lure. Nå rysser det norske modeller ned i hodene våre. NB! Til de som har bestilt fra Westmodell. Husk å sende avbestilling av eventuell bestilling der pr. mail, slik de selv ber om i mailen. PS. Fikk forresten hele dekalsettet til Type 9 fra Messingmodeller/Burud sendt for en god tid tilbake. Dette ligger derfor inne på failen deres, og kan helt sikkert produseres opp. PPS. Mener Type 9 også sneiet innom Valdresbanen - bare som et tips til liebhabere i Vallersj.
Edited by MJ - 25 januar 2013 at 15:51 |
|
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siden man uansett må gjøre mye selvbygging/lakking, så er det ikke sikkert at man bør avbestille. Det er minst ett år til Brawa leverer sin modell (1. kvartal 2014).
|
|
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
Man bør ha en viss byggetrening for å bygge Type 9 i messing med resintak. Det er nemlig krevende å tilpasse tak-konstruksjonen til sideveggene. Man må begynne med taket på disse for så å tilpasse resten. For meg ser det ut til at det eneste man må modifisere på Brawas Type 9 er takventilene samt bygge den typisk norske øvre hovedlykten. Og så er det lakkeringen. Dette er ikke på langt nær så krevende som å tilpasse taket på messing-niern. Det kan flere drevne modellbyggere fortelle. Som om ikke dette er nok så blir trolig prisen langt lavere. Og Brawa er vel noe av det bedre blant det øvre sjikt av plastmodeller. Men enhver får velge selv. Bare husk å avbestille hos Westmodell, slik de ber om på grunn av den lange utsettelsen. Man kan heller ikke se bort i fra at for eksempel NMJ ber Brawa bygge en norsk variant etter hvert. Men alt dette blir jo spekulasjoner.
Edited by MJ - 25 januar 2013 at 16:56 |
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser ut til at VT 137 (Type 9) kommer i Deutsche Reichbahn-farver. Dersom farvevarianten er så lik den norske gammelrøde NSB-farven som Lilliputs "Type 10" var, så kan man muligens klare seg uten å lakkere den om igjen i gammelrød. Da beholder man også midt og understripen.
Jeg utførte dette på en Liliput "Type 10". "DR" og øvre beige takstripe ble fjernet forsiktig med dekalfjerner og NSB-dekaler påført. Så mattlakkert. Og vips satt jeg med en norsk motorvogn. (Ja, jeg måtte fjerne en dør bak og utvide vinduet, men det gikk bra med nennsom hånd) På Type 9 ser det ikke ut til at det skal være noen tynn beige stripe nede i "skjørtekanten" lik på Type 10, så da er det bare å beholde stripen under vinduene og på med norske dekaler. Slik gjorde jeg min Type 10: (Takket være Lilliput fikk jeg med den nederste beige stripen over "skjørtekanten" med på kjøpet noe som i alle fall noen norske Type 10 hadde, men som Collector Modell ikke hadde på sin variant. Edited by MJ - 25 januar 2013 at 18:34 |
|
Post Reply | Page <1 345 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |