Skreiabanen |
Post Reply ![]() |
Page <1 345 |
Author | ||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Fra min tid som reisende på Skreiabanen (slutten av 1950-tallet) mener jeg å huske at denne spesielle baggasjevognen ble brukt.
|
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III ![]() |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Interessant. Da vet du tydeligvis om flere bilder av type 9 enn dette ene som jeg tenker på: [Skreia? 1. juni 1954, Foto: Meulman] |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvor mye man vil fikse på en slik modell avhenger selvsagt av hvilket nivå man legger seg på i detaljlikhet, og hva man vil legge vekt på og bruke tid på når det gjelder MJ. Det er faktisk et valg. Når det gjelder de små Gx-vognene, "koffert" som du henviser til, så var de bygget for type 7/87 (ikke type 6/86) som ikke hadde eget godsrom. Type 9 har vanlig buffere og kobbel, så hvis man med den hadde behov for ekstra godsplass, så kunne man etterhenge en ordinær G-vogn. Jeg vet ikke en gang om Gx teknisk lot seg henge på annet materiell enn type 7. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja jeg har knotet den sammen fra byggesettet til Westmodel.
Hvor mye man ønsker å endre og fornorske, er helt opp til den enkelte.
Det finnes bilde av Cmdo type 9 med Gx (Baggasjevogn) på Skreiabanen, så dette er helt etter forbildet.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Asgeir,
er dette en modell du har bygd selv? Hvis jeg får tak i en VT 137 er det kanskje tilstrekkelig å male den om i NSB's rødbrune farge og som SES sier litt annen tekst på vognen. Vil en VT 137 kunne trekke en baggasjevogn ala den som NMJ selger til modell 86?
|
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tja, da får vi begunne på nytt igjen
![]() Min Cmdo Type 9 er fornorsket på følgende punkter:
Ny norsk topplampe (dreid ms-rør)
Nye norske markeringslamper (dreid ms-rør)
Færre antall ventilatorer på taket
Takrenne på begge sider med 2 avløpsrør (o,5 mm ms. tråd filt flat)
Postkasse, som sees foran første dør til høyre (lagd av ms. tråd i forskjellige dimensjoner)
Speil (lagd innslagsbare, siden de står veldig langt ut pga formen på motorvogna)
Norske signallampe holdere (bittesmå firkanter ved første kupevindu i hver ende)
Egentlig skulle fronten vært gjort om litt ved at takkanten skulle vært hevet, sammen med topplampa, og toppen av frontveggen skulle gått i liv med sideveggene.
![]() Edited by Asgeir - 23 april 2012 at 10:57 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du trenger vel ikke fornorske en VT137 så den blir en norsk type 9 så mye. Dette var jo et krigsetterlatenskap, og jeg tror ikke NSB gjorde store endringene på de vognene, om noen, utover noen påskriftsendringer. Når det gjelder spørsmålet om personvogner, så svarte jeg vel på det et stykke på vei. Det kan ha vært spesielle vogner som "bodde" på banen i lange perioder, men det er også god grunn til å anta at banen brukte mye av det materiellet som Oslo distrikt disponerte av teakvogner. I den første tiden var det nok bare Gjøvikbanens egne vogner, og de kan vi sette opp detaljerte lister over. Men i forhold til tilgjengelig MJ-modeller, så er det Rocos sittevogner i teak som peker seg ut som de mest sannsynlige som kunne ha gått på banen. Så er det nevnt BF3/CF3-vogner, ombygning fra C3 av den typen tyskerne etterlot seg, "Donnerbüchsen" som det kalles (Ci-29 m.fl), som det finnes mange som har laget MJ-modeller av:
[Foto: Sam Gamdschie, GNU Free licence, Wikipedia] Hvis du ikke får tak i ferdig ombygde slike, eller BFo-vogner av teak som også bør være interessant til persontogene (og godstogene som en variant til BF3-typen), er det ikke så vnakselig å ombygge en av Rocos teakvogner litra Bo2 til BFo2. Det mener jeg å ha beskrevet ie t innlegg, men det er muligens blant dem som er gått tapt. Nå vet ikke jeg hva du tenker om å gjøre ombygginger selv, men for mange av oss var ønsket om en bestemt vogntype som ikke fantes, veien inn til å starte med ombygginger selv". Mange tenker at det får jeg ikke til", men det tror jeg mange gjør bare de våger å prøve, og er villig til å gjøre flere forsøk. Ingen er født som modellbygger, men mange kan bli gode modellbyggere ved trening. Learning by doing, sa den amerikanske psykologen og filosofen John Dewey (han sa egentlig "learn to know by doing and to do by knowing") . Edited by ses - 23 april 2012 at 10:00 |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det kan vel bli vanskelig å rekonstruere hele tråden, men for meg var det en særdeles viktig informasjonskilde som grunnlag for å finne ut hvilke damplok, motorvogner og diesellok som trafikkerte strekningen Reinsvoll-Skreia. Trekkraften er vel så noenlunde klarlagt og det samme kan sies om godsvogner. Det jeg ikke helt har fått klarlagt er hvilke personvogner som ble benyttet i starten av banens liv.
Jeg har så smått begynt å skaffe meg noe av det materiellet som utvilsom har vært benyttet på denne banen eks vis et damplok type 18 og type 26.411. Høyt på ønskelisten står forøvrig en konduktørvogn for godstrafikken i 60-, 70- og 80-årene og et dieselok av typen Di 2. Teakvogner for personelltransport og flisevogner er også noe jeg ønsker å skaffe meg. Motorvognene som ble benyttet kan vel bli vriene å få fatt i, men vi får se! Kanskje en "fornorsket" versjon av VT 137 kan spille rollen som Bmdo type 9.
Når materiellet er på plass, er den langsiktige planen å bygge en modell av Skreia stasjon.
Edited by hilljens - 02 mai 2012 at 13:13 |
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er tragisk og flere er berørt, men Håper du allikevel kan legge ut en oppsummering så vi kan fortsette diskusjonene!
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Som opprinnelig trådstarter (og datamann) ser jeg det nesten som en skandale at slikt som dette kan skje i 2012. All den supre info'en som var samlet i denne tråden kan vel bli vanskelig å rekonstruere.
|
||
![]() |
||
Grønd ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 05 mai 2006 Status: Offline Points: 27 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei igjen! Skal vi restaurere eller rett å slett bygge opp igjen, den fine tråden om Skreiabanen, nå som forumet er åpnet igjen? |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1 345 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |